ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ 1

Πληροφορίες Μαθήματος

ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ 1 / INTRODUCTION TO DESIGN 1
Κωδικός01EA10
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΧαρακτηρισμόςΕΡΓΑΣΙΑ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID20002538

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 179
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό1115

Πληροφορίες Τάξης

ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ 1
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία10
Class ID
600055121
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών ΓνώσεωνΜαθήματα που δεν σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στοχεύουν στην ευρύτερη παιδεία του φοιτητή ως επιστήμονα και πολίτη. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φιλοσοφία της επιστήμης, τα Σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα κα.
  • Ανάπτυξης ΔεξιοτήτωνΜαθήματα που δεν στοχεύουν στην παροχή επιστημονικής γνώσης στο αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στην καλλιέργεια και ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων των φοιτητών. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι τα μαθήματα επιχειρηματικότητας και ενδεχομένως και οι ξένες γλώσσες.
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν Προαπαιτήσεις
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1) Εξάσκηση του αρχιτεκτονικού βλέμματος. 2) Εισαγωγή στις βασικές έννοιες του σχεδιασμού: Μορφή σε σχέση με τη Λειτουργία, Μορφή σε σχέση με την Δομή, Μορφή σε σχέση με τη Κατασκευή, Μορφή σε σχέση με το Νόημα. 3) Εισαγωγή στα βασικά στάδια του σχεδιασμού: Πρόθεση, Έρευνα, Ανάπτυξη Ιδεών, Πρώτες Μελέτες, Σχεδιασμός, Κατασκευή, Χρήση. 4) Συζήτηση της σχέσης μεταξύ της χειροτεχνίας και των αξιών του δημιουργού. 5) Η αρχιτεκτονική και η σχέση της με την κατασκευή. 6) Διερεύνηση της σχέσης της ιδέας, του concept, και της υλοποίησης μέσα από την άμεση εμπειρία της κατασκευής. 7) Διερεύνηση των βασικών αρχών, της εργομετρίας, της κατασκευής, της μορφής, του στιλ. 8) Εισαγωγή στα βασικά υλικά και στις τεχνικές της κατασκευής. Χρήση του εργαστηρίου μακέτας. 9) Εισαγωγή στα κύρια ρεύματα του Design του 20ου αιώνα. 10) Παραγωγή του νοήματος μέσω του σχεδιασμού. 11) Η σχέση της αρχιτεκτονικής με τον περιβάλλοντα χώρο. 12) Διερεύνηση της σχέσης μεταξύ μορφής, λειτουργίας και κατασκευής. 13) Εξέταση της σχέσης μεταξύ «εφήμερης» και «μόνιμης» κατασκευής. 14) Εισαγωγή στα βασικά χαρακτηριστικά ενός χώρου κατοικίας. 15) Διερεύνηση της σχέσης της αρχιτεκτονικής με τις ανθρώπινες ανάγκες και τις δράσεις που εξυπηρετεί και με τον περιβάλλοντα χώρο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΕΠΙΛΟΓΗ: Διδάσκοντες: Απόστολος Καλφόπουλος, Φένια Παγώνη, Κωνσταντίνος Σπυριδωνίδης, Δημήτρης Φράγκος Το εκτεταμένο εργαστήριο εισαγωγής στον σχεδιασμό έχει ως στόχο την κατανόηση και την έρευνα στα ζητήματα αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, την ανάπτυξη της αρχιτεκτονικής δημιουργικότητας και τη διατύπωση και την παρουσίαση πολλαπλών αρχιτεκτονικών προτάσεων, μέσα από την άμεση επαφή των φοιτητών με διάφορα εκφραστικά μέσα και αναπαραστατικές τεχνικές, την προσέγγιση και την εξοικείωση με τις διάφορες κλίμακες του σχεδιασμού, την εισαγωγή στην οργάνωση του δομημένου περιβάλλοντος και την ιδιοκατασκευή αντικειμένων και προπλασμάτων. Μέσα από μια ευρεία σειρά ασκήσεων, το μάθημα συζητά θέματα όπως η σκέψη και η πράξη στο κτισμένο περιβάλλον, η αφαίρεση και η υλικότητα, η εικασία και η κατασκευή, η συστηματικότητα και ο ελεύθερος πειραματισμός. Κάθε φοιτητής ή φοιτήτρια καλείται να διατηρεί ένα portfolio με όλες τις ασκήσεις του/της, τους προβληματισμούς και τις καταγραφές που θα προκύψουν κατά τη διάρκεια του μαθήματος το οποίο θα αξιολογηθεί συνολικά. ΕΠΙΛΟΓΗ: Διδάσκοντες: Τατιάνα Ανδρεάδου (Αναπλ. Καθηγήτρια), Σταμάτης Κουκόπουλος, (Επιστημ. Συνεργάτης), Γιώργος Βλαχοδήμος (Υποψήφιος Διδάκτορας) Το μάθημα είναι εργαστηριακό, γίνονται όμως κατά την διάρκεια του μαθήματος διαλέξεις και προβολές. Αντικείμενο του μαθήματος είναι η εισαγωγή στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, η οποία επιχειρείται μέσα από την προσπάθεια κατανόησης, αφομοίωσης και χειρισμού των εργαλείων και των συμβόλων του σχεδίου, την προσέγγιση και την εξοικείωση με την έννοια αλλά και τη χρησιμοποίηση των διαφόρων «κλιμάκων» και την εισαγωγή στην οργάνωση του δομημένου περιβάλλοντος και στην κλίμακα ενός κτιρίου ενταγμένου στον αστικό ιστό. Η διδασκαλία του μαθήματος περιλαμβάνει την εκπόνηση δύο (2) σχεδιαστικών - συνθετικών ασκήσεων, καθώς και παράλληλη πληροφόρηση και ενημέρωση με διαλέξεις και συζητήσεις, οι οποίες γίνονται στα πλαίσια της δουλειάς στο σχεδιαστήριο. Η πρώτη άσκηση που δίνουμε στους φοιτητές-τριες, είναι να κατασκευάσουν, σε μακέτα, και σε κλίμακα 1:1, μια σύνθεση με βασικό στοιχείο, έναν κύβο,-με υποδιαιρέσεις, ένα πλέγμα κύβου- και στην οποία σύνθεση πρέπει να προβληματισθούν με δίπολα όπως, συμμετρία-ασυμμετρία, δυναμικό-στατικό, διαφάνεια-αδιαφάνεια, κενό-πλήρες, εσωστρέφεια-εξωστρέφεια, συμπαγές-διαπερατό κ.τ.λ. Αφού ολοκληρώσουν την σύνθεσή τους, οι φοιτητές-τριες, σύνθεση η οποία δεν έχει διακοσμητικό χαρακτήρα, πρέπει να είναι σύνθεση που ακολουθεί τις παραπάνω αρχές αλλά δεν υπάρχουν λειτουργικές απαιτήσεις, είναι ελεύθερη και αφηρημένη, μετά, σχεδιάζουν σε όψεις κατόψεις τομές, την σύνθεση την οποία έκαναν. ΑΣΚΗΣΗ Α' : «ΚΥΒΟΣ» Στόχος της Α' Άσκησης είναι μια πρώτη προσέγγιση εννοιών, όπως : Συμμετρία - ασυμμετρία, εσωστρέφεια - εξωστρέφεια, διαφάνεια - αδιαφάνεια, δυναμικό - στατικό, κενό - πλήρες, συμπαγής - διαμπερής, όρια -χωρίς όρια, μέσα από τη σύνθεση χώρων, χωρίς περιορισμούς κλίμακας, λειτουργίας ή κατασκευής. Η επεξεργασία του κύβου, γίνεται σε δυο διακεκριμένες φάσεις, με τη χρησιμοποίηση καννάβου στο χώρο, ως βασικού στοιχείου για την οργάνωση του. α. Σε πρώτη φάση οι φοιτητές κατασκευάζουν με ξύλινα πηχάκια τη μακέτα του κύβου, ο οποίος έχει διαστάσεις 16εκ. Χ 16εκ. Χ 16εκ. Ως αφετηρία χρησιμοποιείται το παρακάτω υπόδειγμα: Στη συνέχεια, με βάση τον κύβο αλλά χρησιμοποιώντας και άλλα γεωμετρικά σχήματα (τόσο επιφάνειες όσο και όγκους), οι φοιτητές επεξεργάζονται συνθέσεις στο χώρο, από τις οποίες επιλέγεται μία και ολοκληρώνεται η κατασκευή της σύνθεσης. β. Σε δεύτερη φάση, οι φοιτητές αναπαριστούν σε σχέδια, δηλαδή κατόψεις, τομές, όψεις στην ίδια κλίμακα με τη μακέτα, καθώς και σε προοπτικά σκίτσα, την σύνθεση την οποία οι ίδιοι προηγουμένως κατασκεύασαν. Στην επόμενη άσκησή τους, το ζητούμενο είναι, με βάση αυτή την ίδια σύνθεση που έκαναν με βασικό στοιχείο τον κύβο να σχεδιάσουν με κατόψεις όψεις τομές και τελικά και με μακέτα, μια κατοικία.. Κατά την διάρκεια αυτής της άσκησης έρχονται σε επαφή με έννοιες όπως, δημόσιο-ιδιωτικό, ατομικό-συλλογικό, μέσα-έξω, ροϊκός –διηρημένος χώρος, λειτουργία-μορφή, εργονομία, κατασκευή κ.τ.λ. ΑΣΚΗΣΗ Β’ : ΚΑΤΟΙΚΙΑ Σε συνέχεια της πρώτης Άσκησης και στις έννοιες που στηρίχθηκε η σύνθεση του «κύβου», προστίθενται έννοιες όπως: δημόσιο-ιδιωτικό, ατομικό-συλλογικό, υπαίθριος- ημιϋπάιθριος ροϊκός –διηρημένος χώρος τυπολογία-μορφολογία λειτουργία-μορφή, εργονομία, κατασκευή Στη Β’ Άσκηση, η τελική σύνθεση του κύβου, μετασχηματίζεται σχεδόν αυτούσια, ή με λίγες αλλαγές σε σύνθεση μιας κατοικίας με τις λειτουργικές της απαιτήσεις. Κάθε φοιτητής-τρια επιλέγει μόνος του και περιγράφει για ποιους «κατοίκους» θα σχεδιάσει την κατοικία. Δηλαδή προδιαγράφει τους χώρους και τις σχέσεις μεταξύ τους με τον σταθερό (είδη υγιεινής κ.λ.π.) και κινητό εξοπλισμό (έπιπλα) τους, που χρειάζεται ο συγκεκριμένος ή οι συγκεκριμένοι χρήστες («κάτοικοι») έτσι όπως εκτιμά και φαντάζεται ότι τους ταιριάζει για να καλύψουν τις ανάγκες κατοίκησής τους. α. Σε πρώτη φάση οι φοιτητές κάνουν προσχέδια και ενδεχόμενα μακέτα εργασίας. β. Σε δεύτερη φάση γίνεται η επεξεργασία της οριστικής πρότασης με σχέδια, (κατόψεις, όψεις, τομές) και τελική μακέτα σε κλ. 1:50, καθώς και προοπτικά σκίτσα. Τα σχέδια περιλαμβάνουν και τον περιβάλλοντα χώρο στα όρια του οικοπέδου. Μαζί με το syllabus δίνεται χρονοδιάγραμμα του μαθήματος, με προσδιορισμένο σύμφωνα με το ημερολόγιο της κάθε χρονιάς το τι θα γίνεται κάθε εβδομάδα, και πότε θα είναι οι παραδόσεις και οι συλλογικές παρουσιάσεις των ασκήσεων, και το οποίο χρονοδιάγραμμα προσπαθούμε κατά το δυνατόν να τηρήσουμε πιστά. Στόχος του εισαγωγικού αυτού μαθήματος είναι να φέρει τους πρωτοετείς φοιτητές της Αρχιτεκτονικής σε μία πρώτη επαφή με το σύνολο των προβλημάτων της αναγνώρισης, αναπαράστασης και σχεδιασμού του περιβάλλοντος, να τους εξοικειώσει με τα απαραίτητα εργαλεία έκφρασης και απεικόνισης του αρχιτεκτονικού σχεδίου και να τους εισαγάγει στις βασικές αρχές της αρχιτεκτονικής θεωρίας και πρακτικής. H προσέγγιση γίνεται μέσα από σχεδιαστικές–συνθετικές ασκήσεις συσχετισμένες μεταξύ τους. Aρχίζοντας από τη μακέτα ενός κύβου,- που δεν είναι η συνήθης ακολουθία γιατί οι αρχιτέκτονες αρχίζουν γενικά από τα σχέδια, - οι φοιτητές περνούν στο μετασχηματισμό και στη σχεδιαστική απεικόνισή του για να τον μεταλλάξουν τελικά σε κατοικία με βάση τόσο τις αρχές οργάνωσης του κύβου όσο και τις έννοιες, σύμβολα και παραμέτρους που μετατρέπουν το αντικείμενο σε αρχιτεκτονική. Πάρα πολύ βασικό είναι ότι οι νεοεισερχόμενοι φοιτητές, 1ο έτος, 1ο εξάμηνο, δεν είναι εξοικειωμένοι με την έννοια της αναπαράστασης, που είναι το επικοινωνιακό εργαλείο, η γλώσσα, της αρχιτεκτονικής. Καθώς στην 1η τους άσκηση, φτιάχνουν μόνοι τους, με τα χέρια τους, και σε κλίμακα 1:1 μια σύνθεση, την οποία στη συνέχεια σχεδιάζουν σε όψεις κατόψεις και τομές, εξοικειώνονται με την έννοια της αναπαράστασης, καθώς σχεδιάζουν το αντικείμενο το οποίο έχουν μπροστά τους, το βλέπουν, και όσο σύνθετο και αν είναι το γνωρίζουν καλά, γιατί οι ίδιοι το κατασκεύασαν. Κατά την διάρκεια επεξεργασίας της σύνθεσής τους, γίνεται μια εισαγωγή στη σύνθεση, μέσα από την κατανόηση βασικών εννοιών και συμβόλων του χώρου, όπως : συμμετρία/ασυμμετρία, εσωστρέφεια/ εξωστρέφεια, διαφάνεια/αδιαφάνεια, δυναμικότητα/στατικότητα, κενό/πλήρες, δημόσιο/ιδιωτικό, ατομικό/συλλογικό, κτισμένος/ελεύθερος χώρος, ροϊκός/διηρημένος χώρος . Στην επόμενη άσκησή τους, το ζητούμενο είναι, με βάση αυτή την ίδια σύνθεση που έκαναν με βασικό στοιχείο τον κύβο να σχεδιάσουν με κατόψεις όψεις τομές και τελικά και με μακέτα, μια κατοικία . Σχεδιάζοντας στην επόμενη άσκησή μια απλή, με βάση την σύνθεση του κύβου την οποία ήδη έκαναν κατοικία, σχεδόν μετασχηματίζοντας τον κύβο, σχεδιάζουν την κατοικία, για την οποία όλοι έχουν προεικόνες, με βάση αρχές σύνθεσης, αυτές τις οποίες οι ίδιοι έχουν επιλέξει για την σύνθεσή τους με τον κύβο και όχι με τις προεικόνες που μεταφέρουν από τις οικογένειές τους και το περιβάλλον που ζούν, που δεν είναι πάντα και οι καλύτερες. Κατά την διάρκεια αυτής της άσκησης, εκτός από τις έννοιες που αφορούν στη σύνθεση και που αναφέρθηκαν πιο πάνω, έρχονται σε επαφή με έννοιες όπως: δημόσιο-ιδιωτικό, ατομικό-συλλογικό, μέσα-έξω, λειτουργία-μορφή, εργονομία, κατασκευή κ.τ.λ. καθώς και με έννοιες όπως συντελεστής δόμησης, ποσοστό κάλυψης, προσανατολισμός. Οι διαστάσεις του κύβου έχουν επιλεγεί έτσι ώστε, όταν ο κύβος μετασχηματιστεί σε κατοικία και σχεδιαστεί σε κλ. 1:50 , να αντιστοιχεί σε έναν όγκο, 8χ8χ8 μέτρα, που δεν είναι ούτε δύο πατώματα ούτε τρία, έτσι ώστε να πειραματιστούν με μεσοπατώματα και ενδιάμεσα επίπεδα, και να εξοικειωθούν περισσότερο με την 3η διάσταση του χώρου.
Λέξεις Κλειδιά
Εισαγωγή στον Αρχιτεκτονικό Σχεδιασμό, Δημιουργικότητα, Μέσα Αναπαράστασης, Ιδιοκατασκευή, Προπλάσματα, Κύβος,
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςΣυνολικές για το εξάμηνο ώρες που πρέπει να αφιερώσουν οι φοιτητές για την αντίστοιχη μαθησιακή δραστηριότητα. Συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ.ECTSΟι πιστωτικές μονάδες (ECTS) της αντίστοιχης μαθησιακής δραστηριότητας. Κάθε μονάδα αντιστοιχεί σε 25 ώρες φόρτου εργασίας των φοιτητών.ΑτομικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα δεν απαιτείται συνεργασία μεταξύ των φοιτητώνΟμαδικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα οι φοιτητές συνεργάζονται σε ομάδεςErasmusΗ μαθησιακή δραστηριότητα προσφέρεται στους φοιτητές των προγραμμάτων ανταλλαγής
Διαλέξεις
Εργαστηριακή Άσκηση
Φροντιστήριο
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο
Εκπόνηση μελέτης (project)
Καλλιτεχνική δημιουργία
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (ΔιαμορφωτικήΗ διαμορφωτική αξιολόγηση (για βελτίωση) αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες διαδικασίες αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους διδάσκοντες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου προκειμένου να τροποποιήσουν της διδακτικές και μαθησιακές τους δραστηριότητες για να βελτιώσουν τη μάθηση των φοιτητών., ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
  • Εργαστηριακή Εργασία (ΔιαμορφωτικήΗ διαμορφωτική αξιολόγηση (για βελτίωση) αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες διαδικασίες αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους διδάσκοντες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου προκειμένου να τροποποιήσουν της διδακτικές και μαθησιακές τους δραστηριότητες για να βελτιώσουν τη μάθηση των φοιτητών., ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-10-2015