ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 3

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 3 / DESIGN STUDIO 3
Κωδικός05EA10
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΧαρακτηρισμόςΕΡΓΑΣΙΑ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID20002516

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 145
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό5315

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 3
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία10
Class ID
600055137

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτήριοΠολυτεχνείο (πτέρυγα Α)
ΌροφοςΌροφος 1
Αίθουσα202 (21)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 16:00 έως 21:00
ΚτήριοΠολυτεχνείο (πτέρυγα Α)
ΌροφοςΌροφος 1
Αίθουσα202 (21)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 09:00 έως 14:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα χωρίζεται σε δύο επί μέρους κατευθύνσεις: Α. ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΑΝΑΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ Διδάσκοντες: Αρακαδάκη Μαρία, Δούσση Μαρία, Λεφάκη Στυλιανή Β. ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ Διδάσκοντες: Κλαούντιο Κονέννα, Κυριακούλα Τσουκαλά.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών οι φοιτητές καλλιεργούν την ευαισθησία τους ως προς την αναγνώριση και ανάγνωση του περιβάλλοντος και την ερμηνεία και μεθερμηνεία των αρχιτεκτονικών δεδομένων του. 2. εξοικειώνονται με θέματα ανάλυσης και αξιολόγησης του ιστορικά δομημένου χώρου και αποκτούν εικόνα του πολυσύνθετου τομέα των επεμβάσεων σε ιστορικό περιβάλλον, των απαιτήσεων του και της πολυπλοκότητάς του. 3. εξοικειώνονται με θέματα αρχιτεκτονικού προγραμματισμού, καθορισμού στόχων και προδιαγραφών και απόδοσης αυτών στο σχεδιασμένο χώρο. 4. εξασκούνται στην αρχιτεκτονική σύνθεση και στον "με νόημα" αρχιτεκτονικό σχεδιασμό 5. μπορούν να έχουν ολοκληρωμένη εικόνα των φάσεων της αρχιτεκτονικής σύνθεσης και να εκτιμήσουν τη σχέση μεταξύ αρχιτεκτονικών στόχων και κατασκευαστικών επιλύσεων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το Εργαστήριο "Σχεδιασμός 3" έχει ως στόχο να δώσει στους φοιτητές και φοιτήτριες τη δυνατότητα διερεύνησης και πειραματισμού επάνω στην αρχιτεκτονική σύνθεση παλιού- καινούργιου και των παραγόντων που επηρεάζουν τη σχέση αυτή, όπως η ιστορικότητα, ο χρόνος και η μνήμη, ο πολιτισμός και η ταυτότητα. Το εργαστήριο θα βασιστεί σε ένα πρόγραμμα υψηλής συνθετότητας, που θα αξιοποιεί τη γνωστική και συνθετική εμπειρία των προηγούμενων εργαστηρίων και μαθημάτων. Θα υπάρχουν δύο επί μέρους κατευθύνσεις: Α. ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΑΝΑΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ Β. ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ Κατεύθυνση Α Αντικείμενο Εργαστηριακό μάθημα σχεδιασμού εστιασμένο σε ζητήματα αρχιτεκτονικού σχεδιασμού σε ιστορικό περιβάλλον όπως: 1. νέα αρχιτεκτονική σε ιστορικό πλαίσιο. 2. επεμβάσεις ανασχεδιασμού ιστορικών κτιρίων 3. προσθήκες σε ιστορικά κτίρια 4. αρχιτεκτονικές επεμβάσεις αποκατάστασης και επανάχρησης ιστορικών κτιρίων και συνόλων 5. επεμβάσεις ανάπλασης και ανάδειξης ιστορικών συνόλων και τόπων Στόχος του εργαστηριακού μαθήματος είναι: να φέρει τους φοιτητές σε επαφή με τη Θεωρία του Υλικού Πολιτισμού και την κριτική αντιμετώπιση της πολιτιστικής παράδοσης, την ερμηνεία της δηλαδή, όπως εγγράφεται στο πολιτιστικό απόθεμα, στα αρχιτεκτονικά σύνολα και στα μνημεία. Επιδιώκει να τους δώσει εφόδια για να μπορέσουν να χειριστούν προγραμματικά και σχεδιαστικά, με σύγχρονες επεμβάσεις, ένα τόσο ευαίσθητο, αυξημένων απαιτήσεων και αυξημένης πολυπλοκότητας τομέα και ταυτόχρονα να τους εξοικειώσει με την πολυδιάστατη και διεπιστημονική προσέγγιση του ιστορικού αρχιτεκτονικού αποθέματος. Εργαστήριο Πρόκειται για εργαστηριακό μάθημα αυξημένης συνθετικής πολυπλοκότητας, με στόχο την προσέγγιση των φοιτητών-τριών στον πολύ σημαντικό και καθοριστικό ρόλο του αρχιτέκτονα στον επανασχεδιασμό και στη διαχείριση του ιστορικού περιβάλλοντος, που αποτελεί, πολύ σημαντικό τμήμα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής δημιουργίας. Στα θέματα του εργαστηρίου θα περιλαμβάνονται κτίρια ή σύνολα ιστορικού ενδιαφέροντος και μνήμης. Η προσέγγιση του θέματος θα γίνεται σύμφωνα με τις σύγχρονες επιστημονικές μεθόδους ανάλυσης, τεκμηρίωσης, αξιολόγησης και διαχείρισης των ιστορικών κτιρίων και συνόλων, μέσα από μια διεπιστημονική θεώρηση και θα στοχεύει στην εκπόνηση μιας πλήρους επεξεργασίας της αρχιτεκτονικής πρότασης. Προβλέπονται ενδιάμεσες παρουσιάσεις των φοιτητών-τριών στο σύνολο των μελών του εργαστηρίου, τόσο κατά τη διαδικασία της μελέτης τεκμηρίωσης του ιστορικού τόπου, όσο και κατά τη διάρκεια της συνθετικής διαδικασίας των αρχιτεκτονικών επεμβάσεων. Κατεύθυνση Β Στο πλαίσιο του εργαστηρίου καλλιεργείται η ευαισθησία των φοιτητών/τριών στις αρχιτεκτονικές αξίες του παρελθόντος καθώς και η ικανότητα μεθερμηνείας των αξιών και προτύπων για τη δημιουργία μιας ουσιαστικής διαλογικής σχέσης του νέου κτιρίου με το ιστορικά διαμορφωμένο περιβάλλον του. Aντικείμενο του εργαστηριακού μαθήματος είναι ο σχεδιασμός ενός νηπιαγωγείου σε έναν ιδιαίτερο τόπο με ενδιαφέροντα γεωμορφολογικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά και με έντονη την παρουσία της ιστορικής ταυτότητας μέσω των διατηρούμενων καταλοίπων της αστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος καλεί για αντιμετώπιση μιας άλλης ενδιαφέρουσας σχέσης η οποία αναπτύσσεται ανάμεσα στο χώρο και τις παιδαγωγικές πρακτικές. Επομένως, στο πλαίσιο του μαθήματος θα συζητηθούν οι κοινωνικές, ψυχολογικές και παιδαγωγικές ποιότητες του χώρου οι οποίες θα αναζητηθούν και μέσα από τον διάλογό του με το ευρύτερο αστικό περιβάλλον.
Λέξεις Κλειδιά
ιστορικό περιβάλλον, αρχιτεκτονικός σχεδιασμός, ερμηνεία, αποκατάσταση, ένταξη, μετασχηματισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • εργασία πεδίου αναγνώριση
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις200,8
Σεμινάρια100,4
Εργαστηριακή Άσκηση1656,6
Άσκηση Πεδίου502
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Εκπόνηση μελέτης (project)1004
Σύνολο37515
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με βάση α. τη συμμετοχή τους στο εργαστήριο, β. την ποιότητα της εργασίας ανάλυσης τεκμηρίωσης του ιστορικού τόπου, δηλαδή του βαθμού εμβάθυνσης, παρατηρητικότητας, ερμηνευτικής ικανότητας και αντίληψης αρχιτεκτονικών και κατασκευαστικών ζητημάτων , της συγκρότησης του τρόπου παρουσίασης των ζητημάτων αυτών και της επιστημονικής του ακρίβειας, Επίσης με βάση την εμβάθυνση σε ζητήματα αξιολόγησης και την πληρότητα των προγραμματικών στόχων που προκύπτουν ως συμπεράσματα. γ. βάσει της συνθετικής ικανότητας και ευαισθησίας που αφορά στο σχεδιασμό της νέας επέμβασης στο ιστορικό περιβάλλον, του βαθμού που ικανοποιεί αυτή τους προγραμματικούς στόχους, της ποιότητας και πληρότητας των σχεδιαστικών προτάσεων, της τεχνολογικής και κατασκευαστικής υποστήριξής τους, της ακρίβειας και ποιότητας της σχεδιαστικής τους απόδοσης και του επικοινωνιακού τρόπου παρουσίασής τους. δ. βάσει της ποιότητας, πληρότητας και συγκρότησης των δημόσιων παρουσιάσεων και των δύο φάσεων του θέματος (ανάλυσης-τεκμηρίωσης και σύνθεσης) και του τρόπου υποστήριξης και τεκμηρίωσης των ατομικών ή ομαδικών λύσεων και επιλογών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
A ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ 1. Μ. Νομικός,ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΩΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ,Σ. Γιαχούδη Μ. Γιαχούδη Ο.Ε,θεσσαλονίκη, 1997 2. Μαρία Δούση, Η Αρχιτεκτονική και τα δομικά συστήματα των ιστορικών σιδηρών κατασκευών. 18ος - 20ος αιώνας. University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2015. Β ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ 1. C. Conenna, Χ.Παντελίδου, Κ. Τσουκαλά (επιμ.) (2013), Η διδασκαλία του Louis I. Kahn και άλλα δοκίμια, Θεσσαλονίκη:Επίκεντρο. 2. C. Conenna, K. Τσουκαλά (επιμ.) (2015), Enric Miralles Αρχιτέκτων, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. 3. Κ. Τσουκαλά (2015), Ροϊκές χωρογραφίες και αναστοχαστικές εκπαιδευτικές αντιστίξεις, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. 4. K. Τσουκαλά (2000), Τάσεις στη σχολική αρχιτεκτονική. Από την παιδοκεντρική λειτουργικότητα στη μεταμοντέρνα προσέγγιση, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Chronocity: Sensitive Interventions in Historic Environment, edited by Dimitra Babalis, Firenze 2011 2. M. Christine Boyer, The City of Collective Memory, Its Historical Imagery and Architectural Entertainments, MIT Press 1996 3. Françoise Choay, L'Allégorie du patrimoine, Paris, Seuil, 1996 4. Δ. Γερμανός, Οι τοίχοι της γνώσης, Gutenberg, Αθήνα, 2002. 5. Δ. Γερμανός, Χώρος και διαδικασίες αγωγής, Gutenberg, Αθήνα, 2004. 6. H. Hertzberger, Space and Learning, 010 Publishers, Rotterdam, 2008. 7. H. Herzberger, Space and the Architect, Publishers, Rotterdam, 2000. 8. H. Herzberger, Μαθήματα για σπουδαστές της Αρχιτεκτονικής, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ, Αθήνα, 2002. 9. Μ. Αναστασάκης, Ανασχεδιάζοντας τη βιβλιοθήκη στο σχολείο, Μεταίχμιο, Αθήνα, 2003. 10. P. Blundell Jones, Gunter Behnisch, Studio Paperback, Berlin, 2000. 11. Christian Norberg-Schulz, Architecture: Presence, Language, Place Skira, Milan, 2000 12. Christian Norberg-Schulz, Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli, New York. 1980 13. Johannes Cramer, Stefan Breitling, Architecture in Existing Fabric, Birkhaeuser Verlag, 2007
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-02-2017