ΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ / SPECIAL TOPICS OF WORLD THEATER: WOMEN AND THEATRE
ΚωδικόςΣΤ0617
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΙουλία Πιπινιά
Γνωστικό ΑντικείμενοΘΕΩΡΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ-ΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑ-ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΟΛΟΓΙΑ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120001027

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2015-2018)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν534,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600062004
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Είναι χρήσιμο για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να έχουν παρακολουθήσει τα μαθήματα κορμού Ιστορία Παγκόσμιου θεάτρου (Ι-V), Ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου (Ι&ΙΙ) και Το θέατρο της αρχαιότητας (Ι&ΙΙ).
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα διδάσκεται από ομάδα διδασκουσών (Ιουλία Πιπινιά, Ελένη Παπάζογλου, Δηώ Καγγελάρη) και επιδιώκει να φωτίσει όψεις της σχέσης των γυναικών με το θέατρο σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, μέσα από διαφορετικούς ρόλους και μέσα από διαφορετικές επιστημονικές προσεγγίσεις. Στόχος του είναι να θέσει και να συζητήσει ζητήματα φύλου, πρόσληψης, πολιτισμικών πρακτικών και νοοτροπιών που σχετίζονται με τη μεταβαλλόμενη θέση και παρουσία των γυναικών στο δράμα και στη σκηνή, μέσα από την μελέτη παραδειγμάτων και υποθέσεων εργασίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ενότητες μαθήματος 1. Εισαγωγή (Ιουλία Πιπινιά) Πληροφορίες για το μάθημα, την ύλη, το περιεχόμενο και τη διάρθρωσή του. 2. Ζητήματα φύλου: φεμινισμός και θέατρο (Πιπινιά) Από τη γυναικεία χειραφέτηση στις γυναικείες σπουδές: ορολογία, περίοδοι, τάσεις, εφαρμογές (ιστορία, θεωρία, γραφή, παράσταση). 3. Ζητήματα φύλου: φεμινισμός και θέατρο (Πιπινιά) Η κατασκευή του φύλου: θεωρητικές αναζητήσεις (Hélène Cixous, Luce Irigaray, Judith Butler) 4.Οι γυναίκες στην Ευρώπη κατά τον 18ο και 19ο αιώνα: γυναίκες και γραφή, γυναίκες και σκηνή. Elizabeth Robins & Florence Bell, Alan’s Wife (1893) 5.Παραδείγματα από το νεοελληνικό θέατρο του 19ου αιώνα Η συγγραφέας: Ευανθία Καΐρη (Νικήρατος, 1826), Καλλιρόη Παρρέν (Η νέα γυναίκα, 1907) Η μεταφράστρια: Αιμιλία Κτενά-Λεοντιάς 6.Γυναίκες και υστερία: από τον Charcot και τον Freud στη Dora της Cixous (1976) και στη Sabina του Cronenberg (2011) 7.Εισαγωγή: Αρχαίες γυναίκες στη ζωή και τη σκηνή: ανάμεσα στην τελετουργία και τον παροξυσμό. α) Γυναίκες και πένθος: η περίπτωση της σοφόκλειας Ηλέκτρας. β) Γυναίκες και εφηβικές/προγαμιαίες τελετές: η περίπτωση της Δηιάνειρας και της Αντιγόνης γ) Γυναίκες και τελετουργίες της πόλεως: Θεσμοφοριάζουσες δ) Γυναίκες και ικεσία: οι περιπτώσεις των Ικετιδων του Αισχύλου και του Ευριπίδη. (Παπάζογλου) 8.Όψεις τις γυναικείας ταυτότητας στη δραματουργία του 20ού αιώνα. Κείμενα: Federico Garcia Lorca, Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα (1936/45), Tennessee Williams, Καλοκαίρι και καταχνιά (1947), Sarah Kane, Καθαροί πια (1998). (Καγγελάρη) 9.Όψεις τις γυναικείας ταυτότητας στη σύγχρονη μεταδραματική σκηνή: Ορλάντο (1928)της Bιρτζίνια Γουλφ στη σκηνή (και στην οθόνη). Γρηγόριος Ξενόπουλος, Χαίρε νύμφη (1930)-σκηνοθεσία Λένα Κιτσοπούλου (2012). Ξενόπουλος, Στέλλα Βιολάντη (1909)-Στέλλα Κοιμήσου- σκηνοθεσία Γιάννης Οικονομίδης (2016). (Καγγελάρη) Θέατρο ντοκουμέντο. 10. Γυναίκες και θέατρο (Πιπινιά) Ο φεμινισμός, το φύλο και οι γυναικείες σπουδές ως πλαίσιο ανάλυσης και μεθοδολογία—συμπεράσματα.
Λέξεις Κλειδιά
Γυναίκες και θέατρο, αρχαιότητα, νεώτεροι χρόνοι, σκηνή, γραφή,
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Προβολή οπτικού και διαδικτυακού υλικού στα μαθήματα αξιοποίηση των βοηθημάτων του elearning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων55.52,2
Εξετάσεις271,1
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών/φοιτητριών θα στηριχθεί στη συμμετοχή και παρακολούθηση κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και κυρίως στην τελική εξέταση που θα εστιάσει σε ζητήματα ανάπτυξης και κριτικής αποτίμησης των κειμένων, των ιστορικών εξελίξεων και των πολιτισμικών διεργασιών που έχουν συζητηθεί στις εβδομαδιαίες συναντήσεις και έχουν τεθεί από το υλικό προς μελέτη. Οι πληροφορίες αυτές μοιράζονται σε φυλλάδιο στο πρώτο μάθημα, αναρτώνται στο σάιτ του Τμήματος (πληροφορίες για το μάθημα) και στο elearning του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
• Έλση Σακελλαρίδου, Σύγχρονο γυναικείο θέατρο: από τη μετα/μπρεχτική στη μεταφεμινιστική αναπαράσταση, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2012. • Όλουεν Χάφτον, Ιστορία των γυναικών στην Ευρώπη, 1500-1800, μτφ. Ειρήνη Χρυσοχόου, επιμ. Δήμητρα Λαμπροπούλου, Νεφέλη, Αθήνα 2003. • Ελένη Βαρίκα, Η εξέγερση των κυριών: η γένεση μιας φεμινιστικής συνείδησης στην Ελλάδα, 1833-1907, Παπαζήσης, Αθήνα 62011. • Σοφία Ντενίση, Ανιχνεύοντας την ‘αόρατη’ γραφή. Γυναίκες και γραφή στα χρόνια του ελληνικού Διαφωτισμού-Ρομαντισμού, Νεφέλη, Αθήνα 2014. • Sue Blundell, Οι γυναίκες στην κλασική Αθήνα, μτφ. Λίνα Λίχνου, Ψυχογιός, Αθηνα 2006 • Ευγενία Σηφάκη, Σπουδές φύλου και λογοτεχνία, Ελληνικά Ακαδημαϊκά Συγγράμματα και Βοηθήματα, 2015 [https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/5721/1]
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ειδική βιβλιογραφία δίνεται από κάθε διδάσκουσα (ανάλογα με την ενότητα/θέμα που διδάσκει) ενώ συγκεκριμένη είναι και η βιβλιογραφία για το θέμα της εργασίας.
Τελευταία Επικαιροποίηση
20-03-2017