ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΓΝΩΣΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος

ΤίτλοςΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΓΝΩΣΗΣ / KNOWLEDGE SYSTEMS
ΚωδικόςIS-07-02
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΠληροφορικής
Κύκλος / Επίπεδο
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΝικόλαος Βασιλειάδης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΜη Ενεργό
Course ID40002242

Πληροφορίες Τάξης

ΤίτλοςΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΓΝΩΣΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2011 – 2012
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
40042624
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής ΠεριοχήςΠρόκειται για τα μαθήματα εκείνα που αναφέρονται σε γνωστικά πεδία που εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών. Συνήθως διδάσκονται από το δεύτερο εξάμηνο των σπουδών και μετά, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η ένταξή τους και στο πρώτο. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φυσιολογία φυτών, η Βιολογία κυττάρου κα.
  • Ανάπτυξης ΔεξιοτήτωνΜαθήματα που δεν στοχεύουν στην παροχή επιστημονικής γνώσης στο αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στην καλλιέργεια και ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων των φοιτητών. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι τα μαθήματα επιχειρηματικότητας και ενδεχομένως και οι ξένες γλώσσες.
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Βασικές γνώσεις Τεχνητής Νοημοσύνης, Βασικές γνώσεις προγραμματισμού με κανόνες.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Γνώσεις: Εξοικείωση με τις αρχές της Αναπαράστασης Γνώσης και Συλλογιστικής, Εξοικείωση με την Τεχνολογία Γνώσης και τις βασικές τεχνικές ανάπτυξης Συστημάτων Γνώσης, Κατάρτιση στο Σύστημα Κανόνων Παραγωγής CLIPS. Δεξιότητες:Απόκτηση ικανότητας ανάπτυξης Συστημάτων Γνώσης, Απόκτηση ικανότητας προγραμματισμού με την Γλώσσα Κανόνων Παραγωγής CLIPS.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αναπαράσταση Γνώσης (Πλαίσια, Αντικείμενα, Κανόνες). Δομή και Λειτουργία. Τεχνολογία Γνώσης (Κύκλος Ανάπτυξης. Εκμαίευση Γνώσης. Μεθοδολογία KADS. Επαλήθευση & Έλεγχος Αξιοπιστίας. Εργαλεία Ανάπτυξης.) Προηγμένες Συλλογιστικές (Συλλογιστική βασισμένη σε Μοντέλα. Ποιοτική Συλλογιστική. Συλλογιστική βασισμένη σε Περιπτώσεις.) Εφαρμογές Συστημάτων Γνώσης (Κατηγοριοποίηση. Διαμόρφωση. Διάγνωση.) Μελέτη Περιπτώσεων. Γλώσσα Κανόνων CLIPS (Γεγονότα, Κανόνες, Ταυτοποίηση, Διαδικασία εκτέλεσης, Συναρτήσεις, Περιορισμοί στις Συνθήκες, Δομές Γεγονότων, Στρατηγικές Επίλυσης Ανταγωνισμού, Αντικείμενα (Κλάσεις, κληρονομικότητα, στιγμιότυπα, χρήση αντικειμένων στους κανόνες, Μηνύματα, Μέθοδοι, Διαχείριση, Ερωτήσεις, Συναρτήσεις). Ανάπτυξη Ευφυών Εφαρμογών.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Διαφάνειες Powerpoint, Επίδειξη γλώσσας προγραμματισμού CLIPS
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςΣυνολικές για το εξάμηνο ώρες που πρέπει να αφιερώσουν οι φοιτητές για την αντίστοιχη μαθησιακή δραστηριότητα. Συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ.ECTSΟι πιστωτικές μονάδες (ECTS) της αντίστοιχης μαθησιακής δραστηριότητας. Κάθε μονάδα αντιστοιχεί σε Χ ώρες φόρτου εργασίας των φοιτητών.ΑτομικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα δεν απαιτείται συνεργασία μεταξύ των φοιτητώνΟμαδικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα οι φοιτητές συνεργάζονται σε ομάδεςErasmusΗ μαθησιακή δραστηριότητα προσφέρεται στους φοιτητές των προγραμμάτων ανταλλαγής
Διαλέξεις3
Φροντιστήριο1
Σύνολο4
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές εξετάσεις σε ποσοστό 70% του τελικού βαθμού, Προγραμματιστικές εργασίες 30%
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
  • Γραπτή Εργασία (ΔιαμορφωτικήΗ διαμορφωτική αξιολόγηση (για βελτίωση) αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες διαδικασίες αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους διδάσκοντες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου προκειμένου να τροποποιήσουν της διδακτικές και μαθησιακές τους δραστηριότητες για να βελτιώσουν τη μάθηση των φοιτητών., ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ι. Βλαχάβας, Π. Κεφαλάς, Ν. Βασιλειάδης, Φ. Κόκκορας, Η. Σακελλαρίου. Τεχνητή Νοημοσύνη - Γ' Έκδοση, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ISBN: 978-960-8396-64-7, 2006/2011.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
- Introduction to Expert Systems, Jackson P., 3rd edition, Addison Wesley, ISBN 0-201-87686-8 - Introduction to Knowledge Systems, Stefik M., Morgan Kaufmann, ISBN 1-55860-166-X - Joseph C. Giarratano and Gary D. Riley, “Expert Systems: Principles and Programming”, Fourth Edition, Course Technology, Boston, MA, 2004. - CLIPS User's Guide (http://clipsrules.sourceforge.net/OnlineDocs.html)
Τελευταία Επικαιροποίηση
Χειμερινή περίοδος 2011