ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ / THEMES IN SOUTH EASTERN EUROPEAN HISTORY
ΚωδικόςΙΧΑ401
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004571

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2015-2019

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 5
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600067000

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 111 (131)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 16:00 έως 18:30
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Συνιστάται η παρακολούθηση του ΙΧΑ 602 και ΙΧΑ 601.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να συλλάβουν την γένεση, την εξέλιξη και τη μετάλαξη του Μακεδονικού ζητήματος. Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορέσουν να κατανοήσουν τη σημερινή διάσταση του ζητήματος και το υπόβαθρο της διένεξης Ελλάδας-Σκοπίων για το όνομα.
Γενικές Ικανότητες
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα στοχεύει να καταδείξει στους φοιτητές πως το Μακεδονικό ζήτημα από ελληνοβουλγαρική εδαφική διένεξη εξελίχθηκε σε ζήτημα ταυτότητας, πως διαμορφώθηκε η σλαβομακεδονική ταυτότητα και πως το ζήτημα μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο απέκτησε ένα διαφορετικό περιεχόμενο. Εβδομάδα # 1 Ανάλυση των εννοιών Μακεδονία και Μακεδονικό ζήτημα. Εβδομάδα # 2 Η ίδρυση της βουλγαρικής εξαρχίας(1870) και η γένεση του Μακεδονικού ζητήματος. Ο ελληνοβουλγαροσερβικός εκπαιδευτικός και εκκλησιαστικός ανταγωνισμός στη Μακεδονία. Εβδομάδα# 3 Η εξέγερση του Ίλιντεν, οι ένοπλοι ανταγωνισμοί των βαλκανικών κρατών στη Μακεδονία και η αποτυχία των μεταρρυθμίσεων. Εβδομάδα # 4 Η ανάδυση σλαβομακεδονικού εθνικού σεπαρατισμού. Ανάλυση της πολιτικής σκέψης του Μισίρκωφ. Εβδομάδα #5 Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι, η κατάλυση της οθωμανικής κυριαρχίας στη Μακεδονία, η Μακεδονία κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο Εβδομάδα #6 Η σερβική Μακεδονία κατά τον Μεσοπόλεμο και η ένοπλη δράση της VMRO. Ο ανολοκλήρωτος εκσερβισμός του σλαβικού πληθυσμού. Εβδομάδα #7 Οι εξελίξεις στην ελληνική Μακεδονία κατά τον Μεσοπόλεμο. Η αλλαγή της εθνολογικής σύνθεσης του πληθυσμού. Εβδομάδα #8 Το Μακεδονικό ζήτημα και το διεθνές κομμουνιστικό κίνημα. Ο ρόλος της Κομμουνιστικής Διεθνούς στην εκκόλαψη του ''σλαβομακεδονικού έθνους'', η στάση των Βαλκανικών Κομμουνιστικών Κομμάτων στο Μακεδονικό. Εβδομάδα# 9 Η βουλγαρική κατοχή στη σερβική και ελληνική Μακεδονία κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Εβδομάδα # 10 Η πολιτική του Κομμουνιστικού Κόμματος Γιουγκοσλαβίας για τη λύση του εθνικού ζητήματος. Η ίδρυση του Κομμουνιστικού Κόμματος ''Μακεδονίας'' και η οργάνωση αντίστασης. Η ίδρυση της ''Λαϊκής Δημοκρατίας της Μακεδονίας'' (1944), η διαμόρφωση του σλαβομακεδονικού κράτους-έθνους και οι γιουγκοσλαβικές εδαφικές διεκδικήσεις στην ελληνική και σερβική Μακεδονία. Εβδομάδα #11 Το Μακεδονικό ζήτημα στο πλαίσιο των βουλγαρογιουγκοσλαβικών σχέσεων (1944-1948) Εβδομάδα #12 Η διάσταση του Μακεδονικού στον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο (1946-1949) Εβδομάδα #13 Το Μακεδονικό κατά τον Ψυχρό Πόλεμο στις σχέσεις Βουλγαρίας-Γιουγκοσλαβίας και Ελλάδας-Γιουγκοσλαβίας.
Λέξεις Κλειδιά
Mακεδονία, Βουλγαρία, Σερβία, Ελλάδα, VMRO, Κομμουνιστική Διεθνής, Σκόπια, σλαβομακεδονική ταυτότητα, σλαβομακεδονικός σεπαρατισμός, αλυτρωτισμός.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος γίνεται με διαλέξεις. Πάντα χρησιμοποιούνται χάρτες και φωτογραφίες. Προβάλλεται και DVD στο τέλος των μαθημάτων.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων602
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων30,1
Συγγραφή εργασίας / εργασιών782,6
Σύνολο1806
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σπυρίδων Σφέτας, Η διαμόρφωση της Σλαβομακεδονικής ταυτότητας. Μια επώδυνη διαδικασίας, εκδόσεις Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2003. Σπυρίδων Σφέτας, Όψεις του Μακεδονικού ζητήματος κατά τον 20ό αιώνα, εκδόσεις Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2001.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-07-2015