Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Απόκτηση γνώσεων για την εξέλιξη του επιστημονικού πεδίου των πρώιμων παρεμβάσεων. Κατανόηση της σύνδεσης μεταξύ εκτίμησης, παρέμβασης και αξιολόγησης. Γνώση βασικών μοντέλων πρώιμης παρέμβασης και ανάπτυξη της ικανότητας για συγκριτική θεώρηση αυτών. Κατανόηση των εννοιών: παράγοντες επικινδυνότητας, προστατευτικοί παράγοντες. Κατανόηση του γιατί η εκτίμηση των ατομικών και διαπολιτισμικών διαφορών είναι σημαντική στα πλαίσια μιας πρώιμης παρέμβασης. Ικανότητα παράθεσης παραδειγμάτων πρώιμης παρέμβασης για Αναπτυξιακές και Ψυχικές Διαταραχές της βρεφικής και νηπιακής ηλικίας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ιστορική αναδρομή στο επιστημονικό πεδίο των πρώιμων παρεμβάσεων. Συζήτηση για τους λόγους για τους οποίους επιλέγεται η πρώιμη παρέμβαση. Τυπική και άτυπη ανάπτυξη στη βρεφική και νηπιακή ηλικία, και η επίδραση των παραγόντων επικινδυνότητας και των προστατευτικών παραγόντων στην πρώιμη ανάπτυξη. Ατομικές διαφορές, διαπολιτισμικές διαφορές και πώς αυτές εκτιμώνται και αξιοποιούνται στο πλαίσιο της πρώιμης παρέμβασης. Κατανόηση της σύνδεσης μεταξύ κλινικής εκτίμησης, παρέμβασης και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων της παρέμβασης. Συγκριτική θεώρηση μοντέλων πρώιμης παρέμβασης. Παραδείγματα πρώιμων παρεμβάσεων για Αναπτυξιακές και Ψυχικές Διαταραχές της βρεφικής και της νηπιακής ηλικίας.
Λέξεις Κλειδιά
πρώιμη παρέμβαση, πρόληψη, ψυχικές διαταραχές βρεφικής και νηπιακής ηλικίας, αναπτυξιακές διαταραχές
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κορνηλάκη, Α., Κυπριωτάκη, Μ. & Μανωλίτσης, Γ. (Επιμ.) (2010). Πρώιμη παρέμβαση:
Διεπιστημονική θεώρηση. Αθήνα: Πεδίο.
Κουρκούτας, H. & Chartier, J. P. (Επιμ.). (2008). Παιδιά και έφηβοι με ψυχοκοινωνικές και μαθησιακές διαταραχές: Στρατηγικές παρέμβασης. Αθήνα: Τόπος.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ευρωπαικός Φορέας για την Ανάπτυξη της Ειδικής Αγωγής (2005). Πρώιμη παιδική παρέμβαση: Ανάλυση των καταστάσεων στην Ευρώπη – Βασικές απόψεις και συστάσεις. http://www.european-agency.org/sites/default/files/early-childhood-intervention-analysis-of-situations-in-europe-key-aspects-and-recommendations_eci_el.pdf (access 01/04/2014).
Kring, A., Davison, G., Neale, J. & Johnson, S. (2010). Ψυχοπαθολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
Μανωλίτσης, Γ. (2013). Αξιολόγηση της συμπεριφοράς παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Τζουριάδου, Μ. (2001). Πρώιμη παρέμβαση: Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές. Εκδόσεις Προμηθεύς.