Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα
• κατανοήσουν τους θεωρητικούς άξονες της Κοινωνικής Αθλητικής Ψυχολογίας και να ευαισθητοποιηθούν στο ρόλο των κρίσιμων παραγόντων που επενεργούν στο αθλητικό γίγνεσθαι.
• συνδέσουν θεωρία με πράξη και θα αντιληφθούν το ρόλο του αθλητισμού ως θεμελειώδους κοινωνικού θεσμού
• εξοικειωθούν με τις απαραίτητες δεξιότητες που είναι απαραίτητες προκειμένου η αθλητική εμπειρία να επιφέρει θετικά αποτελέσματα στους μετέχοντες.
• εξοικειωθούν με το σχεδιασμό και την οργάνωση αθλητικών δραστηριοτήτων, συνεκτιμώντας τους κρίσιμους ψυχοκοινωνικούς παράγοντες κατά την προπονητική διαδικασία αλλά και στο σχολείο
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός: Είναι η μελέτη ειδικών θεμάτων ψυχοκοινωνικής συμπεριφοράς που σχετίζονται με τη λειτουργία του ατόμου στην ομάδα, του ηγετικού ρόλου και της αθλητικής ομάδας. Οι φοιτητές/τριες ενθαρρύνονται να αναπτύξουν μια κριτική θεώρηση των αθλητικών φαινόμενων και συμπεριφορών και να εξοικειωθούν με τον επιστημονικό τρόπο μελέτης. Όλοι οι φοιτητές έχουν την υποχρέωση να μελετήσουν ένα θέμα, να συγγράψουν μια σύντομη εργασία και να την παρουσιάσουν στους υπολοίπους φοιτητές
Διδακτικές ενότητες:
1. Εισαγωγή στην κοινωνική αθλητική ψυχολογία. Σχέση με ψυχολογία και κοινωνιολογία. Πεδίο μελέτης. Πεδίο εφαρμογών.
2. Η ψυχολογία της κοινωνικοποίησης στον αθλητισμό.
3. Ψυχοκοινωνικές πτυχές του παιδικού αθλητισμού.
4. Επίδραση των θεατών στην απόδοση. Η ψυχολογία της κοινωνικής διευκόλυνσης στον αθλητισμό.
5. Οι στάσεις στον αθλητισμό. Στάσεις και άσκηση. Τροποποίηση των στάσεων προς την άσκηση.
6. Η ψυχοκοινωνική ερμηνεία της βίας στους αθλητικούς χώρους.
7. Ψυχοκοινωνική ανάλυση επιμέρους αθλημάτων.
8. Η ηθική ανάπτυξη στον αθλητισμό. Αθλητισμός και διαμόρφωση χαρακτήρα. Ηλικία και επίπεδα ηθικής ανάπτυξης στον αθλητισμό.
9. Η ψυχολογία της ομάδας. Δομή και λειτουργία αθλητικών ομάδων. Ρόλοι, κανόνες, συμμόρφωση. Συνοχή και ομοιογένεια. Τρόποι ανάπτυξης συνοχής.
10. Η ψυχολογία του προπονητή ως ηγέτη στον αθλητισμό. Αποτελεσματική άσκηση ηγεσίας στις αθλητικές ομάδες.
11. Αρχές επικοινωνίας και προπονητής.
12. Επίλυση συγκρούσεων στον αθλητισμό.
13. Επισκόπηση.
Λέξεις Κλειδιά
Κοινωνική Αθλητική Ψυχολογία, ηγεσία, συνοχή, ηθικότητα
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δογάνης, Γ. (2009) Αθλητική ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Χριστοδουλίδης
Θεοδωράκης Γ., Γούδας, Μ., & Παπαϊωάννου, Α. (2001) Ψυχολογική υπεροχή στον αθλητισμό. Θεσσαλονίκη: Χριστοδουλίδης
Μπάουμαν, Τσορμπατζούδης, Χ.Ψυχολογία στον Αθλητισμό . Θεσσαλονίκη
Jowett, S., D. Lavallee (2011) Κοινωνική Ψυχολογία των Σπορ. Αθήνα: Ιων (επιμ. Χ. Τσορμπατζούδης)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Tenenbaum, G., & Eklund, R.C. (Eds.) 2007. Handbook of sport psychology (3rd ed.). New York: Wiley.
Weinberg, R., & Gould, D. 2010. Foundations of sport and exercise psychology (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
Williams, J. 2009. Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (6th ed.).Mountain View, CA: Mayfield.
Hardy, L., Jones, G., & Gould, D. (1996). Understanding psychological preparation for sport. Wiley, Chichester.
Martens, R. (1987). Coaches guide to sport psychology. Champaign IL. Human Kinetics. Mετάφραση στα ελληνικά Προπονητής και Αθλητική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη. Εκδόσεις Σάλτο.