ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ ΙΙ: Η ΝΑ ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΟΝ 20ό ΑΙΩΝΑ (1918-1989)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ ΙΙ: Η ΝΑ ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΟΝ 20ό ΑΙΩΝΑ (1918-1989) / SOUTHEASTERN EUROPE IN THE 20TH CENTURY (1918-1989)
ΚωδικόςΙΧΑ601
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004572

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2015-2019

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 3
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΙΣΤΟΡΙΑΣΥποχρεωτικό ΕιδίκευσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ ΙΙ: Η ΝΑ ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΟΝ 20ό ΑΙΩΝΑ (1918-1989)
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600066917
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Συνιστάται η παρακολούθηση του ΙΧΑ 101
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-να μάθουν να προσεγγίζουν κριτικά και να αναλύουν τη σύγχρονη ιστορία των Βαλκανίων -να εντοπίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές στην ιδεολογική τους συγκρότηση, την πολιτική και την κοινωνική ζωή -να ερμηνεύουν τις διαφορετικές προσλήψεις του ιστορικού παρελθόντος από τους βαλκανικούς λαούς
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με τα σημαντικότερα γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία των Βαλκανίων μετά το τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Επρόκειτο τόσο για πολιτικές, στρατιωτικές και διπλωματικές αλλαγές όσο και για βαθύτατες οικονομικές, κοινωνικές και πολιτειακές μεταβολές. Εβδομάδα #1 Ανακαλύπτοντας τα Βαλκάνια Τι σημαίνει ο όρος Βαλκάνια. Γεωγραφικά όρια. Πολιτικές και πολιτισμικές σημασιοδοτήσεις. Νοοτροπίες και στερεότυπα. Βαλκάνια και Δύση. Οριενταλισμός Εβδομάδα #2 Ο Μεσοπόλεμος. Μέρος Πρώτο Τα νέο εδαφικό status quo. Ανταλλαγές πληθυσμών. Πρόσφυγες και μειονότητες. Αλυτρωτισμός. Πολιτειακές μεταβολές και πολιτικές αντιπαραθέσεις. Εβδομάδα #3 Ο Μεσοπόλεμος. Μέρος Δεύτερο Οικονομικές και κοινωνικές μεταβολές. Το αγροτικό ζήτημα. Εβδομάδα #4 Η βαλκανική προσέγγιση της δεκαετίας του 1930 Βαλκανικές Διασκέψεις. Το Βαλκανικό Σύμφωνο. Εβδομάδα #5 Οι πολιτικοί θεσμοί: Ο στρατός και η βασιλεία Η διαδικασία συγκρότησης αξιόμαχου στρατού, η κοινωνική του σύνθεση, η εμπλοκή του στις πολιτικές εξελίξεις καθώς και ο ρόλος των διαφόρων μυστικών οργανώσεων αποτελούν τα σημεία αναφοράς της παρουσίασης. Ο ρόλος του βασιλικού θεσμού. Εβδομάδα#6 Η εμφάνιση του κομμουνισμού Στη συγκεκριμένη ενότητα θα παρουσιασθούν οι βασικές ιδεολογικές θέσεις του κινήματος του κομμουνισμού, ο μηχανισμός της εξάπλωσής του στη Βαλκανική και οι επιπτώσεις του στην πολιτική ζωή των επί μέρους κρατών. Επίσης, θα αναλυθεί η κοινωνική συγκρότηση των βαλκανικών κομμουνιστικών κομμάτων, οι μεταξύ τους σχέσεις και οι επαφές με τη Σοβιετική Ένωση. Τέλος ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στην επίδραση του βαλκανικού κομμουνιστικού κινήματος στο Μακεδονικό Ζήτημα. Εβδομάδα #7 Το Μακεδονικό Ζήτημα. Μέρος Πρώτο Η δράση της ΕΜΕΟ και της ΕΜΕΟ (Ενωμένης). Πολιτικές, διπλωματικές, οικονομικές και κοινωνικές συνιστώσες. Εβδομάδα #8 Φασισμός, Ναζισμός και Αντίσταση Κύριοι άξονες της ανάλυσης είναι: Η εμφάνιση φασιστικών και ναζιστικών πολιτικών σχηματισμών στα Βαλκάνια, η κοινωνική τους διαστρωμάτωση, το πολιτικό και ιδεολογικό οπλοστάσιό τους. Τα Βαλκάνια στο άρμα του Άξονα. Η συγκρότηση αντιστασιακών οργανώσεων, η πολιτική των εξόριστων κυβερνήσεων. Η Απελευθέρωση, νέα οράματα αλλά και νέα δεδομένα. Εβδομάδα #9 Οι Μεγάλες Δυνάμεις Θα παρουσιαστεί συνολικά η πολιτική των εκάστοτε Μεγάλων Δυνάμεων στο χώρο των Βαλκανίων. Τα ιδιαίτερα στρατηγικά συμφέροντα της κάθε χώρας, η μέθοδος της «προστασίας» και της επέμβασης, ο συσχετισμός των δυνάμεων, η αμφίδρομη σχέση με τα Βαλκανικά Κράτη, οι επιπτώσεις και η σημασία τους. Εβδομάδα #10 Το Μακεδονικό Ζήτημα. Μέρος Δεύτερο Η σλαβομακεδονική εθνογέννεση. Αίτια και συνέπειες. Η βουλγαρογιουγκοσλαβική διαμάχη. Η ιστορία ως πολιτικό και διπλωματικό επιχείρημα. Εβδομάδα #11 Τα Βαλκάνια στον Ψυχρό Πόλεμο. Μέρος Πρώτο (1949-1974). Οικοδομώντας τις λαϊκές δημοκρατίες. Το ιδιότυπο γιουγκοσλαβικό πείραμα. Εντάσεις και υπερβολές. Ιδεοληψίες και στερεότυπα. Εβδομάδα #12 Τα Βαλκάνια στον Ψυχρό Πόλεμο. Μέρος Δεύτερο (1975-1989). Η ήπια προσέγγιση. Η άνοδος νέων πολιτικών δυνάμεων. Η πολιτική των μεταρρυθμίσεων. Κοινωνικές επαναστάσεις και καθεστωτικές μεταβολές. Εβδομάδα #13 Επανάληψη και προετοιμασία για τις εξετάσεις
Λέξεις Κλειδιά
Χερσόνησος του Αίμου, Σύγχρονη Ιστορία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος γίνεται κυρίως με διαλέξεις. Επικουρικά χρησιμοποιείται εποπτικό υλικό (χάρτες), ενώ αποσπάσματα από ιστορικά ντοκιμαντέρ στοχεύουν να αναπαραστήσουν, ως ένα βαθμό, την ατμόσφαιρα της εποχής. Για τον ίδιο λόγο χρησιμοποιούνται και λογοτεχνικά κείμενα της περιόδου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων602
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων30,1
Συγγραφή εργασίας / εργασιών782,6
Σύνολο1806
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή Εξέταση: 100%. Υπάρχει προαιρετικά η δυνατότητα εκπόνησης γραπτής εργασίας, χωρίς ωστόσο αυτό να συνεπάγεται την υποχρεωτική πριμοδότηση του φοιτητή με συγκεκριμένο αριθμό μονάδων. Πάντως συνίσταται η παρακολούθηση των διαλέξεων, αφού τα θέματα των εξετάσεων, συνθετικά στην πλειοψηφία τους, αναλύονται διεξοδικά στη διάρκεια του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σπυρίδων Σφέτας, Εισαγωγή στη Βαλκανική Ιστορία, τόμ.Β΄, Από τον Μεσοπόλεμο στη λήξη του Ψυχρού Πολέμου (1919-1989), εκδόσεις Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2011 Μαρία Νυσταζοπούλου-Πελεκίδου, Οι βαλκανικοί λαοί. Από την τουρκική κατάκτηση στην εθνική αποκατάσταση (14ος-19ος αιώνας) (Θεσσαλονίκη, 1991, εκδόσεις Βάνιας) Stevan Pavlowitch, A History of the Balkans 1804-1945 (Λονδίνο & Νέα Υόρκη, 1999) Barbara Jelavich, History of the Balkans, τόμ.2 (Cambridge University Press, 1999, ανατύπωση)
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-07-2015