Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα καταστούν ικανοί και ικανές:
ΓΝΩΣΕΙΣ
- να κατανοήσουν τις επιστημολογικές προϋποθέσεις των ποιοτικών ερευνών.
- να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της ποιοτικής μεθοδολογίας.
- να κατανοήσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ποιοτικών ερευνών.
- να κατανοήσουν όλα τα σταδία μιας ποιοτικής έρευνας.
- να αποκτήσουν τη θεωρητική κατάρτιση για τη διεξαγωγή μιας ποιοτικής έρευνας .
- να κατανοήσουν τα βασικά ζητήματα της Αξιοπιστίας και της Εγκυρότητας.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- να σχεδιάσουν μια ποιοτική έρευνα στο αντίστοιχο θεωρητικό πλαίσιο.
- να υλοποιούν ένα ερευνητικό σχέδιο.
- να συλλέγουν δεδομένα για μια ποιοτική έρευνα.
- να παρουσιάζουν και να ερμηνεύουν τα αποτελέσματα μιας έρευνας.
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
- να αξιολογούν τα επιστημολογικά επιχειρήματα που αφορούν στην ποιοτική προσέγγιση.
- να αξιολογούν και να επιλέγουν την κατάλληλη μέθοδο συλλογής δεδομένων σε ένα σχεδιασμό ποιοτικής έρευνας.
- να αξιολογούν τα συμπεράσματα που απορρέουν από την ανάλυση ποιοτικών δεδομένων και την κριτική θεώρηση τους μέσα στο θεωρητικό πλαίσιο της έρευνας.
- να αξιολογούν τους περιορισμούς μιας ποσοτικής έρευνας σε σχέση με επιστημολογικά κριτήρια.
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Επιστημολογία των ποιοτικών ερευνών
2. Θέματα σχεδιασμού μιας ποιοτικής έρευνας
3. Διατύπωση των ερευνητικών ερωτημάτων
4. Ζητήματα αξιοπιστίας και εγκυρότητας
5. Τρόποι συλλογής ερευνητικών δεδομένων
6. Συνέντευξη
7. Συμμετοχική παρατήρηση
8. Ομάδες εστίασης
9. Ανάλυση περιεχομένου
10. Ανάλυση λόγου
11. Έρευνα δράσης
12. Μικτές Μεθοδολογίες
13. Παρουσιάσεις ερευνών.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες στο πλαίσιο του μαθήματος καλούνται να διεξάγουν μικρής εμβέλειας έρευνες και να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα. Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και η αξιολόγηση βασίζεται σε γραπτές δοκιμασίες και στην εκπόνηση μικρών εργασιών.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). Qualitative research. New Delhi: Sage Publications.
Ιωσηφίδης, Θ. & Σπυριδάκης, Μ. (2006). Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις και ανάλυση δεδομένων. Αθήνα: Κριτική.
Ιωσηφίδης, Θ. (2003) Ανάλυση Ποιοτικών δεδομένων στις Κοινωνικές Επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Μπονίδης, Κ. (2004). Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας. Αθήνα : Μεταίχμιο.
Πουρκός, Μ. & Δαφέρμος, Μ. (2010). Ποιοτική έρευνα στις Κοινωνικές Επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
Σαραφίδου, Γ.-Ό. (2011). Συνάθροιση ποσοτικών και ποιοτικών προσεγγίσεων: Η εμπειρική έρευνα. Αθήνα : Gutenberg.