ΚΕΙΜΕΝΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΕΙΜΕΝΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ / THEORY OF THE THEATRE II
ΚωδικόςΘΘ0500
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΑνδρέας-Ζωίλος Δημητριάδης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000433

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΕΙΜΕΝΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600069623

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεάτρου (Εγνατίας 122)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΕγνατία 1ος Θεωρητικών (333)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 10:00 έως 13:00
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών Γνώσεων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα • γνωρίσουν θεωρητικά κείμενα συντελεστών του θεάτρου, από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι τα μεταπολεμικά χρόνια • εξοικειωθούν με τον θεωρητικό θεατρικό λόγο • συνδέσουν τη θεωρητική σκέψη με την εξελικτική πορεία του ευρωπαϊκού θεάτρου • κατανοήσουν την αξία της θεωρητικής σκέψης και θα διαπιστώσουν ότι αυτή κάθε άλλο παρά αντιμάχεται την καλλιτεχνική έκφραση.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Oι θεωρητικοί προβληματισμοί πίσω από τη γένεση του σύγχρονου θεάτρου: οι αντιδράσεις στον Pομαντισμό, η ανάδυση του Pεαλισμού, η επικράτηση του ψυχογραφικού θεάτρου. Tα αντιρεαλιστικά κινήματα και οι πρωτεργάτες τους. Διδακτικές ενότητες 1. Εισαγωγικά 2. Η ανάδυση του Ρεαλισμού 3. Νατουραλισμός 4. Θεωρίες υποκριτικής: Κ. Στανισλάβσκι 5. Θεωρίες υποκριτικής: Λη Στρασμπεργκ 6. Ο Ρ. Βάγκνερ και η επίδρασή του στα αντιρεαλιστικά κινήματα 7. Συμβολισμός και Θεατρινισμός 8. Ντανταϊσμός και Φουτουρισμός 9. Ο Σουρεαλισμός και οι θεωρίες του Αν. Αρτώ 10. Γ. Γκροτόφσκι 11. Μαρξιστικές θεωρίες 12. Μπ. Μπρέχτ 13. Επίλογος – συμπεράσματα Κείμενα 1. Μπέρναρ Σω, «Η τεχνική καινοτομία στα έργα του Ίψεν», στο: Η πεμπτουσία του Ιψενισμού, μτφ. και εισ. Γιώργος Χριστογιάννης, Δωδώνη, Αθήνα και Γιάννινα 1993, σ. 207-222. 2. Emile Zola, «Ο Νατουραλισμός», στο: Κείμενα για την κριτική και το θέατρο, μτφ. και εισ. Χαρά Μπακονικόλα-Γεωργοπούλου και Ξένια Γεωργοπούλου, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, Αθήνα 1991, σ. 83-99. 3. August Strindberg, «Πρόλογος του συγγραφέα», στο: Δεσποινίς Τζούλια, μτφ. Μαργαρίτα Μέλμπεργκ, Νεφέλη, Αθήνα 1996, σ. 21-42. 4. Κωνσταντίν Στανισλάβσκι, Ένας ηθοποιός δημιουργείται, μτφ. Άγγελος Νίκας, Γκόνης, Αθήνα χ.χ., κεφ. 1, 2, 16. 5. Έντουαρντ Γκόρντον Κραίηγκ, «Η τέχνη του θεάτρου», στο: Παύλος Μάτεσις (επιμ.), Αρχιτέκτονες του σύγχρονου θεάτρου, μτφ. Λίζα Μαντζοπούλου, Δωδώνη, Αθήνα χ.χ., σ. 105-128. 6. Β. Ε. Μεγιερχόλντ, Κείμενα για το θέατρο, επιμ. και μτφ. Αντώνης Βογιάζος, Ιθάκη, Αθήνα 1982, σ. 132-150. 7. Φ. Τ. Μαρινέττι, «Το Βαριετέ», στο: Μανιφέστα του Φουτουρισμού, μτφ. Βασίλης Μωυσίδης, Αιγόκερως, Αθήνα 1987, σ. 97-110. 8. Σίγκμουντ Φρόιντ, «Ψυχοπαθείς χαρακτήρες επί σκηνής», στο: Ο Ντοστογέφσκι και η πατροκτονία, μτφ. Γιάννης Καλλιφατίδης και Ηλιάνα Αγγελή, Πατάκης, Αθήνα, σ. 183-199. 9. Αντονέν Αρτώ, «Για να τελειώνουμε πια με τ’ αριστουργήματα», «Tο θέατρο και η σκληρότητα», «Το θέατρο της Σκληρότητας. Πρώτο Μανιφέστο», στο: Το θέατρο και το είδωλό του, μτφ. Παύλος Μάτεσις, Δωδώνη, Αθήνα και Γιάννινα 1981, σ. 84-112. 10. Γιέρζι Γκροτόφσκι, «Για ένα φτωχό θέατρο» και «Η καινή διαθήκη του θεάτρου», στο: Για ένα φτωχό θέατρο, μτφ. Φώντας Κονδύλης, 2η έκδ., Θεωρία, Αθήνα 1982, σ. 29-41 και σ. 55-83. 11. Μπέρτολτ Μπρεχτ, «Μικρό όργανο για το θέατρο», στο: Πέντε θεωρητικά κείμενα για το θέατρο: Αριστοτέλης, Λόπε ντε Βέγα, Κορνέιγ, Σίλλερ, Μπρεχτ, μτφ. Αγγέλα Βερυκοκάκη, Ευγενία Ζωγράφου, και Ιουλία Ιατρίδη, Κάλβος, Αθήνα 1979, σ. 231-280.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσιάσεις PowerPoint
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις652,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων29.51,2
Εξετάσεις271,1
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. ικανότητα εκφραστικού λόγου (10 %) 2. κατανόηση και διατύπωση εννοιών (50%) 3. κριτική ικανότητα (30%) 4. συνθετική ικανότητα (10%) Τα κριτήρια ανακοινώνονται και αναλύονται μέσα στην τάξη.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
[17319]: Θέατρο και θεωρία, Πατσαλίδης Σάββας [10339]: Ιστορία των αισθητικών θεωριών, Μονρόε Μπέρντσλεϋ
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bentley Eric (επιμ.), The Theory of the Modern Stage: An Introduction to Modern Theatre and Drama, Penguin, Λονδίνο 1992. Brandt George W. (επιμ.), Modern Theories of Drama. A Selection of Writings on Drama and Theatre, 1850-1990, Clarendon Press, Οξφόρδη 1998. Braun Edward, The Director and the Stage. From Naturalism to Grotowski, Methuen, Λονδίνο 1982. Braun Edward, The Theatre of Meyerhold. Revolution and the Modern Stage, Methuen, London 1986. Carlson Marvin A., Theories of the Theatre. A Historical and Critical Survey from the Greeks to the Present, Cornell University Press, Ithaca και Λονδίνο 1984. Cole Toby (επιμ.), Playwrights on Playwriting. From Ibsen to Ionesco, Cooper Square Press, Νέα Υόρκη 2001 [1960]. Cole Toby και Helen Krich Chinoy (επιμ.), Actors on Acting: The Theories, Techniques, and Practices of the World’s Great Actors, Told in Their Own Words, 4η έκδ., Three Rivers Press, Νέα Υόρκη 1995 [1949]. Dukore Bernard Frank (επιμ.), Dramatic Theory and Criticism. Greeks to Grotowski, Thomson/Heinle, Βοστόνη 1985. Garfield David, A Player’s Place. The Story of the Actors Studio, Macmillan, New York 1980. Hirsch Foster, A Method to Their Madness. Τhe History of the Actors Studio, 2η έκδ., Da Capo Press, Νέα Υόρκη 2001. Matthews Brander (επιμ.), Papers on Acting, Hill and Wang, Νέα Υόρκη 1958. Stanislavski Constantin, Ένας ηθοποιός δημιουργείται, μτφ. Άγ. Νίκας, Γκόνης, Αθήνα χ.χ. Stanislavski Constantin, Πλάθοντας ένα ρόλο, μτφ. Άγ. Νίκας, Γκόνης, Αθήνα 1977. Strasberg Lee, A Dream of Passion. The Development of the Method, επιμ. Evangaline Morphos, Methuen, Λονδίνο 1989. Βάγκνερ Ριχάρδος, «Μουσική του μέλλοντος. Η ενότητα των τεχνών στο θέατρο», Θέατρο, τχ. 12 (1963), σ. 9-24. Μπρεχτ Μπέρτολντ, Οι διάλογοι από την αγορά του χαλκού, μτφ. Αντώνης Γλυτζουρής και Θωμαή Σαρηγιάννη, Δωδώνη, Αθήνα και Γιάννινα 2000. Νίτσε Φρειδερίκος, Η γέννηση της τραγωδίας, μτφ. Κ. Λ. Μεραναίος, Μαρής, Αθήνα 1954 [και μτφ. Νίκος Καζαντζάκης, Φέξης, Αθήνα 1912]. Ρίτσαρντς Τόμας, Για τη δουλειά με τον Γκροτόφσκι πάνω στις σωματικές δράσεις, μτφ. Κωνσταντίνος Αν. Θέμελης, Δωδώνη, Αθήνα και Γιάννινα 1998. Τζαρά Τριστάν, Μανιφέστα του Ντανταϊσμού, μτφ. Α. Κανελλίδης, Αιγόκερως, Αθήνα 1980.
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-04-2017