Δομή της Γλώσσας και Νόηση

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔομή της Γλώσσας και Νόηση / Language Structure and Cognition
ΚωδικόςΓλ 522
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΑγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600004008

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 2016-2017

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΓλωσσολογίαΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-7,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔομή της Γλώσσας και Νόηση
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600041162
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Εξοικείωση με το πλαίσιο της Γνωσιακής Γλωσσολογίας Κριτική αξιολόγηση με άλλα πλαίσια μελέτης της γλώσσας Εφαρμογή των γνωσιακών εργαλείων για τη μελέτη περιοχών της γλώσσας Ανεξάρτητη έρευνα σε συγκεκριμένα θέματα
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι ο/η φοιτητής/τρια (α) να μελετήσει σε βάθος το πλαίσιο της Γνωσιακής Γλωσσολογίας και (β) να εμβαθύνει στην άποψη ότι όταν η σημασιολογία σχετίζεται με διάφορες συντακτικές κατασκευές, τότε ευθέως σχετίζεται με την κατασκευή συνολικά και όχι με την λεξικοσημασιακή δομή μεμονωμένων οντοτήτων. Τι σημαίνει να ακολουθήσουμε μια τέτοια προσέγγιση στην γραμματική; Σημαντικός είναι ο ορισμός της "κατασκευής". Λέξεις, μορφήματα, ιδιωματισμοί είναι όλα κατασκευές διότι συνεισφέρουν και ως μορφή και ως σημασία σε μια εκφώνηση (Goldberg 2006: 5). Μια τέτοια προσέγγιση στη γραμματική μας επιτρέπει να διερευνήσουμε τη σημασία σε μη-μεταφορική αλλά και σε μεταφορική γλώσσα με βάση τη σημασιολογία των ιδίων αυτών γραμματικών κατασκευών. Η σημασία, στις περισσότερες φορμαλιστικές θεωρίες της γραμματικής, αποδίδεται από το λεξικό και παρεισφρέει στις συντακτικές δομές. Όλες όμως οι γραμματικές κατασκευών αποδίδουν και μορφή και σημασία στις κατασκευές. Δηλαδή αναγνωρίζουν ότι η σημασία δεν αποδίδεται ολοκληρωτικά από το λεξικό και ότι μπορεί και οι γραμματικές κατασκευές να συνεισφέρουν στην απόδοση σημασίας σε μια φράση ή πρόταση. (see Lakoff 1987; Fillmore, Kay & O’Connor 1988; Goldberg 1995, 2006; Fillmore & Kay 1999; Croft 2001).
Λέξεις Κλειδιά
Γνωσιακή Γλωσσολογία, Μη κυριολεκτική γλώσσα, Γραμματικές κατασκευές
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,8
Σεμινάρια
Συγγραφή εργασίας / εργασιών128.14,7
Σύνολο206.17,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση γίνεται με μια περιορισμένης έκτασης παρουσίαση συγκεκριμένου θέματος στην τάξη. Στη βάση αυτή εκπονείται μια τελική επιβλεπόμενη εργασία (3000 λέξεων).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Croft, W. (2001). Radical Construction Grammar: syntactic theory in typological perspective. Oxford: OUP. Evans, V., B. Bergen, J. Zinken. (2007) The Cognitive Linguistics Reader. Equinox Pub. Fillmore, Charles J. and Paul Kay. (1999). Grammatical constructions and linguistic generalizations: The What’s X Doing Y? construction. Language 75: 1-33. Fillmore, Charles J., Paul Kay and Catherine O’Connor. 1988. Regularity and idiomaticity in grammatical constructions: The case of let alone. Language 64: 501-538. Geeraerts, D. (2006). Cognitive Linguistics: Basic Readings. CLR 34. Mouton de Gruyter. Geeraerts, D and H. Cuyckens (eds.) (2007). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. OUP. Goldberg, A. E. (1995). Constructions: A construction grammar approach to argument structure. Chicago: The University of Chicago Press. Goldberg, A. E. (2006). Constructions at work: The nature of generalization in language. Oxford: OUP. Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and dangerous things: What categories reveal about the mind. University of Chicago Press. Taylor, J. (1995). Linguistic Categorization. OUP. Ungerer, F. and H.-J. Schmid. (2006). An Introduction to Cognitive Linguistics. Longman.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-04-2016