ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ / THEATRE IN EDUCATION
ΚωδικόςΦΡ0202
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜυρτώ Πίγκου ρεπούση
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000727

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2015-2018)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό744,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600069622
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι φοιτητές υποχρεούνται να παρακολουθήσουν τουλάχιστον 10 από τις 13 τρίωρες συναντήσεις που περιλαμβάνει το μάθημα, καθώς και να συμμετάσχουν σε μία πρακτική εφαρμογή σε σχολεία ή σε άλλο εκπαιδευτικό πλαίσιο.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/ριες θα έχουν έρθει σε επαφή με τις πιο σημαντικές μορφές του Εφαρμοσμένου Θεάτρου που χρησιμοποιούνται στο Θέατρο στην Εκπαίδευση και θα είναι σε θέση να συλλάβουν, σχεδιάσουν και εφαρμόσουν θεατροπαιδαγωγικές παρεμβάσεις/ προγράμματα στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή σε άλλα εκπαιδευτικά πλαίσια.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Βασικοί στόχοι του μαθήματος «Διδακτική: Το θέατρο στο σχολείο» είναι: Α. Να εισαγάγει τους φοιτητές στις μορφές του Εφαρμοσμένου Θεάτρου που αφορούν στο Θέατρο/ Δράμα στην Εκπαίδευση (σχολές, μορφές, εφαρμογές) και να συνδέσει το θέατρο με την κοινωνία, τον πολιτισμό και την παιδαγωγική. Β. Να προσφέρει τη δυνατότητα στους φοιτητές να σχεδιάσουν μία ολοκληρωμένη θεατροπαιδαγωγική παρέμβαση και μετά από επίβλεψη και αναστοχασμό να έχουν την ευκαιρία να την εφαρμόσουν σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας. Στο μάθημα το Θέατρο στην Εκπαίδευση προσεγγίζεται στις τρεις μορφές που μπορεί να πάρει, δηλαδή, ως διδακτικό μέσο, ως εργαλείο έρευνας και κοινωνικής παρέμβασης και ως αισθητικό αποτέλεσμα. Το μάθημα μπορεί να συμπληρωθεί από επιπλέον συναντήσεις σχετικές με το αντικείμενο (εκτός των απαιτούμενων 13) που εμπλουτίζουν τις γνώσεις/ εμπειρίες των φοιτητών: παρακολούθηση θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων, παραστάσεων για παιδιά και εφήβους με στόχο τη δημιουργία εκπαιδευτικού συνοδευτικού υλικού, συμμετοχή σε εκπαιδευτικές ημερίδες και βιωματικά εργαστήρια από προσκεκλημένους εξειδικευμένους εμψυχωτές. Σημειώνεται ότι σε κάθε μάθημα η θεωρία διαπλέκεται με την πρακτική εφαρμογή. 1. Εργαστήριο: Το Θέατρο στην Εκπαίδευση ως διδακτικό μέσο: Θεατροπαιδαγωγική & λογοτεχνία. Σύντομη ανασκόπηση εννοιών Εκπαιδευτικού Δράματος- Διερευνητικής Δραματοποίησης- Θεατροπαιδαγωγικής Μεθόδου. 2.Εργαστήριο: Το Θέατρο στην Εκπαίδευση ως διδακτικό μέσο: Θεατροπαιδαγωγική & λογοτεχνία (αναφορά και σε άλλα διδακτικά αντικείμενα εντός/ εκτός Αναλυτικού Προγράμματος όπως γλώσσα, μαθηματικά, διαπολιτισμική εκπαίδευση, περιβαλλοντική εκπαίδευση). Παραδείγματα-εφαρμογές Εκπαιδευτικού Δράματος- Διερευνητικής Δραματοποίησης- Θεατροπαιδαγωγικής Μεθόδου: στόχοι, δομή, φάσεις, ανάπτυξη-τεχνικές, παράμετροι. Ανάθεση εργασιών στους φοιτητές. 3. Εργαστήριο: Το Θέατρο στην Εκπαίδευση ως εργαλείο έρευνας και κοινωνικής παρέμβασης: Θεατροπαιδαγωγική & Διαπολιτισμικότητα. Θέατρο Εικόνα, Τεχνικές Status. 4. Εργαστήριο: Το Θέατρο στην Εκπαίδευση ως εργαλείο έρευνας και κοινωνικής παρέμβασης: Θεατροπαιδαγωγική και Παιδαγωγική της Ειρήνης. Το Κοινωνικό Θέατρο, Το Θέατρο του Καταπιεσμένου, Παιχνίδια Ρόλων. 5. Εργαστήριο: Θεατροπαιδαγωγικά Προγράμματα I: Βασικές αρχές, στοχοθεσία, θεματική, σχεδιασμός-δομή, τεχνικές, συμμετοχή κοινού. Παραδείγματα- εφαρμογές θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων. 6. Εργαστήριο: Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα II: Παραδείγματα- εφαρμογές θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. 7. Παρουσίαση πρακτικών θεατροπαιδαγωγικών παρεμβάσεων Ι. Ομάδες φοιτητών παρουσιάζουν τις εργασίες τους, σε συνέχεια διαδικτυακής αποστολής του αρχικού σχεδιασμού της παρέμβασης/ εργασίας, επιλογής της μορφής Θεάτρου στην Εκπαίδευση, στοχοθεσίας και υλικού. Συμμετοχή και αναστοχασμός από τις υπόλοιπες ομάδες. 8. Παρουσίαση πρακτικών θεατροπαιδαγωγικών παρεμβάσεων ΙΙ. Συμμετοχή και αναστοχασμός από τις υπόλοιπες ομάδες. Στις εβδομάδες που ακολουθούν οι φοιτητές καλούνται να εφαρμόσουν τις πρακτικές θεατροπαιδαγωγικές παρεμβάσεις τους σε σχολεία ή σε άλλο εκπαιδευτικό πλαίσιο. 9. Εργαστήριο: Σχεδιασμός/δημιουργία εκπαιδευτικού συνοδευτικού υλικού πριν ή/ και μετά τη θεατρική παράσταση για παιδιά και εφήβους: άξονες, θεματικές, δραστηριότητες, υλικό. 10. Εργαστήριο: Θέατρο στην Εκπαίδευση και Κουκλοθέατρο/ Θέατρο Αντικειμένων. 11. Εργαστήριο: Το Θέατρο στην Εκπαίδευση ως αισθητικό αποτέλεσμα Ι: Η σχολική γιορτή. Παραδείγματα-εφαρμογές σχολικών γιορτών: θέμα, στοχοθεσία, υλικό προς διερεύνηση, οπτική γωνία, θεατροπαιδαγωγική ανάλυση, σχολική παράσταση. 12. Εργαστήριο: Το Θέατρο στην Εκπαίδευση ως αισθητικό αποτέλεσμα ΙΙ: Η σχολική παράσταση. Βασικές παιδαγωγικές αρχές, η ομαδική δημιουργία, παραδείγματα σχολικών παραστάσεων με/χωρίς κείμενο. Από τη δραματοποίηση στη σχολική παράσταση. 13. Συνολική αποτίμηση πρακτικών θεατροπαιδαγωγικών παρεμβάσεων από ομάδες φοιτητών μετά την εφαρμογή τους: εμπειρίες από τη διδασκαλία, δυσκολίες, αναστοχασμός. Κατάθεση γραπτής ατομικής αξιολόγησης της πρακτικής θεατροπαιδαγωγικής παρέμβασης
Λέξεις Κλειδιά
Θέατρο στην Εκπαίδευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
  • Πρακτική σε σχολεία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Powerpoint παρουσιάσεις, διαδικτυακή έρευνα
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις120,5
Εργαστηριακή Άσκηση271,1
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,6
Εκπόνηση μελέτης (project)271,1
Καλλιτεχνική δημιουργία40.51,6
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών λαμβάνει υπόψη: -Τη συμμετοχή και διαθεσιμότητα των φοιτητών κατά τη διάρκεια των υποχρεωτικών εργαστηρίων σε συνδυασμό με τη συμμετοχή τους στις παρουσιάσεις των ομαδικών θεατροπαιδαγωγικών παρεμβάσεων . -Τη γραπτή ατομική αξιολόγηση για την πρακτική θεατροπαιδαγωγική παρέμβαση που εφάρμοσε η ομάδα τους. -Την ατομική γραπτή εργασία που παραδίδεται με την ολοκλήρωση του εξαμήνου αναφορικά με τον σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης θεατροπαιδαγωγικής παρέμβασης για την Πρωτοβάθμια ή Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Άβρα Αυδή & Μελίνα Χατζηγεωργίου (2007) Η τέχνη του Δράματος στην Εκπαίδευση. 48 προτάσεις για εργαστήρια θεατρικής αγωγής, Αθήνα: Μεταίχμιο Νίκος Γκόβας (2003) Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βιβλιογραφία στα Αγγλικά Boal, A. (2000), Theatre of the Oppressed, London: Pluto Press Bowell, P. & Heap, B.S. (2001) Planning Process Drama, London: David Fulton Publishers. Fleming, M.(1994) Starting Drama Teaching, London: David Fulton Publ. Fleming, M. (1997) The art of drama teaching, London: David Fulton Publishers Fleming, M. (2001) Teaching Drama in Primary and Secondary Schools. An Integrated Approach, London: David Fulton Publ. Heathcote D. & Bolton G. (1995) Drama for learning, Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert Approach to Education, Portsmouth NH: Ηeinmann. Kempe, Α. (1995) The GCSE Drama Coursebook, Stanley Thorns Publ. Morgan, N. & Saxton, J. (1987) Teaching Drama. A mind of many wonders, London: Hutchinson. Neelands, J. (1997) Beginning Drama 11-14,London: David Falmer. Νeelands, J. & Goode, T. (2000) Structuring drama work, Cambridge: Cambridge University Press. O’Neill, C. (1995) Drama Worlds: a framework for process drama, Portsmouth: Heinemann. O’Toole, J. (1992) The Process of Drama: Negotiating art and meaning, London: Routledge. O’Toole, J. & Haseman, B. (1988) Dramawise. An introduction to GCSE Drama, Oxford: Heinemann Educational. Somers, J. (1994) Drama in the Curriculum, London: Cassel Educational. Toye, N. & Prendiville, F. (2000) Drama and Traditional Story for the Early Years, London: Routledge/Falmer. Βιβλιογραφία στα Ελληνικά Άλκηστις, (2008) Μαύρη αγελάδα άσπρη αγελάδα. Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση και διαπολιτισμικότητα, Αθήνα: Τόπος. Boal A. (2013) Θεατρικά Παιχνίδια για ηθοποιούς και για μη ηθοποιούς, Θεσσαλονίκη. Γραμματάς, Θ. (1996) Fantasy land. Θέατρο για παιδικό και νεανικό κοινό, Αθήνα: Τυπωθήτω. Γραμματάς, Θ. & Τζαμαργιάς, Τ. (2004) Πολιτιστικές εκδηλώσεις στο σχολείο, Αθήνα: Ατραπός. Johnstone Keith, Impro, Ο αυτοσχεδιασμός στο θέατρο, Αθήνα: Εκδόσεις Οκτώ. Καλογεροπούλου, Ξ. (1995) Θέατρο για παιδιά. Ένας πρακτικός οδηγός, Αθήνα: Ελληνικό Κέντρο Θεάτρου για τα παιδιά και τα νιάτα. Κατσαρίδου, Μ. (2014) Η θεατροπαιδαγωγική μέθοδος, Θεσσαλονίκη: Κ. & Μ. Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη. Woolland, B. (1999) Η διδασκαλία του Δράματος στο Δημοτικό Σχολείο, μτφρ. Ε.Κανηρά, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Μουδατσάκις, Τ. (2005) Το θέατρο ως πρακτική τέχνη στην εκπαίδευση, Αθήνα: Εξάντας Παπαδόπουλος Σ. (2007), Με τη Γλώσσα του Θεάτρου, Αθήνα: Κέδρος Ροϊλού, Γ. & Καλογεροπούλου, Ξ. (επιμ.) (2002) Θέατρο για παιδιά 2. Θέατρο και σχολείο, Αθήνα: Ελληνικό Κέντρο Θεάτρου για τα Παιδιά και τους Νέους. Σέξτου, Π. (2005), Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στα σχολεία, Αθήνα: Μεταίχμιο. Ο’Sullivan, C. (2005) Σημειώσεις για το εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ετησίου σεμιναρίου «Εκπαιδευτικό Δράμα: Βασικές αρχές, διαδικασία σχεδιασμού μαθημάτων και δυνατότητες», Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικού Δράματος. Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance (UK) Journal for Drama in Education (UK) Drama Research: International Journal of Drama in Education (UΚ) Teaching Theatre Journal (USA) Applied Theatre Research (Aus) Εκπαίδευση και Θέατρο, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση καθώς και ιστοσελίδα www.theatroedu.gr
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-04-2017