Intercultural Education

Informationen zur Lehrveranstaltung
TitelΔιαπολιτισμική Εκπαίδευση / Intercultural Education
CodeΠΕ202
FakultätPhilosophische
Cycle / Level2. Magisterstudiengang
SemesterWinter/Sommer
CoordinatorAnastasia Kesidou
CommonNein
StatusAktiv
Course ID600003461

Studienplan: Paidagōgikī epistīmī 2016

Registered students: 5
FachrichtungForm des KursbesuchsSemesterJahrECTS
Diethnīs ekpaídeusīYPOCΗREŌTIKO2110

Informationen zur Veranstaltung
Akademisches Jahr2016 – 2017
KurslehrdauerSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Total Hours26
Class ID
600032667
Course Type 2016-2020
  • Wissenschaftlicher Fachbereich
  • Entwicklung von Fertigkeiten
Veranstaltungstyp
  • Persönliche Anwesenheit
Elektronischer Zugang zu Unterrichtsmaterialien
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Sprache
  • Griechisch (Lehre, Prüfung)
Allgemeine Kompetenzen
  • Anwendung des Wissens in der Praxis
  • Recherche, Analyse und Verarbeitung von Daten und Informationen mittels der Verwendung technologischer Medien
  • Anpassung an neue Situationen
  • Entscheidungsfähigkeit
  • Autonomes Arbeiten
  • Gruppenarbeit
  • Arbeit in einem internationalen Umfeld
  • Arbeit in einem multidisziplinären Umfeld
  • Produktion von neuen Forschungsideen
  • Planung und Projektmanagement
  • Respektieren von Vielfalt und Multikulturalität
  • Soziale, berufliche und ethische Verantwortung und Sensibilität gegenüber Geschlechterfragen
  • Kritik und Selbstkritik
  • Förderung des freien, kreativen und induktiven Denkens
Lehrmaterialien
  • Buch
  • Audio
Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologie
IKT-Nutzung
  • Einsatz von IKT in der Lehre
  • Einsatz von IKT in der Laborausbildung
  • Einsatz von IKT in der Bewertung der Studierenden
Unterrichtsorganisation
ActivitiesArbeitsbelastungECTSEinzelarbeitGruppenarbeitErasmus
Seminare261.0
Feldübung883.5
Rezeption/ Analyse von Texten753
Erstellen einer Arbeit / v. Arbeiten632.5
Total25210.1
Bewertung der Studierenden
Beschreibung des Verfahrens
  • Schriftliche Prüfung mit Problemlösung (Entwicklung, Endnote)
  • Öffentliche Präsentation (Entwicklung, Endnote)
Empfohlene Bibliographie
Weitere Bibliographie
Ελληνόγλωσση Ασκούνη, Νέλλη (2006). Η εκπαίδευση της μειονότητας στη Θράκη: από το περιθώριο στην προοπτική της κοινωνικής ένταξης. Αθήνα: Αλεξάνδρεια Γκότοβος, Αθανάσιος (2003), Εκπαίδευση και ετερότητα. Ζητήματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Μεταίχμιο Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2000), Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα. Διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2011). Ελληνικά σχολεία στη Γερμανία: παρελθόν, παρόν και μέλλον. Αθήνα: Gutenberg Δραγώνα, Θάλεια / Άννα Φραγκουδάκη (επιμ.) (2008). Πρόσθεση όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση. Η μεταρρυθμιστική παρέμβαση στην εκπαίδευση της μειονότητας της Θράκης. Αθήνα: Μεταίχμιο Κεσίδου, Αναστασία (2008). «Διδακτικές προσεγγίσεις στο πολυπολιτισμικό σχολείο: αρχές της Διαπολιτισμικής Διδακτικής». Στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο- Γυμνάσιο (επιμ.), Δ ιδασκαλία και μάθηση στο πολυπολιτισμικό σχολείο: διδακτικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικό υλικό, Πρακτικά Διημερίδας. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφί α, 11-27 Κεσίδου, Αναστασία (2010). «Μετανάστευση και εκπαιδευτική πολιτική: διεθνής εμπειρία». Στο: Α. Κεσίδου, Α. Ανδρούσου, Β. Τσάφος (επιμ.), Μετανάστευση, πολυπολιτισμικότητα και εκπαιδευτικές προκλήσεις. Πολιτική, έρευνα, πράξη, Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου. Θεσσαλονίκη: Ελληνικό Παρατηρητήριο για τη Διαπολιτισμική Παιδεία και Εκπαίδευση, 117-125 Λιακοπούλου, Μαρία (2006). Η διαπολιτισμική διάσταση στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών. Θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης Μήλιου, Ουρανία (2011). Διαπολιτισμική δεξιότητα και σχολική τάξη: οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την εκπαιδευτική διαχείριση της πολιτισμικής ετερότητας, μεταπτυχιακή εργασία. Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ. Νικολάου, Γιώργος (2005). Διαπολιτισμική διδακτική. Το νέο περιβάλλον – Βασικές αρχές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Νικολάου, Γιώργος (2011), Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο Παλαιολόγου-Γκικοπούλου, Κωνσταντίνα (2005). Ένα διεθνές Curriculum για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση: αναλυτικά, προγράμματα σε Ελλάδα και Γερμανία: χθες, σήμερα, προοπτικές. Αθήνα: Ατραπός Παπαδοπούλου, Βασιλική/ Αναστασία Κεσίδου / Γεωργία Σταυρίδου-Bausewein (2006). «Η ανάπτυξη της διαπολιτισμικής δεξιότητας στην αρχική εκπαίδευση και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: η περίπτωση μιας πιλοτικής εφαρμογής», στο: Δ. Χατζηδήμου & Χ. Βιτσιλάκη (επιμ.), Το σχολείο στην κοινωνία της πληροφορίας και της πολυπολιτισμικότητας, Πρακτικά ΙΑ΄ Διεθνούς Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδας., Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης, 779-787 Παπαδοπούλου, Βασιλική (2008). «Διαπολιτισμική επικοινωνία στο σχολείο και τη σχολική τάξη», στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο) (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Αγωγή. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 53-65 Παπακωνσταντίνου, Παναγιώτης (2007). «Εκπαιδευτικές ανισότητες και κοινωνικό περιθώριο», Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 9, 57-78 Σκούρτου, Ελένη (2011). Η διγλωσσία στο σχολείο. Αθήνα: Gutenberg Τριλίβα Σοφία, Τάνια Αναγνωστοπούλου, Σοφία Χατζηνικολάου (2008). Ούτε καλύτερος, ούτε χειρότερος… Απλά διαφορετικός! Ασκήσεις ευαισθητοποίησης στη διαφορετικότητα για παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίου. Αθήνα: Gutenberg Φραγκουδάκη, Άννα/ Θάλεια Δραγώνα (επιμ.) (1997), «Τι είν΄ η πατρίδα μας;» Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση. Αθήνα: Αλεξάνδρεια Allufi Pentini, Anna (2005). Διαπολιτισμικό εργαστήρι. Υποδοχή, επικοινωνία και αλληλεπίδραση σε πολυπολιτισμικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, επιστ. επιμ. Χ. Γκόβαρης. Αθήνα: Ατραπός Baker, Colin (2001). Εισαγωγή στη διγλωσσία και τη δίγλωσση εκπαίδευση, μτφρ. Α. Αλεξανδροπούλου. Αθήνα: Gutenberg Coelho, Elisabeth (2007). Διδασκαλία και μάθηση στα πολυπολιτισμικά σχολεία, επιστ. επιμ. Ε. Τρέσσου & Σ. Μητακίδου, μτφρ. Ομάδα εκπαιδευτικών. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο Cummins, Jim (1999), Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια κοινωνία της ετερότητας, μτφρ. Σ. Αργύρη. Αθήνα: Gutenberg Hollins, Etta R. (2006). Ο πολιτισμός στη σχολική μάθηση, επιστ. επιμ. L. Benincasa, μτφρ. Δ. Λάμπρου. Αθήνα: Μεταίχμιο Tiedt, Pamela / Iris Tiedt (2006). Πολυπολιτισμική διδασκαλία, μτφρ. Τίνα Πλυτά. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση Ξενόγλωσση Arasaratnam, Lily A./ Marya L. Doerfel (2005). ‘Intercultural Communication Competence. Identifying Key Components from Multicultural Perspectives’, International Journal of Intercultural Relations, v. 29, 137-163 Asante, Molefi Kente/ William B. Gudykunst (eds) (1989). Handbook of International and Ιntercultural Communication, London: SAGE Publications Europäisches Modularprogramm für interkulturelles Lernen in der Lehreraus- und -fortbildung (EMIL) (2006). Interkulturelle Kompetenz für Grundschullehrer. Handbuch, Sofia (Το εγχειρίδιο είναι αναρτημένο και στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.emil.ikk.lmu.de) Ευρωπαϊκό πρόγραμμα για τη διαπολιτισμική μάθηση στη βασική εκπαίδευση και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (EMIL) (2006). Η διαπολιτισμική δεξιότητα για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης - Ασκήσεις, μτφρ. Β. Παπαδοπούλου & Α. Κεσίδου. Θεσσαλονίκη. (Πρόκειται για τεύχος ασκήσεων στην ελληνική γλώσσα, το οποίο βασίζεται στο προηγούμενο δημοσίευμα και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς) Gudykunst, William B. (2003). Cross-cultural and Intercultural Communication, Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Gudykunst, William B./ Young Yun Kim (2003). Communicating with Strangers. An Approach to Intercultural Communication, New York: McGraw Hill, Inc. Hernández, Hilda (2001). Multicultural Education. A Teacher’s Guide to Linking Context, Process and Content, New Jersey: Merrill Prentice Hall. Hofstede, Geert (2001). Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations, Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Le Roux, Johann. (2002), ‘Effective Educators are Culturally Competent Communicators’, Intercultural Education, v. 13, n. 1, 37-48 Holliday, Adrian / John Kullman/ Martin Hyde (2010). Intercultural Communication. An Advanced Resource Book for Students, London: Routledge Irvine, Jacqueline/ Beverly Armento (2001). Culturally Responsive Teaching. Lesson planning for Elementary and Middle Grades. Boston et al: Mc Graw Hill Kiper, Hanna/ Wolfgang Mischke (2006). Einführung in die Theorie des Unterrichts, Weinheim und Basel: Beltz Ledoux, Guuske/ Yvonne Leemann / Rudolf Leiprecht (2001). ‘Von kulturalistischen zu pluriformen Ansätzen. Ergebnisse des niederländischen Forschungsprojekts “Interkulturelles Lernen in der Klasse’’, in: Auernheimer, Georg/ Rolf van Dick / Thomas Petzel / Ulrich Wagner (Hrsg.), Interkulturalität im Arbeitsfeld Schule. Empirische Untersuchungen über Lehrer und Schüler, Opladen: Leske und Budrich, 178-195 Reich, Hans/ Alfred Holzbrecher/ Hans Joachim Roth (Hrsg.) (2000). Fachdidaktik interkulturell. Ein Handbuch, Opladen: Leske und Budrich Sinicrope, Castle/ John Norris/ Yukiko Watanabe (2007), ‘Understanding and Assessing Intercultural Competence. A Summary of Theory, Research, and Practice’. Second Language Studies, v. 26, n. 1, 1-58 Triandis, Harry (2000), Culture and Conflict, Journal of Psychology, v. 35, n. 2, 145-152 Van Der Linde, Ch. (1997). ‘Intercultural Communication within Multicultural Schools. Educational Management Insights’, Education, v. 118, n. 2, 191-204 Δικτυακοί τόποι: Geert Hofstede: http://geert-hofstede.com/index.php Umberto Eco, Furio Colombo, Jacques Le Goff (editorial board): Accepting Diversity: An Interactive Handbook in Progress: http://www.tolerance.kataweb.it/eng/index.html -Συναφή επιστημονικά περιοδικά: ⎼ Intercultural Communication ⎼ Intercultural Education ⎼ Journal of Intercultural Communication ⎼ Journal of Ιntercultural Studies ⎼ Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση
Last Update
06-06-2016