ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ: ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ: ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ / THEATRE IN EDUCATION: PLAYING THROUGH DRAMA
ΚωδικόςΦΡ0201
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜυρτώ Πίγκου ρεπούση
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000726

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2015-2018)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό634,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ: ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600069602
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές/τριες εξοικειώνονται με όλες σχεδόν τις τεχνικές που απαρτίζουν το θέατρο στην εκπαίδευση, κυρίως μέσα από παιχνίδια συναφή με το θέατρο, που στοχεύουν σε εκπαιδευτικό αποτέλεσμα. Οι φοιτητές κατακτούν τις σχετικές δεξιότητές, μαθαίνουν πρακτικές-κλειδιά του εφαρμοσμένου θεάτρου, έρχονται σε επαφή με νέες ιδέες και αναλαμβάνουν τον σχεδιασμό και την διαχείριση ολοκληρωμένων προγραμμάτων-μαθημάτων. Το μάθημα διαμορφώνει όσους επιθυμούν να εργαστούν ως εμψυχωτές θεατρικής αγωγής, ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιγραφή Το μάθημα ακολουθεί μία διττή πορεία: τα παιχνίδια και οι τεχνικές συνδυάζονται με τον ενδεχόμενο σχεδιασμό και την χρήση τους. Ταυτόχρονα, οι διάφορες τεχνικές εφαρμοσμένου θεάτρου συνδυάζονται σε ένα πλέγμα, ώστε μέρος του μαθήματος να αφιερώνεται στον σχεδιασμό εκ μέρους των φοιτητών των πρακτικών και γραπτών τους εργασιών. Το μάθημα συμπληρώνεται από έξτρα, εργαστηριακά μαθήματα (εκτός των απαιτούμενων 13) μουσικοκινητικού παιχνιδιού, κλόουν, εφαρμογής ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων κ.α. από εξωτερικούς εξειδικευμένους εμψυχωτές. Διάγραμμα του μαθήματος: 1. Περιγραφή δομής μαθήματος. Τι είναι το Θεατρικό παιχνίδι. Στόχοι και χρησιμότητα. Παιχνίδια γνωριμίας. Παιχνίδια για ζέσταμα – ενεργοποίηση. 2. Πως σχεδιάζεται ένα μάθημα θεατρικού παιχνιδιού. Παιχνίδια εμπιστοσύνης. Παιχνίδια ομαδικότητας/ ενσωμάτωσης. Χωρισμός ομάδων. Θέματα πρακτικών εργασιών. 3. Παιχνίδια storytelling. Σχεδιασμός ενός μαθήματος με αφορμή μια φωτογραφία. 4. Παιχνίδια χαρακτήρων. Οι ποιότητες Laban. Παιχνίδια στάτους. Σχεδιασμός ενός μαθήματος με αφορμή ένα παραμύθι. Η ανακριτική καρέκλα. 5. Θέατρο Forum. Τι είναι. Τεχνικές. Χρησιμότητα. Σχεδιασμός μαθήματος με βάση το θέατρο forum. . 6. Βασικές αρχές ΠΑΝΤΟΜΙΜΑΣ ή/ και ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟΥ. 7. Σχεδιασμός ενός μαθήματος με αφορμή το Αναλυτικό Πρόγραμμα (Ιστορία). Το πακέτο εξερεύνησης. Το θεατρικό παιχνίδι-κρυμμένος θησαυρός. 8. Σχεδιασμός μαθήματος προκειμένου να γίνει διαχειρίσιμη μία ενδοσχολική κατάσταση. Παρουσίαση παράστασης ειδικά σχεδιασμένης για να παρουσιαστεί μέσα στη σχολική τάξη. Ακολουθεί η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ για προέλεγχο/ (ιδέα, πρώτος σχεδιασμός, απορίες κτλ.). 9. Παρουσίαση ομαδικών πρακτικών εργασιών εντός του μαθήματος. Συμμετοχή και έλεγχος από τις υπόλοιπες ομάδες. 10. Συνέχιση παρουσίασης πρακτικών εργασιών εντός του μαθήματος. Συμμετοχή και έλεγχος από τις υπόλοιπες ομάδες 11. Συνέχιση παρουσίασης πρακτικών εργασιών εντός του μαθήματος. Συμμετοχή και έλεγχος από τις υπόλοιπες ομάδες. Ακολουθεί ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (σε δοσμένη ημερομηνία/ ώρα/ τόπο). 12. «Γίνε φιλαράκι»/ εξειδικευμένα παιχνίδια-δράσεις για την ενσωμάτωση παιδιών με κινητικά ή νοητικά προβλήματα. Εξειδικευμένες δράσεις για την αντιμετώπιση «δύσκολων» καταστάσεων που βιώνουν τα παιδιά. 13. Δημιουργώντας ένα θεατρικό κείμενο ΓΙΑ ή/ και ΜΕ παιδιά. Η σχολική θεατρική παράσταση. Τελικές απορίες επί του μαθήματος
Λέξεις Κλειδιά
Θέατρο στην Εκπαίδευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Χρήση του διαδικτύου για την επικοινωνία με τον διδάσκοντα, τη διάδοση άρθρων και βίντεο.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις120,5
Άσκηση Πεδίου271,1
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,6
Εκπόνηση μελέτης (project)271,1
Καλλιτεχνική δημιουργία40.51,6
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η υποχρεωτική φυσική παρουσία του φοιτητή (και η διαθεσιμότητά του κατά την διάρκεια των εργαστηριών) συνδυάζεται με την τελική, κατά ομάδες, παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος θεατρικού παιχνιδιού σε δοσμένο θέμα (και χώρο-χρόνο) – το οποίο οι υπόλοιπες ομάδες καλούνται, επίσης, να παρακολουθήσουν και αξιολογήσουν - , καθώς και με μία γραπτή εργασία με δύο σκέλη: το πρώτο αφορά στην γραπτή παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου μαθήματος θεατρικού παιχνιδιού βασισμένο στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με κάποιο μάθημα (συνήθως ΙΣΤΟΡΙΑ) του δημοτικού και το δεύτερο αφορά στην προσωπική αυτοαξιολόγηση του φοιτητή. Η μη συμμετοχή σε ένα από τα τρία σκέλη της αξιολόγησης επιφέρει ακύρωση και των άλλων δύο. Η συμμετοχή στις ομαδικές εργασίες-παρουσιάσεις μπορεί να αντικατασταθεί από γραπτή εργασία 3.000 λέξεων πάνω σε ελεύθερο (σχετικό με το θεατρικό παιχνίδι) θεωρητικό θέμα, με αναφορά στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βίννικοτ Ντόναλντ (2009),Το παιδί, το παιχνίδι και η πραγματικότητα, Καστανιώτης, Αθήνα Γκόβας Νίκος (2003), Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο, Μεταίχμιο, Αθήνα Boal A.(2013) Θεατρικά παιχνίδια για ηθοποιούς και για μη ηθοποιούς, Σοφία, Θεσσαλονίκη. Kempe Andy, Βεργιοπούλου Αθηνά (2005), Εκπαιδευτικό δράμα και ειδικές ανάγκες, Πατάκης, Αθήνα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ελληνόγλωσση Άλκηστις (2000) Η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα _______ (2008) Μαύρη Αγελάδα Άσπρη Αγελάδα: Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Διαπολιτισμικότητα, Αθήνα: Τόπος Αυδή, Α. & Χατζηγεωργίου, Μ. (2007) Η Τέχνη του Δράματος στην Εκπαίδευση, Αθήνα: Μεταίχμιο Γιάνναρης, Γ. (1994) Θεατρική Αγωγή και Παιχνίδι, Αθήνα: Γρηγόρη Γκόβας, Ν. (2002) Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο, Αθήνα: Μεταίχμιο Woolland B. (1999), Η Διδασκαλία του Δράματος στο δημοτικό σχολείο, μτφρ. Ε. Κανηρά, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Γραμματάς, Θ. (1999) Η διδακτική του θεάτρου, Αθήνα:Τυπωθήτω Ελένη, Ε. & Τριανταφυλλοπούλου, Κ. (2004) Το εκπαιδευτικό θέατρο στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό, Αθήνα: Πατάκη Κασσίρερ, Ε. (1994) Η παιδευτική αξία της τέχνης, μτφρ. Γ. Λυκιαρδόπουλος, Αθήνα: Έρασμος Kempe, A. (2001) Εκπαιδευτικό Δράμα και Ειδικές Ανάγκες, μτφρ. Α. Βεργιοπούλου, Αθήνα: Πατάκη Κουρετζής, Λ. (1991) Το Θεατρικό παιχνίδι, Αθήνα: Καστανιώτης Κουρετζής, Λ. & Άλκηστις (1993) Θεατρική Αγωγή 1, Αθήνα: ΟΕΔΒ Μουγιακάκος, Π., Μώρου, Α., Παπαδημούλης, Χ. & Φραγκή Μ. (2006) Θεατρική Αγωγή: Έ και Στ΄Δημοτικού, Αθήνα: ΟΕΔΒ Muller, W. (1996) Θέατρο του Σώματος και Commedia Dell’ Arte, μτφρ. Δ. Μαυρομουστάκου, Θεσσαλονίκη: University Studio Press Μπάρμπα, Ε. (2001) Θέατρο: Μοναξιά, Δεξιοτεχνία, Εξέγερση, μτφρ. Κ. Θεμελής, Αθήνα: ΚΟΑΝ Μπέντλεϋ, Ε. (1982) Το στρατευμένο θέατρο, μτφρ. Α. Αλεξανδράκη, Αθήνα: Θεωρία Μποάλ, A . (1981) Το Θέατρο του Καταπιεσμένου, Αθήνα: Θεωρία ________ (2013) Θεατρικά παιχνίδια για ηθοποιούς και για μη ηθοποιούς, μετφρ. Μαρία Παπαδήμα, Θεσσαλονίκη: Σοφία Beauchamp, H. (1998) Τα παιδιά και το δραματικό παιχνίδι, μτφρ. Ε. Πανίτσκα, Αθήνα: Τυπωθήτω Ντιούι, Τ. (1980) Εμπειρία και Εκπαίδευση, μτφρ. Λ. Πολενάκης, Αθήνα: Γλάρος Παπαθανασίου, Α. & Μπασκλαβάνη, Ο. (2001) Θεατροπαιχνίδια, Αθήνα: Κέδρος Σέξτου, Π. (2005) Θεατρο-παιδαγωγικά προγράμματα στα σχολεία, Αθήνα: Μεταίχμιο ________ (2007) Πρακτικές εφαρμογές θεάτρου στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Αθήνα: Καστανιώτης Feldenkrais, M. (1994) Συνειδητοποίηση δια μέσου της κίνησης, μτφρ. Ν. Λιακοπούλου, Αθήνα: Θυμάρι Faure, G. & Lascar, S. (1988) Το θεατρικό παιχνίδι, μτφρ. Α. Στρουμπούλη, Αθήνα: Gutenberg Ξενόγλωσση Ackroyd, J. & Boulton, J. (2003) Drama lessons for five to eleven-year-olds, London: David Fulton Allen, J. (1979) Drama in Schools: Its Theory and Practice, London: Heinemann Bany-Winters, L. (1997) On Stage, Chicago: Review Press Bennathan, J. (2000) Developing drama skills 11-14, Oxford: Heinemann Best, D. (1992) The Rationality of Feeling, Brighton: Falmer Press Boal, A. (1995) The Rainbow of Desire, London: Routledge Bolton, G. (1979) Towards a theory of drama in education, London: Longman ________ & Heathcote, D. (1999) So you want to use role-play? Α new approach in how to plan, Staffordshire: Trentham ________ (1999) Acting in classroom drama: a critical analysis, Portland, Me.: Calendar Islands Publishers Brandes D. (1982) Gamesters’ Handbook Two, Cheltenham: Stanley Thornes _________ & Phillips, H. (1977) Gamesters’ Handbook, Cheltenham: Stanley Thornes Bruner J. (1962) On knowing: essays for the left hand, New York: Athenaum Casdagli, P. (1999) Trust and Power: Taking care of ourselves through drama, London: Jessica Kingsley Cattanach, A. (1996) Drama for people with special needs, London: A & C Black Clifford, S. & Herrmann, A. (1999) Making a leap: Theatre of empowerment, London: Jessica Kingsley Davis, D. & Lawrence, C. (επιμ.) (1986) Gavin Bolton: Selected writings on Drama in Education, London: Longman Heathcote Dorothy (1995) Drama for learning: Dorothy Heathocote’s mantle of the expert approach to drama, Portmouth, NH : Heinemann Hornbrook, D. (1989) Education and Dramatic Art, Oxford: Blackwell ____________ (1998) On the subject of Drama, London: Routledge Jackson, T. (επιμ.) (1980) Learning through Theatre, Manchester: Manchester University Press Jennings, S. (1973) Remedial Drama: A handbook for teachers and therapists, London: A & C Black Johnstone, K. (1981) Impro – Improvisation and the theatre, London: Methuen Jones, P. (1996) Drama as therapy, Theatre as Living, London: Routledge Kempe, A. & Ashwell, M. (2000) Progression in Secondary Drama, Oxford: Heinemann _________ & Nicholson, H. (2001) Learning to teach Drama 11-18, London: Continuum Kershaw, B. (1992) The politics of Performance: Radical Theatre as Cultural Intervention, London: Routledge Mackey, S. (επιμ.) (1997) Practical Theatre: A post-16 approach, Cheltenham: Stanley Thornes Neelands, J. (1997) Beginning Drama 11-14, London: David Falmer Nicholas, J. (επιμ.) (2001) Drama Dance Singing: Teacher resource book, Twickenham: Dramatic Lines Nicholson, H. (επιμ.) (2000) Teaching Drama 11-18, London: Continuum Oddey, A. (1994) Devising Theatre: A practical and Theoretical Handbook, London: Routledge O’Toole, J. (1992) The Process of Drama, London: Routledge ________ & Lepp, M. (2000) Drama for Life: Stories of adult learning and empowerment, Brisbane: Playlab Peter, M. (1995) Making Drama Special: Developing Drama Practice to meet special educational needs, London: David Fulton Scher, Α. & Verrall, C. (1975) 100+ Ideas for Drama, Oxford: Heinemann __________________ (1987) Another 100+ Ideas for Drama, Oxford: Heinemann Schutzman, M. & Cohen-Cruz, J. (επιμ.) (1990) Playing Boal: theatre, therapy, activism, New York: Routledge Slade, P. (1954) Child Drama, London: University of London Press Somers, J. (1994) Drama in the Curriculum, London: Cassell Swale Jessica (2009) Drama Games for classrooms and workshops, London: Nick Hern Books Thompson, J. (επιμ.) (1998) Prison Theatre, London: Pluto Tufnell, M. & Crickmay, C. (1990) Body Space Image: Notes towards improvisation and performance, Hampshire: Dance Books Way, B. (1971) Development through Drama, London: Longman Winnicott, D.W. (1974) Playing and Reality, London: Pelican Winston J. & Tandy M. (1998) Beginning Drama 4-11, London: David Fulton Witkin, R. (1974) Intelligence of Feeling, London: Heinemann Wood, D. & Grant, J. (1977) Theatre for children: A guide to Writing, Adapting, Directing and Acring, London: Faber & Faber ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ Όλα τα βιβλία του Υπουργείου Παιδείας για όλες τις τάξεις υπάρχουν στην ιστοσελίδα: http://dschool.edu.gr/ Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση/ http://www.theatroedu.gr IDEA/ http://www.idea-org.net New Theatre Quarterly (NTQ)/ http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=NTQ Theatre Research International (University of Mainz/ Institute für Theaterwissenschaft)/ www.geisteswissenschaften.fu-berlin.de/we07/index.html Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy/ http://www.tandfonline.com/toc/cjet20/current#.VMXuzi7OXIU London Drama/ www.londondrama.org National Drama Magazine/ www.nationaldrama.co.uk Australian Script Center/ www.ozscript.org Lowdown/ Austalian Youth Performing Arts Magazine/ http://carclew.com.au/lowdown International Journal of Education and the Arts/ www.ijea.org
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-04-2017