Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το φροντιστήριο αυτό αποβλέπει στην εξειδίκευση των γνώσεων των φοιτητών της αρχαιολογίας σε θέματα τεκμηρίωσης, ανάλυσης και ερμηνείας του αρχαιολογικού υλικού μέσα από τη συστηματική χρήση της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας και στα πλαίσια μιας ατομικής ή ομαδικής συγγραφής επιστημονικής εργασίας η οποία παρουσιάζεται προφορικά. Η ενασχόληση των φοιτητών με τη γραπτή και προφορική αυτή διαδικασία τους επιτρέπει να εξοικειωθούν με τους τρόπους διαχείρισης και αξιοποίησης της αρχαιολογικής πληροφορίας, με την αναγνώριση των ορίων του αρχαιολογικού υλικού, με τη διατύπωση των ερευνητικών ζητημάτων που οδηγούν στην κατανόηση πολιτισμικών διεργασιών του παρελθόντος αλλά κυρίως με την παρουσίαση όλων αυτών σ’ ένα ακροατήριο. Το μάθημα προετοιμάζει τους φοιτητές για μια ενεργή και κριτική συμμετοχή τους στη διδασκαλία θεμάτων της ιστορίας του πολιτισμού.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο φροντιστήριο αυτό θα εξεταστούν ζητήματα που αφορούν στην έννοια του σώματος ως βιολογικής και κοινωνικής οντότητας και στον τρόπο που το σώμα αποτυπώνεται μέσα από τις διαφορετικές όψεις του υλικού πολιτισμού όπως είναι η κεραμική, τα ειδώλια, οι σφραγίδες και τα κοσμήματα αλλά και οι ανάγλυφες στήλες και οι τοιχογραφίες σε συνδυασμό με τα ίδια τα ανθρώπινα κατάλοιπα στο προϊστορικό Αιγαίο. Ένα μεγάλο τμήμα του φροντιστηρίου θα ασχοληθεί με τη μεταχείριση των νεκρών και με τις διαφορετικές όψεις διαχείρισης των ανθρώπινων καταλοίπων διαχρονικά. Θέματα που θα συζητηθούν εκτενώς περιλαμβάνουν την έννοια του σώματος σε σχέση με τις διαφορετικές ταυτότητες και τους ρόλους που παίζει διαχρονικά στις προϊστορικές κοινότητες του Αιγαίου π.χ. η γυναίκα-μητέρα, η γυναίκα-θεά/ιέρεια, ο άνδρας πολεμιστής/κυνηγός, το παιδί εξαρτημένο από τη μητέρα. Η διάρθρωση του μαθήματος βασίζεται σε διαλέξεις με ειδικά θέματα αλλά κυρίως στην συμμετοχή των φοιτητών με προφορική παρουσίαση και συζήτηση άρθρων της ξένης βιβλιογραφίας που αφορούν στην πρόσληψη του σώματος μέσα από τα αρχαιολογικά κατάλοιπα. Η αξιολόγηση των φοιτητών θα βασιστεί στη συμμετοχή τους στη γενική συζήτηση, στην προφορική παρουσίαση άρθρων και εργασιών και σε γραπτή εργασία.
Στόχος των φροντιστηριακών μαθημάτων είναι εξοικείωση των φοιτητών με την αρχαιολογική θεωρία και πρακτική μέσα από συγκεκριμένα αρχαιολογικά παραδείγματα.
Λέξεις Κλειδιά
αρχαιολογία του σώματος, κόσμηση του σώματος, απεικόνιση του σώματος, μεταχείριση του νεκρού σώματος
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Agarwall S. C. and B. A. Glencross (eds). 2011. Social Bioarchaeology. Oxford: Wiley-Blackwell.
Boric, D. and J. Robb (eds) 2008. Past Bodies: Body-Centered Research in Archaeology. Oxford: Oxbow Books
Fowler, C. 2004. The archaeology of personhood. London: Routledge
Gowland, R. and C. Knüsel(eds). 2006. Social Bioarchaeology of Funerary Remains. Oxford: Oxbow Books.
Hamilakis, Y., M. Pluciennik and S. Tarlow (eds). 2002. Thinking through the Body: Archaeologies of Corporeality. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers.
Joyce, R. A. 2005. Archaeology of the body/ Annual Review of Anthropology 34: 139-158.
Joyce, R. A. 2008. Ancient Bodies, Ancient Lives. London: Thames & Hudson.
Rautman, A. E. (ed). 2000. Reading the Body. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Rebay-Salisbury, K., M-L. Stig Sorensen and J. Hughes (eds). 2010. Body Parts and Bodies Whole. Changing Relations and Meanings. Oxford: Pxbow Books
Sofaer, J. 2006. The Body as Material Culture. A Theoretical Osteoarchaeology. Cambridge: Cambridge University Press.