Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι φοιτήτριες/ες θα πρέπει να είναι εξοικειωμένες/νοι με τις μεθόδους έρευνας και τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών για τον εντοπισμό βιβλιογραφίας/φιλμογραφίας και την εκπόνιση ερευνητικών εργασιών. Επίσης καλό θα είναι να έχουν κάποιο θεωρητικό υπόβαθρο στα ακόλουθα πεδία γνώσης: οπτικοακουστική γλώσσα, στοιχεία αφηγηματολογίας, γενική θεωρία λογοτεχνίας και κινηματογράφου, ιστορία της τεχνης και του κινηματογράφου, στοιχεία ψυχαναλυτικής θεωρίας και θεωρίας των ειδών, στοιχεία πολιτισμικών σπουδών.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι σπουδαστές θα πρέπει να έχουν αποκομίσει συγκεκριμένες γνώσεις και δεξιότητες, όπως: Εκτεταμένη γνώση της κινηματογραφικής θεωρίας, βαθιά γνώση του καλλιτεχνικού έργου ενός διάσημου δημιουργού στο χώρο της κινηματογραφίας, π.χ. Άλφρεντ Χίτσκοκ, πολύ καλή γνώση για τις θεωρίες των ειδών και του δημιουργού, καθώς και για την ιστορική εξέλιξη του κινηματογραφικού μέσου στο πλαίσιο της κουλτούρας. Επιπλέον, θα έχουν κατακτήσει δεξιότητες όπως η δημόσια ομιλία και παρουσίαση εργασιών, η παραγωγή οπτικοακουστικού υλικό για παρουσιάσεις, συμπεριλαμβανομένων τεχνικών μοντάζ, και η εκ του σύνεγγυς μελέτη και ανάλυση οπτικοακουστικών και γραπτών κειμένων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Τίτλος μαθήματος: Θεωρία και Κριτική Κινηματογράφου. Μεγάλοι Κινηματογραφικοί Δημιουργοί. Άλφρεντ Χίτσκοκ.
Το μάθημα είναι οργανωμένο με τον ακόλουθο τρόπο. Το συνολικό έργο του δημιουργού (53 ταινίες) διαιρείται σε πέντε χρονικές περιόδους. Κάθε σπουδαστής ή ομάδα σπουδαστών αναλαμβάνει την σε βάθος μελέτη και έρευνα μιας από τις περιόδους την οποία και θα παρουσιάσει στην τάξη (σε Powerpoint παρουσιάσεις, αλλά και βίντεοκιλπς από τις ταινίες της περιόδου που θα είναι προίόν μονυάζ). Θα αναλύεται η ιστορική περίοδος και η περιρέουσα πολιτισμική ατμόσφαιρα, και θα παρουσιάζονται τα ιδιαίτερα καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά του δημιουργού εκείνης της περιοόδου (διάρκεια 5 εβδομάδες). Την έκτη εβδομάδα θα γίνεται γενική συζήτηση και ανάλυση/αποτίμηση της περιοδόδου, όπως και αυτοαξιολόγηση/αποτίμηση των παρουσιάσεων. Στο δεύτερο μέρος του μαθήματος (διάρκεια 5 εβδομάδων) θα γίνεται παρουσίαση των πρόξεψτ που κάθε σπουδαστής ή ομάδα σπουδαστών θα έχουν αναλάβει να ετοιμάσουν. Το κάθε project θα εστιάζει σε μια θεματική περιοχή από το έργο του δημιουργού που θα προσεγγίζεται από κάποια συγκεκριμένη θεωρητική σκοπιά ή συνδυασμό θεωριών (π.χ. το θρίλερ και η δημιουργία αγωνίας ως αφηγηματική τακτική, ή επηρεασμός του κοινού και ψυχαναλυτική θεωρία). Τα project θα παρουσιάζονται στην τάξη μετους ίδιους τρόπους όπως και στο πρώτο μέρος. Το τελευταίο μάθημα θα είναι αφιερωμένο στη συζήτηση των αποτελεσμάτων και την αυτοαξιολογηση της επίδοσης των σπουδαστών.
Λέξεις Κλειδιά
κινηματογραφικός δημιουργός, χρονική περίοδος, κριτική ανάλυση, παρουσιάσεις, θεωρία, αξιολόγηση
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
(Indicative)
Sloan E. Jane Alfred Hitchcock: The Definitive Filmography and Bibliography Berkley: univ.of California Press, 1995
Spoto, Donald. The Dark Side of Genius: The Life of Alfred Hitchcock.New York: Ballantine,1983.
Truffaut, Francois. Hitchcock. New York: Simon and Shuster,1984.
Rothman, William. The Murderous Gaze. Cambridge,Mass.: Harvard Univ.Press,1982.
Condon, Paul and Jim Sangster. The Complete Hitchcock. London: Virgin, 1999.
Ryall, Tom. Hitchcock and the British Cinema. London: Athlone,1986.
Sterrit,David. The Films of Alfred Hitchcock.Cambridge: Cambridge University Press,1993.
Wood,Robin.Hitchcock's Films Revisited. New York: Columbia univ. Press,1989.