ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ) / TEACHING HUMANITIES THROUGH ART HISTORICAL MATERIAL: A TEACHER TRAINING SEMINAR
ΚωδικόςΑΙΤ304
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΠΠΔΕ 3
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004338

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2015-2019

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ)
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
  • Θεοχαρης Τσαμπουρας
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600035844

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 111 (131)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Γενικές γνώσεις Ιστορίας της Τέχνης
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να 1. Επιλέγουν υλικό από την ιστορία της τέχνης προκειμένου να διευκολύνουν την κατανόηση εννοιών, φαινομένων, περιστατικών που διαλαμβάνει το μάθημα 2. Δημιουργούν υποστηρικτικό υλικό για την κατανόηση, εμπέδωση και έλεγχο της διδακτέας ύλης 3. Οργανώνουν την ανάπτυξη του μαθήματος ανάλογα με τον τύπο του (βλ.Περιεχόμενο μαθήματος) 4. Να προσαρμόζουν όλα τα παραπάνω στην ηλικιακή ομάδα των μαθητών 5. Να κατανέμουν ορθολογικά τον χρόνο της διδακτικής ώρας κατά στάδια έτσι ώστε η σύνθεση του μαθήματος να καλύπτει τη μαθησιακή προσδοκία 6. Να εμπεδώνουν μια διαφορετική, μαθητοκεντρική αντίληψη πρόσληψης της γνώσης προκειμένου να υπερβαίνουν το αρτηριοσκληρωτικό σχήμα Παράδοση-Εξέταση, αντικαθιστώντας το με μια διαδικασία ενεργητικής συμμετοχής του μαθητή στην παραγωγή ερεθισμάτων που θα δημιουργήσουν κίνητρα στον μαθητή να βρει ποικιλία απαντήσεων σε δικά του ερωτήματα που θα διεγείρει η διαδικασία.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιεχόμενο του μαθήματος Αντικείμενο του μαθήματος είναι η διδακτική των μαθημάτων του φιλολόγου στη Μέση Εκπαίδευση (ΜΕ) και ειδικότερα οι εφαρμογές υλικού της Ιστορίας της Τέχνης στη διδασκαλία των μαθημάτων της ΜΕ. Στόχος του μαθήματος είναι να ασκηθούν οι μελλοντικοί διδάσκοντες της ΜΕ στη χρήση ορισμένης μεθοδολογίας που προβλέπει διαφορετική από την συνήθη προσέγγιση του γνωστικού αντικειμένου. Επιπλέον ασκούνται στην συγκρότηση ενός σώματος οπτικού υλικού με υποστηρικτικές ασκήσεις ώστε να σχεδιαστεί μια σειρά υποδειγματικών μαθημάτων. Η πρακτική άσκηση στη χρήση του υλικού αυτού γίνεται με τους συμμετέχοντες σε ρόλο μαθητών και δασκάλων εναλλάξ. Τα προσδοκώμενα αποτελέσματα υπέρ του τελικού αποδέκτη της όλης εργασίας είναι: η όξυνση των ικανοτήτων παρατήρησης του μαθητή μέσω των μορφών των εικαστικών τεχνών, η άσκηση του μαθητή να διακρίνει στο καλλιτεχνικό έργο έννοιες και τάσεις που περιλαμβάνονται στο γνωστικό αντικείμενο. Το υλικό που χρησιμοποιείται συγκροτείται με βάση τα σχολικά εγχειρίδια που χρησιμοποιούνται στη διδασκαλία των μαθημάτων του φιλολόγου από εικόνες έργων ζωγραφικής, γλυπτικής, αρχιτεκτονικής, κατασκευών, διακόσμησης, βιομηχανικού σχεδίου, φωτογραφίας και γραφιστικών τεχνών. Οι εικόνες έχουν συγκεκριμένο θεματικό άξονα. Τα είδη μαθημάτων που σχεδιάζονται είναι α. Εισαγωγή σε μάθημα, β. Κεφάλαιο από το εγχειρίδιο, γ. Άσκηση στην περιγραφή, δ. Άσκηση στην παραγωγή αφηγηματικού κειμένου, ε. Ειδικά φαινόμενα (Υλικό ανεξάρτητο από ορισμένο κεφάλαιο του εγχειριδίου) με στόχο την πληρέστερη κατανόηση μιας περιόδου (ιστορικά μαθήματα), ενός φαινομένου (γλωσσικά και κοινωνιολογικά μαθήματα), ενός τρόπου (λογοτεχνία) κ.ο.κ. Με βάση την προσέγγιση αυτή ο δάσκαλος της ΜΕ δεν παρουσιάζει με προφορικό λόγο το κείμενο του εγχειριδίου. Η προσέγγιση είναι επικεντρωμένη στο μαθητή, αναλυτική στην πρώτη φάση, συνθετική στην τελική. Στόχος του είναι η πρόκληση ερεθισμάτων στο μαθητή ώστε να δέχεται ερωτήσεις σχετικές με τις έννοιες που εκφράζουν τα αντικείμενα της εικόνας: από τις βασικές που προσλαμβάνει ο αντιληπτικός μηχανισμός ως τις συμβολικές που απαιτούν πιο σύνθετη νοητική διεργασία. Με τον τρόπο αυτόν η παραδοσιακή αφήγηση (η γνωστή ως «παράδοση») από την πλευρά του διδάσκοντος αντικαθίσταται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό από τον φορτισμό που δημιουργεί η φυσική περιέργεια των μαθητών να ανταποκριθούν στο υλικό που έχει ετοιμάσει ο διδάσκων και να ασκηθούν στην δυνατότητα να ερευνούν οι ίδιοι για απαντήσεις στα ερωτήματά τους.
Λέξεις Κλειδιά
Διδακτική, Μαθητοκεντρική προσέγγιση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Pp με όλο το εικονιστικό και υποστηρικτικό υλικό
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Σεμινάρια782,6
Άσκηση Πεδίου90,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων90,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών451,5
Σύνολο1806
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική παρουσίαση του μαθήματος. κατάθεση γραπτής εργασίας
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Δημοσιεύματα του διδάσκοντος και άλλων μελετητών
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-02-2016