Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
γενική βιβλιογραφία
Anderson, Richard, κ.ά. (1994). Πώς να δημιουργήσουμε ένα έθνος από αναγνώστες/επιμ. Στέλλα Βοσνιάδου. Αθήνα: Gutenberg.
Eagleton, Terry (1989). Εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας/μτφρ. Δημήτρης Τζιόβας. Αθήνα: Οδυσσέας, 94-149.
Escarpit, Denise (1995). Η παιδική και νεανική λογοτεχνία στην Ευρώπη: ιστορική επισκόπηση. Αθήνα: Καστανιώτης.
Hawthorn, Jeremy (1993). Ξεκλειδώνοντας το κείμενο: μία εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας/μτφρ. Μαρία Αθανασοπούλου. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Manguel, Alberto (1997). Η ιστορία της ανάγνωσης/μτφρ. Λύο Καλοβρυνάς. Αθήνα: Νέα Σύνορα.
Williams, Raymond (1994). Κουλτούρα και ιστορία/μτφρ. Βενετία Αποστολίδου. Αθήνα: Γνώση.
Ανοικτό Πανεπιστήμιο (1985). Γλώσσα και Λογοτεχνία/μτφρ. Αλεξάνδρα Παπαθανασοπούλου. ΑΘήνα: Κουτσούμπος.
Αποστολίδου, Βενετία & Ελένη Χοντολίδου επιμ. (1999). Λογοτεχνία και εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.
Αποστολίδου, Βενετία (1997). Κριτήρια επιλογής λογοτεχνικών βιβλίων για σχολική χρήση. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου.
Αποστολίδου, Βενετία, Πασχαλίδης, Γρηγόρης & Ελένη Χοντολίδου (1995). «Η Λογοτεχνία στην εκπαίδευση: προϋποθέσεις για ένα νέο πρόγραμμα διδασκαλίας», Σύγχρονα Θέματα, 57, 78-85.
Ζερβού Αλεξάνδρα (1992). Λογοκρισία και. αντιστάσεις στα κείμενα των παιδικών μας χρόνων: Ο Ροβινσώνας, η Αλίκη και το παραμύθι χωρίς όνομα. Ανάγνωση από μια ενήλικη. Αθήνα: Οδυσσέας
Ζερβού Αλεξάνδρα (1997). Στη χώρα των θαυμάτων: το παιδικό ανάγνωσμα ως σημείο συνάντησης παιδιών ενηλίκων. Αθήνα: Πατάκης.
Καγιαλής, Τάκης (1994). «Η λογοτεχνία στη Μέση Εκπαίδευση: ο ρόλος της θεωρίας», Εντευκτήριο, (26), 67-81.
Κάλφας, Αντώνης (1993). Ο μαθητής ως αναγνώστης: λογοτεχνική θεωρία και διδακτική πράξη. Θεσσαλονίκη: τα Tραμάκια.
Κανατσούλη, Μένη (1997). Εισαγωγή στη θεωρία και κριτική της παιδικής λογοτεχνίας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Μπίρκερτς, Σβεν (1997). Οι ελεγείες του Γουτεμβέργιου: η μοίρα της ανάγνωσης στην ηλεκτρονική εποχή/μτφρ. Λίλυ Εξαρχοπούλου. Αθήνα: Καστανιώτης.
Πενάκ, Ντανιέλ (1996). Σαν ένα μυθιστόρημα/μτφρ. Ρένα Χάτχουτ. Αθήνα: Καστανιώτης.
Ποσλιανέκ, Κριστιάν (1996). Να δώσουμε στα παιδιά την όρεξη για διάβασμα/μτφρ. Στέση Αθήνη. Αθήνα: Καστανιώτης.
Σουλιώτης, Μίμης (19952). Αλφαβητάριο για την ποίηση. Θεσσαλονίκη: Δεδούδης.
Σπινκ, Τζων (Spink, John). Τα παιδιά ως αναγνώστες/μτφρ. Κυριάκος Ντελόπουλος. Αθήνα: Καστανιώτης, 1989.
Χοντολίδου, Ελένη (1996). «Η λογοτεχνική κριτική και η διδακτική μεθοδολογία για τα λογοτεχνικά κείμενα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: μία ανάγνωση άρθρων που δημοσιεύθηκαν σε περιοδικά για φιλολόγους (1975-1990)», στο Ελληνική Σημειωτική Εταιρία (1996). Σημειωτική + Εκπαίδευση (επιμ. Σταύρος Καμαρούδης & Ελένη Χοντολίδου). Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, 6885.
Ιστορία της λογοτεχνίας-Ιστορίες της λογοτεχνίας
Αποστολίδου, Βενετία (1982). Ο Κωστής Παλαμάς ιστορικός της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Αθήνα: Θεμέλιο.
Moisan, Clement (1992). H λογοτεχνική ιστορία/μετ. Αριστέα Παρίση. Αθήνα: Καρδαμίτσας.
Λογοτεχνικός κανόνας-«Σχολικός λογοτεχνικός κανόνας»
Αποστολίδου, Βενετία (1990). «Αντιστάσεις και μεταμορφώσεις του λογοτεχνικού κανόνα: οι έλληνες μαρξιστές και η ιστορία της λογοτεχνίας», Ιστορικά, 12-13, 179-194.
Guilory John (1993). Cultural Capital: The problem of Literacy Canon Formation, United States of America: The University of Chicago Press.
Η λογοτεχνία ως θεσμός και ως μέρος της κουλτούρας, λογοτεχνία και ιδεολογία: η λογοτεχνία ως πηγή πολιτικών, θρησκευτικών και πολιτισμικών αξιών
Glucksmann, Christine & Claude Prevost (1977). Λογοτεχνία και ιδεολογία/μετ. Νίκος Κολοβός & Ντόρα Παπανικολάου. Αθήνα: Πύλη.
Glucksmann, Christine (1976). «Για τη σχέση λογοτεχνίας και ιδεολογίας»/μετ. Μαριάννα Δήτσα, Πολίτης, 5, 11-17.
Hall, John (1990). Η Κοινωνιολογία της λογοτεχνίας. Αθήνα: Gutenberg.
Hollindale, Peter (1992). “Ideology and the Childen’s Book’’, στο Hunt, Peter (ed.), Literature for Children. London: Routledge.
Hawkes, David. (1996). Ideology. London and New York (The new critical idiom). Routledge.
Kavanagh, James H. (1995). “Ideology” στο Lentricchia and Thomas McLaughlin, Critical Terms for Literary Study. Chicago: 306-320.
Preminger, Alex and Brogan T.V.F eds. (1993). The new Princeton Encyclopedia of poetry and poetics. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Διδασκαλία παραμυθιών. Εφαρμογή της μεθόδου του Vladimir Propp και της μεθόδου του Greimas
Φιλιππίδης, Σ.Ν. (1990). «Οι αφηγηματικές θεωρίες του A.J. Greimas», Σπείρα, 1, 34-45.
Μητσού, Μαριλίζα (1987). «Με αφορμή την ‘Μορφολογία του Παραμυθιού’ του Βλαντιμίρ Πρόπ», Πολίτης, 84, 67-77.
Ντάτση, Ευαγγελή (1982). «Η συμβολή του Vladimir Propp στη μελέτη της μορφολογίας του παραμυθιού», Πολίτης, 62, 35-44.
Propp, Vladimir (1983). «Μορφολογία του Παραμυθιού 1928: σύντομη εισαγωγή», Πολίτης, 63, 79-82.
Η έννοια της εγγραμματοσύνης (literacy). κοινωνικές προεκτάσεις
Ong, Walter (1982). Orality and Literacy: The Technologing of the Word/Ελληνική μετάφραση Κ. Χατζηκυριάκου, επιμ. Θ. Παραδέλης: Προφορικότητα και Εγγραμματοσύνη. Ηράκλειο: ΠΕΚ, (20053[1997]).
Barton, David (1994). Literacy: an Introduction to the ecology of written language. Oxford: Βlackwell.
Gee, J.P. (1996). Social Linguistics and Literacies: Ιdeology in Discourses. London: Taylor & Francis.
Goody, Jack & Ian Watt (1968). “The consequences of literacy”, στο Jack Goody (επιμ.) Literacy in Traditional Societies. Cambridge, England: Cambridge University Press, 27-84.
Foucault, Michel (1977). Η τάξη του λόγου/μτφ. Μ. Μαϊδάτσης & Χ. Χρηστίδης. Αθήνα: Ηριδανός
Διαθεματικότητα στη διδασκαλία της λογοτεχνίας
Abbs, Peter (1982). English within the arts. A radical alternative for English and the arts in the curriculum. London: Hodder and Stoughton.
Adams, Anthony & John Pearce (1974). Every English Teacher. London: Oxford University Press.
Dixon, John (19753). Growth through English. London: Oxford University Press.
Holbrook, David (19672). English For Maturity. London: Cambridge University Press.
Schiro, Michael Stephen (2008). Curriculum theory. Conflicting Vision and Enduring Concerns. Los Angeles: SAGE.
Widdowson, Peter (1982). Re-Reading English. London: Methuen.
Η λογοτεχνία ως γλώσσα. Η γλώσσα της λογοτεχνίας
Μπαμπινιώτης, Γιώργος (1984). Γλωσσολογία και Λογοτεχνία: από την Τεχνική στην Τέχνη του Λόγου. Αθήνα.
Chevalier, Jean-Claude (1985). «Σημείωση για την παρέκκλιση», Συνέδριο του Σεριζί. Η διδασκαλία της λογοτεχνίας/μετ. Ι.Ν. Βασιλαράκης. Αθήνα: Επικαιρότητα, 165-170.
Eagleton, Terry (1989). Εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας/μετ. Δημήτρης Τζιόβας. Αθήνα: Οδυσσέας, 94-149.
Εκο, Ουμπέρτο (1993). Τα όρια της ερμηνείας/μετ. Μαριάννα Κονδύλη. Αθήνα: Γνώση.
Todorov, Tzvetan (1995). Θεωρία λογοτεχνίας: κείμενα των Ρώσων φορμαλιστών/μετ. Η.Π. Νικολούδης. Αθήνα: Οδυσσέας.
δημιουργικότητα
Agger, Ben (1998). Critical social theories: an introduction. Westview Press.
Barthes, Roland (1973[1970-1957] [1978]). Μυθολογίες-μάθημα/μτφρ. Καίτη Χατζηδήμου & Ιουλιέττα Ράλλη. Αθήνα: Ράππας.
Couldry, Nick (2000). Inside culture: re-imagining the method of cultural studies. London: Sage.
Eagleton, Terry (1989). Εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας/μτφρ. Δημήτρης Τζιόβας. Αθήνα: Οδυσσέας.
Eagleton, Terry (2007). Μετά τη θεωρία. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Giroux, H. & P. Shannon (eds) (1997). Education and cultural Studies: toward a performative practice. New York: Routledge.
Giroux, Henry (2010). «Κάνοντας Πολιτισμικές Σπουδές: Η Νεολαία και η Πρόκληση της Παιδαγωγικής», στο Γούναρη, Π. & Γ. Γρόλλιος (επιμ.). Κριτική Παιδαγωγική: μια συλλογή κειμένων. Αθήνα: Gutenberg, 331-377.
Munns, J. & G. Rajan (eds) (1995). A cultural studies reader: history, theory, practice. Essex: Pearson Education.
Smith, Philip (2006). Πολιτισμική Θεωρία: Μια Εισαγωγή/μτφρ. Αθανάσιος Κατσικέρος. Αθήνα: Κριτική.
Williams, Raymond (1967). Communications. New York: Barnes & Noble.
Williams, Raymond (1994). Κουλτούρα και ιστορία/μτφρ. Βενετία Αποστολίδου. Αθήνα: Γνώση.
Αποστολίδου, Βενετία (1997). Κριτήρια επιλογής λογοτεχνικών βιβλίων για σχολική χρήση. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου.
Γούναρη, Π. & Γ. Γρόλλιος (επιμ.) (2010). Κριτική Παιδαγωγική: μια συλλογή κειμένων. Αθήνα: Gutenberg.
Χοντολίδου, Ελένη (2003). «Ταυτότητες και λογοτεχνία στο σχολείο», στο Κλειδιά και Αντικλείδια, ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων, www.kleidiakaiantikleidia.net).
Θεωρίες λογοτεχνίας και προσεγγίσεις διδακτικών κειμένων: η θεωρία της ανάγνωσης
«Ανθρωπολογική απολογία της λογοτεχνίας» Συζήτηση με τον Wolfang Iser, Λόγου Χάριν, 1991, 2, 25-36.
Eco, Umberto (1987). «Η ποιητική του ανοιχτού έργου»/μετ. Γρηγόρης Πασχαλίδης, Νεοελληνική Παιδεία, 9, 116-137.
Eco, Umberto (19932). Τα όρια της ερμηνείας/μετ. Μαριάννα Κονδύλη. Αθήνα: Γνώση.
Iser, Wolfang (1991). «Προς μία λογοτεχνική ανθρωπολογία»/μετ. Στέφανος Ροζάνης, Λόγου Χάριν, 2, 3-24.
Jauss, Robert Hans (1995[70, 79, 87]). Η θεωρία της πρόσληψης: τρία μελετήματα/μετ. Μίλτος Πεχλιβάνος. Αθήνα: Εστία.
Nodelman, Peter (1992). The pleasures of children literature. London: Longman
Κάλφας, Αντώνης (1993). Ο μαθητής ως αναγνώστης: λογοτεχνική θεωρία και διδακτική πράξη. Θεσσαλονίκη: τα Tραμάκια.
Τζιόβας, Δημήτρης (1983). «Η έννοια του αναγνώστη στη θεωρία της λογοτεχνίας», Πολίτης, 62, 78-87 και Τζιόβας, Δημήτρης (1987). Μετά την Αισθητική: θεωρητικές δοκιμές και ερμηνευτικές αναγνώσεις της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Αθήνα: Γνώση, 223-258.
Τζιόβας, Δημήτρης (1987). «Από το συγγραφέα στον αναγνώστη: η κρίση του υποκειμένου στη θεωρία της λογοτεχνίας», Τζιόβας, Δημήτρης. Μετά την Αισθητική: θεωρητικές δοκιμές και ερμηνευτικές αναγνώσεις της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Αθήνα: Γνώση, 219-221.
Εθνική διάσταση της λογοτεχνίας
Bhabha, Homi (1990α). “Introduction: narrating the nation’’, στο Bhabha Homi ed. Narration and Nation. London: Routledge, 1-7.
Fowler, Alistair (1979). “An Idea and Ideal of a literary canon’’, New Literacy History, XI, 97-119.
Jusdanis, Gregory (1991). Belated Modernity and Aesthetic Culture: Inventing National Literature. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Jusdanis, Gregory (1991). Belated Modernity and Aesthetic Culture: Inventing National Literature. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Lambropoulos, Vassilis (1989). Literature as National Institution: studies in the politics of modern Greek criticism. Princeton: Princeton University Press.
Lambropoulos, Vassilis (1989). Literature as National Institution: studies in the politics of modern Greek criticism. Princeton: Princeton University Press.
Ohmann, Richard (1983). “The shaping of a Canon: U.S. Fiction, 1960-1975”, Critical Inquiry, 10(1), 37-61.
Tziovas, Dimitris (1986). The Nationism of the Demoticists and its Impact on Their Literary Theory, (1888-1930). Amsterdam: Adolf Hakkert.
Tziovas, Dimitris (1986). The Nationism of the Demoticists and its Impact on Their Literary Theory, (1888-1930). Amsterdam: Adolf Hakkert.
Αποστολίδου, Βενετία (1994). «Η συγκρότηση και οι σημασίες της ‘εθνικής’ λογοτεχνίας», Εταιρεία Σπουδών. ΄Εθνος-κράτος-εθνικισμός. Αθήνα: Σχολή Μωραίτη.
Αποστολίδου, Βενετία (1994). Η συγκρότηση και οι σημασίες της ‘εθνικής λογοτεχνίας’, στο Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας. Έθνος-κράτος-εθνικισμός. Αθήνα: Σχολή Μωραΐτη, 15-39.
Αποστολίδου, Βενετία (1999). «Λογοτεχνία και Ιδεολογία: το ζήτημα των αξιών κατά τη διδασκαλία της λογοτεχνίας», στο Αποστολίδου Βενετία & Ελένη Χοντολίδου επιμ., Λογοτεχνία και Εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω-Δαρδανός.
Γιακοέλ, Γιομτώβ (1993). Απομνημονεύματα 1941-1943/εισαγωγή-επιμέλεια Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Εξεταστική Επιτροπή για την άνοδο του φασισμού και του ρατσισμού στην Ευρώπη: έκθεση για τα αποτελέσματα των εργασιών/εισηγητής Δημήτριος Ευρυγένης. Δεκέμβριος 1985.
Κελεπούρη, Σ. Μαρία (1999). Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της πολύ-πολιτισμικής κοινωνίας: Από το μύθο της μονο-πολιτισμικότητας στην πραγματικότητα της πολυ-πολιτισμικότητας. Θεσσαλονίκη, αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή.
Κελεπούρη, Σ. Μαρία (2006). Η διδασκαλία της λογοτεχνίας και η συγκρότηση του εθνικού εαυτού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Η εθνική διάσταση της κοινωνικής λειτουργίας του λογοτεχνικού φαινομένου. Θεσσαλονίκη, αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή
Λέκκας, Παντελής (1994). «Η συγκρότηση της εθνικιστικής ιδεολογίας: εθνική θεωρία και εθνικό φρόνημα», στο Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού. Έθνος-Κράτος-Εθνικισμός. Αθήνα: Σχολή Μωραΐτη, 233-253.
Λέκκας, Παντελής (2001). Το παιχνίδι με το χρόνο: εθνικισμός και νεοτερικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Λίνος, Πολίτης (2006). Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας.
Μπαλιμπάρ, Ετιέν (1993). Τα όρια της Δημοκρατίας. Αθήνα: Πολίτης, 51-80.
Τερζής, Νίκος (2008). Εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση: Ιστορικοκοινωνιολογικό πλαίσιο και ‘‘μελέτες περίπτωσης’’. Θεσσαλονίκη: Αδελφών Κυριακίδη.
Χατζής, Δημήτρης (1975). Γλώσσα και Πολιτική, Αθήνα: Πλειάς.
Χοντολίδου, Ελένη (2003). Κλειδιά και αντικλείδια. Ταυτότητες και λογοτεχνία στο σχολείο. ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πολιτισμικές Σπουδές
“Cultural Studies”. Chris Baldick. Oxford University Press, 2008. Oxford Reference Online. Oxford University Press. Aristotle University of Thessaloniki. 2 September 2008. http://www.oxfordreference.com/views/ENTRY.html?subview=Main&entry=t56.e275
Sparks, Colin (1996). “What is cultural education” στο Storey (at al.), John What is cultural studies?: a reader. London: Arnold, 14-18
Storey, John (1996). What is cultural studies?: a reader. London: Arnold.
Turner, Graeme (2003). British cultural studies: an introduction. New York: Routledge.
Williams, Raymond (1996). “The future of cultural studies” Storey (at al.), John What is cultural studies?: a reader. London: Arnold, 168-177.
αξιολόγηση των μαθητών
Χοντολίδου, Ελένη (1999). «Η αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα της λογοτεχνίας: ένα βήμα μπροστά, δύο βήματα πίσω», ο Πολίτης, 63, 53-58.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
⎼ Changing English
⎼ Pedagogy: Critical Approaches to Teaching Literature, Language, Composition, and Culture
⎼ Teaching American Literature: A Journal of Theory and Practice
⎼ Journal of Children's Literature
⎼ English in Education
⎼ http://www.oanagnostis.gr/
⎼ http://www.bookbook.gr/
⎼ www.kleidiakaiantikleidia.net