ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ / SEMINAR ON PREHISTORIC ARCHAEOLOGY
ΚωδικόςΑΠΡ606
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΡΟΐΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΠΠΔΕ 2
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004348

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2015-2019

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣΥποχρεωτικό ΕιδίκευσηςΧειμερινό/Εαρινό-9

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600066883

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 110 Β (129)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΠΡ101 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
  • ΑΠΡ601 ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΗΣ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ
  • ΑΠΡ602 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ
  • ΑΠΡ603 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν μπορεί να επιλεγεί από όσους δεν έχουν ήδη παρακολουθήσει μαθήματα προϊστορικής κατεύθυνσης
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το φροντιστήριο αυτό αποβλέπει στην εξειδίκευση των γνώσεων των φοιτητών της αρχαιολογίας σε θέματα τεκμηρίωσης, ανάλυσης και ερμηνείας του αρχαιολογικού υλικού μέσα από τη συστηματική χρήση της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας και στα πλαίσια μιας ατομικής ή ομαδικής συγγραφής επιστημονικής εργασίας η οποία παρουσιάζεται προφορικά. Η ενασχόληση των φοιτητών με τη γραπτή και προφορική αυτή διαδικασία τους επιτρέπει να εξοικειωθούν με τους τρόπους διαχείρισης και αξιοποίησης της αρχαιολογικής πληροφορίας, με την αναγνώριση των ορίων του αρχαιολογικού υλικού, με τη διατύπωση των ερευνητικών ζητημάτων που οδηγούν στην κατανόηση πολιτισμικών διεργασιών του παρελθόντος αλλά κυρίως με την παρουσίαση όλων αυτών σ’ ένα ακροατήριο. Το μάθημα προετοιμάζει τους φοιτητές για μια ενεργή και κριτική συμμετοχή τους στη διδασκαλία θεμάτων της ιστορίας του πολιτισμού.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο φροντιστήριο αυτό θα εξεταστούν ζητήματα που αφορούν στην έννοια του σώματος ως βιολογικής και κοινωνικής οντότητας και στον τρόπο που το σώμα αποτυπώνεται μέσα από τις διαφορετικές όψεις του υλικού πολιτισμού όπως είναι η κεραμική, τα ειδώλια, οι σφραγίδες και τα κοσμήματα αλλά και οι ανάγλυφες στήλες και οι τοιχογραφίες σε συνδυασμό με τα ίδια τα ανθρώπινα κατάλοιπα στο προϊστορικό Αιγαίο. Ένα μεγάλο τμήμα του φροντιστηρίου θα ασχοληθεί με τη μεταχείριση των νεκρών και με τις διαφορετικές όψεις διαχείρισης των ανθρώπινων καταλοίπων διαχρονικά. Θέματα που θα συζητηθούν εκτενώς περιλαμβάνουν την έννοια του σώματος σε σχέση με τις διαφορετικές ταυτότητες και τους ρόλους που παίζει διαχρονικά στις προϊστορικές κοινότητες του Αιγαίου π.χ. η γυναίκα-μητέρα, η γυναίκα-θεά/ιέρεια, ο άνδρας πολεμιστής/κυνηγός, το παιδί εξαρτημένο από τη μητέρα. Η διάρθρωση του μαθήματος βασίζεται σε διαλέξεις με ειδικά θέματα αλλά κυρίως στην συμμετοχή των φοιτητών με προφορική παρουσίαση και συζήτηση άρθρων της ξένης βιβλιογραφίας που αφορούν στην πρόσληψη του σώματος μέσα από τα αρχαιολογικά κατάλοιπα. Η αξιολόγηση των φοιτητών θα βασιστεί στη συμμετοχή τους στη γενική συζήτηση, στην προφορική παρουσίαση άρθρων και εργασιών και σε γραπτή εργασία. Στόχος των φροντιστηριακών μαθημάτων είναι εξοικείωση των φοιτητών με την αρχαιολογική θεωρία και πρακτική μέσα από συγκεκριμένα αρχαιολογικά παραδείγματα.
Λέξεις Κλειδιά
αρχαιολογία του σώματος, κόσμηση του σώματος, απεικόνιση του σώματος, μεταχείριση του νεκρού σώματος
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Η διδασκαλία του φροντιστηριακού μαθήματος γίνεται με εισαγωγικές διαλέξεις, παρουσιάσεις και σχολιασμό άρθρων από τους φοιτητές και στη συνέχεια προφορικές παρουσιάσεις εργασιών. Προβλέπεται χρήση εποπτικού υλικού (Power-point, προβολή ταινιών τεκμηρίωσης/ντοκιμαντέρ).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Άσκηση Πεδίου210,7
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων602
Φροντιστήριο1173,9
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων120,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών602
Σύνολο2709
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή Εξέταση: δεν υπάρχει. Η αξιολόγηση στηρίζεται στα εξής: Παρουσίαση και σχολιασμός άρθρων Προφορική παρουσίαση εργασίας Υποχρεωτική η εκπόνηση γραπτής εργασίας (<5.000 λέξεις) πάνω σε ειδικά θέματα τα οποία ανατίθενται σε όλους τους συμμετέχοντες. Οι εργασίες κατατίθενται στο διδάσκοντα για βαθμολόγηση σε ημερομηνία που καθορίζεται εγκαίρως η οποία τηρείται με αυστηρότητα. Σκοπός των γραπτών εργασιών είναι η εξοικείωση των φοιτητών με το συγκεκριμένο γνωστικό αντικειμένο και μέσω αυτού με τον τρόπο προετοιμασίας και συγγραφής επιστημονικών εργασιών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Agarwall S. C. and B. A. Glencross (eds). 2011. Social Bioarchaeology. Oxford: Wiley-Blackwell. Boric, D. and J. Robb (eds) 2008. Past Bodies: Body-Centered Research in Archaeology. Oxford: Oxbow Books Fowler, C. 2004. The archaeology of personhood. London: Routledge Gowland, R. and C. Knüsel(eds). 2006. Social Bioarchaeology of Funerary Remains. Oxford: Oxbow Books. Hamilakis, Y., M. Pluciennik and S. Tarlow (eds). 2002. Thinking through the Body: Archaeologies of Corporeality. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers. Joyce, R. A. 2005. Archaeology of the body/ Annual Review of Anthropology 34: 139-158. Joyce, R. A. 2008. Ancient Bodies, Ancient Lives. London: Thames & Hudson. Rautman, A. E. (ed). 2000. Reading the Body. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Rebay-Salisbury, K., M-L. Stig Sorensen and J. Hughes (eds). 2010. Body Parts and Bodies Whole. Changing Relations and Meanings. Oxford: Pxbow Books Sofaer, J. 2006. The Body as Material Culture. A Theoretical Osteoarchaeology. Cambridge: Cambridge University Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
25-02-2016