ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ / Exercise and Nutrition
ΚωδικόςΝ514
ΣχολήΕπιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
ΤμήμαΕπιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τη Θεσσαλονίκη
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΕιρήνη Κοϊδου
Γνωστικό ΑντικείμενοΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000169

Πρόγραμμα Σπουδών: ΔΠΜΣ-2016-ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ-ΘΕΣ/ΚΗ-ΣΕΡΡΕΣ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 10
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογή της Άλλης ΚατεύθυνσηςΕαρινό-10
ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΕαρινό-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600069551
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες τις σχέσεις μεταξύ της διατροφής, της υγείας και των επιδόσεων στον αθλητισμό και στην άσκηση. Θα γνωρίσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόσληψη τροφής και την επιλογή, καθώς και τις μεθόδους συλλογής και ανάλυσης διατροφικών πληροφοριών για την αξιολόγηση των διατροφικών αναγκών ενός ατόμου. Τελικός στόχος του μαθήματος είναι η αποσαφήνιση της σχέση της δίαιτας και των θρεπτικών συστατικών των τροφίμων με την άσκηση και την ευζωία σε όλα τα στάδια της ζωής αλλά και σε ειδικές καταστάσεις Μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος: Μετά την ολοκλήρωση της φοίτησης στο συγκεκριμένο μάθημα, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση: • Να κατανοούν βασικές έννοιες της διατροφής σε σχέση με την άσκηση. • Να γνωρίζουν τα εργαλεία και τις τεχνικές αξιολόγησης της διατροφικής κατάστασης ενός ατόμου και πως αυτά χρησιμοποιούνται σε μια ερευνητική διαδικασία. • Να γνωρίζουν το ρόλο της δίαιτας και των θρεπτικών συστατικών στην αύξηση της απόδοσης. • Να γνωρίζουν τις βασικές οδηγίες μιας σωστής και ισορροπημένης δίαιτας πριν στη διάρκεια και μετά την άσκηση. • Να γνωρίζουν τις βασικές οδηγίες μιας σωστής και ισορροπημένης δίαιτας σε ειδικές καταστάσεις διατροφής όπως ο διαβήτης, η παχυσαρκία, οι καρδιαγγειακές παθήσεις, η οστεοπόρωση, η υπέρταση,ο καρκίνος και οι ασκούμενοι με αναπηρίες. • Να συνεργαστούν με συμφοιτητές αλλά επιστήμονες άλλων αντικειμένων για την εκπόνηση μιας διεπιστημονικής εργασίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Διατροφή και δίαιτα: Παράγοντες που επηρεάζουν τη διατροφή του ανθρώπου: νεότερα δεδομένα. Λειτουργία πεπτικού συστήματος. 2. Υδατάνθρακες: μεταβολισμός των υδατανθράκων, ο ρόλος τους στη διατροφή του ασκούμενου. Ιδιαίτερες απαιτήσεις πριν, στη διάρκεια και μετα την άσκηση. Διαφοροποιήσεις στον κύκλο ζωής του ανθρώπου (παιδική, εφηβική, τρίτη ηλικία) 3. Πρωτεϊνες: μεταβολισμός πρωτεΐνών, ο ρόλος τους στη διατροφή του ασκούμενου. Ιδιαίτερες απαιτήσεις πριν, στη διάρκεια και μετα την άσκηση. Διαφοροποιήσεις στον κύκλο ζωής του ανθρώπου. 4. Λιπίδια: μεταβολισμός των λιπιδίων, ο ρόλος τους στη διατροφή του ασκούμενου. Ιδιαίτερες απαιτήσεις πριν, στη διάρκεια και μετά την άσκηση. Διαφοροποιήσεις στον κύκλο ζωής του ανθρώπου 5. Μικροθρεπτικά συστατικά: ο ρόλος τους στη διατροφή του ασκούμενου. Ιδιαίτερες απαιτήσεις πριν, στη διάρκεια και μετα την άσκηση. Διαφοροποιήσεις στον κύκλο ζωής του ανθρώπου 6. Υδρική ισορροπία. Ο ρόλος των υγρών στην άσκηση και στη διατροφή του ανθρώπου. Ενεργειακά-αθλητικά ποτά. 7. Παρουσίαση και μελέτη βιβλιογραφίας. 8. Σεμινάριο:Διατροφική Γονιδιωματική (Nutritional Genomics) 9. Συμπληρώματα διατροφής και ο ρόλος τους στην άσκηση. 10. Διατροφική αξιολόγηση και ενεργειακές ανάγκες ασκουμένων- Διατροφικές απαιτήσεις ασκουμένων με αναπηρία. 11. Ειδικές καταστάσεις διατροφής Ι(διατροφικές διαταραχές, διατροφή και ταξίδια,) 12. Ειδικές καταστάσεις διατροφής ΙΙ (διατροφή και υπερπροπόνηση, φυτοφάγοι ασκούμενοι, αθλήτριες/παιδιά και έφηβοι) 13. Άσκηση και διατροφή: Ο ρόλος τους στην πρόληψη αλλά και αντιμετώπιση χρόνιων ασθενειών (Παχυσαρκία, σακχαρώδης διαβήτης, καρδιαγγειακές παθήσεις, οστεοπόρωση, υπέρταση, καρκίνος)
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,6
Σεμινάρια100,4
Εκπόνηση μελέτης (project)753
Συγγραφή εργασίας / εργασιών753
Σύνολο2008
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. Προετοιμασία και ενεργή συμμετοχή στο μάθημα (10%). Αναμένεται ο/η φοιτητής/τρια να προετοιμάζεται και να συμμετέχει κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Ενδιάμεσα 2-3 δοκιμασίες με ύλη που έχει διδαχθεί. 2. Ατομικές εργασίες που θα αφορουν στη μελέτη και παρουσίαση ενός ξενόγλωσου άρθρου που θα επιλέξει ο/η φοιτητής/τρια με βάση τα ενδιαφέροντα του και σύμφωνα με τα αντικείμενα που αναπτύχθηκαν στο μάθημα αλλά και μια ανασκοποπική μελέτη (30%). 3. Τελικές εξετάσεις (60%) Στο τέλος του μαθήματος θα δοθούν εξετάσεις που θα αφορούν την διδαχθείσα ύλη του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Roberta Larson Duyff: American Dietetic Association, Complete food & Nutrition Guide, 2012, Published by John Wiley & Sons, Inc. Εγχειρίδιο τροφίμων και διατροφής της Αμερικανικής Διαιτητικής Εταιρίας προσαρμοσμένο στον ελληνικό τρόπο ζωής, Roberta Larson Duyff, Επιμέλεια για την ελληνική έκδοση Ειρ. Κοΐδου, εκδ. Σοφία, 2014 Εισαγωγή στη διατροφή του ανθρώπου, Μ. Gibney, H Vorster, F. Kok. Επιμέλεια Αντ. Ματάλα, Μ. Γιαννακούλια), εκδ. Παρισιάνου, 2007. Σύγχρονη διατροφή και διαιτολογία Παπανικολάου Γ. Εκδ. Θυμάρι 2005 Διατροφή για υγεία, Άσκηση και Αθλητισμό Μ.Χασαπίδου, Α. Τσιλιγκίρογλου-Φαχαντίδου University Studio Press , 2002 Θεσσαλονίκη Nutrition for Health and Health Care, Fourth Edition, Ellie Whitney, Linda Kelly DeBruyne, Kathryn Pinna, Sharon Rady Rolfes, 2011, 2007 Wadsworth, Cengage Learning ABC of nutrition, Fourth Edition, A Stewart Truswell, 2003, BMJ Publishing Group Διατροφή και Υγεία, Ευρωστία, Αθλητική Απόδοση, Williams, M.H (επιμέλεια Λ. Συντώσης), Εκδ. Πασχαλίδη, 2003, Αθήνα Διατροφική Αξιολόγηση: Διαιτολογικό και ιατρικό ιστορικό, σωματομετρικοί, κλινικοί και βιοχημικοί δείκτες, Μανιός Γ., Ιατρ. Εκδ Πασχαλίδη, 2007 Nutrition for Health and Health Care, Fourth Edition, Ellie Whitney, Linda Kelly DeBruyne, Kathryn Pinna, Sharon Rady Rolfes, 2011, 2007 Wadsworth, Cengage Learning ABC of nutrition, Fourth Edition, A Stewart Truswell, 2003, BMJ Publishing Group www.elde.gr/ www.ede.gr http://www.hda.gr/ http://www.who.int/ http://www.diabetes.org/ http://www.iatronet.gr/diatrofi/
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-06-2015