ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ / Curriculum Programmes and school textbook
ΚωδικόςΠ3001
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009266

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 63
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. Κατεύθυνσης116
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
  • Μαρια Κοντοβα
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600056768

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 113 (112)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/ουσες, αφενός, να γνωρίσουν τη θεωρία, τα πεδία έρευνας και τα κριτήρια αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών και του σχολικού βιβλίου και, αφετέρου, να εφαρμόσουν τις κυριότερες σχετικές ερευνητικές τεχνικές και τα κριτήρια αξιολόγησής τους, καθώς και να παραγάγουν σχετικό υλικό.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Eισαγωγή στη θεματική του σεμιναρίου. Προσδιορισμός των όρων: πρόγραμμα σπουδών, σχολικό βιβλίο, έντυπο και ψηφιακό, έρευνα, αξιολόγηση και αξιολογική έρευνα των προγραμμάτων σπουδών και των σχολικών βιβλίων (1ο σεμινάριο). Ενότητα πρώτη: Θεωρία των προγραμμάτων σπουδών και του σχολικού βιβλίου, έντυπου και ηλεκτρονικού): 1. Θεωρητικά ερείσματα, ιδεολογίες και μοντέλα σχεδιασμού των προγραμμάτων σπουδών με έμφαση στο πρόγραμμα «σκοπών και στόχων», στο εποικοδομητικό και στο κριτικό πρόγραμμα διαδικασίας. Η θεωρία του ενιαιοποιημένου προγράμματος σπουδών, διεπιστημονικού και «θεματοκεντρικού/διαθεματικού. 2. Ιστορία, ρόλος, χαρακτηριστικά και λειτουργίες του σχολικού βιβλίου. 3. Εκπαιδευτικός, μαθητής/τρια – πρόγραμμα σπουδών και σχολικό βιβλίο (2ο και 3ο σεμινάριο). Ενότητα δεύτερη: Η ανάπτυξη των προγραμμάτων σπουδών και η συγγραφή των σχολικών βιβλίων): 1. Η διαδικασία ανάπτυξης των προγραμμάτων σπουδών «σκοπών και στόχων» και των προγραμμάτων διαδικασίας. Η συγγραφή και οι «πολιτικές» των βιβλίων διεθνώς. Η εισαγωγή των προγραμμάτων σπουδών και των βιβλίων στη σχολική πράξη. Η χρήση του προγράμματος σπουδών 72 και του σχολικού βιβλίου. 2. Η ανάπτυξη προγραμμάτων διαδικασίας σε επίπεδο σχολικής μονάδας και τάξης και η παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού από τον/την εκπαιδευτικό και τους/τις μαθητές/τριες. Διαδικασίες παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού και παραδείγματα (με ασκήσεις στην ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών και συγγραφή ενοτήτων σχολικών βιβλίων‐εργασία σε ομάδες) (4ο, 5ο, 6ο, 7ο και 8o σεμινάριο). Ενότητα τρίτη: Η έρευνα και η αξιολογική έρευνα των προγραμμάτων σπουδών και των σχολικών βιβλίων: 1. Σύντομο ιστορικό της έρευνας, «συστηματικής» και αξιολογικής. 2. Στόχοι και (ιδεολογικές) κατευθύνσεις της σχετικής έρευνας. 4. Πεδία έρευνας και ερευνητική διαδικασία: η έρευνα της διαδικασίας παραγωγής και της εισαγωγής τους στην εκπαίδευση, η έρευνά τους ως ‘προϊόντων’, η έρευνα του τρόπου χρήσης τους και της άποψης των ομάδων αποδοχής. 5. Η διαδικασία και τα κριτήρια αξιολόγησής τους. 6. Ερευνητικές τεχνικές και «παραδείγματα» ανάλυσης της Ερμηνευτικής, της Εμπειρικής, της Κριτικής και της Μετα‐κριτικής έρευνας των προγραμμάτων σπουδών και των σχολικών βιβλίων (με ασκήσεις στην έρευνα εν χρήσει προγραμμάτων σπουδών και σχολικών βιβλίων‐εργασία σε ομάδες) (9ο, 10ο, 11ο, και 12ο σεμινάριο). 7. Η σχετική έρευνα στην Ελλάδα (μελέτη των χαρακτηριστικότερων ερευνών). Αξιολόγηση του σεμιναρίου (13ο σεμινάριο).
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις502
Εργαστηριακή Άσκηση502
Εκπόνηση μελέτης (project)502
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας, Μπονίδης Κυριάκος Θ. 2.Ιδεολογία και αναλυτικά προγράμματα, Apple Michael W. Λεπτομέρειες
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία: Apple, M.-W. (1980). Iδεολογία και Αναλυτικά Προγράμματα. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. Drake, S. M., Burns, R. C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Fraser, D., Whyte, B. (1999). Curriculum integration: Milestone report four. Wellington: Ministry of Education. Jacobs, H. H. (Ed.). (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Johnsen, B.E., (1993). Textbooks in the kaleidoscope- A critical survey of literature and research on educational texts.Oxford. Καψάλης, A., Xαραλάμπους, Δ. (1995). Το σχολικό εγχειρίδιο. Θεσμική εξέλιξη και σύγχρονη προοπτική. Aθήνα: Μεταίχμιο. Mathews, B., Cleary, P. (1993). The integrated curriculum in use: Practical ideas for planning and assessment. Auckland: Ashton Scholastic. Μπονίδης, Κ. (2004). Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας: διαχρονική εξέταση της σχετικής έρευνας και μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Μεταίχμιο. Μπονίδης, Κ. (2005). «Η αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων: διαδικασία και κριτήρια αξιολόγησης». Στο: Βέικου (επιμ.) Διδακτικό βιβλίο και εκπαιδευτικό υλικό στο σχολείο: Προβληματισμοί, δυνατότητες, προοπτικές (Πρακτικά συνεδρίου που οργάνωσε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Θεσσαλονίκη 17-19 Φεβρουαρίου 2005). Θεσσαλονίκη: Ζήτη , σσ. 106-119. Μπονίδης, Κ. (2009). «Κριτικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις στην έρευνα των σχολικών βιβλίων: θεωρητικές παραδοχές και ‘παραδείγματα ανάλυσης». Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 13, σσ. 86-122. Μπονίδης, Κ. (2010). Προδιαγραφές της εκπαιδευτικής διαδικασίας: θεωρία, σχεδιασμός, έρευνα. Θεσσαλονίκη: Γράφημα. Μπονίδης, Κ. (2015). Η Έρευνα και η αξιολογική Έρευνα των σχολικών βιβλίων: Το πεδίο, οι διαστάσεις και το μεθοδολογικό ζήτημα. Στο A. Κουλουμπαρίτση (επιμ.). Το σχολικό βιβλίο: Σχεδιασμός-Εφαρμογή-Αξιολόγηση. Αθήνα: Γρηγόρης. Oliva, P. (2004)6. Developing curriculum. Boston: Pearson. Pinar, William F. et al. (1995). Understanding Curriculum: An Introduction to the Study of Historical and Contemporary Curriculum Discourses. New York: Peter Lang Publishing. Paterson, J. (2003). Curriculum integration in a standards-based world. Middleground: The Magazine of Middle Education, 7(1), 10−12. Schiro, Michael S. (2007). Curriculum Theory. Conflicting Visions and Enduring Concerns. Thousand Oaks, CA – London: SAGE PublicationsΣυμβούλιο της Ευρώπης (2010). Χάρτης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Παιδεία της Δημοκρατίας και την Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Στασβούργο: Συμβούλιο της Ευρώπης/Τμήμα Εκπαίδευσης Wineburg, S., Grossman, P. (επιμ.). (2000). Interdisciplinary curriculum: Challenges to implementation. Columbia University, NY, London, UK: Teachers College Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-06-2016