ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ / INTRODUCTION TO CLASSICAL ARCHAEOLOGY
ΚωδικόςΑΚΛ101
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004577

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2015-2019

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 202
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600066869

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 112 (132)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 11:00 έως 13:30
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι φοιτητές τα βασικά πεδία έρευνας και μελέτης της Κλασικής Αρχαιολογίας καθώς και τα επιμέρους γνωστικά της αντικείμενα (αρχιτεκτονική, τοπογραφία, πλαστική, κεραμική κ.ά.), στα οποία θα εμβαθύνουν στα επόμενα εξάμηνα των σπουδών τους, επίσης να εξοικειωθούν με την αρχαιολογική ορολογία και με το σχετικό αρχαιολογικό υλικό.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η ελληνική κλασική αρχαιολογία είναι η επιστήμη που μελετά τα υλικά κατάλοιπα του ελληνικού πολιτισμού όπως διαμορφώθηκε από τον 10ο έως και τον 1ο αιώνα π.Χ. Το μάθημα παρουσιάζει την ιστορία του συγκεκριμένου αρχαιολογικού κλάδου και τους τομείς έρευνάς του. Με αφετηρία σημαντικά μνημεία και τεχνουργήματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, παρουσιάζονται τα βασικά στοιχεία των τομέων της αρχιτεκτονικής, της πολεοδομίας, της πλαστικής, της κεραμικής και της μικροτεχνίας από τα πρωτογεωμετρικά έως και τα ύστερα ελληνιστικά χρόνια και εξετάζονται οι παράγοντες που συνέβαλαν στη εξέλιξή τους. Εβδομάδα #1 Θεωρητικά ζητήματα: τι είναι η αρχαιολογία – αρχαιολογικές ειδικότητες – ιστορία της έρευνας – οι πρώτες συστηματικές ανασκαφές Εβδομάδα #2 Οι πρώτες συστηματικές ανασκαφές - μέθοδοι αρχαιολογικής έρευνας πεδίου – η χρονολόγηση των ευρημάτων Εβδομάδα #3 Η χρονολόγηση των ευρημάτων – οι εποχές της ελληνικής αρχαιότητας Εβδομάδα #4 Αρχιτεκτονική: η αρχαία ελληνική πόλη – ιερά – τάφοι – τα υλικά δομής Εβδομάδα #5 Κατηγορίες τοιχοποιίας – η τοποθέτηση των λίθων – οι ρυθμοί – οι ναοί Εβδομάδα#6 Τύποι οικοδομημάτων Εβδομάδα #7 Επανάληψη Εβδομάδα #8 Πλαστική: Κατηγορίες γλυπτών – υλικά – η γλυπτική της γεωμετρικής εποχής – η γλυπτική της αρχαϊκής εποχής Εβδομάδα #9 Η γλυπτική της αρχαϊκής και της κλασικής εποχής Εβδομάδα #10 Η γλυπτική της ελληνιστικής εποχής – Προσωπογραφία - επανάληψη Εβδομάδα #11 Κεραμική: γενικά ζητήματα (τιμές αγγείων – εργαστήρια κλπ.) – λειτουργίες και σχήματα αγγείων – ο πρωτογεωμετρικός και ο γεωμετρικός ρυθμός Εβδομάδα #12 Η αρχαϊκή εποχή – ο μελανόμορφος ρυθμός – ο ερυθρόμορφος ρυθμός Εβδομάδα #13 Κεραμική της Κάτω Ιταλίας – παναθηναϊκοί αμφορείς – λευκά αγγεία - επανάληψη
Λέξεις Κλειδιά
Κλασική Αρχαιολογία, αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική, αρχαία ελληνική πλαστική, αρχαία ελληνική κεραμική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων812,7
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή εξέταση: 100%. Κατά την εξέταση θα διερευνηθεί η απόκτηση και η κατανόηση των γνώσεων με το σχολιασμό εικόνων και την ανάπτυξη απόψεων. Για το λόγο αυτό η παρακολούθηση του μαθήματος –αν και δεν είναι υποχρεωτική- κρίνεται απαραίτητη.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Hölscher, T. Κλασική αρχαιολογία. Βασικές γνώσεις, μετ. Π. Παπαγεωργίου, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2005 [τίτλος πρωτοτύπου: Klassische Archäologie. Grundwissen, Stuttgart: Theiss, 2002].
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βαλαβάνης, Π. (επιμ.), Μεγάλες στιγμές της ελληνικής αρχαιολογίας, Αθήνα: Καπόν, 2007. Βουτυράς, Μ. – Γουλάκη-Βουτυρά, Α., Η αρχαία ελληνική τέχνη και η ακτινοβολία της, Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 2011 [http://www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/history/art/index.html] Κοκκορού-Αλευρά, Γ., Η Τέχνη της Αρχαίας Ελλάδας. Σύντομη ιστορία (1050-50 π.Χ), Αθήνα: Καρδαμίτσα, 1995. Πλάντζος, Δ., Ελληνική τέχνη και αρχαιολογία 1100-30 π.Χ., Αθήνα: Καπόν, 2011. Alcock, S.E. –Osborne, R. (eds.), Classical Archaeology, Blackwell Studies in Global Archaeology, Malden, MA & Oxford: Wiley-Blackwell 20122. Biers, W.R., The Archaeology of Greece. An Introduction, Ithaca and London: Cornell University Press, 19944. Mee, C., Greek Archaeology. A Thematic Approach, Malden, MA & Oxford: Wiley-Blackwell, 2011.
Τελευταία Επικαιροποίηση
02-12-2019