ΑΝΑΣΚΑΦΗ - ΣΧΕΔΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΝΑΣΚΑΦΗ - ΣΧΕΔΙΟ / EXCAVATION -ARCHAEOLOGICAL DRAWING
ΚωδικόςΑΑΑ313
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004288

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2015-2019

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 19
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΝΑΣΚΑΦΗ - ΣΧΕΔΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600066853

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 111 (131)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Συνιστάται να μην επιλέγεται, αν δεν έχει κατοχυρωθεί το ΑΚΛ 101.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η εκπαίδευση των φοιτητών στις μεθόδους και τις τεχνικές της αρχαιολογικής-ανασκαφικής έρευνας και στην τεκμηρίωση και διαχείριση των κινητών και ακίνητων ευρημάτων. Το μάθημα οργανώνεται σε δύο ενότητες: η πρώτη διεξάγεται στην αίθουσα στη διάρκεια του εξαμήνου με σεμιναριακά μαθήματα και ασκήσεις. Στόχο έχει την εξοικείωση των φοιτητών με τις τεχνικές σχεδιαστικής τεκμηρίωσης των κινητών και ακίνητων ευρημάτων των αρχαιολογικών ερευνών καθώς και τη χρήση μεθόδων και τεχνικών τοπογραφικής και αρχιτεκτονικής αποτύπωσης και σχεδιασμού στρωματογραφίας και αντικειμένων. Η δεύτερη ενότητα έχει τη μορφή πρακτικής άσκησης, με συμμετοχή των φοιτητών σε μία από τις πανεπιστημιακές ανασκαφές που διεξάγονται από μέλη ΔΕΠ του Τομέα Αρχαιολογίας κατά τη θερινή περίοδο καθώς η διενέργειά τους προϋποθέτει καθημερινή παρουσία για πλήρες εργασιακό ωράριο στο πεδίο. Στόχος της ενότητας αυτής είναι η εξοικείωση των φοιτητών με μεθόδους και τεχνικές αρχαιολογικής έρευνας σε πραγματικές συνθήκες πεδίου και ο συνδυασμός της θεωρητικής προσέγγισης με την πρακτική εφαρμογή.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μάθημα 1: Ιστορία των ανασκαφών. Εντοπισμός αρχαιολογικών θέσεων. Βασικές αρχές της ανασκαφικής διαδικασίας. Στρωματογραφία. Μέθοδοι χρονολόγησης. Μάθημα 2: Συγγραφή ημερολογίου. Καταγραφή, τεκμηρίωση και ερμηνεία των αρχαιολογικών ευρημάτων. Μάθημα 3: Εξοικείωση με κατηγορίες αντικειμένων που είναι συχνά ανασκαφικά ευρήματα, όπως κεραμική, νομίσματα. Σύνδεση των διαφόρων ευρημάτων με τον χώρο εύρεσής τους Μάθημα 4: Ιστορία σημαντικών βυζαντινών ανασκαφών. Μάθημα 5: Μεθοδολογία ανασκαφής. Μάθημα 6: Τα κινητά ευρήματα και η σημασία τους. Μάθημα 7: Σχέδιο και μέθοδοι αποτύπωσης και τεκμηρίωσης στην αρχαιολογική έρευνα. Μάθημα 8:Τοπογραφικά όργανα και τοπογραφική αποτύπωση. Η μέτρηση υψομέτρων. Μάθημα 9: Σχεδιαστική αποτύπωση τομών και στρωματογραφίας Μάθημα 10: Σχεδιαστική αποτύπωση κατασκευών και αρχιτεκτονημάτων Μάθημα 11ο :Σχεδιαστική αποτύπωση κατασκευών και αρχιτεκτονημάτων Μάθημα 12ο : Σχεδιαστική αποτύπωση αντικειμένων Δεύτερη ενότητα Συμμετοχή σε μία εκ των Πανεπιστημιακών Ανασκαφών του Τομέα Αρχαιολογίας για τρεις κατ’ ελάχιστο εβδομάδες. Η συμμετοχή περιλαμβάνει την παρουσία το πρωί στο πεδίο της αρχαιολογικής έρευνας και τα απογεύματα συμμετοχή στη συγγραφή του ημερολογίου και την καταγραφή των ευρημάτων καθώς και την αρχειακή τακτοποίηση των φωτογραφιών και σχεδίων που λήφθηκαν στο πεδίο. Στο τέλος της περιόδου των τριών εβδομάδων οι φοιτητές οφείλουν να παραδώσουν γραπτή έκθεση πεπραγμένων για τη συμμετοχή τους στην αρχαιολογική έρευνα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια301
Άσκηση Πεδίου1404,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,3
Σύνολο1806
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική εξέταση κοινή για όλους, άσκηση στον σχεδιασμό των αντικειμένων και αξιολόγηση της συνολικής παρουσίας και συμμετοχής στις ανασκαφικές δραστηριότητες.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-03-2017