ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ / HUMAN ECOLOGY
ΚωδικόςΥΒ.1.009
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑλέξανδρος Γεωργόπουλος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003384

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 109
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΒάσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600060531

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοMonday 18:30 to 21:00
ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 1 (171)
ΗμερολόγιοWednesday 09:30 to 11:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να εξοικειωθούν και να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες τις έννοιες της ρύπανσης, της διαχείρισης των φυσικών πόρων και της αειφορικής ανάπτυξης. Να ευαισθητοποιηθούν και να αποκτήσουν σχετικές γνώσεις για τα παραπάνω θέματα, να καλλιεργήσουν δεξιότητες αναγνώρισης περιβαλλοντικών πιέσεων/υποβαθμίσεων και να τα συνδέσουν με την ανθρώπινη ανάπτυξη (οικονομική και πληθυσμιακή) . Να ενημερωθούν για τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας και για τους κινδύνους που ενέχονται στη χρήση της πυρηνικής ενέργειας. Να προβληματιστούν σε σχέση με την αλληλοδιαπλοκή περιβαλλοντικών και κοινωνικών προβλημάτων, όπως της φτώχειας και της υποβάθμισης των φυσικών πόρων, της βιοποικιλότητας, της περιβαλλοντικής δικαιοσύνης (environmental justice) και περιβαλλοντικής ηθικής που απορρέει από αυτή, τις πολεμικές συγκρούσεις, τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Συζητείται η έννοια της ρύπανσης των οικοσυστημάτων, αναλύονται οι κύριες μορφές της (ατμοσφαιρική- υδατική- κλπ ) και αναλύονται οι επιπτώσεις της στα οικοσυστήματα αλλά και στον πλανήτη γενικότερα (φαινόμενο θερμοκηπίου τρύπα του όζοντος κλπ). Γίνεται αναφορά στη διαχείριση των φυσικών πόρων, αναδεικνύεται η έννοια του περιβαλλοντικού προβλήματος και ταξινομούνται σε ανανεώσιμους και μη. Αναλύονται θέματα που σχετίζονται με τη διαχείριση των φυσικών πόρων (το νερό ως πόρος, τα δάση, η άγρια ζωή/βιοποικιλότητα, οι ενεργειακοί πόροι -γίνεται ιδιαίτερη μνεία στην πυρηνική ενέργεια και στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας-). Εισάγεται η οδηγητική έννοια της αειφορικής ανάπτυξης, που εμπεριέχει και τα δικαιώματα των επόμενων γενεών, γίνεται η επεξεργασία της, αναλύεται και συνδέεται με τους πόρους και με το σημερινό αναπτυξιακό μοντέλο, με αναφορές τόσο στις αντιθέσεις Βορρά- Νότου, όσο και στην τροφή και τη διατροφή του πλανήτη, τις μονοκαλλιέργειες καθώς και τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα. Αναλύεται το ζήτημα του υπερπληθυσμού του πλανήτη και επισημαίνονται οι επιπτώσεις του. Τέλος εισάγεται το ζήτημα της περιβαλλοντικής ηθικής (οικοκεντρικής και ανθρωποκεντρικής), των υποχρεώσεων του ανθρώπου προς τον μη ανθρώπινο κόσμο και επιχειρείται η σύνδεσή του με τα προηγούμενα περιβαλλοντικά ζητήματα και την έννοια της αειφορίας.
Λέξεις Κλειδιά
ρύπανση, μοντέλο ανάπτυξης, αειφορία, διαχείριση φυσικών πόρων
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Φροντιστήριο391,6
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων100,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,8
Εξετάσεις220,9
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση γίνεται με γραπτές εξετάσεις στο τέλος κάθε εξαμήνου (60%). Στον τελικό βαθμό συμπεριλαμβάνεται και ο βαθμός τηw γραπτής εργασίας (40%) που αναλαμβάνεται από τους φοιτήτριες. Η μεθοδολογία αξιολόγησης ανακοινώνεται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου από τους διδάσκοντες. Επίσης ανακοινώνεται κατά τη διάρκεια των εξετάσεων η σχετική άριστη βαθμολογία για κάθε υποερώτηση των θεμάτων. Οι ζητούμενες απαντήσεις είναι πολύ συγκεκριμένες. Τα γραπτά και οι εργασίες, είναι στη διάθεση των ενδιαφερομένων
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Γεωργόπουλος, Α., Νικολάου, Κ., Δημητρίου, Α., Γαβριλάκης, Κ., Μπλιώνης, Γ. (2014), Γη: Ένας Μικρός και Εύθραυστος Πλανήτης, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα. Γεωργόπουλος, Α. (2002), Περιβαλλοντική Ηθική, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα Γεωργόπουλος, Α. (2014), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Ζητήματα ταυτότητας, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-01-2017