ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ IV

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ IV / HISTORY OF THE THEATRE IV
ΚωδικόςΣΤ0104
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΑντώνιος Γλυτζουρής
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000534

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ IV
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600069586

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξαδακτύλου Β1 Θεωρητικών Όροφος 2ος (618)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 10:00 έως 13:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Εξοικείωση με τις εξελίξεις στη δραματουργία και την επαγγελματική σκηνή σε συνάρτηση με τα κινήματα του Μοντερνισμού από τα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1880 ώς τη δεκαετία του 1940.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στην ενότητα αυτή προσφέρεται ένα διάγραμμα της εξέλιξης του ευρωπαϊκού και αμερικάνικου θεάτρου την εποχή της διαμόρφωσης και ακμής του Μοντερνισμού, δηλαδή από τα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1880 ώς τη δεκαετία του 1940. Συγκεκριμένα, εξετάζονται καταρχάς η κληρονομιά και οι ποικιλίες του Ρεαλισμού στο παραπάνω διάστημα. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται το κίνημα του Συμβολισμού και οι επίγονοί του, η παράδοση του ποιητικού δράματος ώς τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Θα μελετηθούν επίσης οι εξελίξεις στο χώρο της σκηνοθεσίας καθώς επίσης και οι αναζητήσεις γύρω από τη ‘θεατρικότητα’. Τέλος, θα παρουσιαστούν διαγραμματικά επιμέρους κινήματα και ποικιλίες της ευρωπαϊκής Πρωτοπορίας: Ο Φουτουρισμός στην Ιταλία καθώς και η ρωσική πρωτοποριακή σκηνή, η εισβολή του Παραλόγου και το κίνημα του Νταντά, ο Σουρεαλισμός και το Θέατρο της Σκληρότητας, η διαμόρφωση, η ακμή και η παρακμή του Εξπρεσιονισμού και το Επικό Θέατρο.
Λέξεις Κλειδιά
Μοντερνισμός, Ρεαλισμός, Συμβολισμός, Πρωτοπορίες, Φουτουρισμός, Εξπρεσιονισμός, Νταντά, Σουρεαλισμός, Επικό Θέατρο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Παρουσιάσεις PowerPoint
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων55.52,2
Εξετάσεις271,1
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. ικανότητα εκφραστικού λόγου (10 %) 2. κατανόηση και διατύπωση εννοιών (40%) 3. κριτική ικανότητα (30%) 4. συνθετική ικανότητα (20%) Τα κριτήρια ανακοινώνονται και αναλύονται μέσα στην τάξη.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ενδεικτική Βιβλιογραφία Ι. ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ 1. Τζωρτζ Μπ. Σω, Ο άνθρωπος και τα όπλα [1894], μετ. Ζέτ. Μπέλλου, Δωδώνη, Αθήνα, χ.χ. 2. Χένρικ Ίψεν, Αγριόπαπια [1884], μετ. Βάς. Δασκαλάκη, Δωδώνη, Αθήνα, 1993. 3. Μωρ. Μάτερλινκ, Η πριγκίπισσα Μαλένα [1889], μετ. Ξ. Γεωργοπούλου, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Αθήνα, 1998 4. Φ. Γκ. Λόρκα, Ο ματωμένος γάμος [1933] Θέατρο και Ποίηση, μετ. N. Γκάτσος, Ίκαρος, Aθήνα, 1990. 5. Όσκαρ Ουάιλντ, Σαλώμη [1896], μετ. Ν. Ποριώτη, Δωδώνη, Αθήνα, 2003. 6. Λ. Πιραντέλλο, Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα [1921], μετ. Aλ. Σολομού, Δωδώνη, Aθήνα, 1986 7. Bλ. Mαγιακόφσκι, Mυστήριο Mπούφο [1918], Θεατρικά, μετ. Ά. Aλεξάνδρου, Aθήνα, Γκοβόστης, χ.χ. 8. Aλφρέ Zαρρύ, O Ουμπού βασιλιάς [1896], μετ. Γ. Mαυροΐδης, Aθήνα, Ίκαρος, 1975 9. Φρ. Βέντεκιντ, Το ξύπνημα της άνοιξης [1891], μετ. Γ. Δεπάστας, Νεφέλη, Αθήνα, 2008 10. Ά. Στρίντμπεργκ, H σονάτα των φαντασμάτων [1907], μετ. Αλ. Σολομός, Δωδώνη, Αθήνα, 1986 11. Γιουτζίν O’ Nηλ, O μαλλιαρός πίθηκος [1921], μετ. Eύα Γεωργουσοπούλου, Kέδρος, Aθήνα, 2001 12. Mπέρτολτ Mπρεχτ, O Άντρας είναι άντρας [1926], μετ. Ά. Kολτσιδοπούλου, Aθήνα, Πλανήτης, 1971 13. Ζαν Κοκτώ, H δαιμόνια μηχανή [1934], μετ. Γ. Θηβαίου, Aθήνα, Δωδώνη [1972]. 14. Pοζέ Bιτράκ, Bικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία [1928], μετ. Π. Mάτεσης, Δωδώνη, Aθήνα, χ.χ. ΙΙ. ΜΕΛΕΤΕΣ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ 1. Bablet Denis, Ιστορία σύγχρονης σκηνοθεσίας. 1ος τόμος: 1887-1914, μετ. Δ. Κωνσταντινίδης, Θεσσαλονίκη: University Studio Press 2008 2. Dusigne Jean-François, Από το Θέατρο Τέχνης, στην τέχνη του θεάτρου: ανθολογία θεμελιακών κειμένων του 20ού αιώνα, μετ. & επιμ. Μάγια Λυμπεροπούλου, Πάτρα: εκδ. ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας / Λόγος Θεατρικής Πράξης 2002 3. Fischer-­‐Lichte Erika, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τ. 2: Από τον Ρομαντισμό μέχρι σήμερα, μετ. Γιώργος Σαγκριώτης, Αθήνα: Πλέθρον 2012. 4. Hartnoll Phyllis – Peter Found (επιμ.), Λεξικό του Θεάτρου, μετ. Νίκος Χατζόπουλος, Αθήνα: Νεφέλη 2000. 5. Jomaron Jacqueline, Ιστορία σύγχρονης σκηνοθεσίας. 2ος τόμος: 1914-1940, μετ. Δ. Κωνσταντινίδης, Θεσσαλονίκη: University Studio Press 2009. 6. Pavis Patrice, Λεξικό του θεάτρου, μτφ. Αγνή Στρουμπούλη, Αθήνα: Gutenberg 2006 7. Μάτεσης Παύλος (επιμ.), Αρχιτέκτονες του σύγχρονου θεάτρου, μετ. Λ. Μαντζοπούλου, Αθήνα: Δωδώνη χ.χ. 8. Μποζίζιο Πάολο, Ιστορία του Θεάτρου, μετ. Ελίνα Νταράκλιτσα, τ. Α΄-Β΄, Αθήνα: Αιγόκερως 2006. 9. Χάρτνολ Φύλλις, Ιστορία του Θεάτρου, μετ. Ρούλα Πατεράκη, Αθήνα: Υποδομή 1980.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
α. Γενικές Ιστορίες Θεάτρου 1. Brockett Oscar G. και Franklin J. Hildy, History of the Theatre, 10η έκδ., Boston: Pearson 2008 (1η έκδ. 1968) 2. Fischer-Lichte Erika, Geschichte des Dramas : Epochen der Identität auf dem Theater von der Antike bis zur Gegenwart, 2η έκδ, Tübingen: Francke 1999. (1η 1990) 3. Russell Brown John (επιμ.), The Oxford Illustrated History of the Theatre, Oxford & NY: Oxford University Press, 1997 4. Wickham Glynne, Α History of the Theatre, London: Phaidon, 1992 5. Zarrilli Philip B. - Bruce McConachie - Gary Jay Williams - Carol Sorgenfrei, Theatre Histories: An Introduction, ΝΥ & London: Routledge, 2006 β. Εγκυκλοπαίδιες – Λεξικά 1. Banham Martin (επιμ.), The Cambridge Guide to the Theatre, Cambridge University Press 1995 (1η έκδ. 1987) 2. Bordman Gerarld (επιμ.), The Oxford Companion to American Theatre, Oxford: Oxford University Press 1984 3. Brauneck M. – G. Scheilin (επιμ.), Theaterlexikon, Begriffe und Epochen, Bühnen und Ensembles, Hamburg: Rowolt 1986 4. Cody Gabrielle H.– Evert Sprinchron (επιμ.), The Columbia Encyclopedia of Modern Drama, 2 τ., New York: Columbia University Press 2007 5. Corvin Michel (επιμ.), Dictionnaire encyclopédique du théâtre, Paris: Bordas 1991 6. Enciclopedia dello Spetacollo, 9 τ., Roma: Le Maschere 1954-1968 7. Gassner J.– E. Quinn (επιμ.), The Readers Encyclopedia of World Drama, London: Methuen 1975. 8. Hartnoll Phyllis – Peter Found (επιμ.), The Concise Oxford Companion to the Theatre, Oxford: Oxford University Press 1992 9. Hawkins-Dady M. (επιμ.), International Dictionary of Theatre, 3 τ., (I. Plays. II. Playwrights, III. Actors, Directors & Designers), Chicago & London: St. James Press 1992 10. Pavis Patrice, Dictionnaire du théâtre, Paris: Dunoc 1996 11. Rubin Don (επιμ.), The Wοrld Encyclopedia of Contemporary Theatre, 3 τ. (I. Europe, II. Americas, III. Africa), London & NY: Routledge 1994 12. Wilmerth Don B. – Tice L. Miller (επιμ.), The Cambridge Guide to American Theatre, Cambridge: Cambridge University Press 1996 γ. Ανθολογίες θεωρητικών κειμένων της περιόδου 1. Bentley Eric, The Theory of the Modern Stage : An Introduction to Modern Theatre and Drama, Reprinted with revisions, Harmondsworth: Penguin 1976 2. Cardullo Bert και Robert Knopf (επιμ.), Theater of the Avant-garde, 1890-1950 : A Critical Anthology, New Haven, CT: Yale University Press 2001. 3. Chinoy Helen Krich και Toby Cole, Directors on Directing: A Source Book of the Modern Theater, 2. rev., Indianapolis: Bobbs-Merrill 1976. 4. Drain Richard (επιμ.), Twentieth-Century Theatre : A Sourcebook, London: Routledge 1995. δ. Γενικές μελέτες για την περίοδο 1. Berghaus Günter, Theatre, Performance and the Historical Avant-Garde, New York: Palgrave / Macmillan 2005 2. Braun Edward, The Director and the Stage: From Naturalism to Grotowski, London: Methuen 1982 3. Goldberg Rose Lee, Perfomance Art: From Futurism to the Present, London: Thames & Hudson 1990 4. Innes Christopher, Avant-Garde Theatre 1892-1992, London: Routledge 1993 5. Styan J. L., Modern Drama in Theory and Practice; vol. 1. Realism and Naturalism; vol. 2: Symbolism, Surrealism and the Absurd; vol. 3: Expressionism and Epic Theatre, Cambridge: Cambridge University Press 1991 6. Szondi Peter, Theorie des modernen Dramas, Frankfurt a.M.: Suhrkamp 1956
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-03-2017