Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα:
• αναπτύξουν την ικανότητα προγραμματισμού, σχεδιασμού και οργάνωσης της διδακτικής και γενικότερα παιδαγωγικής διαδικασίας αξιοποιώντας γνώσεις και δεξιότητες που απέκτησαν, τόσο από τα θεωρητικά μαθήματα του προπτυχιακού κύκλου σπουδών, όσο και από την Α΄ και Β΄ φάση της πρακτικής άσκησης.
• αποκτήσουν την απαραίτητη εμπειρία και ευελιξία στη διδακτική εφαρμογή προσχεδιασμένων δραστηριοτήτων και στην εφαρμογή παιδαγωγικών στρατηγικών και τεχνικών για αντιμετώπιση καθημερινών θεμάτων και προβλημάτων που ανακύπτουν στο Νηπιαγωγείο.
• απαλλαγούν από τυχόν αποκτημένα αντιπαιδαγωγικά διδακτικά στερεότυπα,από ενδοιασμούς και επιφυλάξεις και να αποκτήσουν την ικανότητα αυτοκριτικής και αυτοβελτίωσης.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Πρόκειται για τη φάση της Πρακτικής Άσκησης, κατά την οποία οι φοιτητές/-τριες αναλαμβάνουν υπό την πλήρη ευθύνη τους το ημερήσιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, με απώτερο σκοπό να αυτονομηθούν ως εκπαιδευτικοί-νηπιαγωγοί, ώστε να αναλαμβάνουν διδακτικές και γενικότερα παιδαγωγικής υφής πρωτοβουλίες.
Η Τρίτη φάση της Πρακτικής Άσκησης πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του Η΄ εξαμήνου.
Οι φοιτητές πηγαίνουν στα νηπιαγωγεία ανά δυο. Το πλήρες πρόγραμμα της Πρακτικής Άσκησης της τρίτης φάσης περιλαμβάνει: α. Διαλέξεις, σεμινάρια, εργαστηριακές ασκήσεις & φροντιστήριο που υλοποιούνται σε χώρους του τμήματος, με σκοπό την προετοιμασία των φοιτητών για την πρακτική εφαρμογή στο νηπιαγωγείο, από τους υπεύθυνους διδάσκοντες (μέλη ΔΕΠ) και τους επόπτες ΠΑ. Οι φοιτητές στο διάστημα αυτό μελετούν, σχεδιάσουν/οργανώνουν και τεκμηριώνουν το πρόγραμμα που θα εφαρμόσουν κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής τους στα νηπιαγωγεία β. Εποπτευόμενες διδασκαλίες στα νηπιαγωγεία επί τέσσερις ημέρες κάθε εβδομάδα (4Χ5=20 διδασκαλίες). γ. Συναντήσεις ανατροφοδότησης, όπου παρουσιάζονται διδασκαλίες των φοιτητών/-τριών, σχολιάζονται στην ομάδα και αξιολογούνται από διδακτική πλευρά.
Ο/η φοιτητής/τρια της Κατεύθυνσης «Ψυχολογία και Ειδική Αγωγή» πραγματοποιεί Πρακτική Άσκηση (διδασκαλίες) σε Νηπιαγωγεία της Γενικής Εκπαίδευσης, στα οποία φοιτούν παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σύμφωνα με ανάλογο πρόγραμμα που διαμορφώνεται από διδάσκοντες του Τομέα Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής και από διδάσκοντες του Τομέα Παιδαγωγικής.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Η μέθοδος Project: Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των παιδιών της προσχολικής ηλικίας, L.G.Katz, S.C.Chard, Μ. Κόνσολας. Εκδότης: Κ. ΜΠΑΜΠΑΛΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ
o Η μέθοδος Project στην προσχολική εκπαίδευση και πρώτο-σχολική εκπαίδευση. Μικροί Ερευνητές (νέα εμπλουτισμένη έκδοση – 2011). Harris - Helm Judy, Katz Lilian. Εκδότης: Μεταίχμιο
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1.Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών (ΔΕΠΠΣ) Νηπιαγωγείου
2.Oδηγός Nηπιαγωγού - Eκπαιδευτικοί σχεδιασμοί Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης
3. Ματσαγγούρας, Η.Γ. (2000). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης.
4. Μπιρμπίλη, Μ. (2005). Η ομαδοσυνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο. Μακεδνόν, 289-303
5. Χατζηγεωργίου, Γ. (2004). Γνώθι το Curriculum. Αθήνα: Ατραπός-Περιβολάκι
Ξωχέλλης, Π. (2008). Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.