ΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ: Εμβάθυνση στην τραγική δημιουργία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ: Εμβάθυνση στην τραγική δημιουργία / SPECIAL TOPICS IN ANCIENT GREEK THEATRE I
ΚωδικόςΑΔ0301
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕλένη Παπάζογλου
Γνωστικό ΑντικείμενοΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ - ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000978

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Δραματολογία-ΠαραστασιολογίαΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν425
ΣκηνοθεσίαΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν425

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2015-2018)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν424,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600071288
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές διευρύνουν και εμβαθύνουν τη γνώση τους πάνω στο έργο των τριών τραγικών. Εξοικειώνονται με την πολλαπλότητα των μεθόδων προσέγγισης του αρχαίου δράματος και το εύρος των προτεινόμενων ερμηνειών. Μέσα από την προβολή βιντεοσκοπημένων παραστάσεων αρχαίου δράματος, οι φοιτητές διαπιστώνουν τις ποικίλες δυναμικές που καθορίζει τη σχέση του κειμένου με την παράστασή του.
Γενικές Ικανότητες
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα συνεχίζει και εμβαθύνει τις θεματικές των δύο εισαγωγικών μαθημάτων κορμού, μέσα από αναλυτικές αναγνώσεις έργων του Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Ευριπίδη. Βασικός στόχος του μαθήματος είναι, επιπλέον, να αναδείξει την πολλαπλότητα των μεθοδολογικών προσεγγίσεων του αρχαίου δράματος, αλλά και το εύρος των προτεινόμενων ερμηνειών. Παράλληλα, ανιχνεύονται οι δυναμικές που αναπτύσσονται ανάμεσα στο κείμενο και την παράσταση, μέσα από την παρουσίαση βιντεοσκοπημένων θεατρικών παραστάσεων. Α. Διδακτικές ενότητες Προσοχή: Οι διδ. ενότητες δεν αντιστοιχούν ακριβώς στις διδακτικές εβδομάδες. Ο σχολιασμός κάποιων έργων μπορεί να επεκταθεί σε περισσότερα του ενός μαθήματα, ανάλογα με το έργο αλλά και την ετοιμότητα της τάξης. Θα τηρηθεί, πάντως, η σειρά εξέτασης των έργων. Υπενθυμίζεται ότι οι φοιτητές θα πρέπει να προσέρχονται στο μάθημα, έχοντας διαβάσει το έργο που ορίζεται κάθε βδομάδα προς συζήτηση. Διδακτικές ενότητες Προσοχή: Οι διδ. ενότητες δεν αντιστοιχούν ακριβώς στις διδακτικές εβδομάδες. Ο σχολιασμός κάποιων έργων μπορεί να επεκταθεί σε περισσότερα του ενός μαθήματα, ανάλογα με το έργο αλλά και την ετοιμότητα της τάξης. Θα τηρηθεί, πάντως, η σειρά εξέτασης των έργων. Υπενθυμίζεται ότι οι φοιτητές θα πρέπει να προσέρχονται στο μάθημα, έχοντας διαβάσει το έργο που ορίζεται κάθε βδομάδα προς συζήτηση. 1. Αντουάν Βιτέζ: Τρεις Ηλέκτρες. 2. Σοφοκλής, Φιλοκτήτης. Ανάμεσα στον στρουκτουραλισμό και την πολιτική (α) 3. Σοφοκλής, Φιλοκτήτης. Ανάμεσα στον στρουκτουραλισμό και την πολιτική (β) 4. Ευριπίδης, Βάκχες. Ανάμεσα στον στρουκτουραλισμό και την ψυχανάλυση (α). 5. Ευριπίδης, Βάκχες. Ανάμεσα στον στρουκτουραλισμό και την ψυχανάλυση (β). 6. Ευριπίδης, Μήδεια. Το ζήτημα της φύσης του δραματικού προσώπου. 7. Ευριπίδης, Μήδεια: πρόσληψη 8. Σύγχρονες παραστάσεις αρχαίου δράματος (α): η Ορέστεια του Στάιν· η Ορέστεια της Μνουσκίν· η Ορέστεια του Χώλ· η Ορέστεια του Κουν. 9. Σύγχρονες παραστάσεις αρχαίου δράματος (β): οι Βάκχες του Γκρουμπερ· οι Βάκχες του Τερζόπουλου· η Ελληνική τριλογία του Σερμπάν· ο Διόνυσος το 69 του Σέχνερ· η Ηλέκτρα του Τσιάνου· οι Πέρσες του Γκότσεφ. 10. Ευριπίδης, Ελένη. Το πρόβλημα των ειδολογικών κατατάξεων. 11. Αισχύλος, Επτά επί Θήβας (α) 12. Αισχύλος, Επτά επί Θήβας (β) 13. Ευριπίδης, Φοίνισσες
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Άσκηση Πεδίου150,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων421,7
Εξετάσεις25.51,0
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές εξετάσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
D. Wiles, Το αρχαίο ελληνικό δράμα ως παράσταση, μτφ. Ελ. Οικονόμου, θεώρηση μτφ. Κ. Σκλαβενίτη, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 2009 C. Meier, Η πολιτική τέχνη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, μτφ. Φλ. Μανακίδου, επιμ. Μ. Ιατρού, Ινστιτούτο του Βιβλίου - Καρδαμίτσας, Αθήνα, 1997 B. Zimmerman, Η αρχαία ελληνική κωμωδία, μτφ. Ηλ. Τσιριγκάκης, επιμ. Δ. Ιακώβ, Παπαδήμας, Αθηνα, 2007
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Σημ. Για κάθε ένα από τα παραπάνω έργα διανέμεται στην τάξη ειδικό φυλλάδιο, με τις ειδικές θεματικές του έργου και τη σχετική βιβλιογραφία (μπορείτε να βρείτε τα φυλλάδια σε ηλεκτρονική μορφή στο blackboard). Εδώ εμφανίζεται η γενική βιβλιογραφία για τον Σοφοκλή και τον Ευριπίδη. Baldry H. C., 1981, Tο τραγικό θέατρο στην αρχαία Eλλάδα, μτφ. Γ. Xριστοδούλου, Λ. Xατζηκώστα, Aθήνα: Kαρδαμίτσας Easterling P. E. και B. M. W. Knox (επιμ.), 1990, Iστορία της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας, μτφ. N. Kονομή, Xρ. Γρίμπα, M. Kονομή, Aθήνα: Παπαδήμας Ιδ. τα κεφάλαια: P. E. Easterling, «Σοφοκλής», 394-419 και «Ευριπίδης», 420-450. Easterling P. E. (επιμ.), 2007, Οδηγός για την αρχαία ελληνική τραγωδία από το Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ, μτφ. Λ. Ρόζη και Κ. Βαλάκας, Ηράκλειο: ΠΕΚ. Goldhill Simon, 1990, “The Great Dionysia and Civic Ideology”, στο: F. Zeitlin και J. Winkler (επιμ.), Nothing to Do with Dionysus?, Πρίνστον: Princeton University Press, 97-129 Το διαβάσαμε στο Θέατρο Ι. Αυτή τη φορά θέλω να προσέξετε τον σχολιασμό του Φιλοκτήτη. Gregory J., 2005, A Companion to Greek Tragedy, Λονδίνο: Blackwell. Ιδ. τα κεφάλαια R. Scodel, “Sophoclean Tragedy”, 233-250· J. Gregory, “Euripidean Tragedy”, 251-270 και S. Halliwell, “Learning from Suffering: Ancient Responses to Tragedy”, 394-412. Knox B., 1964, The Heroic Temper: Studies in Sophoclean Tragedy, Μπέρκλευ, Λός Άντζελες και Λονδίνο: University of California Press. ΠΟΛΥ ΒΑΣΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΟΦΟΚΛΗ: άσκησε τεράστια επίδραση και εξακολουθεί να είναι ενδιαφέρον παρά τα χρόνια του. Εγκαινίασε έναν άλλον τρόπο να ορίζουμε και να ερμηνεύουμε το “ηρωικό”, μακριά από τα ιδεαλιστικά/εξιδανικευμένα στερεότυπά του: ως ένα ήθος ακραίο, “άγριο”, παραβατικό. Μεταγενέστερες μελέτες βάθυναν ακόμη περισσότερο αυτήν την οπτική. Λέσκυ Άλμπιν, 1987, Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων, μτφ. Ν. Χουρμουζιάδης, τ. 1 & 2, Αθήνα: ΜΙΕΤ. Πολλές σελίδες αυτού του βιβλίου αφορούν μόνον κλασικούς φιλολόγους. Ωστόσο, είναι ένα βασικό βιβλίο για το αρχαίο δράμα, που περιλαμβάνει όλους τους ποιητές και, κατά σημεία, μπορεί να είναι πολύ χρήσιμο και σε θεατρολόγους. Στη συζήτηση των διαφόρων ερμηνευτικών απόψεων για τα έργα, η βιβλιογραφική ενημέρωση σταματά περ. στη δεκαετία του 80. Ωστόσο, μέχρι τότε, η επισκόπηση του Λέσκυ είναι καίρια. MακΝτόναλντ Μ., 2005, Η ζώσα τέχνη της ελληνικής τραγωδίας, µτφ. Ελ. Τσερεζολε, Αθήνα: Αιθήρ. Ιδ. τα κεφάλαια “Σοφοκλής” & “Ευριπίδης”. Μέιερ Κριστιαν, 1997, Η πολιτική τέχνη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, μτφ. Φ. Μανακίδου, Αθήνα: Καρδαμίτσας. Michelini A. N., 1987, Euripides and the Tragic Tradition, Μάντισον Γουισκόνσιν: Wisconsin UP. Segal C., 1999 [11981], Tragedy and Civilization: An Interpretation of Sophocles, Oκλαχόμα: Oklahoma UP. ________, 1995, Sophocles’ Tragic World: Divinity, Nature, Society, Καίμπριτζ Μασσ.: Harvard University Press. Silk M.S. (επιμ.), 1996, Tragedy and the Tragic, Οξφόρδη: OUP Συλλογικός τόμος με πολλά και ενδιαφέροντα άρθρα για το τραγικό θέατρο, από μερικούς από τους καλύτερους μελετητές της αγγλοσαξονικού κυρίως χώρου. Sommerstein A., 2008, Αρχαίο ελληνικό δράμα και δραματουργοί, μτφ. Α. Χρήστου & Ι. Παπαδοπούλου, Αθήνα: Μεταίχμιο Ιδ. σσ. 89 – 127. Taplin Oliver, 1988, H αρχαία ελληνική τραγωδία σε σκηνική παρουσίαση, μτφ. B. Δ. Aσημομύτης, Aθήνα: Παπαδήμας Walton J. M., 2007, Το αρχαίο ελληνικό θέατρο επί σκηνής, μτφ. Κ. Αρβανίτη & Β. Μαντέλη, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Προσοχή στη χρήση αυτού του βιβλίου: α) υπάρχουν λάθη και β) η συζήτηση των ερμηνειών σε κάθε έργο είναι πολύ περιορισμένη. Συχνά, μια ερμηνεία εμφανίζεται ως αυτονόητη και αποκλειστική, παρόλο που στο πλαίσιο των αρχαιογνωστικών σπουδών έχουν υποστηριχθεί με ισχυρά επιχειρήματα πολύ διαφορετικές ερμηνευτικές προτάσεις (χαρακτηριστικό παράδειγμα η συζήτηση για τη σοφόκλεια Ηλέκτρα). ΜΗΝ ΕΠΑΝΑΠΑΥΘΕΙΤΕ λοιπόν. Winkler J. & F. Zeitlin (επιμ.), 1992, Nothing to Do With Dionysos? Athenian Drama in its Social Context, Πρινστον: Princeton University Press. Μαζί με το Silk, Tragedy & the Tragic (βλ. πιο πάνω), αποτελούν δύο βασικά βιβλία αναφοράς. Winnington-Ingram R. P., 1999, Σοφοκλής: Ερμηνευτική προσέγγιση, μτφ. Ν. Πετρόπουλος & Χ. Φαράκλας, Αθήνα: Καρδαμίτσας.
Τελευταία Επικαιροποίηση
24-02-2017