ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ: ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ: ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ / DRAMATISATION
ΚωδικόςΦΡ0200
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜυρτώ Πίγκου ρεπούση
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000725

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2015-2018)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό744,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ: ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600061505
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Καμία.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/ριες είναι εξοικειωμένοι, τόσο σε πρακτικό, όσο και σε θεωρητικό επίπεδο, με ένα ευρύτατο ορίζοντα διαφορετικών θεατροπαιδαγωγικών τεχνικών. Χάρη στα βιωματικά εργαστήρια, οι φοιτητές/ριες είναι σε θέση να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τόσο στο πλαίσιο των μαθημάτων θεατρικής αγωγής, όσο και σε αυτό μαθημάτων άλλων γνωστικών αντικειμένων, αλλά και στη μουσειακή αγωγή, την φιλαναγνωσία κλπ.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα επιδιώκει να εισαγάγει τους φοιτητές στη Δραματοποίηση με τη μέθοδο του Εκπαιδευτικού Δράματος (Educational Drama). Κάθε συνάντηση έχει τη μορφή βιωματικού εργαστηρίου στο οποίο η θεωρία διαπλέκεται με την πρακτική εφαρμογή. Προσφέρονται παραδείγματα για την αξιοποίηση της μεθόδου στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής, στη διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειμένων του αναλυτικού προγράμματος, στη μουσειακή αγωγή, στη φιλαναγνωσία, κ.ά. Τα παραδείγματα καλύπτουν την εφαρμογή της μεθόδου τόσο σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης όσο και σε μαθητές της δευτεροβάθμιας. ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 1. Η αξιοποίηση των παιχνιδιών και των ασκήσεων στο Εκπαιδευτικό Δράμα. Παιχνίδια και ασκήσεις γνωριμίας, συνεργασίας, επικοινωνίας, κ.ά. 2. Εισαγωγή στο Εκπαιδευτικό Δράμα: ορισμός, στόχοι, συστατικά στοιχεία. Εργαστήριο με βάση την ιστορία του Μικρού Πρίγκιπα. 3. Κτίζοντας έναν ρόλο στο Εκπαιδευτικό Δράμα. Εργαστήριο για τους πρόσφυγες (1). 4. Ρόλος, αδελφότητα, οπτική γωνία. Εργαστήριο για τους πρόσφυγες (2). 5. Διερεύνηση του νοήματος μιας θεατρικής δράσης. Πέντε επίπεδα για την κατανόηση μιας πράξης/δράσης. Είδη δραματικής έντασης. Εργαστήριο σχετικό με τη θεωρία. 6. Η δομή ενός δράματος. Θεατρικές τεχνικές. Εργαστήριο με βάση το παραμύθι «Τα δαντελένια χέρια». 7. Το Εκπαιδευτικό Δράμα ως εκπαιδευτικό εργαλείο για το Σχέδιο Εργασίας (Project Approach) στην προσχολική εκπαίδευση. Εργαστήριο με θέμα «Οι φόβοι της νύχτας». Εργασία σε ομάδες: αρχές σχεδιασμού ενός μαθήματος δράματος. 8. Παιδαγωγικές αρχές και διαστάσεις του Εκπαιδευτικού Δράματος. Εργαστήριο με βάση το παραμύθι «Ο λαγός και η κάμπια». 9. Το Εκπαιδευτικό Δράμα ως μέσο για διαθεματική προσέγγιση της γνώσης στο δημοτικό. Εργαστήριο με βάση το παραμύθι «Ο εγωιστής γίγαντας». 10. Η αξιοποίηση του Εκπαιδευτικού Δράματος στη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Εργαστήριο με βάση το ποίημα του Γ. Σεφέρη «Πάνω σε έναν ξένο στίχο». 11. Το Θέατρο του Καταπιεσμένου του Μποάλ στην εκπαίδευση. Η χρήση του Θεάτρου της Αγοράς στο Εκπαιδευτικό Δράμα. Εργαστήριο για τον σχολικό εκφοβισμό. 12. Η τεχνική Δάσκαλος σε ρόλο. Εργαστήριο για την αξιοποίηση της τεχνικής. 13. Επιδράσεις του θεάτρου στο Εκπαιδευτικό Δράμα (Στανισλάβσκι, Μπρεχτ, Μποντ). Εργαστήριο για την εφαρμογή της τεχνικής Δάσκαλος σε ρόλο.
Λέξεις Κλειδιά
Θέατρο στην Εκπαίδευση, Δραματοποίηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Powerpoint παρουσιάσεις, διαδικτυακή αναζήτηση.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις120,5
Άσκηση Πεδίου271,1
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων14.50,6
Εκπόνηση μελέτης (project)271,1
Καλλιτεχνική δημιουργία411,6
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών στηρίζεται: Α. Στην παρακολούθηση και στη συμμετοχή τους στο μάθημα κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, δεδομένου μάλιστα ότι υποχρεούνται να παρακολουθήσουν τουλάχιστον 10 από τις 13 τρίωρες συναντήσεις που περιλαμβάνει το μάθημα. Β. Στη γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει θεωρία και άσκηση σχετική με τη διδαχθείσα ύλη.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Άβρα Αυδή & Μελίνα Χατζηγεωργίου (2007) Η τέχνη του Δράματος στην Εκπαίδευση. 48 προτάσεις για εργαστήρια θεατρικής αγωγής, Μεταίχμιο, Αθήνα Άλκηστις, (2008) Μαύρη αγελάδα-άσπρη αγελάδα. Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση και διαπολιτισμικότητα, Τόπος, Αθήνα. Boal A.(2013) Θεατρικά παιχνίδια για ηθοποιούς και για μη ηθοποιούς, Σοφία, Θεσσαλονίκη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Βιβλιογραφία στα Αγγλικά Boal, A. (1979) Theatre of the Oppressed, London: Pluto Press. Boal, A. (1992) Games for Actors and Non Actors, London: Routledge. Boal, A. (1995) The Rainbow of desire, London: Routledge. Bolton, G. (1984) Drama as education, London: Longmans. Bolton, G. (1992) New perspectives οn Classroom Drama, London: Simon & Schuster. Bolton, G. (1998) Acting in Classroom Drama. A critical analysis, Trentham Books in association with the University of Central England. Booth, D. (1994) Story drama. Reading, writing and roleplaying across the curriculum, Ontario: Pembroke. Brandes, D. & Phillips H. (1977) Gamesters Handbook, Cheltenham: Stanley Thornes. Boyd, W. & Rawson, W. (1965) The story of the New Education, London: Heinemann. Bowell, P. & Heap, B.S. (2001) Planning Process Drama, London: David Fulton Publishers. Bruner, J. και Haste, H. (1990) Making Sense, London: Routledge. Davis, D. (επιμ.) (2005) Edward Bond and the Dramatic Child. Edward Bond’s plays for young people, London: Trentham Books. Davis, D. & Lawrence, C. (1986) Gavin Bolton: Selected writings on drama in education, London: Longman. Fleming, M.(1994) Starting Drama Teaching, London: David Fulton Publ. Fleming, M. (1997) The art of drama teaching, London: David Fulton Publishers Fleming, M. (2001) Teaching Drama in Primary and Secondary Schools. An Integrated Approach, London: David Fulton Publ. Gillham, G. (1988) «What life is for. An analysis of D. Heathcote’s ‘Levels’ of Explanation”, Theatre and Education Journal, τ. 1. Grady, T. & O’ Sullivan, C. (επιμ.) (1998) “A head taller”. Developing a humanising curriculum through Drama, Birmingham: The University of Birmingham. Hagen, U. and Frankel H. (1973) Respect for acting, USA: MacMillan. Heathcote, D. & Bolton, G. (1995) Drama for learning: Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert approach to Education, Portsmouth, USA: Heinemann. Heathcote, D. (1990) Key Address, The Fight for Drama, the Fight for Education, NATD Conference, October 1989. Johnson, L. & O’ Neill, C. (1984) Dorothy Heatcote. Collected writings on education and Drama, London: Hutchinson. Kempe, Α. (1995) The GCSE Drama Coursebook, Stanley Thorns Publ. Laban, R. (1960) The Mastery of Movement, London: MacDonald & Evans. Lecoq, J. (2000) The Moving Body, London: Methuen. McGregor, L., Tate, M. & Robinson, K. (1987) Learning through Drama, Report of the Schools Council Drama Teaching Project (10-16), London Heinemann Educational. Morgan, N. & Saxton, J. (1987) Teaching Drama. A mind of many wonders, London: Hutchinson. Neelands, J. (1984), Making sense of Drama, London: Heinemann. Neelands, J. (1997) Beginning Drama 11-14, London: David Falmer. Νeelands, J. & Goode, T. (2000) Structuring drama work, Cambridge: Cambridge University Press. Nicholson, H. (2005) Applied Drama. The Gift of Theatre, Hampshire: Palgrave, Macmillan. O’Neill, C. (1995), Drama Worlds: a framework for process drama, Portsmouth: Heinemann. O’Toole, J. (1992), The Process of Drama: Negotiating art and meaning, London: Routledge. O’Toole, J. & Haseman, B. (1988), Dramawise. An introduction to GCSE Drama, Oxford: Heinemann Educational. Preston-Dunlop, V. (1980) A Handbook for Dance in Education, U.K.: Longman. Schutzman M. & Cohen-Cruz J. (επιμ.) (1990) Playing Boal: theatre,therapy, activism, N.Y.: Routledge. Sherborne, V. (1990) Developmental Movement for Children, G.B.: Scotprint. Slade, P. (1954) Child Drama, University of London Press. Somers, J. (1994) Drama in the Curriculum, London: Cassel Educational. Toye, N. & Prendiville, F. (2000) Drama and Traditional Story for the Early Years, London: Routledge/Falmer. Wagner, B.J. (1979) Dorothy Heathcote, Drama as a learning medium, London: Hutchinson Education. Way, B. (1967) Development through Drama, London: Longman. Βιβλιογραφία στα Ελληνικά Άλκηστις, (1989) Το βιβλίο της δραματοποίησης, Αθήνα: Άλκηστις Άλκηστις, (2008) Μαύρη αγελάδα-άσπρη αγελάδα. Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση και διαπολιτισμικότητα, Αθήνα: Τόπος. Vygotsky, L.S. (2000) Νους στην κοινωνία, (επιμ.) Σ. Βοσνιάδου, Αθήνα: Gutemberg. Γκόβας, Ν. (2003) Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο, Αθήνα: Μεταίχμιο Γραμματάς, Θ. (1997) Θέατρο και παιδεία, Αθήνα: Τελέθριον Ελένη,Ε. & Τριανταφυλλοπούλου Κ. (2004) Το εκπαιδευτικό θέατρο στο νηπιαγωγείο και στο δημοτικό, Αθήνα: Πατάκης Woolland, B. (1999) Η διδασκαλία του Δράματος στο Δημοτικό Σχολείο, μτφρ. Ε.Κανηρά, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Έσσλιν Μ. (2005) Μπρεχτ. Ο άνθρωπος και το έργο του, Αθήνα - Γιάννινα: Δωδώνη. Kempe, Α. (2001) Εκπαιδευτικό Δράμα και ειδικές ανάγκες, μτφρ. Α.Βεργιοπούλου, Αθήνα: Πατάκης. Marshall, L. (2001) Το σώμα μιλά, Αθήνα: Κοαν. Ματσαγγούρας, Η. (2006) Στρατηγικές διδασκαλίας, Αθήνα: Gutemberg. Μώρου, Α. & Φραγκή, Μ. (1999) Θεατρική Αγωγή, Ενιαίο Πλαίσιο, Πρόγραμμα Σπουδών, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Μουδατσάκις, Τ. (1994) Η θεωρία του Δράματος στη σχολική πράξη. Το Θεατρικό Παιχνίδι. Η Δραματοποίηση, Αθήνα: Καρδαμίτσα Σέξτου, Π. (1998) Δραματοποίηση. Το βιβλίο του παιδαγωγού-εμψυχωτή, Αθήνα: Καστανιώτης. Bruner, J. (1997) Πράξεις νοήματος, μτφρ. Η.Ρόκου-Γ.Καλομοίρης, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Bruner, J. (2004) Δημιουργώντας Ιστορίες, Νόμος, Λογοτεχνία, Ζωή, μτφρ. Β. Τσούρτου, Κ. Πολυδάκη, Γ. Κουγιουμτζάκης, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Ο’Sullivan, C. (2005) Σημειώσεις για το εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ετησίου σεμιναρίου «Εκπαιδευτικό Δράμα: Βασικές αρχές, διαδικασία σχεδιασμού μαθημάτων και δυνατότητες», Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικού Δράματος. Reble, A. (1990) Ιστορία της Παιδαγωγικής, μτφρ. Θ.Χατζηστεφανίδης & Σ. Χατζηστεφανίδου-Πολυζώη, Αθήνα: εκδ. Παπαδήμα. Rohrs, H. (1984) Το κίνημα της προοδευτικής εκπαίδευσης, μτφρ. Κ.Δεληκωσταντής-Σ.Μουζάκης, Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη. Stanislavsky, K. (1959), Ένας ηθοποιός δημιουργείται, Αθήνα: Δραματική σχολή θεάτρου Χρ. Βαχλιώτη & Γκόνη. Φρέιρε, Π. (1977) Η αγωγή του καταπιεζόμενου, μτφρ. Γ. Κρητικός, Αθήνα: Κέδρος, σ. 90.
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-04-2017