ΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ / ADMINISTRATION, SOCIETY AND ECONOMY OF THE ROMAN EMPIRE
ΚωδικόςΙΡΩ302
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΠΠΔΕ 1
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280007450

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2015-2019

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 3
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600035851

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 104 (121)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 17:30 έως 20:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται να εξοικειωθούν με τα βασικά χαρακτηριστικά της διοικητικής, οικονομικής και κοινωνικής συγκρότησης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ενός πολιτικού μορφώματος το οποίο απετέλεσε το ιστορικό υπόβαθρο της σύγχρονης Ευρώπης. Επίσης αναμένεται να εμβαθύνουν στις ποικίλες δομές αγωγής των νέων και στις πολιτικές και ιδεολογικές τους παραμέτρους .
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Επισκόπηση των βασικών χαρακτηριστικών της διοικητικής, οικονομικής και κοινωνικής συγκρότησης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Έμφαση στη μελέτη των θεσμών που σχετίζονται με την αγωγή των νέων και τις πολιτικές και ιδεολογικές τους λειτουργίες. Εβδομάδα #1 Η αυτοκρατορική εποχή: το περιεχόμενο της έννοιας και τα βασικά γνωρίσματα της περιόδου. Οι βασικές γραμματειακές πηγές : ιστοριογράφοι, περιηγητές, ρήτορες και φιλόσοφοι των αυτοκρατορικών χρόνων. Οι επιγραφικές πηγές και τα είδη τους Εβδομάδα #2 Η Ρωμαϊκή διοίκηση: επαρχίες και πόλεις Εβδομάδα #3 Η κοινωνία της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας: τα ανώτερα στρώματα (συγκλητικοί, ιππείς, τοπικές βουλευτικές τάξεις) Εβδομάδα #4 Η κοινωνία της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας: τα κατώτερα στρώματα (λαϊκά στρώματα στις πόλεις και στην ύπαιθρο, δούλοι) Εβδομάδα #5 Η ρωμαϊκή οικονομία: γεωργία, εμπόριο, βιοτεχνία και πίστωση. Εβδομάδα#6 Θεσμοί αγωγής: το γυμνάσιο των κλασικών και πρώιμων ελληνιστικών χρόνων Εβδομάδα#7 Θεσμοί αγωγής: το γυμνάσιο των ελληνικών πόλεων κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους, μεταβολές και συνέχειες. Εβδομάδα# 8 οι φοιτώντες στο γυμνάσιο: παίδες, έφηβοι, νέοι, πρεσβύτεροι, γέροντες Εβδομάδα# 9 Σωματική άσκηση,. Εβδομάδα# 10 ρητορική εκπαίδευση, πνευματική αγωγή. Εβδομάδα# 11 Γυμνάσιο και λατρείες. Εβδομάδα#12 Η συγκρότηση της νεότητας Εβδομάδα# 13 Αποτίμηση: ο πολιτικός και ιδεολογικός ρόλος του γυμνασίου
Λέξεις Κλειδιά
Ρώμη, Ιστορία, Πολιτική, Διοίκηση, Κοινωνία, Ιδεολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος γίνεται με διαλέξεις και με τη χρήση εποπτικού υλικού (παρουσίαση σε power-point).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1505
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων270,9
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1806
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή ή Προφορική Εξέταση: 100%. Στις εξετάσεις επιχειρείται να διαπιστωθεί η κατανόηση των πραγματευθέντων στις παραδόσεις ιστορικών φαινομένων και εξελίξεων και η ικανότητα των φοιτητών/τριών να προσεγγίζουν τα ζητήματα αυτά αναλυτικά και συνθετικά. Οι φοιτητές καλούνται να ανταποκριθούν σε ερωτήσεις ανάπτυξης των απόψεών τους ή σύντομης απάντησης και να σχολιάσουν χάρτες. Η παρακολούθηση του μαθήματος κρίνεται απαραίτητη, αν και δεν είναι υποχρεωτική.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
G. Alföldy, Ιστορία της ρωμαϊκής κοινωνίας (μετάφραση Άγγελος Χανιώτης), Αθήνα 1992. P. Garnsey, R. Saller, Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Οικονομία, κοινωνία και πολιτισμός (μετάφραση Β. Ι. Αναστασιάδης, επιμέλεια Γ. Α. Σουρής), Ηράκλειο 1995. Β. Μπόκολας, Παιδεία και Πόλις. Ελληνική παιδεία, «πολιτική» και νεότητα, Αθήνα 2015
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-06-2016