Παιδαγωγική του Θεάτρου: Το θέατρο του Α. Μποάλ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠαιδαγωγική του Θεάτρου: Το θέατρο του Α. Μποάλ / Pedagogy of theatre: The theatre of A. Boal
ΚωδικόςΦΡ0400
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνα Ριτσάτου
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΘΕΑΤΡΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600012682

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠαιδαγωγική του Θεάτρου: Το θέατρο του Α. Μποάλ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600069604

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξαδακτύλου Β1 Θεωρητικών Όροφος 2ος (618)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 17:00 έως 20:00
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν έχει προαπαιτούμενα μαθήματα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές στις τεχνικές του Θεάτρου της Κοινότητας και του Θεάτρου του Καταπιεσμένου. Το μάθημα εξελίσσεται διαπλέκοντας τη θεωρία με την πράξη του Θεάτρου του Καταπιεσμένου, δηλαδή κινείται σε θεωρητικό αλλά και βιωματικό επίπεδο. Διατρέχει τις βασικές έννοιες που εισάγει ο Boal και τις τεχνικές του, ενώ παράλληλα δίνονται οι κατευθύνσεις για τον σχεδιασμό κοινωνικής και εκπαιδευτικής παρέμβασης. Το μάθημα ολοκληρώνεται σε 13 συναντήσεις.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Διάγραμμα μαθήματος: 1: Γνωριμία της ομάδας και εισαγωγή στο κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο της Λατινικής Αμερικής. Το Θέατρο του Καταπιεσμένου έχει την απαρχή του στην πολυτάραχη Λατινική Αμερική, αν και μέρος του εξελίχθηκε κατά τη διάρκεια της εξορίας του Boal στην Ευρώπη. Στο πρώτο μάθημα δίνονται σε αδρές γραμμές στοιχεία της Λατινοαμερικάνικης κουλτούρας, της πολιτικής ιστορίας και του ρόλου των κοινοτήτων (Toledo, 2014). 2: Εισαγωγή στις έννοιες της κοινότητας και του Θεάτρου της Κοινότητας. Σε αυτή τη συνάντηση εξετάζεται η Λατινοαμερικάνικη ιδιαιτερότητα στα κοινωνικά κινήματα της υπαίθρου, όπως η «γη και ελευθερία», το κίνημα των ακτημόνων αγροτών, το κίνημα των ιθαγενών (Ejército Zapatista de Liberación Nacional, 2005), καθώς και η σύνδεσή τους με το θέατρο. Εξετάζεται το Θέατρο της Κοινότητας ως πολιτικό, λαϊκό και εκπαιδευτικό θέατρο (O’ Connor, 2010∙ Somers, 2008). 3: Εισαγωγή στους όρους του Θεάτρου του Καταπιεσμένου. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες έρχονται σε επαφή με την κοσμοθεωρία του Θεάτρου του Boal και τις έννοιες καταπιεσμένος, σύγκρουση, spect-actor (Γκόβας και Ζώνιου, 2010), όπως και τις βασικές αρχές της Παιδαγωγικής του Καταπιεσμένου (Freire, 1970). 4-7: Εισαγωγή στο Θέατρο του Καταπιεσμένου και τις τεχνικές του. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μέσα από ασκήσεις που διευκολύνουν τη μεταμόρφωση, ασκήσεις στα εκφραστικά μέσα και την αισθητική του Θεάτρου του Καταπιεσμένου εισάγονται στα είδη: Θέατρο Εικόνας, Αόρατο Θέατρο, Θέατρο Εφημερίδας και Θέατρο της Αγοράς. Η προσωπική εμπειρία και η κοινωνική πραγματικότητα αποτελούν την πρώτη ύλη για την παραγωγή δραμάτων με πολιτικές προεκτάσεις (Boal, 1979, 1992, 1995). 8: Ανατροφοδότηση. Σε αυτή τη συνάντηση δίνεται ο χρόνος και ο χώρος για τον αναστοχασμό της διαδικασίας και την ελεύθερη έκφραση των ανησυχιών των φοιτητών και φοιτητριών. 9-12: Δημιουργία ιστοριών Θεάτρου του Καταπιεσμένου. Μέσα από τις εμπειρίες των συμμετεχόντων επεξεργάζονται δραματικά ιστορίες με τελικό στόχο ένα δράμα Θεάτρου του Καταπιεσμένου (Forcadas, 2012∙ King-Calnek, 2006∙ Schutzman & Cohen-Cruz, 1994). 13: Συζήτηση, αποτίμηση, συμπεράσματα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων55.52,2
Εξετάσεις271,1
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων συμπληρώνεται από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες ένα ατομικό ημερολόγιο γεγονότων και συμβάντων. Αξιολογείται η συμμετοχή στο μάθημα, ενώ στην τελική εξέταση οι φοιτητές και οι φοιτήτριες παρουσιάζουν δράματα Θεάτρου του Καταπιεσμένου σε ομάδες των πέντε έως οκτώ ατόμων. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το σύνολο των μαθημάτων θα παραδώσουν γραπτή εργασία μαζί με την παρουσίασή τους σε θέμα που θα συμφωνηθεί από κοινού.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Boal, A. (2013). Θεατρικά παιχνίδια για ηθοποιούς και για μη ηθοποιούς. Θεσσαλονίκη: Σοφία. Κωδικός στον Eύδοξο [33133107] Μπόαλ, Α. (1977). Θείος Πάπαρος. Αθήνα: Δωδώνη.Κωδικός στον Εύδοξο [33153599] Αυδή, A. & Χατζηγεωργίου, M. (2007). Η τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση. Αθήνα: Μεταίχμιο. Κωδικός στον Εύδοξο [24128]
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ελληνόγλωσση Γκόβας Ν.(Eπ.), (2001) 2η Συνδιάσκεψη για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα: Μεταίχμιο. Γκόβας, Ν. και Ζώνιου, Χ. (Επ.). (2010). Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα με τεχνικές Θεάτρου Φόρουμ. Αθήνα: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Ευδοκίμου-Παπαγεωργίου Ρ. (1999). Δραματοθεραπεία-Μουσικοθεραπεία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Fox, D. & I., Prilleltensky, επ. Ποταμιάνος, Γρηγόρης (2003). Κριτική Ψυχολογία/μετ. Χρύσα Ξενάκη & Παναγιώτης Χονδρός. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Ξενόγλωσση Blatner, A. (Ed.). (1996). Acting-In, Practial Applications of Psychodramatic Methodos (third ed.). New York: Springer Publishng Company. Boal, Α. (1979). Theatre of the Oppressed. London: Pluto Press. Boal, Α. (1992). The Rainbow of Desire: The Boal Method of Theatre and Therapy. London: Routledge. Boal, Α. (1995). Games for Actors and Non-Actors. London: Routledge. Ejército Zapatista de Liberación Nacional (2005). Sexta declaración de la de la selva Lacandona. México: Anagal. Forcadas, J. (2012), Praxis del Teatro del Oprimido en Barcelona. Barcelona: Fornde teatre Pa'tothom. Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum. McLaren, P. & Leonard, P. (Eds) Paulo Freire, A critical encounter. London: Routledge. Grainger, M. A. (Ed.). (2000). Practical Approaches to Dramatherapy: the shield of Perseus. London: Jessica Kingsley Publishers. Kennelly, J. (2006). “Acting out” in the public sphere: community theatre and citizenship Education. Canadian journal of education, 29, (2), 541-562. King-Calnek, J. (2006). Education for Citizenship: Interethnic Pedagogy and Formal Education at Escola Criativa Olodum. The Urban Review, 38, (2), 145-164. Moschou, Ch. & Anaya, R. (2016) The formation of Citizenship through Community Theatre, a study in Aguascalientes, Mexico. Journal of Social Science Education, under publication, November 2016. O'Connor, (Ed.) (2010). Creating Democratic Citizenship through Drama Education: the writings of Jonothan Neelands. Sterling: Trentham Books. Pigkou-Repousi, M. (2012). Ensemble Theatre and Citizenship Education How Ensemble Theatre Contributes to Citizenship Education. Unpublished doctoral dissertation University of Warwick, Institute of Education, Coventry. Refslund Sørensen, B. & Hettige, S. (2008). Building critical citizenship through community theatre? Case of theatre group Natya Chetana, 20th European Conference on Modern South Asian Studies (ECMSAS): Citizenship and education in South Asia, Manchester, 8th - 11th July Panel 31. Schutzman M. & Cohen-Cruz, J. (Eds) (1994), Playing Boal: Theatre, Therapy, Activism. London and New York: Routledge. Somers J.W. (2008). Interactive theatre: Drama as social intervention. Music and Arts in Action. 1, (1), 61-86. Toledo, V. (2014). México, regiones que caminan hacia la sustentabilidad. Puebla: Universidad Iberoamericana.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-03-2017