Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μπορούν
να αναγνωρίσουν τα διαφορετικά συστήματα παροχής ειδικής αγωγής
να κατηγοριοποιήσουν κάθε σύστημα με βάση τα υπάρχοντα συστήματα ταξινόμησης
να εξηγήσουν τις ποιοτικές διαφορές μεταξύ των συστημάτων
να αναλύσουν κάθε σύστημα με βάση συγκεκριμένους άξονες όπως αυτοί διαμορφώνονται στον ευρωπαϊκό και διεθνή χώρο
να συζητούν κριτικά τους παράγοντες που εμπλέκονται στην ανάπτυξη των συστημάτων ειδικής αγωγής
να αξιολογήσουν κάθε σύστημα ως προς την υπηρέτηση των σκοπών της ειδικής αγωγής και της συνεκπαίδευσης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος στο μάθημα είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τα διαφορετικά μοντέλα παροχής ειδικής αγωγής που εφαρμόζονται σε χώρες από όλες τις ηπείρους και η κατανόηση των παραμέτρων που συνδιαμορφώνουν την επιλογή κάθε συστήματος. Τα συστήματα εξετάζονται μέσα από την ιστορική τους εξέλιξη και αναλύονται παράγοντες όπως το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα, η φιλοσοφία της εκπαίδευσης, οι αντιλήψεις για την αναπηρία, η υπάρχουσα νομοθεσία, οι οικονομικές συνθήκες και το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο αναφοράς. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα Ευρωπαϊκά συστήματα ειδικής αγωγής σε σχέση με την ελληνική πραγματικότητα και τις κυρίαρχες αντιλήψεις για την ειδική αγωγή καθώς και στην προετοιμασία των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής.
1 Παρουσίαση του περιεχόμενου και του τρόπου εργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος
2 Αναπηρία - Αποσαφήνιση όρων
Ερμηνευτικά μοντέλα της αναπηρίας - Εισαγωγικές ερωτήσεις – παρανοήσεις
Ιστορική εξέλιξη και κριτική των ερμηνευτικών μοντέλων
3 Ειδική αγωγή – Θεωρητικές αρχές και περιεχόμενο
Ιστορική εξέλιξη
Δικαιώματα και νομοθετικές ρυθμίσεις
Δομές ειδική αγωγής
4 Πολιτική της αναπηρίας – αναπηρικό κίνημα και συνέπειες για την παιδαγωγική της ένταξης
5 Ορισμός της ένταξης –αποσαφήνιση όρων - Ιστορική εξέλιξη
Μοντέλα ένταξης και υποστήριξη της ένταξης
6 Ανάπτυξη διαφορετικών μοντέλων
Συγκριτική παρουσίαση συστημάτων ειδικής αγωγής
7 Παράγοντες διαμόρφωσης συστημάτων - εφαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα
8 Η συνεκπαίδευση
Η αρχή του ολικού σχεδιασμού και η Διαφοροποιημένη διδασκαλία
9 Ο ρόλος του εκπαιδευτικού γενικής και ειδικής αγωγής στις νέες συνθήκες
10 Η οργάνωση της ειδικής αγωγής στην Ευρώπη
11 Η ειδική αγωγή στην Β. Αμερική και στην Αυστραλία
12 Η ειδική αγωγή στις αναπτυσσόμενες χώρες
13 Ανατροφοδότηση