ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ / SEMIOTICS OF SCIENCE TEACHING
ΚωδικόςΕΠ.2.043
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΠαναγιώτης Παντίδος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003416

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 59
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΠροσανατολισμούΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600067633
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΤΕΠΑΕΠαναγιώτης Παντίδος
2. ΚΟΙΝΗ ΤΑΞΗΠαναγιώτης Παντίδος

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
α) Επιστήμες της εκπαίδευσης Η ανάλυση της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών ως διαδικασίας παραγωγής νοήματος μέσα από το σύνολο των σημειωτικών πόρων που έχουν ο/η εκπαιδευτικός και οι εκπαιδευόμενοι στη διάθεσή τους (προφορικός λόγος, ανθρώπινο σώμα, εικόνα, σχέδιο, υλικά αντικείμενα). Έμφαση στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών για μικρά παιδιά. β) Ανάπτυξη δεξιοτήτων για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγικά υπογραμμίζεται η θέση ότι η οργάνωση και ο βαθμός συνοχής των αντιληπτικών δεδομένων και των εκφραστικών μέσων (π.χ. γλώσσα, ανθρώπινο σώμα, υλικά αντικείμενα) που ενεργοποιούνται κατά τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών, και όχι μόνο, επηρεάζουν καθοριστικά τα ερμηνευτικά σχήματα των εκπαιδευόμενων για έννοιες και φαινόμενα του φυσικού κόσμου. Έτσι, η συζήτηση εστιάζεται σε ζητήματα όπως είναι η γλωσσική πραγμάτευση του (προ)επιστημονικού κώδικα (λ.χ. ρητή ή έμμεση προσέγγιση επιστημονικών εννοιών), οι όροι συγκρότησης των αφηγηματικών τόπων (των τόπων δηλαδή όπου η αφήγηση τοποθετεί τις οντότητες κατά τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών), η χρήση του ανθρωπίνου σώματος ως δυναμικού παράγοντα (συν)διαμόρφωσης των σημασιών (λ.χ. σωματική φόρμα και απόδοση επιστημονικών εννοιών), αλλά και τα υλικά αντικείμενα ως οντότητες που μετέχουν ενεργά στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών τα οποία διατρέχονται από διαφορετικού τύπου χρήσεις (τυπική, μη τυπική) και λειτουργίες (δήλωση, συνδήλωση, σύμβολο). Όλοι αυτοί οι φορείς σημείων εξειδικεύονται για την προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία, μέσω παραδειγμάτων από διδακτικές παρεμβάσεις με περιεχόμενα από τις φυσικές επιστήμες.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση βιντεοπροβολέα.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων461,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών652,6
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών πραγματοποιείται μέσω γραπτών εργασιών. Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται στην κατανόηση και εφαρμογή κριτηρίων σημειωτικής ανάλυσης κειμένου λέξεων, εικονογράφησης, του ανθρωπίνου σώματος και των υλικών αντικειμένων ως παραγόντων διαμόρφωσης του νοήματος κατά τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Χαλεβελάκη, Μ. (2010). Μια Εισαγωγή στη Σημειολογία: Θεωρία και Εφαρμογές. Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα. 2. Κουλαϊδής, Β., Δημόπουλος, Κ., Σκλαβενίτη, Σ. & Χρηστίδου, Β. (2001). Τα Κείμενα της Τεχνο- επιστήμης στον Δημόσιο Χώρο. Εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα. 3. Eco, U. (1999). Η Σημειολογία στην Καθημερινή Ζωή. Εκδόσεις Μαλλιάρης – Παιδεία, Θεσσαλονίκη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Pozzer-Ardenghi, L., & Roth, W.-M. (2010). Staging & Performing Scientific Concepts: Lecturing is Thinking with Hands, Eyes, Body, & Signs. Rotterdam: Sense Publishers. 2. Pantidos, P., Valakas, K., Vitoratos, E., and Ravanis, K. (2008). Towards applied semiotics: an analysis of iconic gestural signs regarding physics teaching in the light of theatre semiotics. Semiotica 172(1/4), 201-231. 3. Pantidos, P., Valakas, K., Vitoratos, E., and Ravanis, K. (2010). The materiality of narrative spaces: a theatre semiotics perspective into the teaching of physics. Semiotica 182(1/4), 305-325.
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-01-2017