ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ / INTRODUCTION TO THE ORGANIZATION OF URBAN SPACE
Κωδικός03TT10
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID20002415

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 181
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό323

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600055132

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠολυτεχνείο (πτέρυγα Α)
ΌροφοςΙσόγειο
Αίθουσα1023 (28)
ΗμερολόγιοΤρίτη 09:00 έως 12:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες: 1. Αποκτούν εισαγωγικές γνώσεις και εξοικειώνονται με βασικές έννοιες της θεωρίας της πόλης και της πολεοδομίας 2. Εξοικειώνονται με τον επιστημονικό και καθημερινό λόγο για τη σύγχρονη πόλη 3. Εξασκούνται στην αναλυτική παρατήρηση και αναγνώριση ποιοτικών στοιχείων (δεδομένων και μεταδεδομένων) του αστικού περιβάλλοντος 4. Εξασκούνται σε βασικές τεχνικές αστικής αναγνώρισης και ανάλυσης και αναπαραστάσεων του αστικού χώρου και των κτιρίων του 5. Εξασκούνται στη χρήση ψηφιακών εργαλείων αποτύπωσης και τεκμηρίωσης (λογισμικού ψηφιο-ποίησης των δεδομένων ανά κτίσμα) 6. Εξασκούνται στη στοχευμένη έρευνα πηγών (βιβλιογραφία, αρθρογραφία / διαδίκτυο / βι-βλιοθήκες) και τη συγγραφή γραπτών επιστημονικών εργασιών
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί μία εισαγωγή στη μελέτη της πόλης και τις τεχνικές αναπαράστασής της, στο πλαίσιο του αστικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Το αστικό φαινόμενο εξετάζεται ως συνισταμένη "φυσικών" μορφών, μηχανισμών διαμόρφωσης και κοινωνικής δυναμικής. Επιχειρείται να αναδειχθεί πvς η οργάνωση και μορφή της πόλης και η ποικιλία της εικόνας του αστικού χώρου, προκύπτουν ως αποτέλεσμα σχεδιασμένων παρεμβάσεων, πρωτοβουλιών φορέων, μηχανισμών, θεσμών και σχεδίων, καθώς επίσης και ως συνέπεια κοινωνικών διεργασιών και ιστορικών περιστάσεων. Το μάθημα οργανώνεται μέσα από μία άσκηση αστικής αναγνώρισης - ανάλυσης με αντικείμενο ένα τμήμα από την πραγματική πόλη στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η άσκηση εστιάζεται στην αναγνώριση και χαρτογράφηση των στοιχείων συγκρότησης του αστικού ιστού και της αστικής λειτουργίας με διαφορετικές μεθόδους. Προσεγγίζει τα φυσικά και λειτουργικά τους χαρακτηριστικά, αναδεικνύει τις σχεδιαστικές προθέσεις και το είδος του αστικού περιβάλλοντος, όπως αυτό μετασχηματίζεται στο χρόνο. Η άσκηση υποστηρίζεται από διαλέξεις για επί μέρους θέματα οργάνωσης του χώρου της πόλης οι οποίες αποσκοπούν στην καλύτερη κατανόηση των πολεοδομικών εννοιών και μεθόδων και της ποικιλίας των μορφών του αστικού χώρου. Οι φοιτητές καλούνται επίσης στο πλαίσιο της άσκησης, να διερευνήσουν και να συντάξουν ένα σύντομο κείμενο για ένα επίκαιρο ζήτημα για το (ιστορικό) κέντρο της πόλης.
Λέξεις Κλειδιά
αστική ανάλυση - αναγνώριση, πολεοδομία, αστικός σχεδιασμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις150,6
Άσκηση Πεδίου160,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,4
Φροντιστήριο130,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών160,6
Εξετάσεις30,1
χαρτογράφηση80,3
Σύνολο813,2
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η παράδοση της άσκησης είναι υποχρεωτική και συμμετέχει με ποσοστό 50% στο συνολικό βαθμό αξιολόγησης. Η συμμετοχή και η επιτυχία στις γραπτές εξετάσεις του μαθήματος είναι επίσης υποχρεωτική. Η ατομική αξιολόγηση κατά τις γραπτές εξετάσεις αντιστοιχεί στο 50% του συνολικού βαθμού. Η επιτυχής τελική έκβαση στις εξετάσεις απαιτεί και την επιμέρους αξιολόγηση του κάθε σκέλους (άσκηση και γραπτά) με τουλάχιστον την βάση 5.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Gehl, J. 2013. Ανθρώπινες Πόλεις, Αθήνα: ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Α. & ΣΙΑ Αραβαντινός, Α. 2007. Πολεοδομικός σχεδιασμός: για μια βιώσιμη ανάπτυξη του αστικού χώρου. Αθήνα: Συμμετρία. Κολώνας, Β. 2013. Θεσσαλονίκη. Η αρχιτεκτονική μιας εκατονταετίας, Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Γερόλυμπου, A. 1995 Η ανοικοδόμηση της Θεσσαλονίκης μετά την πυρκαγιά του 1917, Θεσσαλονίκη: University Studio Press Ιωάννου, Β. 2014. Πολεοδομικός σχεδιασμός και αρχιτεκτονική της πόλης. Εισαγωγή σε βασικές έννοιες. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αναστασιάδης, Α. 1989. Ελληνική Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική, Θεσσαλονίκη - Άνω Πόλη, Θεσσαλονίκη: Μέλισσα. Καλογήρου, Ν., Χαστάογλου, Β. 1992. Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης: Προθέσεις και Αποτελέσματα μίας Πολεοδομικής Επέμβασης, Θέματα Χώρου & Τεχνών, τ. 23, 51-56. Καυκούλα, Κ. 2010. Το Αστικό Τοπίο της Άνω Πόλης Θεσσαλονίκης (διαδικτυακή δημοσίευση : http://www.greekscapes.gr/~landscapesatlas/index.php/2010-01-21-16-47-29/landscapescat/54-200907-31-09-44-13/112-thessaloniki-ano-poli.html) Haughton, G., C.Hunter 2003. Sustainable Cities. London: Taylor & Francis. Kostof, S. 1992. The City Assembled. The Elements of Urban Form through History. London: Thames & Hudson. Kostof, S. 1991. The City Shaped. Urban Patterns and Meanings through History. London: Thames & Hudson.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-11-2015