ΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΤΟ ΓΕΡΜΑΝΟΦΩΝΟ ΘΕΑΤΡΟ (19ος αιώνας)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΤΟ ΓΕΡΜΑΝΟΦΩΝΟ ΘΕΑΤΡΟ (19ος αιώνας) / SPECIAL TOPICS OF WORLD THEATRE: GERMAN THEATRE
ΚωδικόςΣΤ0618
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ - ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120001069

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2015-2018)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν744,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΤΟ ΓΕΡΜΑΝΟΦΩΝΟ ΘΕΑΤΡΟ (19ος αιώνας)
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600061509
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές διευρύνουν τις γνώσεις τους και μελετούν σε βάθος σημαντικά έργα του γερμανόφωνου θεάτρου του 19ου αιώνα. Παράλληλα τα εντάσσουν στα κοινωνικο-πολιτικά συμφραζόμενα της εποχής αποκτώντας έτσι μια συνολικότερη θεώρηση της δραματουργίας αυτής της περιόδου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Χάινριχ φον Κλάιστ, Ο Πρίγκιπας του Χόμπουργκ (1809). Χάινριχ φον Κλάιστ, Πενθεσίλεια (1808). Χάινριχ φον Κλάιστ, Η σπασμένη στάμνα (1811). Γκέοργκ Μπύχνερ, Ο θάνατος του Δαντόν (1835). Γκέοργκ Μπύχνερ, Βόυτσεκ (1836). Γκέρχαρτ Χάουπτμαν, Οι υφαντές (1891). Φράνκ Βέντεκιντ, Το ξύπνημα της άνοιξης (1890). Φράνκ Βέντεκιντ, Το πνεύμα της γης, Το κουτί της Πανδώρας, Λούλου (1864-1918). Κάρλ Στερνχάιμ, Το βρακί (1913). Προτεινόμενες μεταφράσεις: Χάινριχ φον Κλάιστ, Ο Πρίγκιπας του Χόμπουργκ, μετ. Κ. Καρδαίος, εκδ. Πατάκης, Αθήνα 2005. Χάινριχ φον Κλάιστ, Πενθεσίλεια, μετ. Τζένη Μαστοράκη, ανέκδοτο χειρόγραφο. Χάινριχ φον Κλάιστ, Η σπασμένη στάμνα, μετ. Τζένη Μαστοράκη, Σχολή Μωραΐτη. Εταιρία Σπουδών, Αθήνα 1982. Γκέοργκ Μπύχνερ, Βόυτσεκ, μετ. Στέλιος Γούτης, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1971. Γκέοργκ Μπύχνερ, Ο θάνατος του Δαντόν, μετ. Γιώργος Δεπάστας, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 2011. Γκέρχαρτ Χάουπτμαν, Οι υφαντές, μετ. Γιώργος Μούστρης, εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 1979. Φράνκ Βέντεκιντ, Το ξύπνημα της άνοιξης, μετ. Γιώργος Δεπάστας, εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 2008. Φράνκ Βέντεκιντ, Το πνεύμα της γης, μετ. Γιάννης Θηβαίος, εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 2004 / Το κουτί της Πανδώρας, μετ. Γιάννης Θηβαίος, εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 2008 / Λούλου, μετ. Εύμολπος Συναδηνός, Οδός Πανός, Αθήνα 1982. Κάρλ Στερνχάιμ, Το βρακί, μετ. Γιώργος Δεπάστας, εκδ. Ολκός, Αθήνα 1998.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Το μάθημα εστιάζει στο σύγχρονο γερμανικό και γερμανόφωνο θέατρο και μελετάει μια σειρά από σημαντικούς συγγραφείς (Χόρβατ, Ντύρρενματ, Βάις, Χάντκε, Στράους κ.α) που διαμορφώνουν, ο καθένας με το προσωπικό του ύφος και στυλ, το θεατρικό τοπίο της γερμανόφωνης μεταπολεμικής σκηνής. Παράλληλα, στο μάθημα εξετάζεται το κοινωνικΤο μάθημα εξετάζει από την σκοπιά της δραματουργίας μια σειρά από έργα σημαντικών γερμανόφωνων συγγραφέων του 19ου αιώνα (Κλάιστ, Μπύχνερ, Βέντεκιντ, Χάουπτμαν, Στερνχάιμ). Παράλληλα, δίνεται έμφαση στην μελέτη των κοινωνικο-πολιτικών συνθηκών και στον ρόλο που αυτές κάθε φορά παίζουν στη διαμόρφωση του εκάστοτε έργου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών21.50,9
Εξετάσεις210,8
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Υποχρεωτική προφορική παρουσίαση: Οι φοιτητές/τριες καλούνται ατομικά ή σε μικρές ομάδες να παρουσιάσουν ένα από τα έργα που θα μελετηθούν. Η σύντομη παρουσίαση θα πρέπει να επεξεργάζεται έναν βασικό άξονα του έργου (θεματολογικό, υφολογικό/δραματουργικό ή παραστασιολογικό) (30℅). Γραπτές εξετάσεις: Οι φοιτητές/τριες θα κληθούν να απαντήσουν σε δύο κατηγορίες ερωτήσεων: 1. Ταύτιση και σχολιασμός αποσπάσματος από τα θεατρικά έργα που θα συζητηθούν στην παράδοση (40℅). 2. Ανάλυση ενός συγκεκριμένου έργου ως προς την μορφή και το περιεχόμενο (30℅). Η πρώτη κατηγορία είναι υποχρεωτική, στη δεύτερη θα υπάρχει επιλογή.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ρολάν Μπαρτ, Μυθολογίες / Μάθημα. Ελίας Κανέττι, Μαζα και εξουσία. Τόμας Μπέρνχαρντ, Τα βραβεία μου.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Cox Jeffrey, In the shadows of romance: romantic tragic drama in Germany, England and France, Ohio Univ. Press, Athens 1987. Chothia Jean, «‘The Triumph of the Supers’: Hauptmann’s ‘The Weavers’ as Theatrical Event», Nineteenth Century Theatre and Film, τμ. 34, τχ.1, σσ. 45-68. Crighton James, Büchner and madness: schizophrenia in Georg Büchner’s ‘Lenz’ and ‘Woyzeck’, Mellen, Lewiston 1998. Dannenberg Hilary, The changing heavens: major recurrent images in the poetic writings of Georg Büchner, Dannenberg, Rheinbach 1994. Jones Robert, Frank Wedekind: a bibliographic handbook, Saur, München 1996. Langworthy Douglas, «Sternheim’s comic masks (playwright Carl Sternheim’s satirical works)», American Theatre, τμ. 13, τχ. 2 (1996), σσ. 10-12. Lewis Ward, The ironic dissident: Frank Wedekind in the view of critics, Camden House, Columbia 1997. Mehring Franz (επιμ.), «On Hauptmann’s ‘The Weavers’», New Theatre Quarterly, τμ. 11, τχ. 42 (1995), σσ. 184-189. Nagel Barbara-Natalie, «The spirit of matter in Büchner», Comparative Literature and Culture, τμ. 13, τχ. 3 (2011), σσ. 115-132. Petterson Michael, The first German theatre: Schiller, Goethe, Kleist and Büchner in performance, Routledge, London 1990. Steven R. Huff, Heinrich von Kleist’s poetics of passivity, Camden House, Rochester 2009. Weineck Silke-Maria, «Sex and history, or is there an erotic utopia in ‘Danton’s Tod’», The German Quarterly, τμ.73, τχ. 4 (2000), σσ. 351-366.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-03-2017