ΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / DRAMA-THEATER PEDAGOGY
ΚωδικόςΥΒ.1.029
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑντώνιος Λενακάκης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003425

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 111
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΒάσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600067746
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΤΕΠΑΕΑντώνιος Λενακάκης
2. ΚΟΙΝΗ ΤΑΞΗΑντώνιος Λενακάκης
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα είναι σε θέση είναι να κατανοούν, να δημιουργούν, να παρουσιάζουν και να αξιολογούν θεατροπαιδαγωγικά δρώμενα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο, στόχοι και μεθοδολογία της Θεατροπαιδαγωγικής. Σχέση Θεατροπαιδαγωγικής με τη Θεατρική Τέχνη και τις άλλες Τέχνες, την Παιδαγωγική επιστήμη, την εκπαίδευση ενηλίκων και τη διά βίου μάθηση, τις τυπικές, μη τυπικές και άτυπες μορφές μάθησης και τους συγγενείς επιστημονικούς κλάδους. Η έννοια και τα συστατικά του θεάτρου ως παραστατικής τέχνης. Ειδικές σχέσεις Θεατροπαιδαγωγικής: Κανόνας-εμψυχωτής-ομάδα, παιχνίδι και μάθηση, συμπεριφορά, επικοινωνία, δράση, θεατρικό σημείο, αυτο-ανακάλυψη, αλληλεγγύη, διαδικασία, σκηνικό προϊόν, ενσυναίσθηση. Ο ρόλος του παιδαγωγού-εμψυχωτή.
Λέξεις Κλειδιά
Θεατροπαιδαγωγική, πολυαισθητηριακή έκφραση και επικοινωνία, αισθητική αγωγή
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Μεταξύ άλλων, χρήση και αξιοποίηση των δυνατοτήτων που μας παρέχει η πλατφόρμα του elearning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Εργαστηριακή Άσκηση200,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων261,0
Φροντιστήριο100,4
Πρακτική (Τοποθέτηση)100,4
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο301,2
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων150,6
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση στο μάθημα γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου μέσω των σκηνικών ασκήσεων και των αναλαμβανόμενων σκηνικών δράσεων που λαμβάνουν χώρα σε κάθε συνάντηση, και μέσω των παρουσιάσεων επιλεγμένων θεματικών από την ιστορία και εξέλιξη του Θεάτρου και της Θεατροπαιδαγωγικής. Στο τέλος του εξαμήνου παρουσιάζεται θεατροπαιδαγωγικό δρώμενο από τις φοιτήτριες και τους φοιτητές ομαδικά σε μικτό κοινό και παραδίνεται γραπτή εργασία/μνημόνιο, η οποία έχει το χαρακτήρα αναστοχαστικής και (αυτο)αξιολογικής έκθεσης πάνω στο παρουσιαζόμενο θεατροπαιδαγωγικό δρώμενο. Το δρώμενο μπορεί να παρουσιαστεί σε επιλεγμένους εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς ή πολιτιστικούς φορείς της πόλης. Επίσης, δίνεται η ευκαιρία επιλογής ανάμεσα σε προφορική εξέταση βάσει ύλης από τα προς επιλογή συγγράμματα και σε εκπόνηση και παρουσίαση γραπτής εργασίας βάσει ενός θέματος από την προτεινόμενη βιβλιογραφία.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Άλκηστις (2008) Μαύρη Αγελάδα – Άσπρη Αγελάδα. Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση και Διαπολιτισμικότητα. Αθήνα: Τόπος. Κωδικός στον Εύδοξο: 8782 2. Γραμματάς Θ. (1997) Θέατρο και Παιδεία. Αθήνα: εκδ. ιδίου. Κωδικός στον Εύδοξο: 178
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αρτώ, Α. (1992) Το θέατρο και το είδωλό του (μτφρ. Π. Μάτεσις). Αθήνα: Δωδώνη Άλκηστις (2012) Το αυτοσχέδιο θέατρο στο σχολείο. Αθήνα: Πεδίο Άλκηστις (2012)Το βιβλίο της δραματοποίησης. Αθήνα: Πεδίο Άλκηστις (2012) Η δραματοποίηση για παιδιά. Αθήνα: Πεδίο Άλκηστις (2000) Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Αυγητίδου, Σ. (επιμ.) (2001) Το παιχνίδι. Σύγχρονες ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Τυπωθήτω Αυδή, Α. & Χατζηγεωργίου, Μ. (2007) Η τέχνη του δράματος στην εκπαίδευση. Αθήνα: Μεταίχμιο Beauchamp, Η. (1998) Τα παιδιά και το δραματικό παιχνίδι. Εξοικείωση με το θέατρο (μτφρ. Ε. Γιανίτσκα). Αθήνα: Τυπωθήτω Bergeret, L. (1988) Ψυχοκινητικά παιχνίδια για παιδιά από 2 ως 6 χρόνων. Αθήνα: Δίπτυχο Βίννικοτ, Ντ. (1979) Το παιχνίδι, το παιδί και η πραγματικότητα (μτφρ. Α. Γιαννακούλας). Αθήνα: Καστανιώτης Chauveld, M. V. (1998) Δραστηριότητες - διερευνήσεις - ανακαλύψεις για παιδιά του νηπιαγωγείου και του δημοτικού. Αθήνα: Τυπωθήτω Γκόβας, Ν. (2003) Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο. Ασκήσεις, παιχνίδια, τεχνικές. Ένα πρακτικό βοήθημα για εμψυχωτές θεατρικών ομάδων και εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Μεταίχμιο Γκροτόφσκι, Γ. (1982) Για ένα Φτωχό Θέατρο (μτφρ. Φ. Κονδύλης, Μ. Γαΐτη-Βορρέ). Αθήνα: Θεωρία Γραμματάς, Θ. (1999) Διδακτική του Θεάτρου. Αθήνα: Τυπωθήτω Γραμματάς, Θ. (2002) Το Ελληνικό θέατρο στον 20ό αιώνα. Πολιτισμικά πρότυπα και πρωτοτυπία [2 τόμοι]. Αθήνα: Εξάντας Γραμματάς, Θ. (2004)Το θέατρο στο σχολείο. Μέθοδοι διδασκαλίας και εφαρμογής. Αθήνα: Ατραπός Γραμματάς, Θ. (2006) Για το Δράμα και το Θέατρο. Αθήνα: Εξάντας Γραμματάς, Θ. (2007) Η σχολική θεατρική παράσταση. Οδηγός για εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Ατραπός Γραμματάς, Θ. & Τζαμαριάς Τ. (2004) Πολιτιστικές εκδηλώσεις στο σχολείο. Πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός Δαράκη, Π. (1995) Το προσχολικό παιδί και οι ανάγκες του. Αθήνα: Δωδώνη Deldime, R. (1996) Θέατρο για την Παιδική και Νεανική Ηλικία (μτφρ. Θ. Γραμματάς). Αθήνα: Τυπωθήτω Έλαμ, K. (2001) Η σημειωτική θεάτρου και δράματος (μτφρ. Κ. Διαμαντάκου). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Έσσλιν, Μ. (2005) Μπρεχτ. Ο άνθρωπος και το έργο του (απόδοση Φ. Κονδύλης). Αθήνα: Δωδώνη Faur, G. & Lascar, S. (1988) Το Θεατρικό Παιχνίδι (μτφρ. Α. Στρουμπούλη). Αθήνα: Gutenberg Κακούρη, Κ. Ι. (1998) Προαισθητικές μορφές θεάτρου. Αθήνα: Εστία (1η έκδ. 1946) Καραντινός, Σ. (1949) Περί Θεάτρου. Αθήνα Kempe, A. (επιμ.) (2005) Εκπαιδευτικό δράμα και ειδικές ανάγκες. Ένα εγχειρίδιο για δασκάλους σε γενικά και ειδικά σχολεία (μτφρ. Α. Βεργιοπούλου). Αθήνα: Πατάκης Κουν, Κ. (1992) Κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας. Αθήνα: Καστανιώτης Λενακάκης, Α. (2008) Η Θεατροπαιδαγωγική ως νέο μοντέλο παρέμβασης στην αγωγή ατόμων με εμπόδια στη ζωή και στη μάθηση. Στο: Κουρκούτας Η./Chaertier J.P. (επιμ.) (2008): Παιδιά και έφηβοιμε ψυχοκοινωνικές και μαθησιακές διαταραχές. Τοπίο, σσ. 455-470 Λενακάκης, Α. (2011) Οι αντιστάσεις μας στο ανοίκειο ως πρόκληση: Ευκαιρίες διαπολιτισμικής συνάντησης και επικοινωνίας μέσω Θεατροπαιδαγωγικής. Στο: Ανδρουλάκης Γ./Μητακίδου Σ./Τσοκαλίδου Ρ. (επιμ.) (2011) Σταυροδρόμι Γλωσσών & Πολιτισμών: Μαθαίνοντας εκτός σχολείου. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συνεδρίου (σε ηλεκτρονική έκδοση). Θεσσαλονίκη: Πολύδρομο, Παιδαγωγική Σχολή Α.Π.Θ., σσ. 114-128. Μάρκαρης, Π. (1982) Ο Μπρεχτ και ο διαλεκτικός λόγος. Αθήνα: Ιθάκη Μουδατσάκις, Τ. (1994) Η θεωρία του Δράματος στη σχολική πράξη. Το Θεατρικό Παιχνίδι. Η Δραματοποίηση. Αθήνα: Καρδαμίτσας Μουδατσάκις, Τ. (2005) Το θέατρο ως πρακτική τέχνη στην εκπαίδευση. Από τον Stanislavsky, τον Brecht και τον Grotowski στο σκηνικό δοκίμιο. Αθήνα: Εξάντας Μπρουκ, Π. (1976) Η Σκηνή χωρίς Όρια (μτφρ. Μ.-Π. Παπαρά). Θεσσαλονίκη: Εγνατία Μπρουκ, Π. (1998) Η ανοιχτή πόρτα. Σκέψεις πάνω στην τέχνη και την πρακτική του θεάτρου (μτφρ. Μ. Φραγκουλάκη). Αθήνα: Κοάν Μπρουκ, Π. (1999) Ένας Άλλος Κόσμος: Σαράντα χρόνια θεατρικής αναζήτησης 1947-1987 (μτφρ. Ε. Καραμπέτσου). Αθήνα: Εστία Πάβις, Π. (2006) Λεξικό του Θεάτρου (επιμ. Κ. Γεωργουσόπουλος, μτφρ. Α. Στρουμπούλη). Αθήνα: Gutenberg Παπαδόπουλος, Γ. (1999) Δια παιδαγωγίας κοινωνικών αποτραγικοποίησις. Αθήνα: Εντός Παπαδόπουλος, Γ. (2002) Το όλον, το τραγικόν και η αγωγή. Αθήνα: Ψηφίδα Παπαδόπουλος, Γ. (2005) Καθάρσεως όρια και όροι. Αθήνα: Ψηφίδα Παπαδόπουλος Σ. (2010) Παιδαγωγική Θεάτρου. Αθήνα: Κοντύλι Παπαθανασίου, Α. & Μπασκλαβάνη, Ο. (2001) Θεατροπαιχνίδια. Αθήνα: Κέδρος Πατσαλίδης, Σ. (1997) (Εν)τάσεις και (Δια)στάσεις. Η ελληνική τραγωδία και η θεωρία του εικοστού αιώνα. Αθήνα: Τυπωθήτω Πατσαλίδης, Σ. (2000) Θέατρο και Θεωρία. Θεσσαλονίκη: University Studio Press Πούχνερ, Β. (1997) Κείμενα και αντικείμενα. Δέκα θεατρολογικά μελετήματα. Αθήνα: Καστανιώτης Πούχνερ, Β.(1988) Ελληνική Θεατρολογία. Αθήνα : Εκδόσεις Εταιρείας Θεάτρου Κρήτης Σέργη, Λ. (1987) Δραματική έκφραση και αγωγή του παιδιού. Αθήνα: Gutenberg Τσιάρας, Α. (2007) Η θεατρική αγωγή στο δημοτικό σχολείο: Μια ψυχοκοινωνιολογική προσέγγιση. Αθήνα: Παπαζήσης Χρυσάφη, M. (1991) Το δραματικό παιχνίδι στην προσχολική ηλικία. Αθήνα: Σμυρνιωτάκης Φύλλις, Χ. (1980) Ιστορία του Θεάτρου (μτφρ. Ρ. Πατεράκη). Αθήνα: Υποδομή Wooland B. (1999) Η διδασκαλία του δράματος στο Δημοτικό Σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα (Χρήσιμες πληροφορίες για τα θεατροπαιδαγωγικά δρώμενα στην ιστοσελίδα: www.theatroedu.gr)
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-01-2017