ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ / DIPLOMATIC HISTORY
ΚωδικόςΓΠ5
ΣχολήΝομική
ΤμήμαΝομικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΙωάννης Στεφανίδης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID100001565

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600040147

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΑμφιθέατρο ΝΟΕ
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 109 (284)
ΗμερολόγιοTuesday 14:00 to 16:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Ενδιαφέρον για την ιστορία και τις διεθνείς σπουδές.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα: (1) έχουν αποκομίσει βασικές γνώσεις για την κατανόηση της ιστορικής εξέλιξης των διεθνών φαινομένων, (2) έχουν κατανοήσει καλύτερα τη σύγχρονη διεθνή πραγματικότητα, στο μέτρο που η ιστορική ανάλυση αποκαθιστά τη σύνδεση με το παρελθόν, (3) έχουν αποκτήσει το αναγκαίο υπόβαθρο για την ενασχόληση με άλλα πεδία της Ενότητας των Διεθνών Σπουδών, όπως οι Διεθνείς Σχέσεις, το Διεθνές Δίκαιο, οι Διεθνείς Θεσμοί, (4) έχουν αποκτήσει ένα απαραίτητο εφόδιο εφόσον θελήσουν να σταδιοδρομήσουν στο διπλωματικό σώμα, τη δημοσιογραφία ή την εκπαίδευση, (5) είναι περισσότερο ικανοί να αντιμετωπίσει κριτικά το πλήθος των πληροφοριών για διεθνή ζητήματα που καθημερινά εκπέμπονται από τα μέσα ενημέρωσης και άλλες πηγές, (6) έχουν αναπτύξει εκείνες τις δεξιότητες για περαιτέρω απόκτηση γνώσεων, οι οποίες είναι αναγκαίες για να προχωρήσουν σε σπουδές μεταπτυχιακού επιπέδου που απαιτούν υψηλό βαθμό αυτόνομης μελέτης και έρευνας.
Γενικές Ικανότητες
  • Λήψη αποφάσεων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η Διπλωματική Ιστορία ή Ιστορία των Διεθνών Σχέσεων, όπως είναι επίσης γνωστή, εξετάζει το παρελθόν κατά κύριο λόγο υπό το πρίσμα των σχέσεων ανάμεσα στα κράτη και άλλα δρώντα υποκείμενα της παγκόσμιας πολιτικής. Παρά το γεγονός ότι έμφαση δίδεται στην εξωτερική πολιτική, εξετάζονται παράλληλα εξελίξεις στο εσωτερικό κρατών που επηρέασαν τη διεθνή τους συμπεριφορά και έθεσαν σε δοκιμασία τη διεθνή ειρήνη και σταθερότητα. Η Διπλωματική Ιστορία παρέχει αναγκαία γνώση για την κατανόηση του Διεθνούς Δικαίου και των Διεθνών Σχέσεων. Συγκεκριμένα, προσφέρει το υπόβαθρο των νομικών σχέσεων ανάμεσα σε κράτη και άλλα διεθνή υποκείμενα, καθώς και το συγκεκριμένο πλαίσιο για θεωρητικές προσεγγίσεις πάνω στη φύση των διεθνών σχέσεων. Το μάθημα παρέχει εισαγωγικά στοιχεία για τη διπλωματία, το ευρωπαϊκό σύστημα κρατών, καθώς και αρχές ή συνθήκες, όπως η κυριαρχία ή η ισορροπία των δυνάμεων, αντιστοίχως, πάνω στις οποίες το σύστημα αυτό στηριζόταν μέχρι το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στη συνέχεια, αναλύεται η πορεία του ευρωπαϊκού συστήματος κρατών με έμφαση στην πολιτική των Μεγάλων Δυνάμεων και τις μεταξύ τους σχέσεις, από την Ευρωπαϊκή Συμφωνία του 19ου αιώνα έως την κατάρρευση του συστήματος και την επικράτηση του διπολισμού μετά το 1945. Ως κύριοι σταθμοί εξετάζονται το σύστημα των Συμμαχιών (1871-1914), ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και η Ρωσική Επανάσταση, οι συνθήκες Ειρήνης και το σύστημα της Κοινωνίας των Εθνών, θέματα μειονοτήτων, η πολιτική των ολοκληρωτικών καθεστώτων του μεσοπολέμου, η πολιτική του κατευνασμού και ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος.
Λέξεις Κλειδιά
σύστημα κρατών, έθνη-κράτη, κυριαρχία, εξωτερική πολιτική, διπλωματία, ισορροπία των δυνάμεων, ηγεμονία, συλλογική ασφάλεια
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη διαμόρφωση εκ μέρους των φοιτητών αντίληψης για το αντικείμενο και το χρονικό του πλαίσιο με τη χρήση του διαδικτύου και πρόσθετης βιβλιογραφίας, ενώ στην αίθουσα διανέμεται εποπτικό υλικό και προβάλλονται διαφάνειες (power point), στο βαθμό που το επιτρέπουν τα μέσα της αίθουσας διδασκαλίας.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1204,8
Σύνολο1204,8
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορικές και γραπτές εξετάσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
"Ιωάννης Δ. Στεφανίδης, Ισορροπία των δυνάμεων και ηγεμονική πρόκληση: Το ευρωπαϊκό σύστημα κρατών, 1871-1945, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, 2006, ΙSBN: 960-8396-31-Χ, 273 σελίδες Kωδικός βιβλίου στον ΕΥΔΟΞΟ: 4617"
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Berridge, G.R., Diplomacy: Theory and Practice (1994) Bull, H., The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics (19952) Dockrill, M.-McKercher, B. (επιμ.), Diplomacy and World Power (1996) Droz, J., Histoire diplomatique de 1648 a 1919 (1972) Grenville, J.A.S., A History of the World from the 20th to the 21st Century (20052) Hobsbawm, E., Η εποχή των άκρων: Ο σύντομος εικοστός αιώνας 1914-1991 (1995) Κολιόπουλος, Ι.Σ., Νεώτερη ευρωπαϊκή ιστορία 1789-1945: Από τη Γαλλική Επανάσταση μέχρι τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (1993) Renouvin, P.-Duroselle, J.B., Introduction à l’histoire des relations internationales (Paris 1970) Thomson, D., Europe since Napoleon (1966)
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-01-2016