Μορφολογία και ανάλυση: Μορφές σονάτας -συνθετικές, θεωρητικές και αναλυτικές προσεγγίσεις

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜορφολογία και ανάλυση: Μορφές σονάτας -συνθετικές, θεωρητικές και αναλυτικές προσεγγίσεις / Morphology and analysis: Sonata Forms - Compositional, Theoretical and Analytical Approaches
ΚωδικόςΥΜ0328
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΜη Ενεργό
Course ID160001547

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜορφολογία και Ανάλυση -Μορφές σονάτας -συνθετικές, θεωρητικές και αναλυτικές προσεγγίσεις
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600052745

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 9 (318)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 18:00 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΥΟ5001 Αρμονική και Mορφολογική Aνάλυση I (άσκ.)
  • ΥΣ3000 Εισαγωγή στη μορφολογία και ανάλυση της μουσικής
Γενικές Προαπαιτήσεις
Η δυνατότητα χρήσης αγγλικής βιβλιογραφίας είναι επιθυμητή.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να κατανοήσει ο φοιτητής τη σημασία της συγκεκριμένης μορφής μουσικής σε τρία πλαίσια: το ιστορικό, το αισθητικό και το θεωρητικό/αναλυτικό. Να αναλύσει πολλά έργα ώστε τα συστατικά στοιχεία της μορφής, καθώς και οι αποκλίσεις από αυτά, να γίνουν οικεία/ες. Να εφαρμόσει τη γνώση αυτή στην ανάλυση μουσικών έργων άγνωστων σε αυτόν/ην.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η μορφή σονάτας αποτελεί το πιο σημαντικό όχημα της ιδέας της απόλυτης μουσικής στη δυτική μουσική παράδοση, λειτουργώντας ως το αρχετυπικό μορφολογικό σχεδίασμα από το 18ο έως και τον 20ο αιώνα. Αντικείμενο του μαθήματος είναι η επισκόπηση των κύριων εκφράσεων της μορφής μέσω της αναλυτικής εξέτασης των μορφολογικών και αρμονικών συστατικών της σε ιστορική προοπτική (με τη χρήση παραδειγμάτων), η αναφορά στη θεωρητική καταγραφή της μορφής (σε συνάρτηση με τις αισθητικές ιδέες που εκφράζει η καταγραφή αυτή σε κάθε εποχή) και η εισαγωγή στο σύγχρονο προβληματισμό σχετικά με τον τρόπο αναλυτικής προσέγγισης της μορφής.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Ιντερνετ και powerpoint. Σημαντική, ωστόσο, είναι και η χρήση του πιάνου όχι μόνο για να την εκτέλεση παραδειγμάτων, αλλά και κατά τη διαδικασία ανάλυσης των έργων. E-mail για την επικοινωνία με τους φοιτητές.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων39
Σύνολο78
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η κατανόηση της ιστορικής πορείας της υπό εξέτασης μουσικής μορφής. Η δυνατότητα ανάλυσης έργων της μορφής σονάτας πέρα από αυτά που αναλύθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος. Η κατανόηση της θεωρητικής πρόσληψης της μορφής. Η δυνατότητα κριτικής αποτίμησης (ιστορικά, αισθητικά και αναλυτικά) μίας μορφής σονάτας, χωρίς να έχει προαναφερθεί το ιστορικό πλαίσιο δημιουργίας της. Τα κριτήρια αξιολόγησης αναφέρονται ρητά στο πρώτο μάθημα και διευκρινίζονται, ύστερα από ερωτήσεις των φοιτητων, σε όλη τη διάρκεια των διαλέξεων του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σημειώσεις του διδάσκοντα. J. Hepokoski, W. Darcy, Elements of Sonata Theory: Norms, Types, and Deformations in the Late-Eighteenth-Century Sonata (Οξφόρδη, Νέα Υόρκη, 2006) C. Rosen, Sonata Forms (Νέα Υόρκη και Λονδίνο, 1980, 2/1988) C. Rosen, The Classical Style: Haydn, Mozart, Beethoven (London, 1971, 2/1972) J. Samson, Chopin, The Four Ballades (Cambridge,1992) D.F. Tovey, Essays in Musical Analysis (Λονδίνο, 1935–9) D.F. Tovey, A Companion to Beethoven’s Pianoforte Sonatas (Λονδίνο, 1935) James Webster, «Sonata form» στο λεξικό Grove Music Online Γιώργος Φιτσιώρης,Εισαγωγή στη Θεωρία και Ανάλυση της Τονικής Μουσικής (Αθήνα 2004) Ι. Φούλιας, «Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Θεωρητικοί του 18 ου αιώνος (Β΄)», περιοδικό Πολυφωνία, τ. 9 Φθινόπωρο 2006, Αθήνα, Εκδόσεις Κουλτούρα, σελ. 67-97 Ι. Φούλιας, «Οι μορφές σονάτας και η θεωρητική τους εξέλιξη: Θεωρητικοί του 19ου αιώνος (Β΄)», περιοδικό Πολυφωνία, τ. 12 Άνοιξη 2008, Αθήνα, Εκδόσεις Κουλτούρα, σελ. 8-37
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-06-2013