ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ / CONTEMPORARY GREEK HISTORY (1923-1974)
ΚωδικόςΙΣΕ601
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004814

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2015-2019

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 22
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΙΣΤΟΡΙΑΣΥποχρεωτικό ΕιδίκευσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600066911
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΙΝΕ101 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Συνιστάται να μην επιλέγεται εάν δεν έχει κατοχυρωθεί το ΙΝΕ 101.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/φοιτήτριες θα είναι σε θέση: 1.να κατανοούν τους βασικούς σταθμούς στην πολιτική, οικονομική και κοινωνική εξέλιξη της Ελλάδας στην περίοδο 1923-1974. 2. να σκέφτονται συνθετικά, συνδυάζοντας τις επιμέρους πολιτικές, ιδεολογικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές παραμέτρους της ιστορικής εξέλιξης της Ελλάδας στην περίοδο 1923-1974. 3. να εμβαθύνουν σε έννοιες και φαινόμενα όπως τα πολιτικά κόμματα και η λειτουργία τους, η ιδεολογική συγκρότηση πολιτικών και κοινωνικών χώρων, και οι πολλαπλές λειτουργίες των εκλογικών αναμετρήσεων. 4.να αντιλαμβάνονται συνέχειες και ασυνέχειες στην ιστορική εξέλιξη της σύγχρονης Ελλάδας. 5. να εκτιμούν την υπεροχή της "επιστημονικής" έναντι άλλων "ποικιλιών" ιστορίας - όπως, π.χ. η "δημόσια".
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή: Πολιτικές ιδεολογίες, πολιτικά κόμματα, εκλογικές αναμετρήσεις 2. Η Β΄ Ελληνική Δημοκρατία, 1924-1935: πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και διεθνείς εξελίξεις 3. Η δικτατορία της 4ης Αυγούστου και ο ελληνο-ιταλικός πόλεμος, 1936-1941 4. Κατοχή, Αντίσταση, Απελευθέρωση, 1941-1944 5. Τα Δεκεμβριανά και η Συμφωνία της Βάρκιζας, 1944-1945 6. Ο Ελληνικός Εμφύλιος Πόλεμος, 1946-1949 7. Το «κεντρώο διάλειμμα», 1950-1952 8. Η ανασύνταξη της συντηρητικής παράταξης: ο Ελληνικός Συναγερμός και ο Αλέξανδρος Παπάγος, 1952-1955 9. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και η Εθνική Ριζοσπαστική Ένωση, 1955-1961 10. Οι διεθνείς σχέσεις της Ελλάδας, το Κυπριακό ζήτημα και οι ελληνο-τουρκικές σχέσεις, 1950-1967 11. Η ελληνική οικονομία, 1947-1967 12. Η πόλωση μεταξύ «Δεξιάς» και «Αντιδεξιάς» (1961-1965), η πολιτική και κοινωνική κρίση του 1965 και η δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967 13. Επίλογος: από τη Δικτατορία στη Μεταπολίτευση, 1967-1974
Λέξεις Κλειδιά
Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος γίνεται με διαλέξεις και με τη χρήση εποπτικού υλικού (αποσπάσματα από ταινίες, χάρτες, πίνακες ζωγραφικής, αφίσες κ.ά. σε Power-point), το οποίο σχολιάζεται από τους/τις φοιτητές/φοιτήτριες. Οι φοιτητές/φοιτήτριες καλούνται επίσης να σχολιάσουν αποσπάσματα από πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές. Οι διαλέξεις περιλαμβάνουν συζήτηση των κυριότερων ή/και αμφιλεγόμεων ζητημάτων ανά περίπτωση και αντικείμενο.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή Εξέταση: 100%. Στις γραπτές εξετάσεις αξιολογείται η έκταση, το βάθος και η κατανόηση των γνώσεων, αλλά και οι κριτικές, αναλυτικές και συνθετικές ικανότητες των φοιτητών/φοιτητριών. Ζητείται η απάντηση σε ερωτήματα που απαιτούν την ανάπτυξη συγκεκριμένης προβληματικής και σαφούς επιχειρηματολογίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Νικολακόπουλος, Η. Η Καχεκτική Δημοκρατία: Κόμματα και Εκλογές, 1946-1967 (Αθήνα: Πατάκης, 2001).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
[Συλλογικό] Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τόμοι ΙΕ΄-ΙΣΤ΄ (Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, 1978, 2000) Χατζηιωσήφ, Χ. και Π. Παπαστράτης (επιμ.), Ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα, τόμ. Α-Δ (Αθήνα: Βιβλιόραμα, 2004-2010) Γιαννουλόπουλος, Γ. Ο Μεταπολεμικός Κόσμος: Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ιστορία, 1945-1963 (Αθήνα: Παπαζήσης, 1992) Κονδύλης, Π. Οι αιτίες της παρακμής της σύγχρονης Ελλάδας, 4η έκδοση (Αθήνα: Θεμέλιο, 2011) Κωστής, Κ. Τα κακομαθημένα παιδιά της ιστορίας: η διαμόρφωση του νεοελληνικού κράτους 18ος-21ος αιώνας (Αθήνα: Πόλις, 2013) Λιναρδάτος, Σ. Από τον Εμφύλιο στη Χούντα, τόμοι Α΄ - Ε΄ (Αθήνα: Παπαζήσης, 1977 κε) Meynaud, Jean. Οι πολιτικές δυνάμεις στην Ελλάδα, 1946-1965, 2 τόμοι (Αθήνα: Σαββάλας, 2002) Close, David H. Ελλάδα, 1945-2004 (Αθήνα: Θύραθεν, 2007) Αλιβιζάτος, Ν. Οι πολιτικοί θεσμοί σε κρίση, 1922-1974: όψεις της ελληνικής εμπειρίας, 3η έκδ. (Αθήνα: Θεμέλιο, 1995) Hering, G. Τα πολιτικά κόμματα στην Ελλάδα. 1821-1936, 2 τόμοι (Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2006) Ρήγος, Α. Η Β΄ ελληνική δημοκρατία : 1924-1935: Κοινωνικές διαστάσεις της πολιτικής σκηνής (Αθήνα: Θεμέλιο, 1999) Χατζηβασιλείου, Ε. Ελληνικός φιλελευθερισμός: Το ριζοσπαστικό ρεύμα, 1932-1979 (Αθήνα: Πατάκης, 2010) Χατζηβασιλείου, Ε. Στα σύνορα των κόσμων: Η Ελλάδα και ο ψυχρός πόλεμος, 1952-1967 (Αθήνα: Πατάκης, 2009) Βερναρδάκης, Χ. και Γ. Μαυρής, Κόμματα και κοινωνικές συμμαχίες στην προδικτατορική Ελλάδα (Αθήνα: Εξάντας, 1991) Σακελλαρόπουλος, Σ. Τα αίτια του απριλιανού πραξικοπήματος (Αθήνα: Λιβάνης, 1998) [Συλλογικό]. Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις 1923-1987, 2η έκδ. (Αθήνα: Γνώση, 1991) Σφήκας, Θ.Δ. Το «χωλό άλογο»: οι διεθνείς συνθήκες της ελληνικής κρίσης, 1941-1949 (Αθήνα: Βιβλιόραμα, 2007) Σφήκας, Θ.Δ. Πόλεμος και Ειρήνη στη Στρατηγική του ΚΚΕ, 1945-1949 (Αθήνα: Φιλίστωρ, 2001)
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-09-2016