Didactics of Religious Education and School Pedagogy:a Contemporary Dialogue

Informationen zur Lehrveranstaltung
TitelΗ Διδακτική του Μαθήματος των Θρησκευτικών σε διάλογο με σύγχρονους προβληματισμούς της Σχολικής Παιδαγωγικής / Didactics of Religious Education and School Pedagogy:a Contemporary Dialogue
Code2501
Cycle / Level2. Magisterstudiengang
SemesterSpring
CoordinatorAthanasios Stogiannidis
CommonJa
StatusAktiv
Course ID600015657

Studienplan: THEOLOGIA KAI POLITISMOS 2018

Registered students: 6
FachrichtungForm des KursbesuchsSemesterJahrECTS
KORMOSYPOCΗREŌTIKO2110
CΗristianikī Grammateía kai IstoríaEE-EMVATHYNSĪS2110
Systīmatikī THeología, Koinōniología kai Spoudī tīs THrīskeíasEE-EMVATHYNSĪS2110
Praktikī THeología kai PaidagōgikīYE-EMVATHYNSĪS2110

Informationen zur Veranstaltung
Akademisches Jahr2018 – 2019
KurslehrdauerSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600126433
Course Type 2016-2020
  • Wissenschaftlicher Fachbereich
Veranstaltungstyp
  • Persönliche Anwesenheit
Elektronischer Zugang zu Unterrichtsmaterialien
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Sprache
  • Griechisch (Lehre, Prüfung)
  • Englisch (Prüfung)
  • Deutsch (Prüfung)
Allgemeine Kompetenzen
  • Anwendung des Wissens in der Praxis
  • Recherche, Analyse und Verarbeitung von Daten und Informationen mittels der Verwendung technologischer Medien
  • Autonomes Arbeiten
  • Gruppenarbeit
  • Arbeit in einem multidisziplinären Umfeld
  • Produktion von neuen Forschungsideen
  • Respektieren von Vielfalt und Multikulturalität
  • Respekt gegenüber der Umwelt
  • Soziale, berufliche und ethische Verantwortung und Sensibilität gegenüber Geschlechterfragen
  • Kritik und Selbstkritik
  • Förderung des freien, kreativen und induktiven Denkens
Lehrmaterialien
  • Buch
  • Audio
  • Interaktive Übungen
Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologie
IKT-Nutzung
  • Einsatz von IKT in der Lehre
  • Einsatz von IKT in der Bewertung der Studierenden
Unterrichtsorganisation
ActivitiesArbeitsbelastungECTSEinzelarbeitGruppenarbeitErasmus
Vorlesungen180
Rezeption/ Analyse von Texten72
Erstellen einer Arbeit / v. Arbeiten36
Prüfung12
Total300
Bewertung der Studierenden
Beschreibung des Verfahrens
  • Schriftliche Prüfung mit Multiple-Choice-Fragen (Endnote)
  • Schriftliche Prüfung mit Problemlösung (Entwicklung)
  • Öffentliche Präsentation (Entwicklung, Endnote)
Empfohlene Bibliographie
Weitere Bibliographie
Ελληνόγλωσση Βιβλιογραφία: -Αγγελόπουλου Ιωάννη, Αραβαντινού Στέλιου, π. Γκανά Ευαγγέλου, Ζουμπουλάκη Σταύρου, Καραγιάννη Δημήτρη, Μαρίνου Αναστασίου, Μπουκάλα Παντελή, Ξυδάκη Νίκου, Πενιρτζή Αικατερίνης, Σίαχου Ιωάννη, Θρησκευτική παιδεία και σύγχρονη κοινωνία: Θέσεις και αντιθέσεις, Αθήνα 2006. -Γιαβρίμη Παναγιώτη, Ζητήματα παιδαγωγικής και σχολικής ψυχολογίας, Αθήνα 2010. -Δεληκωσταντή Κώστα, Η παιδεία ως πολιτισμός του προσώπου, Αθήνα 2009. -Δεληκωσταντή Κωνσταντίνου, Σχολική θρησκευτική αγωγή μεταξύ παιδαγωγικής θεολογίας, Αθήνα 2009. -Δεληκωσταντή Κώστα, Σύγχρονη παιδαγωγική και παιδεία Ορθοδοξίας, στο: του ιδίου (Επιμέλεια), Η Ορθοδοξία ως πρόταση ζωής, Αθήνα 1993, σελ. 249. -Διαμαντόπουλου Παναγιώτη, Σχολική Παιδαγωγική Ι. Θεωρία του Σχολείου, Αθήνα 2002. -Ξωχέλλη Παναγιώτη, Σχολική Παιδαγωγική, Θεσσαλονίκη 2007. -Ξωχέλλη Παναγιώτη, Ο εκπαιδευτικός στον σύγχρονο κόσμο. Ο ρόλος και το επαγγελματικό του προφίλ σήμερα, η εκπαίδευση και η αποτίμηση του έργου του, Αθήνς 2005 -Ξωχέλλη Παναγιώτη, Εισαγωγική στην Παιδαγωγική, Θεσσαλονίκη 2010. -Ξωχέλλη Παναγιώτη, Παιδαγωγική και Εκπαίδευση σήμερα. Επίμαχα ζητήματα, καίρια προβλήματα, προτεινόμενες λύσεις, Θεσσαλονίκη 2010. -Καλαϊτζοπούλου Μαρίας, Ο εκπαιδευτικός ως Στοχαζόμενος Επαγγελματίας, Αθήνα 2001. -Καπετανάκη Γεωργίου Δ., Εναλλακτικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις της θρησκευτικής αγωγής στο ελληνικό λύκειο, Αθήνα 2011 -Καπετανάκη Γεωργίου Δ., Θρησκευτική αγωγή στο ελληνικό λύκειο: προσέγγιση ή αποκλεισμός του θρησκειακά διαφορετικού; Αθήνα 2011. Καραμούζη Πολύκαρπου, Θρησκεία, εκπαίδευση, μετανεωτερικότητα: Η θρησκευτική αγωγή στο σύγχρονο σχολείο, Αθήνα 2011. -Καραμούζη Πολύκαρπου, Πολιτισμός και διαθρησκειακή αγωγή: Η συγκριτική διδακτική των θρησκειών και της θρησκευτικότητας στο σύγχρονο σχολείο, Αθήνα 2007. - Καρατζιά-Σταυλιώτης Ε., Λαμπρόπουλου Χ. , Αξιολόγηση, αποτελεσματικότητα και ποιότητα στην εκπαίδευση, Αθήνα 2006. - Καραφύλλη Κώστα, Αξιολογία και Παιδεία: Φιλοσοφική θεώρηση του ζητήματος των αξιών στο χώρο της παιδείας, Αθήνα 2002. -Καψάλη Αχιλ. / Βρεττού Ι. , Αναλυτικό Πρόγραμμα. Σχεδιασμός – Αξιολόγηση – Αναμόρφωση, Αθήνα 1999. -Κογκούλη Ιωάννη, Εισαγωγική στην Παιδαγωγική, Θεσσαλονίκη 2005. -Κογκούλη Ιωάννη, Διδακτική των Θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη 2003. -Κοσμόπουλου Αλεξ., Το Σχολείο πέθανε. Ζήτω το σχολείο του πρόσωπου, Αθήνα 1990. -Λάππα Δημητρίου, Διαλογική επικοινωνία και παιδαγωγική αγάπη στο σύγχρονο σχολείο, Θεσσαλονίκη 2007 -Ματσαγγούρα Ηλία, Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας. τ. Β’. Στρατηγικές Διδασκαλίας. Η Κριτική Σκέψη στη Διδακτική Πράξη, Αθήνα 2007. -Μετοχιανάκη Ηλία, Εισαγωγική στην Παιδαγωγική Α’, ιδιωτική έκδοση, 1990. -Μετοχιανάκη Ηλία, Εισαγωγική στην Παιδαγωγική Β’, ιδιωτική έκδοση, 1990. -Μπάσετα Κωνσταντίνου, Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση στο Σχολείο. Ψυχοκοινωνιολογικές διαδικασίες. Προσδοκίες, συμπεριφορά και απόδοση αιτίων. Ψυχοπαιδαγωγικές παρεμβάσεις, Αθήνα 2007 -Μπρούζου Ανδρέα, Ο Εκπαιδευτικός ως Λειτουργός Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού. Μια Ανθρωπιστική Θεώρηση της Εκπαίδευσης, Αθήνα 1999. - Νικόλαου Γιώργος, Διαπολιτισμική διδακτική. Το νέο περιβάλλον – Βασικές άρχες, Αθήνα 2012. -Παππά Αθανασίου, Σχολική Παιδαγωγική Ι, Αθήνα 2000. -Παπανούτσου Ε. Π., Φιλοσοφία και Παιδεία, Αθήνα 1977. -Περσελή Εμμανουήλ, Η Ορθόδοξη Χριστιανική Αγωγή ως σύγχρονη μορφωτική διαδικασία, στο: Κώστα Δεληκωσταντή (Επιμέλεια), Η Ορθοδοξία ως πρόταση ζωής, Αθήνα 1993, σσ. 173-192. -Περσελή Εμμανουήλ, Σχολική Θρησκευτική Αγωγή, Αθήνα 1998. -Πυργιωτάκη Ιωάννη, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα 2011. -Ρεράκη Ηρακλή Μ., Κοινωνική ένταξη και θρησκευτική αγωγή του μαθητή στο ελληνικό σχολείο, Θεσσαλονίκη 2010. -Ρεράκη Ηρακλή Μ., Σύγχρονη διδακτική των θρησκευτικών, Θεσσαλονίκη 2007. -Συγκολλίτου Έφη (Επιμ.), Έννοια του Εαυτού και Λειτουργικότητα στο Σχολείο, Θεσσαλονίκη 2006. -Τασσιόπουλου Γιώργου, Η διδασκαλία των θρησκευτικών στην ύστερη νεωτερικότητα: Παιδαγωγική, διαπολιτισμική και θεολογική προσέγγιση, Αθήνα 2010. - Υφαντή Α. Αμαλία , Εκπαιδευτική πολιτική και σχεδιασμός για ένα σύγχρονο σχολείο, Αθήνα 2012. -Φωτίου Σταύρου (Επιμέλεια), Ανθρωποποιός αγωγή, (Μετάφραση: Ιωσήφ Ροηλίδης, Γιώργος Χρ. Κυθραιώτης), Αθήνα 2009. -Χαραλάμπους Δ. (Επιμέλεια), Διαχρονικές και Σύγχρονες Προσεγγίσεις της Εκπαίδευσης. Αντιχάρισμα στον Καθηγητή Ν. Τερζή, Θεσσαλονίκη 2006. -Χαραλαμπόπουλου Α. (Επιλογή Κειμένων), Γραμματισμός, Κοινωνία και Εκπαίδευση, Αθήνα 2006. -Χατζηδήμου Δ., Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Συμβολή στη διάχυση της παιδαγωγικής σκέψης, Θεσσαλονίκη 2009. Μεταφράσεις: -Bennett John G., Montessori Mario, Williams Clifford John, Polack A. I., Ji Maung Maung, Thwaites Hugh S., Η πνευματική δίψα του σύγχρονου παιδιού: Μια σειρά δέκα διαλέξεων. (Μετάφραση: Ευστράτιος Παναγιώτου), Αθήνα 2012. -Crag E. C., Διαχείριση της σχολικής τάξης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Αθήνα 2003. -Kolesnik Walter, Ανθρωπισμός ή Μπιχεβιορισμός στην Εκπαίδευση, (Μετάφραση: Αναστασία Μπιτσάνη - Πέτρου), Αθήνα 1992. -Kushner, Harold S., Όταν τα παιδιά ρωτούν για το Θεό: Ένας οδηγός για γονείς που δεν έχουν πάντα όλες τις απαντήσεις. (Μετάφραση: Τόνια Κοβαλένκο), Αθήνα 1999. -Μπίζινγκερ Άλμπερτ (Επιμέλεια), Υπάρχει θεός; Τα μεγάλα θέματα της θρησκείας: Τα παιδιά ρωτούν – οι ερευνητές απαντούν. (Μετάφραση: Τσινάρη Πελαγία), Αθήνα 2011. - Unesco, Εκπαίδευση. Ο Θησαυρός που κρύβει μέσα της. Έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής για την Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα, υπό την Προεδρία του Jacques Delors. (Μετάφραση: Ομάδα εργασίας του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας, Πρόλογος: Κασσωτάκη Μιχάλη), Αθήνα 1999. Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία: -Barnes L. Philip, Debates in Religious Education Teaching, London; New York 2012. -Barnes L. Philip, Wright Andrew, Brandom Ann-Marie (Ed.), Learning to Teach Religious Education in the Secondary School: A Companion to School Experience, London; New York 2008. - Boschki Reinhold, Einführung in die Religionspädagogik, Darmstadt 2008. - Collmar Norbert, Schulpädagogik und Religionspädagogik. Handlungstheoretische Analysen von Schule und Religionsunterricht, Göttingen 2004. - Daniels Harry, Lauder Hugh, Porter Jill (Ed.), Educational Theories, Cultures and Learning. A Critical Perspektive, New York; London 2011. - Davies Brendt, Ellison Linda, The new Strategic Direction and Development of the School: Key Frameworks for School Improvement Planing, London; New York 2 2003. - Dedering Kathrin, Steuerung und Schulentwicklung. Bestandaufnahme und Theorieperspektive, Wiesbaden 2012. - Freudenreich Delia, Spiritualität von Kindern Was sie ausmacht und wie sie pädagogisch gefördert werden kann, Kassel 2011. - Grümme Bernhard, Religionsunterricht und Politik. Bestandaufnahme – Grundsatzüberlegungen – Perspektiven für eine politische Dimension des Religionsunterrichts, Stuttgart 2009. - Grimmit Michael (Ed.), Pedagogies of Religious Education: Case Studies in the Research and Development of Good Pedagogic Practice in RE, McCrimmon Publishing Co Ltd, 2000. - Grimmit Michael, Religious Education and Human Development, McCrimmon Publishing Co Ltd, 1989. -Grümme Bernhard / Lenhard Hartmut / Pirner Manfred L., Religionsunterricht neu denken: Innovative Ansätze und Perspektiven der Religionsdidaktik, Neukirchen – Vluyn 2012. - Heimbrock Hans-Günter / Scheilke Christoph / Schreiner Peter (Ed.), Towards Religious Competence (Schriften aus dem Comenius-Institut), Münster; London; New York, 2002. - Hubrig Christa / Herrmann Peter, Einführung in die systematische Schulpädagogik, Heidelberg 2012. - Klafki Wolfgang, Schultheorie, Schulforschung und Schulentwicklung im politisch-gesellschaftlichen Kontext, Weinheim und Basel 2002. - Leimgruber Stephan, Interreligiöses Lernen, München 2007. -Pinar William, International Handbook of Curriculum Research (Studies in Curriculum Theory Series), New York: Routledge 2 2013. -Pinar William, What Is Curriculum Theory? (Studies in Curriculum Theory Series), New York; London 2012. - Rothgangel Martin / Adam Gottfried / Lachmann (Hg.), Religionspädagogisches Kompendium, Göttingen 7 2012. - Schröder Bernd, Religionspädagogik, Tübingen 2012. - Schweitzer Friedrich, Elementarisierung und Kompetenz. Wie Schülerinnen und Schüler von „gutem Religionsunterricht“ profitieren, Neukirchen – Vluyn 2 2011. - Schweitzer Friedrich / Henrik Simojoki, Moderne Religionspädagogik. Ihre Entwicklung und Identität, Freiburg im Breisgau 2005. - Schweitzer Friedrich / Schlag Thomas, Brauchen Jugendliche Theologie? Jugendtheologie als Herausforderung und didaktische Perspektive, Neukirchen-Vluyn 2011. - Smith Richard (Ed.), Educational Policy: Philosophical Critique, Journal of Philosophy of Education, Volume 46, Issue 4. - Winterton Jonathan, Delamare - Le Deist Françoise, Emma Stringfellow, Typology of knowledge, skills and competences: clarification of the concept and prototype. Cedefop Reference series; 64, Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2006. Προσπελάσιμο στην ιστοσελίδα: (http://www.cedefop.europa.eu/en/Files/3048_EN.PDF) - Wright Andrew, Spirituality and Education, London; New York 2000.
Last Update
31-07-2018