Academic and phychosocial support to students with learning disabilities

Informationen zur Lehrveranstaltung
TitelΜαθησιακή και ψυχοκοινωνική στήριξη μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες / Academic and phychosocial support to students with learning disabilities
CodeΠΕ302
FakultätPhilosophische
Cycle / Level2. Magisterstudiengang
SemesterWinter/Sommer
CoordinatorMaria Doikou
CommonNein
StatusAktiv
Course ID600003472

Studienplan: Paidagōgikī epistīmī 2016

Registered students: 7
FachrichtungForm des KursbesuchsSemesterJahrECTS
Eidikī AgōgīYPOCΗREŌTIKO2110

Informationen zur Veranstaltung
Akademisches Jahr2016 – 2017
KurslehrdauerSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Total Hours26
Class ID
600032669
Course Type 2016-2020
  • Wissenschaftlicher Fachbereich
  • Entwicklung von Fertigkeiten
Veranstaltungstyp
  • Persönliche Anwesenheit
Elektronischer Zugang zu Unterrichtsmaterialien
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Sprache
  • Griechisch (Lehre, Prüfung)
Allgemeine Kompetenzen
  • Anwendung des Wissens in der Praxis
  • Recherche, Analyse und Verarbeitung von Daten und Informationen mittels der Verwendung technologischer Medien
  • Anpassung an neue Situationen
  • Entscheidungsfähigkeit
  • Autonomes Arbeiten
  • Gruppenarbeit
  • Arbeit in einem multidisziplinären Umfeld
  • Produktion von neuen Forschungsideen
  • Planung und Projektmanagement
  • Respektieren von Vielfalt und Multikulturalität
  • Soziale, berufliche und ethische Verantwortung und Sensibilität gegenüber Geschlechterfragen
  • Kritik und Selbstkritik
  • Förderung des freien, kreativen und induktiven Denkens
Lehrmaterialien
  • Buch
  • Skript
Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologie
IKT-Nutzung
  • Einsatz von IKT in der Lehre
  • Einsatz von IKT in der Bewertung der Studierenden
Unterrichtsorganisation
ActivitiesArbeitsbelastungECTSEinzelarbeitGruppenarbeitErasmus
Seminare261.0
Rezeption/ Analyse von Texten853.4
Projekt702.8
Erstellen einer Arbeit / v. Arbeiten702.8
Total25110.0
Bewertung der Studierenden
Beschreibung des Verfahrens
  • Schriftliche Prüfung mit Problemlösung (Entwicklung, Endnote)
  • Sonstiges / Sonstige (Entwicklung, Endnote)
Empfohlene Bibliographie
Weitere Bibliographie
Ενδεικτική βιβλιογραφία Ελληνόγλωσση Weare, K. & Gray, G. (2000). Η προαγωγή της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας στο σχολείο – Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας-Γραφείο Ευρώπης/ Μετ. Κ. Σώκου Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Δαβάζογλου, Α & Κόκκινος, Κ. (2003). Η σχέση του σχολείου με οικογένειες που έχουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 35, 97-114. Goleman, D. (1998) Η συναισθηματική νοημοσύνη / Μετ. Α. Παπασταύρου. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Δόικου-Αυλίδου, Μ. (2006). Ψυχοκοινωνική στήριξη των μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: Αντιλήψεις φοιτητών/τριών για το ρόλο του εκπαιδευτικού, Επιστημονική Επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, 4, 89-118. Δόικου-Αυλίδου, Μ. (2006). Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες: Απόψεις εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 41, 93-116. Δόικου-Αυλίδου, Μ. (2007). Η αντιμετώπιση των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων των μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: Η συμβολή των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο "Η ευρωπαϊκή διάσταση της ειδικής αγωγής. Ανάδυση μιας άλλης φυσιογνωμίας" (σσ. 240-253). Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Ζαφειροπούλου, Μ. & Παπαδοπούλου-Φαρμάκη, Μ. (2004). Μαθησιακές δυσκολίες: Εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης και αντιμετώπισης, στο Μ. Ζαφειροπούλου & Κλεφτάρας Γ. (επίμ.). Εφαρμοσμένη κλινική ψυχολογία του παιδιού (σσ. 19-64). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Ίσαρη, Φ. (2007). Η ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας: Μια εναλλακτική προσέγγιση στα πλαίσια της εκπαίδευσης και των μαθησιακών δυσκολιών. Στο Βιβλίο Πρακτικών Πανευρωπαϊκό Συνέδριο: Η Ευρωπαϊκή διάσταση της ειδικής αγωγής: Ανάδυση μιας άλλης φυσιογνωμίας (σσ. 276-283). Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Ματσόπουλος, Αναστάσιος (Επιμ) (2011). Από την ευαλωτότητα στην ψυχική ανθεκτικότητα: εφαρμογές στο σχολικό πλαίσιο και στην οικογένεια. Αθήνα: Παπαζήσης. Μόττη-Στεφανίδη, Φ. (2006). Το φαινόμενο της ψυχικής ανθεκτικότητας κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του παιδιού και του εφήβου : Σύντομη ανασκόπηση. Παιδί και Έφηβος: Ψυχική Υγεία και Ψυχοπαθολογία, 8(1), 9-22. Παντελιάδου, Σ. (2000). Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη: Τι και γιατί. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Πλατσίδου, Μ. (2010). Η συναισθηματική νοημοσύνη: Θεωρητικά μοντέλα, τρόποι μέτρησης και εφαρμογές στην εκπαίδευση και στην εργασία. Αθήνα: Gutenberg. Πολυχρόνη, Φ. (2012). Δεξιότητες μελέτης μαθητών με και χωρίς αναγνωστικές δυσκολίες. Στο Χατζηχρήστου, Χ. & Μπεζεβέγκης, Η. (Επιμ), Θέματα ανάπτυξης και προσαρμογής στην οικογένεια και στο σχολείο (σσ. 205-211). Αθήνα: Πεδίο. Πούλου, Μ. (2008). Κοινωνική και συναισθηματική μάθηση: Μια προσέγγιση πρόληψης και αντιμετώπισης των συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών. Στο Δ. Νικολόπουλος (Επιμ.). Σχολική ψυχολογία: Εφαρμογές στο σχολικό περιβάλλον (σσ. 237-281). Αθήνα: Εκδ. Τόπος. Πρόγραμμα εξειδίκευσης εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις δυσκολίες μάθησης, http://www.e-yliko.gr/htmls/amea/prakseis_epeaek/EKS_epeaek.pdf Pumfrey, P. (1997). Ειδική αναπτυξιακή δυσλεξία: Προέλευση, εντοπισμός, αντιμετώπιση, στο Ε. Τάφα (επιμ.), Συνεκπαίδευση παιδιών με και χωρίς προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς (σσ. 320-352). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Τζουριάδου Μ. & Μπάρμπας, Γ. (2003). Δυσλεξία: Επιστημονικές αντιφάσεις και παιδαγωγικά αδιέξοδα, στο Ευκλείδη A., Τζουριάδου, M. & Λεονταρή, A. (επιμ.), Επιστημονική Επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, Τόμος 1. Ψυχολογία και εκπαίδευση (σσ. 11-34). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Τζουριάδου, Μ. (1995). Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Θεσσαλονίκη: Προμηθεύς. Τριλίβα Σ. &. Chiementi G. (2000) Συναισθηματική και κοινωνική επιδεξιότητα: Ένα εγχειρίδιο τεχνικών. Αθήνα: Εκδ. Πατάκη. Τσοβίλη, Θ. Δ. (2003). Δυσλεξία και άγχος: Μια σχέση ζωής; Το άγχος των δυσλεξικών εφήβων και ο ρόλος της μητέρας και του φιλόλογου καθηγητή. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Fijalkow, J. (1997). Κακοί αναγνώστες. Γιατί; Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Χατζηχρήστου, Χ. (Επιμ.) (2004). Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης: Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο. Βιβλίο για τον εκπαιδευτικό Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Τάξεις Δ΄, Ε΄ & ΣΤ΄– Κέντρο Έρευνας και Εφαρμοσμένης Σχολικής Ψυχολογίας Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αθήνα, Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός. Χατζηχρήστου, Χ. (Επιμ.) (2004). Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο. Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης: Εκπαιδευτικό υλικό για εκπαιδευτικούς και μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γυμνάσιο, λύκειο: Θεωρητικό πλαίσιο και δραστηριότητες. - Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας. Αθήνα: Τυπωθήτω. Henderson, N. , Milstein, M. M., Χατζηχρήστου, Χ. (2003). Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα: πως μπορεί να γίνει πραγματικότητα για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Τυπωθήτω. Ξενόγλωσση Agaliotis, I., & Goudiras, D. (2004). A profile of interpersonal conflict resolution of children with learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 2(2), 15-29. Allsopp, D. H., Santos, K. E., & Linn, R. (2000). Collaborating to teach prosocial skills. Intervention in School and Clinic, 35(3), 141-146. Alexander-Passe, N. (2006). How dyslexic teenagers cope: An investigation of self-esteem coping and depression, Dyslexia, 12, 257-275. Barga, N. K. (1996). Students with learning disabilities in education: Managing a disability, Journal of Learning Disabilities, 29, 413-421. Brooks, R. B. (2001). Fostering motivation, hope, and resilience in children with learning disorders. Annals of Dyslexia, 51(1), 9-20. Bryan, T., Burstein, K., & Ergul, C. (2004). The social-emotional side of learning disabilities: A science-based presentation of the state of the art, Learning Disability Quarterly, 27(1), 45-51. Burden, R. (2008). Is dyslexia necessarily associated with negative feelings of self-worth? A review and implications for future research. Dyslexia, 14(3), 188-196. Cermak, S. A., & Aberson, J. R. (1998). Social skills in children with learning disabilities. Occupational Therapy in Mental Health, 13(4), 1-24. Chen, K. (2006). Social skills intervention for students with emotional/behavioral disorders: A literature review from the American perspective, Educational Research and Reviews, 1(3), 143-149. Court, D. & Givon, S. (2003). Group intervention: Improving social skills of adolescents with learning disabilities, Teaching Exceptional Children, 36(2), 50-55. Deshler, D. D., Ellis, E. S. & Lenz, B. K. (1996). Teaching adolescents with learning disabilities: strategies and methods. Denver: Love Publishing Co. DiCecco, V. M., & Gleason, M. M. (2002). Using graphic organizers to attain relational knowledge from expository text. Journal of Learning Disabilities, 35(4), 306-320. Doikou-Avlidou, Μ. (2015). The educational, social and emotional experiences of students with dyslexia: The perspective of postsecondary education students, International Journal of Special Education, 30(1), 132-145. Doikou-Avlidou, M., & Dadatsi, K. (2013). Enhancing social integration of immigrant pupils at risk for social, emotional and/or behavioural difficulties: the outcomes of a small-scale social-emotional learning programme. Emotional and Behavioural Difficulties, 18(1), 3-23. Dudley-Marling, C. (2004). The social construction of learning disabilities, Journal of Learning Disabilities, 35(6), 482-489. Elias, M. J. (2004). The connection between social-emotional learning and learning disabilities: Implications for intervention, Learning Disability Quarterly, 27(1), 53-63. Elksnin, K. L. & Elksnin, N. (2004). The social-emotional side of learning disabilities, Learning Disability Quarterly, 27, 3-8. Elksnin, L. & Elksnin, N. (1998). Teaching social skills to students with learning and behavior problems, Intervention in School and Clinic, 33, 131-140. Espelage, D. L., Rose, C. A., & Polanin, J. R. (2015). Social-emotional learning program to reduce bullying, fighting, and victimization among middle school students with disabilities. Remedial and special education, 36(5), 299-311. Espelage, D. L., Rose, C. A., & Polanin, J. R. (2016). Social-emotional learning program to promote prosocial and academic skills among middle school students with disabilities. Remedial and Special Education, 1-10. 0741932515627475. Estell, D. B., Jones M. H., Pearl R., & Acker R. V. (2009). Best friendships of students with and without learning disabilities across late elementary school. Exceptional Children, 76(1), 110-124. Forgan, J. W. & Vaughn, S. (2000). Adolescents with and without LD make the transition to middle school, Journal of Learning Disabilities, 33(1), 33-43. Gorman, J. C. (2015). Emotional disorders and learning disabilities in the elementary classroom: Interactions and interventions. Skyhorse Publishing. Griffiths, M. (2002). Study skills and dyslexia in the secondary school: A practical approach. London: David Fulton. Heaton, P. & Winterson, P. (1996). Dealing with dyslexia. London: Whurr Publishers. Humphrey, N. (2003). Facilitating a positive sense of self in pupils with dyslexia: the role of teachers and peers, Support for Learning, 8(3), 130-136. Kalyva, E., & Agaliotis, I. (2009). Can social stories enhance the interpersonal conflict resolution skills of children with LD? Research in Developmental Disabilities, 30(1), 192-202. Kam, C. M., Greenberg, M. T., & Kusché, C. A. (2004). Sustained effects of the PATHS curriculum on the social and psychological adjustment of children in special education. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 12(2), 66-78. Kavale, K. A., & Forness, S. R. (2000). What definitions of learning disability say and don't say: A critical analysis, Journal of Learning Disabilities, 33(3), 239-256. Kavale, K. A., & Mostert, M. P. (2004). Social skills interventions for individuals with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 27(1), 31-43. Kim, A-H, Vaughn, S., Wanzek, J., & Wei, S. (2004). Graphic οrganizers and τheir effects on the reading comprehension of students with LD: A synthesis of research, Journal of Learning Disabilities, 37(2), 105-118. Kirby R. J., Silvestri R., Allingham, H. B., Parrila, R. & La Fave, B. Ch. (2008). Learning strategies and study approaches of postsecondary students with dyslexia, Journal of Learning Disabilities, 41(1), 85-96. Kuhne, M. & Wiener, J. (2000). Stability of social status of children with and without learning disabilities, Learning Disability Quarterly, 23(1), 64-75. Lackaye, T. D. & Margalit, M. (2006). Comparisons of achievement, effort and self-perceptions among students with learning disabilities and their peers from different achievement groups, Journal of Learning Disabilities, 39(5), 432-446. Lee, F. & Wright, J. (2001). Developing an emotional awareness programme for pupils with moderate learning difficulties at Durants School, Emotional and Behavioural Difficulties, 6(3), 186-199. McIntosh, R., Vaughn, S., & Zaragoza, N. (1991). A review of social interventions for students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 24(8), 451-458. Merrell, K. W. & Gueldner, B. A. (2010). Social and emotional learning in the classroom: Promoting mental health and academic success. New York: The Guilford Press. Miles, T. R. & Hales, G. (1994). Dyslexia matters: A celebratory contributed volume to honour professor T. R. Miles. London: Whurr Publishers. Miles, T. R. & Miles, E. (1990). Dyslexia: A hundred years on. Milton Keynes: Open University Press. Mishna, F., & Muskat, B. (2004). School-based group treatment for students with learning disabilities: A collaborative approach. Children & Schools, 26(3), 135-150. Mortimore, T., & Crozier, W. R. (2006). Dyslexia and difficulties with study skills in higher education. Studies in Higher Education, 31(2), 235-251. Pavri, S., & Luftig, R. (2000). The social face of inclusive education: Are students with learning disabilities really included in the classroom? Preventing School Failure, 45(1), 8-14. Pavri, S., & Monda-Amaya, L. (2001). Social support in inclusive schools: Student and teacher perspectives. Exceptional Children, 67(3), 391-411. Peer, L. & Reid, G. (Eds.) (2001). Dyslexia – Successful inclusion in the secondary school. London: David Fulton. Prior, M. R. (1996). Understanding specific learning difficulties. Hove: Psychology Press. Pumfrey, P. D. & Reason, R. (1991). Specific learning difficulties (dyslexia): challenges and responses. London: NFER-Routledge. Reid, G. (1998). Dyslexia: A practitioner’s handbook. Chichester: John Wiley and Sons. Riddick, B. (1996). Living with dyslexia. London: Routledge. Sencibaugh, J. M. (2008). A synthesis of content enhancement strategies for teaching students with reading difficulties at the middle and secondary level, Reading Improvement, 45(2), 84-98. Singer, E. (2007). Coping with academic failure, a study of Dutch children with dyslexia, Dyslexia 14, 314–333 Snowling, M. J. (2000). Dyslexia. Malden, MA: Blackwell Publishers. Sullivan, T. N., Sutherland, K. S., Farrell, A. D., & Taylor, K. A. (2015). An evaluation of Second Step: What are the benefits for youth with and without disabilities?. Remedial and Special Education, 36(5), 286-298. Svetaz, M. V., Ireland, M., & Blum, R. (2000). Adolescents with learning disabilities: Risk and protective factors associated with emotional well-being: Findings from the National Longitudinal Study of Adolescent Health, Journal of Adolescent Health, 27, 340-348. Swanson, L. H. & Hoskyn, M. (2001). Instructing adolescents with learning disabilities: A component and composite analysis, Learning Disabilities Research and Practice, 16(2), 109-119. Triliva, S. & Matsopoulos, A. (2007). From risk to resilience: Enhancing the social and emotional skills of Greek adolescents. Στο Βιβλίο Πρακτικών - Πανευρωπαϊκό Συνέδριο: Η Ευρωπαϊκή διάσταση της ειδικής αγωγής: Ανάδυση μιας άλλης φυσιογνωμίας (σσ. 254-265). Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Vaughn, S. & Klinger, J. K. (1999). Teaching reading comprehension through collaborative strategic reading, Intervention in School and Clinic, 34(5), 284-292. Vaughn, S., Elbaum, B., & Boardman, A. G. (2001). The social functioning of students with learning disabilities: Implications for inclusion, Exceptionality: A Special Education Journal, 9(1-2), 47-65. Walker, B., Shippen, M. E. Alberto, P., Houchins, D. E. & Cihak, D. F. (2005). Using the Expressive Writing Program to Improve the Writing Skills of High School Students with Learning Disabilities, Learning Disabilities Research & Practice, 20(3), 175-183. Wenz-Gross, M. & Siperstein, N. G. (1998). Students with learning problems at risk in middle school: Stress, social support, and adjustment, Exceptional Children, 65(1), 91-100. Wiener, J. & Tardif, C. (2004). Social and emotional functioning of children with learning disabilities: Does special education placement make a difference? Learning Disabilities Research and Practice, 19(2), 20-32. Womack, S. A., Marchant, M. & Borders, D. (2011). Literature-based social skills instruction: A strategy for students with learning disabilities, Intervention in School and Clinic, 46(3), 157-164. Wolford, P. L., Heward, W. L. & Alber, S. R. (2001). Teaching middle school students with learning disabilities to recruit peer assistance during cooperative learning group activities, Learning Disabilities Research and Practice, 16(3), 161-173. Wong, B. Y. L. (1996). The ABCs of learning disabilities. San Diego: Academic Press. Wong, B. Y., & Donahue, M. L. (Eds.). (2002). The social dimensions of learning disabilities: Essays in honor of Tanis Bryan. Routledge. Zins, J. E. & Elias, M. J. (2006). Social and emotional learning. In G .G. Bear & K. M. Minke (Εds.) Children's needs III: Development, prevention, intervention (pp. 1-13). National Association of School Psychologists. Zigmond, N., & Baker, J. M. (1996). Full inclusion for students with learning disabilities: Too much of a good thing? Theory into Practice, 35, 26-34. Βασική βιβλιογραφία Δόικου-Αυλίδου, Μ. (2016). Δυσλεξία: Συναισθηματικοί παράγοντες και ψυχοκοινωνικά προβλήματα (Έκδοση αναθεωρημένη). Αθήνα: Gutenberg. Δόικου-Αυλίδου, Μ. (2002). Δυσλεξία: Συναισθηματικοί παράγοντες και ψυχοκοινωνικά προβλήματα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Πολυχρόνη, Φ. (2011). Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Αθήνα: Πεδίο Στασινός, Δ. (1999). Δυσλεξία και σχολείο. Αθήνα: Gutenberg. Περιοδικά Journal of Learning Disabilities Learning Disabilities Research and Practice Learning Disabilities Quarterly Exceptional Children Annals of Dyslexia
Last Update
02-03-2017