ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ-ΝΕΟΤΕΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:Η ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΙΨΕΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ-ΝΕΟΤΕΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:Η ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΙΨΕΝ / DRAMATURGIC ANALYSES-RECENT TEXTS: IBSEN' S DRAMATURGY
ΚωδικόςΔΡ0122
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΙωαννης Μοσχος
Γνωστικό ΑντικείμενοΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120001039

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ-ΝΕΟΤΕΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:Η ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΙΨΕΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600069610

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξαδακτύλου Ε1 Θεωρητικών Όροφος 5ος (626)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 17:00 έως 20:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο μάθημα θα εξεταστούν τα σημαντικότερα έργα του Ίψεν, κυρίως της ρεαλιστικής περιόδου (1864-1899), από την σκοπιά της δραματουργίας. Δευτερευόντως θα θιχτούν θέματα σχετικά με τα σύγχρονα ανεβάσματα των έργων στην ελληνική σκηνή. Η μελέτη των έργων θα γίνει με χρονολογική σειρά συγγραφής και παρουσίασης. Η βιβλιογραφία που θα χρησιμοποιηθεί είναι εν μέρει ελληνική και εν μέρει ξενόγλωσση (αγγλική).
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1.Εισαγωγικά στην εργοβιογραφία του Ίψεν 2.Ο νεανικός Ίψεν (Κατιλίνας, 1849• Ο τάφος του πολεμιστή, 1850• Νόρμα, 1851• Νύχτα του Αγίου Ιωάννη, 1852• Η κυρία Ίνγκερ από το Έστροτ, 1854• Γιορτή στο Σόλχαουγκ, 1855• Όλαφ Λίλιεκρανς, 1856• Τα παλικάρια στο Χέλγκελαντ, 1858• Κωμωδία του έρωτα, 1862) 3. Δύο ιστορικά δράματα (Οι μνηστήρες του θρόνου, 1863• Αυτοκράτορας και Γαλιλαίος, 1873) 4. Δύο ποιητικά δράματα (Μπραντ, 1865• Πέερ Γκυντ, 1867) 5. Οι πρώτες δοκιμές στην κοινωνική θεματολογία και Το σπίτι της κούκλας (Σύνδεσμος των νέων, 1869• Tα στηρίγματα της κοινωνίας, 1877• Το σπίτι της κούκλας, 1879) 6. Τα κοινωνικά έργα της ωριμότητας (Βρυκόλακες, 1881• Ένας εχθρός του λαού, 1882• Η αγριόπαπια, 1884) 7. Στροφή στον συμβολισμό (Ρόσμερσχολμ, 1886• Η κυρά της θάλασσας, 1888) 8. Στα σύνορα ρεαλισμού και συμβολισμού (Έντα Γκάμπλερ, 1890• Ο αρχιμάστορας Σόλνες, 1892) 9. Ένα παραγνωρισμένο έργο της ωριμότητάς του (Μικρός Έγιολφ, 1894) 10. Οδεύοντας στο τέλος (Τζων Γαβριήλ Μπόρκμαν, 1896• Όταν ξυπνήσουμε ανάμεσα στους νεκρούς, 1899) 11. Οι σκηνικές εκδοχές των έργων του Ίψεν στην ελληνική σκηνή τον 20ό αιώνα, Μέρος πρώτο (Το σπίτι της κούκλας, Βρυκόλακες, Η αγριόπαπια) 12. Οι σκηνικές εκδοχές των έργων του Ίψεν στην ελληνική σκηνή τον 20ό αιώνα, Μέρος δεύτερο (Η κυρά της θάλασσας, Έντα Γκάμπλερ Ρόσμερσχολμ, Πέερ Γκυντ) 13. Επίλογος: «Μας αφορά ακόμα ο Ίψεν;»
Λέξεις Κλειδιά
ΘΕΑΤΡΟ, ΙΨΕΝ, 19ος ΑΙΩΝΑΣ, ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ, ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρησιμοποιούμε πληροφορίες για παραστάσεις και ανεβάσματα από το Διαδίκτυο. Επίσης, υπάρχει ένα πλήρως ενημερωμένο Blackboard του μαθήματος, στο οποίο έχουν πρόσβαση όλοι οι εγγεγραμμένοι φοιτητές και φοιτήτριες.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων55.52,2
Εξετάσεις271,1
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προαιρετικές παρουσιάσεις: Υπάρχει η δυνατότητα προαιρετικών παρουσιάσεων από μία φοιτήτρια/τή ή από ομάδα φοιτητριών/τών ενός από τα εξεταζόμενα έργα του Ίψεν ή πρότασης δραματουργικής επεξεργασίας του ή παρουσίασης των ανεβασμάτων του από την ελληνική και διεθνή σκηνή. Εξετάσεις: Οι φοιτήτριες/τές θα κληθούν να απαντήσουν, σε γραπτές εξετάσεις, σε τρεις κατηγορίες ερωτήσεων: 1.Ερωτήσεις σύντομης απάντησης (40%) 2.Ερωτήσεις εκτεταμένης απάντησης (30%). 3.Σχολιασμός ενός αποσπάσματος από έργο της επιλογής τους (500 λέξεις). Η απάντηση θα είναι προετοιμασμένη και εκτυπωμένη, και θα κατατεθεί κατά την εξέταση (30%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλίο [41963153]: Ένας Εχθρός του Λαού, Ίψεν Ερρίκος, Αποστολίδης Ήρκος[μτφ. Θεοδόσης Α. Παπαδημητρόπουλος, Gutenberg, Αθήνα 2016]. Βιβλίο [41955641]: Ο Μικρός Έγιολφ, Ίψεν Ερρίκος, Αποστολίδης Ήρκος [μτφ. Θεοδόσης Α. Παπαδημητρόπουλος, Gutenberg, Αθήνα 2014]. Βιβλίο [59374092]: Ο Ερρίκος Ίψεν στην ελληνική σκηνή, Γιάννης Μόσχος [Αμολγός, Αθήνα 2017]. Βιβλίο [41963151]: Πέερ Γκυντ, Ίψεν Ερρίκος, Αποστολίδης Ήρκος [μτφ. Θεοδόσης Α. Παπαδημητρόπουλος, Gutenberg, Αθήνα 2016].
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Α] Βιβλιογραφία στα ελληνικά Α.1. Θεατρικά έργα Ίψεν: Βρυκόλακες, μτφ. Γιώργος Δεπάστας, πρόγραμμα παράστασης: Βρυκόλακες, Θεατρική Εταιρεία «Πράξη», Αθήνα 2013, σ. 21-69. Γκάμπλερ, μτφ. Γιώργος Δεπάστας, Νεφέλη, Αθήνα 2004. Η αγριόπαπια, μτφ. Ερρίκος Μπελιές, Ηριδανός, Αθήνα 2009. Η κυρά της θάλασσας, μτφ. Μαργαρίτα Μέλμπεργκ, Νεφέλη, Αθήνα 2010. Ιωάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν, μτφ. Θεοδόσης Α. Παπαδημητρόπουλος, Gutenberg, Αθήνα 2014. Νόρα (Το σπίτι της κούκλας), μτφ. Γιώργος Δεπάστας [αδημοσίευτη] . Ο αρχιμάστορας Σόλνες, μτφ. Θεοδόσης Α. Παπαδημητρόπουλος, Gutenberg, Αθήνα 2014. Οι μνηστήρες του θρόνου, μτφ. Καίτη Κάστρο, Δωδώνη, Αθήνα 1975. Οι στυλοβάτες της κοινωνίας, μτφ. Γιώργος Δεπάστας [αδημοσίευτη] . Α.2. Βιβλία και άρθρα: Βιζυηνός Γεώργιος, «Ερρίκος Ίβσεν», Εστία, τχ. 10, 8/3/1892, σ. 153-156, τχ. 11, 15/3/1892, σ. 167-171. Γλυτζουρής Αντώνης, «Ο Χένρικ Ίψεν, ο Κάρολος Κουν και η διαμόρφωση του ελληνικού θεατρικού Μοντερνισμού», στο: Αντρέας Δημητριάδης, Ιουλία Πιπινιά & Άννα Σταυρακοπούλου (επιμ.), Σκηνική πράξη στο μεταπολεμικό θέατρο. Συνέχεις και ρήξεις, Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου αφιερωμένου στον Νικηφόρο Παπανδρέου, Τμήμα Θεάτρου, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 2014, σ. 151-163. Κουκούλας Λέων, Ερρίκος Ίψεν, Παρθενών, σειρά: «Από τις διαλέξεις του Θεάτρου Κυβέλης», Αθήνα 1943, επανέκδ. στο: Πώς βλέπει ο ποιητής. Αισθητικά δοκίμια, Καστανιώτης, Αθήνα 1998, σ. 238-269. Μόσχος Γιάννης, Ο Ερρίκος Ίψεν στην ελληνική σκηνή. Από τους ‘Βρικόλακες’ του 1894 στις αναζητήσεις της εποχής μας, Αμολγός, Αθήνα 2017. Ξενόπουλος Γρηγόριος, «Το έργο του Ίψεν», Παναθήναια, τχ. 137-138, 15-30/6/1906, σ. 149-153. Παπανδρέου Νικηφόρος, Ο Ίψεν στην Ελλάδα. Από την πρώτη γνωριμία στην καθιέρωση 1890-1910, Κέδρος, Αθήνα 1983. Σταυρακοπούλου Άννα, «Βιζυηνός και Ίψεν: αμαρτήματα και παλαιές ιστορίες στα άκρα της Ευρώπης», Πρακτικά του Συνεδρίου: “Ελληνικότητα και Ετερότητα: πολιτισμικές διαμεσολαβήσεις και ‘εθνικός’ χαρακτήρας στον 19ο αιώνα”, Αθήνα, ΕΙΕ, 14-17 Μαΐου 2015 [υπό έκδοση]. Esslin Martin, «Ίψεν. Ένας εχθρός του λαού, Έντα Γκάμπλερ, Ο αρχιτέκτονας», μτφ. Φώντας Κονδύλης, στο: Πέρα από το παράλογο, Δωδώνη, Αθήνα 1989, σ. 106-130. Kott Jan, «Ξαναδιαβάζοντας τον Ίψεν», μτφ. Έλενα Πατρικίου-Ελένη Παπάζογλου, στο: Ένα θέατρο ουσίας, Χατζηνικολή, Αθήνα 1988, σ. 47-84. Shaw George Bernard, Η πεμπτουσία του Ιψενισμού, μτφ. Γιώργος Χριστογιάννης, Δωδώνη, Αθήνα 1993. Α.3. Αφιερώματα Περιοδικών στον Ίψεν:  Νέα Εστία, τχ. 705, 15/11/1956.  Διαβάζω, τχ. 181, 23/12/1987.  Αιολικά Γράμματα, τχ. 102, 5-6/1988. Α.4. Προγράμματα παραστάσεων έργων του Ίψεν: Το θέατρο του Ίψεν, Θεατρικά Τετράδια, τχ. 17, 1/1989, Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», Θεσσαλονίκη. Ο Ερρίκος Ίψεν και οι ‘Βρικόλακες’, Θεατρικά Τετράδια, τχ. 47, 11/2006, Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», Θεσσαλονίκη. Β] Ξενόγλωσση βιβλιογραφία Bentley Eric, «What Ibsen Has Meant», Southwest Review, τχ. 4, τμ. 88, 2003, σ. 531-538. Innes C. D., A Sourcebook on Naturalist Theatre, Routledge, Λονδίνο 2000. Marker Frederick J. & Marker Lise-Lone, Ibsen’s lively art. A performance study of the major plays, Cambridge University Press, Cambridge 1989. McFarlane James (επιμ.), The Cambridge Companion to Ibsen, Cambridge University Press, Cambridge 1994. Meyer Michael, Ibsen. A Biography, αναθ. έκδ. Penguin, Harmondsworth Μεγάλη Βρεττανία 1974. Moi Toril, Henrik Ibsen and the Birth of Modernism: Art, Theater, Philosophy, Oxford University Press, Οξφόρδη 2006. Reinert Otto, «Ibsen and Mimesis», Scandinavian Studies, τχ. 2, τμ. 82, 2010, σ. 213-230. Γ] Ιστότοποι All about Henrik Ibsen -Nasjonalbiblioteket [http://ibsen.nb.no] Centre for Ibsen studies [http://www.hf.uio.no] Εθνικό Κέντρο Βιβλίου [http://www.ekebi.gr/] Περιοδικό Παναθήναια (Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Α.Π.Θ.) [http://www.lit.auth. gr/node/679] Πλειάς: Ψηφιακή συλλογή ελληνικών περιοδικών του 19ου αιώνα Πανεπιστημίου Πατρών [http://xantho.lis.upatras.gr/pleias] Ψηφιοθήκη Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης [http://www.lib.auth.gr/ site/gr/ esources/digitization
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-03-2017