ΖΙΖΑΝΙΟΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΖΙΖΑΝΙΟΛΟΓΙΑ / WEED SCIENCE
ΚωδικόςΝ504Υ
ΣχολήΓεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος
ΤμήμαΓεωπονίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID420001957

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Γεωπονίας (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογή της Άλλης Κατεύθυνσης635
ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΖΙΖΑΝΙΟΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά65
Class ID
600055740
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές μετά από την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος θα μπορούν να: 1. Αναγνωρίζουν τα σπουδαιότερα ζιζάνια της χώρας μας σε όλα τα στάδια των φυτών. 2. Γνωρίζουν τη βιολογία, τους μηχανισμούς και τις φυσιολογικές διεργασίες που εξηγούν την επιτυχή εγκατάσταση των ζιζανίων. 3. Σχεδιάζουν τη διαχείριση των ζιζανίων σε διάφορα συστήματα καλλιέργειας φυτών ή σε μη καλλιεργούμενες εκτάσεις. 4. Επιλέγουν φιλικά (μικρής τοξικότητητας, εύχρηστο, σταθερό κατά την αποθήκευση) στον επαγγελματία χρήστη, βιολογικώς επαρκή (εκλεκτικό, ταχείας δράσης, μέσης υπολειμματικής δράσης, μικρής πιθανότητας ανάπτυξης ανθεκτικών βιοτύπων ζιζανίων), οικονομικώς βιώσιμα και περιβαλλοντικά ασφαλή (μικρής τοξικότητητας σε οργανισμούς μη στόχους, ταχείας διάσπασης-αποδόμησης στο περιβάλλον, μικρής έκπλυσης, χαμηλής δόσης εφαρμογής) ζιζανιοκτόνα για την αντιμετώπιση των ζιζανίων σε καλλιεργούμενα φυτά ή σε μη καλλιεργούμενες εκτάσεις. 5. Γνωρίζουν τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ ζιζανιοκτόνων, φυτών, εδάφους και περιβάλλοντος και ειδικότερα τους παράγοντες που επηρεάζουν τη δράση, την εκλεκτικότητα και την υπολειμματική τους διάρκεια. 6. Επιλέγουν τα καταλληλότερα σκευάσματα των ζιζανιοκτόνων και τα εφαρμόζουν κατά τον ορθότερο και ασφαλέστερο τρόπο. 7. Γνωρίζουν τον τρόπο δράσης των κυριότερων ομάδων ζιζανιοκτόνων, το φάσμα δράσης τους, την εκλεκτικότητά τους στα καλλιεργούμενα φυτά και τις αρνητικές επιδράσεις σε οργανισμούς μη στόχους και στο περιβάλλον. 8. Σχεδιάζουν προγράμματα διαχείρισης ζιζανίων με ανθεκτικότητα σε ζιζανιοκτόνα. 9. Χρησιμοποιούν τα γενετικώς τροποποιημένα φυτά με ανθεκτικότητα σε ζιζανιοκτόνα σε προγράμματα διαχείρισης των ζιζανίων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό παρέχει γνώσεις που σχετίζονται με 1) τη βιολογία των ζιζανίων, 2) τις μεθόδους αντιμετώπισης και τα συστήματα διαχείρισης των ζιζανίων, 3) τα ζιζανιοκτόνα και τα φυτά, 4) τα ζιζανιοκτόνα και το έδαφος, 5) τη μορφοποίηση/τυποποίηση (σκευάσματα) και τον εξοπλισμό εφαρμογής των ζιζανιοκτόνων, 6) τα ζιζανιοκτόνα και τις ιδιότητές τους, 7) την ανθεκτικότητα των ζιζανίων στα ζιζανιοκτόνα και 8) τα γενετικώς τροποποιημένα φυτά με ανθεκτικότητα σε ζιζανιοκτόνα. Ειδικότερα, αναπτύσσονται εκτενώς και σε βάθος οι μηχανισμοί επιβίωσης των ζιζανίων (αναπαραγωγή, βιωσιμότητα σπόρων, λήθαργος, φύτρωμα, διασπορά), ο ανταγωνισμός και η αλληλοπάθεια μεταξύ ζιζανίων και καλλιεργούμενων φυτών, καθώς επίσης και η αξιοποίηση της ανταγωνιστικής ή/και αλληλοπαθητικής ικανότητας των καλλιεργούμενων φυτών στην αντιμετώπιση των ζιζανίων και στη μείωση της χρήσης των ζιζανιοκτόνων. Επιπροσθέτως, παρουσιάζονται οι μέθοδοι αντιμετώπισης και τα συστήματα διαχείρισης των ζιζανίων, αλλά και οι παράγοντες που επηρεάζουν τη δράση και την εκλεκτικότητα των ζιζανιοκτόνων εδάφους και φυλλώματος. Αναφέρονται οι διεργασίες απομάκρυνσης των ζιζανιοκτόνων από το έδαφος (προσρόφηση, εξάτμιση/εξάχνωση, έκπλυση, απορρόφηση από φυτά, χημική διάσπαση, φωτοχημική διάσπαση, μικροβιακή αποδόμηση) και οι επιδράσεις των ζιζανιοκτόνων στη μικροχλωρίδα και στην πανίδα του εδάφους. Επεξηγούνται οι διαδικασίες παραγωγής διαφόρων σκευασμάτων (τυποποίηση) των ζιζανιοκτόνων και αναφέρονται λεπτομερώς οι ιδιότητες των συστατικών των διαφόρων σκευασμάτων και τα μηχανήματα εφαρμογής τους. Επίσης, συζητώνται τα ζιζανιοκτόνα ανάλογα με το είδος των διεργασιών των φυτών που επηρεάζουν (ζιζανιοκτόνα που αναστέλλουν τη φωτοσύνθεση, τον μεταβολισμό του κυττάρου, και τη διαίρεση ή αύξηση του κυττάρου) και ειδικότερα ανάλογα με τον μηχανισμό-τρόπο δράσης τους. Επιπροσθέτως, αναφέρεται το φάσμα δράσης (αντιμετώπιση πλατύφυλλων ή αγρωστωδών, ετήσιων ή πολυετών ζιζανίων) των ζιζανιοκτόνων, η συνδυαστική δράση τους, η δυνατότητα ιονισμού και η συμπεριφορά τους στο έδαφος. Επίσης, παρουσιάζονται οι παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή, εξέλιξη και εμφάνιση ανθεκτικών πληθυσμών ζιζανίων σε ζιζανιοκτόνα και οι τρόποι διαχείρισης της ανθεκτικότητας. Τέλος, αναπτύσσονται εκτενώς ο τρόπος δημιουργίας των γενετικώς τροποποιημένων φυτών, αλλά και τα οφέλη και οι αρνητικές επιδράσεις (ανησυχίες/προβληματισμοί) από την καλλιέργειά τους.
Λέξεις Κλειδιά
Ζιζανιο, ζιζανιοκτόνα, διαχείριση ζιζανίων, ζιζανιοκτόνα και φυτά, ζιζανιοκτόνα και περιβάλλον
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Ο διδάσκων παραδίδει εντός της αίθουσας διδασκαλίας μέσω παρουσιάσεων power point (laptop). Οι συζητήσεις κατά τη διάρκεια των διαλέξεων ενθαρρύνονται επειδή βελτιώνουν την κριτική σκέψη των φοιτητών και καθιστούν το μάθημα πιο κατανοητό. Οι ασκήσεις εργαστηρίου γίνονται σε συνθήκες αγρού (αγρόκτημα του ΑΠΘ) και εστιάζονται στην αναγνώριση των ζιζανίων εντός των καλιεργούμενων φυτών, στην απόκτηση γνώσεων και εμπειριών σχετικώς με τη δράση, την εκλεκτικότητα και τις επιδράσεις των ζιζανιοκτόνων στο περιβάλλον, καθώς επίσης και στα διάφορα σκευάσματα των ζιζανιοκτόνων που κυκλοφορούν στη χώρα μας σε συνδυασμό με τα μηχανήματα εφαρμογής τους.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις100
Εργαστηριακή Άσκηση25
Σύνολο125
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή εξέταση στη διδαχθείσα ύλη του μαθήματος. Μακροσκοπική αναγνώριση των ζιζανίων [γνώση των επιστημονικών (λατινικών) και των κοινών ονομάτων, της διάρκειας του βιολογικού κύκλου (ετήσια και πολυετή) και των οργάνων αγενούς αναπαραγωγής των πολυετών ζιζανίων].
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ζιζανιολογία: Ζιζάνια-Ζιζανιοκτόνα-Περιβάλλον-Αρχές και Μέθοδοι Διαχείρισης. Η.Γ. Ελευθεροχωρινός, 2014. Εκδόσεις Αγροτύπος Α.Ε. Αθήνα. 432 σελ. Ζιζάνια: Οδηγός αναγνώρισης. Η.Γ. Ελευθεροχωρινός και Κ.Ν. Γιαννοπολίτης, 2009. Εκδόσεις Αγροτύπος Α.Ε. Αθήνα. 270 σελ.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Anderson, W.P. 2007. Weed Science: Principles and Applications. Third edition, West Publishing Co. 388 p. Monaco, J.T., S.C. Weller and F.M. Ashton. 2002. Weed Science: Principles and Practices, 4th ed. John Wiley and Sons, Inc. New York. 671 p.
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-11-2015