ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ / T8-E9 ORGANISATION OF ECONOMIC ACTIVITY AND SPATIAL DEVELOPMENT
ΚωδικόςΘ8-Ε9
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΜηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΑθανάσιος Καλογερέσης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID20002348

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ - Μερικής Φοίτησης Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής844

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 9
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής844

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600066952

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠολυτεχνείο (πτέρυγα Α)
ΌροφοςΙσόγειο
Αίθουσα106 (30)
ΗμερολόγιοWednesday 09:00 to 12:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η ανάλυση των νέων μορφών οργάνωσης της επιχείρησης και ο τρόπος με τον οποίο αυτές αντανακλώνται τόσο στην παραγωγή του χώρου, όσο και στις διεθνείς οικονομικές δραστηριότητες. Ο ρόλος του χώρου ως προσδιοριστικού παράγοντα και οι επιπτώσεις της επιχειρηματικής δραστηριότητας (εγχώριας και διεθνούς) στην χωρική ανάπτυξη
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα χωρίζεται σε δύο αδρές ενότητες οι οποίες είναι: 1. Η Επιχείρηση και εναλλακτικές μορφές οργάνωσης οικονομικής δραστηριότητας: Γιατί υπάρχει η επιχείρηση και πως οργανώνεται; 2. Επιχειρήσεις/κλάδοι και περιφερειακή ανάπτυξη: μελέτες περιπτώσεων Οργάνωση μαθήματος: Όλοι οι φοιτητές που επιθυμούν να συμμετάσχουν ουσιαστικά στο μάθημα θα πρέπει έως σήμερα το βράδυ να δηλώσουν την συμμετοχή τους στη μελέτη ενός από τους τέσσερις παρακάτω κλάδους οικονομικής δραστηριότητας: 1. Κινηματογράφος 2. Μουσική βιομηχανία 3. Ένδυμα 4. Μόδα Στη συνέχεια και αναλόγως του αριθμού των φοιτητών που θα δηλώσουν, ο κάθε κλάδος θα χωριστεί σε υποομάδες όχι περισσότερων από τρία μέλη. Το μάθημα θα πραγματοποιηθεί με συναντήσεις/διαλέξεις δύο τύπων οι οποίες θα εναλλάσσονται. Έτσι, για παράδειγμα την πρώτη ημέρα πραγματοποίησης του μαθήματος οι ομάδες ενός κλάδου (οι λεπτομέρειες θα αποφασιστούν μετά το πέρας των δηλώσεων) θα είναι υποχρεωμένες να παρουσιάσουν (με μορφή διάλεξης) τα βασικά σημεία ενός ή περισσοτέρων κειμένων που θα έχουν ανατεθεί από την προηγούμενη εβδομάδα. Τη δεύτερη εβδομάδα όλες οι ομάδες θα πρέπει να έχουν έτοιμο το πρώτο κεφάλαιο της μελέτης περίπτωσης καθώς και μια πολύ σύντομη (max 5 διαφάνειες) παρουσίαση με τα βασικά ευρήματα καθώς και τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για τη συγγραφή του κειμένου. Την Τρίτη οι ομάδες ενός άλλου κλάδου θα πρέπει να παρουσιάσουν κάποια κείμενα κ.ο.κ.
Λέξεις Κλειδιά
επιχείρηση, δίκτυα, cluster, μαρσαλιανές συνοικίες, περιφερειακή ανάπτυξη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Power point και blackboard
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις24
Σεμινάρια15
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων39
Συγγραφή εργασίας / εργασιών30
Σύνολο108
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Δύο τύποι εργασιών: Όπως έγινε ήδη σαφές η ουσιαστική εργασία θα είναι μία και θα αφορά την ανάλυση του κλάδου που θα επιλέξετε. Ωστόσο και οι ενδιάμεσες εργασίες είναι σημαντικές και θα βαθμολογηθούν, άρα δύο τύποι εργασιών ως εξής: 1. Η μελέτη περίπτωσης θα ακολουθεί μια κοινή δομή για όλους τους κλάδους: a. Η τυπική επιχείρηση του κλάδου b. Μια αναδρομή στην ιστορία του κλάδου, στην παλαιότερη και νεότερη γεωγραφία του c. Οι τρέχουσες αλλαγές της οργάνωσης των επιχειρήσεων και του κλάδου d. Οι τελευταίες εξελίξεις στη γεωγραφία και οι επιπτώσεις του κλάδου στη χωρική ανάπτυξη. e. Ο κλάδος στην Ελλάδα. Η συνολική βαθμολογία γι'αυτόν τον τύπο εργασιών θα είναι 6 μονάδες (4 για το τελικό κείμενο και 2 για τις παρουσιάσεις και τη συμμετοχή στις συζητήσεις). Το τελικό κείμενο θα παραδοθεί την ημέρα των εξετάσεων του μαθήματος 2. Οι παρουσιάσεις των κειμένων. Η συνολική βαθμολογία γι'αυτόν τον τύπο εργασιών θα είναι 4 μονάδες (2 μονάδες για κάθε παρουσίαση και 2 μονάδες για μια σύντομη γραπτή δοκιμασία στην οποία θα εξεταστείτε πάνω στο σύνολο των παρουσιάσεων όλων των ομάδων) Στη σύνταξη των εργασιών είναι σημαντική η γνώση των σχετικών θεωρητικών συζητήσεων, η εξοικείωση με συγκριτικό και ιστορικό υλικό, και η χρήση πρωτογενών και δευτερογενών πηγών δεδομένων. Στην αξιολόγηση των εργασιών (αλλά και της συμμετοχής σας στην τάξη) θα εκτιμηθούν ιδιαίτερα η ικανότητα σύνθεσης θεωρίας και εφαρμογών, η ξεκάθαρη διατύπωση των κύριων επιχειρημάτων, η χρήση κατάλληλων πινάκων και γραφημάτων και σωστή γραφή Παρακαλώ για συνέπεια στην υποβολή των εκθέσεων/εργασιών. Αδυναμία τήρησης των προθεσμιών θα έχει ως αποτέλεσμα βαθμολογική επιβάρυνση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Λυμπεράκη, Αντιγόνη, Μουρίκη, Αλίκη, 1996. Η αθόρυβη επανάσταση: Νέες μορφές οργάνωσης της παραγωγής και της εργασίας. Gutenberg, Αθήνα. Δουράκης, Γιώργος Β., 2005. Νέες Μορφές Οργάνωσης: Η Αμφιλεγόμενη Δυναμική του Βιομηχανικού Καπιταλισμού στα Τέλη του 20ου και τις Αρχές του 21ου Αιώνα, Τεχνολογία, Οικονομία και Επιχείρηση. Παπαζήσης, Αθήνα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Aage, T., Belussi, F., 2008. From Fashion to Design: Creative Networks in Industrial Districts. Industry & Innovation 15, 475–491. Asheim, B.T., Herstad, S.J., 2003. Regional innovation systems and the globalising world economy. Economic Geography, Fac. of Geography, Philipps-Univ. Aspers, P., 2010. Using design for upgrading in the fashion industry. J Econ Geogr 10, 189–207. Bhardwaj, V., Eickman, M., Runyan, R.C., 2011. A case study on the internationalization process of a “born-global” fashion retailer. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research 21, 293–307. Bhardwaj, V., Fairhurst, A., 2010. Fast fashion: response to changes in the fashion industry. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research 20, 165–173. Brandellero, A.M.C., Pfeffer, K., 2011. Multiple and shifting geographies of world music production. Area 43, 495–505. Camuffo, A., Romano, P., Vinelli, A., 2001. Back to the Future: Benetton Transforms Its Global Network. MIT Sloan Management Review 43, 46–52. Connell, J., Gibson, C., 2004. World music: deterritorializing place and identity. Prog Hum Geogr 28, 342–361. Crewe, L., Beaverstock, J., 1998. Fashioning the city: Cultures of consumption in contemporary urban spaces. Geoforum 29, 287–308. Gereffi, G., Humphrey, J., Sturgeon, T., 2005. The governance of global value chains. Review of International Political Economy 12, 78–104. Hauge, A., Malmberg, A., Power, D., 2009. The Spaces and Places of Swedish Fashion. European Planning Studies 17, 529–547. Henderson, J., Dicken, P., Hess, M., Coe, N., Yeung, H.W.-C., 2002. Global production networks and the analysis of economic development. Review of International Political Economy 9, 436–464. Hesmondhalgh, D., 1996. Flexibility, post-Fordism and the music industries. Media Culture Society 18, 469–488. Hracs, B.J., 2013. Cultural Intermediaries in the Digital Age: The Case of Independent Musicians and Managers in Toronto. Regional Studies 0, 1–15. Hughes, A., Buttle, M., Wrigley, N., 2007. Organisational geographies of corporate responsibility: a UK–US comparison of retailers’ ethical trading initiatives. J Econ Geogr 7, 491–513. Klein, R.R., 2011. Where music and knowledge meet: a comparison of temporary events in Los Angeles and Columbus, Ohio. Area 43, 320–326. Lampel, J., Shamsie, J., 2003. Capabilities in Motion: New Organizational Forms and the Reshaping of the Hollywood Movie Industry*. Journal of Management Studies 40, 2189–2210. Lorenzen, M., 2007. Internationalization vs. Globalization of the Film Industry. Industry & Innovation 14, 349–357. M.Knutsen, H., 2004. Industrial development in buyer-driven networks: the garment industry in Vietnam and Sri Lanka. Journal of Economic Geography 4, 545. Markusen, A., 1996. Sticky Places in Slippery Space: A Typology of Industrial Districts. Economic Geography 72, 293–313. O’connor, J., 2013. Intermediaries and Imaginaries in the Cultural and Creative Industries. Regional Studies 0, 1–14. Pietrobelli, C., Barrera, T.O., 2002. Enterprise clusters and industrial districts in Colombia’s fashion sector. European Planning Studies 10, 541–562. Rantisi, N.M., 2004. The Ascendance of New York Fashion. International Journal of Urban and Regional Research 28, 86–106. Sammarra, A., Belussi, F., 2006. Evolution and relocation in fashion-led Italian districts: evidence from two case-studies. Entrepreneurship and Regional Development 18, 543–562. Scheffer, M., 1995. Internationalization of Textile and Clothing Production. Tijdschrift voor economische en sociale geografie 86, 477–480. Scott, A., 2002. A new map of Hollywood: the production and distribution of American motion pictures. Regional Studies 36, 957–975. Scott, A., 2004. Hollywood and the world: the geography of motion-picture distribution and marketing. Review of International Political Economy 11, 33–61. Scott, A.J., 2006a. The Changing Global Geography of Low-Technology, Labor-Intensive Industry: Clothing, Footwear, and Furniture. World Development 34, 1517–1536. Scott, A.J., 2006b. The Changing Global Geography of Low-Technology, Labor-Intensive Industry: Clothing, Footwear, and Furniture. World Development 34, 1517–1536. Smith, A., Pickles, J., 2008. De-localisation and persistence in the European clothing industry: the reconfiguration of production networks. Regional Studies. Smith, A., Pickles, J., Buček, M., Begg, R., Roukova, P., 2008. Reconfiguring “post-socialist” regions: cross-border networks and regional competition in the Slovak and Ukrainian clothing industry. Global Networks 8, 281–307. Tokatli, N., 2007. Asymmetrical power relations and upgrading among suppliers of global clothing brands: Hugo Boss in Turkey. J Econ Geogr 7, 67–92. Tokatli, N., 2008. Global sourcing: insights from the global clothing industry—the case of Zara, a fast fashion retailer. J Econ Geogr 8, 21–38. Vang, J., Chaminade, C., 2007. Cultural Clusters, Global–Local Linkages and Spillovers: Theoretical and Empirical Insights from an Exploratory Study of Toronto’s Film Cluster. Industry and Innovation 14, 401–420. Wasser, F., 1995. Is Hollywood America? The trans‐nationalization of the American film industry. Critical Studies in Mass Communication 12, 423–437. Yamamura, E., Sonobe, T., Otsuka, K., 2003. Human capital, cluster formation, and international relocation: the case of the garment industry in Japan, 1968-98. Journal of Economic Geography 3, 37–56.
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-11-2017