Λογοτεχνική Εκπαίδευση: ορισμός του πεδίου, προσέγγισεις εννοιών, θεσμοί

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΛογοτεχνική Εκπαίδευση: ορισμός του πεδίου, προσέγγισεις εννοιών, θεσμοί / Λογοτεχνική Εκπαίδευση: ορισμός του πεδίου, προσέγγισεις εννοιών, θεσμοί
ΚωδικόςΠΕ501
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕλένη Χοντολίδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600003483

Πρόγραμμα Σπουδών: Παιδαγωγική επιστήμη 2016

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Παιδαγωγική του ΣχολείουΥποχρεωτικό1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΛογοτεχνική Εκπαίδευση: ορισμός του πεδίου, προσέγγισεις εννοιών, θεσμοί
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Ώρες Συνολικά26
Class ID
600032645
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να εξετάσει τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στην εκπαίδευση σε όλες της τις παραμέτρους (δημιουργία σχετικών προγραμμάτων διδασκαλίας, περιεχόμενο και διδακτικές μέθοδοι, αξιολόγηση της ανταπόκρισης των μαθητών και των μαθητριών στην ανάγνωση των λογοτεχνικών κειμένων) αλλά και τους τρόπους με τους οποίους δημιουργούνται –στη δημόσια σφαίρα και σε εξωεκπαιδευτικούς θεσμούς– παραστάσεις, εικόνες και αντιλήψεις για τη λογοτεχνία, τη σχέση των ανθρώπων με το βιβλίο και την ανάγνωση, τη διάδοση του λογοτεχνικού κανόνα καθώς και τις πρακτικές προώθησης της ανάγνωσης στο δημόσιο χώρο. Εξετάζει τη σχέση της ενδοσχολικής διδασκαλίας της λογοτεχνίας με την άτυπη «διδασκαλία» της στα άλλα κοινωνικά πεδία: τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τη κριτική που ασκείται σε αυτά, τις δραστηριότητες των δημόσιων βιβλιοθηκών, τα προγράμματα ανάγνωσης που προωθούνται από θεσμούς όπως το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου κ.ά. Γνώσεις To μάθημα επιδιώκει οι φοιτητές και οι φοιτήτριες: -Να γνωρίσουν τις παραμέτρους και τις προϋποθέσεις λειτουργίας της λογοτεχνίας στο σχολείο και στην κοινωνία -Να αποκτήσουν κριτική γνώση των Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ και ΔΕΠΣ) σε σχέση με τη λογοτεχνία -Να αποκτήσουν κριτική γνώση των σχολικών βιβλίων λογοτεχνίας -Να γνωρίσουν Προγράμματα και σχολικά βιβλία άλλων χωρών -Να γνωρίσουν τις βασικές έρευνες φιλαναγνωσίας (ελληνικές και ξένες) -Να γνωρίσουν θεσμούς όπως το ΕΚΕΒΙ και να κατανοήσουν τη σημασία τους για την προώθηση του βιβλίου -Να γνωρίσουν τις βασικές βιβλιοθήκες της πόλης. -Να γνωρίσουν τις βασικές διαδυκτιακές πηγές που βοηθούν τη διδασκαλία της λογοτεχνίας -Να εξοικοιωθούν με τις βασικές έννοιες του μαθήματος Γενικές δεξιότητες Το μάθημα επιδιώκει οι φοιτητές και οι φοιτήτριες: -Να κινούνται με άνεση σε βιβλιοθήκες -Να είναι σε θέση να σχεδιάζουν μία μικρής κλίμακας έρευνα φιλαναγνωσίας -Να σχεδιάζουν ένα διδακτικό σενάριο προσανατολισμένο σε ηλικία και βαθμίδα εκπαίδευσης -Nα είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ για τον σχεδιασμό ενός σεναρίου -Να είναι σε θέση να βρουν τις πληροφορίες που τους χρειάζονται σε βιβλιοθήκες ή ψηφιακά -Να είναι σε θέση να συμμετέχουν σε ένα συνέδριο (συγγραφή περίληψης, σχεδιασμός παρουσίασης power point, τελική συγγραφή κειμένου) Γενικές Ικανότητες Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα καταστούν ικανοί και ικανές: -Να κινούνται με άνεση στην ελληνική και ξενόγλωσση βιβλιογραφία τη σχετική με το θέμα τους -Να συνθέτουν μία ενότητα λογοτεχνίας -Να είναι σε θέση να επιλέγουν λογοτεχνικά βιβλία για διαφορετικές ηλικίες και βαθμίδες εκπαίδευσης -Να μπορούν να συγγράφουν συνθετική εργασία κάνοντας ολοκληρωμένη ανασκόπηση βιβλιογραφίας και έρευνα μικρής κλίμακας στο πεδίο -Να έχουν συμμετάσχει σε ένα συνέδριο και να έχουν γράψει μία εργασία.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή στο μάθημα. Εισαγωγικά-προσεγγίσεις εννοιών και της πραγματικότητας του μαθήματος. Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο ελληνικό σχολείο. Ιστορική αναδρομή και βασικά προβλήματα. 2. Οι σκοποί του μαθήματος, τα νέα προγράμματα σπουδών. Τα εγχειρίδια της λογοτεχνίας σήμερα. Κριτήρια επιλογής λογοτεχνικών κειμένων για σχολική χρήση. Το ζήτημα των Ανθολογίων. 3. Η μεταμόρφωση της έννοιας του όρου μέσα στο χρόνο (γραμματεία -λογοτεχνία). Ιστορία της λογοτεχνίας, ιστορίες λογοτεχνίας. Ζητήματα όρων και ορίων. Κύρια ρεύματα, εκπρόσωποι και κείμενα. Συγκρότηση του νεοελληνικού λογοτεχνικού κανόνα: αρχές, κριτήρια, κορυφώσεις, αποκλεισμοί-«Σχολικός λογοτεχνικός κανόνας». Επιλογή λογοτεχνικών βιβλίων. 4. Η λογοτεχνία ως θεσμός και ως μέρος της κουλτούρας, λογοτεχνία και ιδεολογία: η λογοτεχνία ως πηγή πολιτικών, θρησκευτικών και πολιτισμικών αξιών. Εθνική διάσταση της λογοτεχνίας. 5. Έννοιες-κλειδιά για τον αναπροσδιορισμό των σκοπών του μαθήματος της λογοτεχνίας: Δημιουργικότητα, Γραμματισμός (literacy). 6. Η γλώσσα της λογοτεχνίας. Γλωσσολογία και λογοτεχνία. Η έννοια της εγγραμματοσύνης (γραμματισμού). Αναγνωστικές Ιστορίες-Αναδυόμενος γραμματισμός, διαμόρφωση υποκειμενικότητας και ιδεολογία. Διδασκαλία της λογοτεχνίας και Νέες Τεχνολογίες. Βιβλιογραφία και διαδικτυογραφία για το μάθημα της λογοτεχνίας 7. Μεθόδευση του μαθήματος και αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών. Διαθεματικότητα στη λογοτεχνία. Θεματική≠ιστορική προσέγγιση της λογοτεχνίας. Λογοτεχνία και διαπολιτισμικότητα. 8. Το ζήτημα των αξιών κατά τη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Η διαδικασία εξαγωγής νοήματος μέσα στην τάξη. Η τάξη ως κοινότητα αναγνωστών. Συγκριτική γραμματολογία και συγκριτική προσέγγιση στο μάθημα της λογοτεχνίας. 9. Λογοτεχνικοί θεσμοί: Κρατικά βραβεία, εφημερίδες, ΕΚΕΒΙ: έρευνες αναγνωστικής συμπεριφοράς, σκυταλοδρομία ανάγνωσης. 10. Πολιτισμικές Σπουδές (Cultural Studies) 11. Θεωρία της λογοτεχνίας, θεωρίες της λογοτεχνίας. Διδασκαλία ποίησης & πεζογραφίας. ΜΜΕ και παραλογοτεχνία. 12. Διδασκαλία παραμυθιών και πεζογραφίας. Δραματοποίηση και λογοτεχνία 13. Σχεδιασμός ενότητας λογοτεχνίας: σκοποθεσία, επιλογή περιεχομένων, μεθόδευση της διδασκαλίας, αξιολόγηση των μαθητών
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Power point Δημιουργία blog και χρήση σελίδας στο facebook ειδικά φτιαγμένης για το μάθημα
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια261,0
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων853,4
Διεξαγωγή και Παρουσίαση εργασίας903,6
Σύνολο2018,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών και φοιτητριών βασίζεται σε: - ενεργό συμμετοχή στα σεμινάρια - εισηγήσεις κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων - προφορική παρουσίαση και υποστήριξη ερευνητικής εργασίας - γραπτή ερευνητική εργασία Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία γενική βιβλιογραφία Anderson, Richard, κ.ά. (1994). Πώς να δημιουργήσουμε ένα έθνος από αναγνώστες/επιμ. Στέλλα Βοσνιάδου. Αθήνα: Gutenberg. Eagleton, Terry (1989). Εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας/μτφρ. Δημήτρης Τζιόβας. Αθήνα: Οδυσσέας, 94-149. Escarpit, Denise (1995). Η παιδική και νεανική λογοτεχνία στην Ευρώπη: ιστορική επισκόπηση. Αθήνα: Καστανιώτης. Hawthorn, Jeremy (1993). Ξεκλειδώνοντας το κείμενο: μία εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας/μτφρ. Μαρία Αθανασοπούλου. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Manguel, Alberto (1997). Η ιστορία της ανάγνωσης/μτφρ. Λύο Καλοβρυνάς. Αθήνα: Νέα Σύνορα. Williams, Raymond (1994). Κουλτούρα και ιστορία/μτφρ. Βενετία Αποστολίδου. Αθήνα: Γνώση. Ανοικτό Πανεπιστήμιο (1985). Γλώσσα και Λογοτεχνία/μτφρ. Αλεξάνδρα Παπαθανασοπούλου. ΑΘήνα: Κουτσούμπος. Αποστολίδου, Βενετία & Ελένη Χοντολίδου επιμ. (1999). Λογοτεχνία και εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός. Αποστολίδου, Βενετία (1997). Κριτήρια επιλογής λογοτεχνικών βιβλίων για σχολική χρήση. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Αποστολίδου, Βενετία, Πασχαλίδης, Γρηγόρης & Ελένη Χοντολίδου (1995). «Η Λογοτεχνία στην εκπαίδευση: προϋποθέσεις για ένα νέο πρόγραμμα διδασκαλίας», Σύγχρονα Θέματα, 57, 78-85. Ζερβού Αλεξάνδρα (1992). Λογοκρισία και. αντιστάσεις στα κείμενα των παιδικών μας χρόνων: Ο Ροβινσώνας, η Αλίκη και το παραμύθι χωρίς όνομα. Ανάγνωση από μια ενήλικη. Αθήνα: Οδυσσέας Ζερβού Αλεξάνδρα (1997). Στη χώρα των θαυμάτων: το παιδικό ανάγνωσμα ως σημείο συνάντησης παιδιών ενηλίκων. Αθήνα: Πατάκης. Καγιαλής, Τάκης (1994). «Η λογοτεχνία στη Μέση Εκπαίδευση: ο ρόλος της θεωρίας», Εντευκτήριο, (26), 67-81. Κάλφας, Αντώνης (1993). Ο μαθητής ως αναγνώστης: λογοτεχνική θεωρία και διδακτική πράξη. Θεσσαλονίκη: τα Tραμάκια. Κανατσούλη, Μένη (1997). Εισαγωγή στη θεωρία και κριτική της παιδικής λογοτεχνίας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Μπίρκερτς, Σβεν (1997). Οι ελεγείες του Γουτεμβέργιου: η μοίρα της ανάγνωσης στην ηλεκτρονική εποχή/μτφρ. Λίλυ Εξαρχοπούλου. Αθήνα: Καστανιώτης. Πενάκ, Ντανιέλ (1996). Σαν ένα μυθιστόρημα/μτφρ. Ρένα Χάτχουτ. Αθήνα: Καστανιώτης. Ποσλιανέκ, Κριστιάν (1996). Να δώσουμε στα παιδιά την όρεξη για διάβασμα/μτφρ. Στέση Αθήνη. Αθήνα: Καστανιώτης. Σουλιώτης, Μίμης (19952). Αλφαβητάριο για την ποίηση. Θεσσαλονίκη: Δεδούδης. Σπινκ, Τζων (Spink, John). Τα παιδιά ως αναγνώστες/μτφρ. Κυριάκος Ντελόπουλος. Αθήνα: Καστανιώτης, 1989. Χοντολίδου, Ελένη (1996). «Η λογοτεχνική κριτική και η διδακτική μεθοδολογία για τα λογοτεχνικά κείμενα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: μία ανάγνωση άρθρων που δημοσιεύθηκαν σε περιοδικά για φιλολόγους (1975-1990)», στο Ελληνική Σημειωτική Εταιρία (1996). Σημειωτική + Εκπαίδευση (επιμ. Σταύρος Καμαρούδης & Ελένη Χοντολίδου). Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, 6885. Ιστορία της λογοτεχνίας-Ιστορίες της λογοτεχνίας Αποστολίδου, Βενετία (1982). Ο Κωστής Παλαμάς ιστορικός της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Αθήνα: Θεμέλιο. Moisan, Clement (1992). H λογοτεχνική ιστορία/μετ. Αριστέα Παρίση. Αθήνα: Καρδαμίτσας. Λογοτεχνικός κανόνας-«Σχολικός λογοτεχνικός κανόνας» Αποστολίδου, Βενετία (1990). «Αντιστάσεις και μεταμορφώσεις του λογοτεχνικού κανόνα: οι έλληνες μαρξιστές και η ιστορία της λογοτεχνίας», Ιστορικά, 12-13, 179-194. Guilory John (1993). Cultural Capital: The problem of Literacy Canon Formation, United States of America: The University of Chicago Press. Η λογοτεχνία ως θεσμός και ως μέρος της κουλτούρας, λογοτεχνία και ιδεολογία: η λογοτεχνία ως πηγή πολιτικών, θρησκευτικών και πολιτισμικών αξιών Glucksmann, Christine & Claude Prevost (1977). Λογοτεχνία και ιδεολογία/μετ. Νίκος Κολοβός & Ντόρα Παπανικολάου. Αθήνα: Πύλη. Glucksmann, Christine (1976). «Για τη σχέση λογοτεχνίας και ιδεολογίας»/μετ. Μαριάννα Δήτσα, Πολίτης, 5, 11-17. Hall, John (1990). Η Κοινωνιολογία της λογοτεχνίας. Αθήνα: Gutenberg. Hollindale, Peter (1992). “Ideology and the Childen’s Book’’, στο Hunt, Peter (ed.), Literature for Children. London: Routledge. Hawkes, David. (1996). Ideology. London and New York (The new critical idiom). Routledge. Kavanagh, James H. (1995). “Ideology” στο Lentricchia and Thomas McLaughlin, Critical Terms for Literary Study. Chicago: 306-320. Preminger, Alex and Brogan T.V.F eds. (1993). The new Princeton Encyclopedia of poetry and poetics. Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Διδασκαλία παραμυθιών. Εφαρμογή της μεθόδου του Vladimir Propp και της μεθόδου του Greimas Φιλιππίδης, Σ.Ν. (1990). «Οι αφηγηματικές θεωρίες του A.J. Greimas», Σπείρα, 1, 34-45. Μητσού, Μαριλίζα (1987). «Με αφορμή την ‘Μορφολογία του Παραμυθιού’ του Βλαντιμίρ Πρόπ», Πολίτης, 84, 67-77. Ντάτση, Ευαγγελή (1982). «Η συμβολή του Vladimir Propp στη μελέτη της μορφολογίας του παραμυθιού», Πολίτης, 62, 35-44. Propp, Vladimir (1983). «Μορφολογία του Παραμυθιού 1928: σύντομη εισαγωγή», Πολίτης, 63, 79-82. Η έννοια της εγγραμματοσύνης (literacy). κοινωνικές προεκτάσεις Ong, Walter (1982). Orality and Literacy: The Technologing of the Word/Ελληνική μετάφραση Κ. Χατζηκυριάκου, επιμ. Θ. Παραδέλης: Προφορικότητα και Εγγραμματοσύνη. Ηράκλειο: ΠΕΚ, (20053[1997]). Barton, David (1994). Literacy: an Introduction to the ecology of written language. Oxford: Βlackwell. Gee, J.P. (1996). Social Linguistics and Literacies: Ιdeology in Discourses. London: Taylor & Francis. Goody, Jack & Ian Watt (1968). “The consequences of literacy”, στο Jack Goody (επιμ.) Literacy in Traditional Societies. Cambridge, England: Cambridge University Press, 27-84. Foucault, Michel (1977). Η τάξη του λόγου/μτφ. Μ. Μαϊδάτσης & Χ. Χρηστίδης. Αθήνα: Ηριδανός Διαθεματικότητα στη διδασκαλία της λογοτεχνίας Abbs, Peter (1982). English within the arts. A radical alternative for English and the arts in the curriculum. London: Hodder and Stoughton. Adams, Anthony & John Pearce (1974). Every English Teacher. London: Oxford University Press. Dixon, John (19753). Growth through English. London: Oxford University Press. Holbrook, David (19672). English For Maturity. London: Cambridge University Press. Schiro, Michael Stephen (2008). Curriculum theory. Conflicting Vision and Enduring Concerns. Los Angeles: SAGE. Widdowson, Peter (1982). Re-Reading English. London: Methuen. Η λογοτεχνία ως γλώσσα. Η γλώσσα της λογοτεχνίας Μπαμπινιώτης, Γιώργος (1984). Γλωσσολογία και Λογοτεχνία: από την Τεχνική στην Τέχνη του Λόγου. Αθήνα. Chevalier, Jean-Claude (1985). «Σημείωση για την παρέκκλιση», Συνέδριο του Σεριζί. Η διδασκαλία της λογοτεχνίας/μετ. Ι.Ν. Βασιλαράκης. Αθήνα: Επικαιρότητα, 165-170. Eagleton, Terry (1989). Εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας/μετ. Δημήτρης Τζιόβας. Αθήνα: Οδυσσέας, 94-149. Εκο, Ουμπέρτο (1993). Τα όρια της ερμηνείας/μετ. Μαριάννα Κονδύλη. Αθήνα: Γνώση. Todorov, Tzvetan (1995). Θεωρία λογοτεχνίας: κείμενα των Ρώσων φορμαλιστών/μετ. Η.Π. Νικολούδης. Αθήνα: Οδυσσέας. δημιουργικότητα Agger, Ben (1998). Critical social theories: an introduction. Westview Press. Barthes, Roland (1973[1970-1957] [1978]). Μυθολογίες-μάθημα/μτφρ. Καίτη Χατζηδήμου & Ιουλιέττα Ράλλη. Αθήνα: Ράππας. Couldry, Nick (2000). Inside culture: re-imagining the method of cultural studies. London: Sage. Eagleton, Terry (1989). Εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας/μτφρ. Δημήτρης Τζιόβας. Αθήνα: Οδυσσέας. Eagleton, Terry (2007). Μετά τη θεωρία. Αθήνα: Μεταίχμιο. Giroux, H. & P. Shannon (eds) (1997). Education and cultural Studies: toward a performative practice. New York: Routledge. Giroux, Henry (2010). «Κάνοντας Πολιτισμικές Σπουδές: Η Νεολαία και η Πρόκληση της Παιδαγωγικής», στο Γούναρη, Π. & Γ. Γρόλλιος (επιμ.). Κριτική Παιδαγωγική: μια συλλογή κειμένων. Αθήνα: Gutenberg, 331-377. Munns, J. & G. Rajan (eds) (1995). A cultural studies reader: history, theory, practice. Essex: Pearson Education. Smith, Philip (2006). Πολιτισμική Θεωρία: Μια Εισαγωγή/μτφρ. Αθανάσιος Κατσικέρος. Αθήνα: Κριτική. Williams, Raymond (1967). Communications. New York: Barnes & Noble. Williams, Raymond (1994). Κουλτούρα και ιστορία/μτφρ. Βενετία Αποστολίδου. Αθήνα: Γνώση. Αποστολίδου, Βενετία (1997). Κριτήρια επιλογής λογοτεχνικών βιβλίων για σχολική χρήση. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Γούναρη, Π. & Γ. Γρόλλιος (επιμ.) (2010). Κριτική Παιδαγωγική: μια συλλογή κειμένων. Αθήνα: Gutenberg. Χοντολίδου, Ελένη (2003). «Ταυτότητες και λογοτεχνία στο σχολείο», στο Κλειδιά και Αντικλείδια, ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων, www.kleidiakaiantikleidia.net). Θεωρίες λογοτεχνίας και προσεγγίσεις διδακτικών κειμένων: η θεωρία της ανάγνωσης «Ανθρωπολογική απολογία της λογοτεχνίας» Συζήτηση με τον Wolfang Iser, Λόγου Χάριν, 1991, 2, 25-36. Eco, Umberto (1987). «Η ποιητική του ανοιχτού έργου»/μετ. Γρηγόρης Πασχαλίδης, Νεοελληνική Παιδεία, 9, 116-137. Eco, Umberto (19932). Τα όρια της ερμηνείας/μετ. Μαριάννα Κονδύλη. Αθήνα: Γνώση. Iser, Wolfang (1991). «Προς μία λογοτεχνική ανθρωπολογία»/μετ. Στέφανος Ροζάνης, Λόγου Χάριν, 2, 3-24. Jauss, Robert Hans (1995[70, 79, 87]). Η θεωρία της πρόσληψης: τρία μελετήματα/μετ. Μίλτος Πεχλιβάνος. Αθήνα: Εστία. Nodelman, Peter (1992). The pleasures of children literature. London: Longman Κάλφας, Αντώνης (1993). Ο μαθητής ως αναγνώστης: λογοτεχνική θεωρία και διδακτική πράξη. Θεσσαλονίκη: τα Tραμάκια. Τζιόβας, Δημήτρης (1983). «Η έννοια του αναγνώστη στη θεωρία της λογοτεχνίας», Πολίτης, 62, 78-87 και Τζιόβας, Δημήτρης (1987). Μετά την Αισθητική: θεωρητικές δοκιμές και ερμηνευτικές αναγνώσεις της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Αθήνα: Γνώση, 223-258. Τζιόβας, Δημήτρης (1987). «Από το συγγραφέα στον αναγνώστη: η κρίση του υποκειμένου στη θεωρία της λογοτεχνίας», Τζιόβας, Δημήτρης. Μετά την Αισθητική: θεωρητικές δοκιμές και ερμηνευτικές αναγνώσεις της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Αθήνα: Γνώση, 219-221. Εθνική διάσταση της λογοτεχνίας Bhabha, Homi (1990α). “Introduction: narrating the nation’’, στο Bhabha Homi ed. Narration and Nation. London: Routledge, 1-7. Fowler, Alistair (1979). “An Idea and Ideal of a literary canon’’, New Literacy History, XI, 97-119. Jusdanis, Gregory (1991). Belated Modernity and Aesthetic Culture: Inventing National Literature. Minneapolis: University of Minnesota Press. Jusdanis, Gregory (1991). Belated Modernity and Aesthetic Culture: Inventing National Literature. Minneapolis: University of Minnesota Press. Lambropoulos, Vassilis (1989). Literature as National Institution: studies in the politics of modern Greek criticism. Princeton: Princeton University Press. Lambropoulos, Vassilis (1989). Literature as National Institution: studies in the politics of modern Greek criticism. Princeton: Princeton University Press. Ohmann, Richard (1983). “The shaping of a Canon: U.S. Fiction, 1960-1975”, Critical Inquiry, 10(1), 37-61. Tziovas, Dimitris (1986). The Nationism of the Demoticists and its Impact on Their Literary Theory, (1888-1930). Amsterdam: Adolf Hakkert. Tziovas, Dimitris (1986). The Nationism of the Demoticists and its Impact on Their Literary Theory, (1888-1930). Amsterdam: Adolf Hakkert. Αποστολίδου, Βενετία (1994). «Η συγκρότηση και οι σημασίες της ‘εθνικής’ λογοτεχνίας», Εταιρεία Σπουδών. ΄Εθνος-κράτος-εθνικισμός. Αθήνα: Σχολή Μωραίτη. Αποστολίδου, Βενετία (1994). Η συγκρότηση και οι σημασίες της ‘εθνικής λογοτεχνίας’, στο Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας. Έθνος-κράτος-εθνικισμός. Αθήνα: Σχολή Μωραΐτη, 15-39. Αποστολίδου, Βενετία (1999). «Λογοτεχνία και Ιδεολογία: το ζήτημα των αξιών κατά τη διδασκαλία της λογοτεχνίας», στο Αποστολίδου Βενετία & Ελένη Χοντολίδου επιμ., Λογοτεχνία και Εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω-Δαρδανός. Γιακοέλ, Γιομτώβ (1993). Απομνημονεύματα 1941-1943/εισαγωγή-επιμέλεια Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. Εξεταστική Επιτροπή για την άνοδο του φασισμού και του ρατσισμού στην Ευρώπη: έκθεση για τα αποτελέσματα των εργασιών/εισηγητής Δημήτριος Ευρυγένης. Δεκέμβριος 1985. Κελεπούρη, Σ. Μαρία (1999). Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της πολύ-πολιτισμικής κοινωνίας: Από το μύθο της μονο-πολιτισμικότητας στην πραγματικότητα της πολυ-πολιτισμικότητας. Θεσσαλονίκη, αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Κελεπούρη, Σ. Μαρία (2006). Η διδασκαλία της λογοτεχνίας και η συγκρότηση του εθνικού εαυτού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Η εθνική διάσταση της κοινωνικής λειτουργίας του λογοτεχνικού φαινομένου. Θεσσαλονίκη, αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή Λέκκας, Παντελής (1994). «Η συγκρότηση της εθνικιστικής ιδεολογίας: εθνική θεωρία και εθνικό φρόνημα», στο Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού. Έθνος-Κράτος-Εθνικισμός. Αθήνα: Σχολή Μωραΐτη, 233-253. Λέκκας, Παντελής (2001). Το παιχνίδι με το χρόνο: εθνικισμός και νεοτερικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Λίνος, Πολίτης (2006). Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας. Μπαλιμπάρ, Ετιέν (1993). Τα όρια της Δημοκρατίας. Αθήνα: Πολίτης, 51-80. Τερζής, Νίκος (2008). Εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση: Ιστορικοκοινωνιολογικό πλαίσιο και ‘‘μελέτες περίπτωσης’’. Θεσσαλονίκη: Αδελφών Κυριακίδη. Χατζής, Δημήτρης (1975). Γλώσσα και Πολιτική, Αθήνα: Πλειάς. Χοντολίδου, Ελένη (2003). Κλειδιά και αντικλείδια. Ταυτότητες και λογοτεχνία στο σχολείο. ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών Πολιτισμικές Σπουδές “Cultural Studies”. Chris Baldick. Oxford University Press, 2008. Oxford Reference Online. Oxford University Press. Aristotle University of Thessaloniki. 2 September 2008. http://www.oxfordreference.com/views/ENTRY.html?subview=Main&entry=t56.e275 Sparks, Colin (1996). “What is cultural education” στο Storey (at al.), John What is cultural studies?: a reader. London: Arnold, 14-18 Storey, John (1996). What is cultural studies?: a reader. London: Arnold. Turner, Graeme (2003). British cultural studies: an introduction. New York: Routledge. Williams, Raymond (1996). “The future of cultural studies” Storey (at al.), John What is cultural studies?: a reader. London: Arnold, 168-177. αξιολόγηση των μαθητών Χοντολίδου, Ελένη (1999). «Η αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα της λογοτεχνίας: ένα βήμα μπροστά, δύο βήματα πίσω», ο Πολίτης, 63, 53-58. Συναφή επιστημονικά περιοδικά: ⎼ Changing English ⎼ Pedagogy: Critical Approaches to Teaching Literature, Language, Composition, and Culture ⎼ Teaching American Literature: A Journal of Theory and Practice ⎼ Journal of Children's Literature ⎼ English in Education ⎼ http://www.oanagnostis.gr/ ⎼ http://www.bookbook.gr/ ⎼ www.kleidiakaiantikleidia.net
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-05-2016