Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
H διδασκαλία του μαθήματος «Mουσική Παιδαγωγική» έχει ως στόχο να βοηθήσει τους μελλοντικούς μουσικοεκπαιδευτικούς του Tμήματος Mουσικών Σπουδών, A.Π.Θ:
1. να εξοικειωθούν με την φιλοσοφία, την έρευνα και τους διεπιστημονικούς προβληματισμούς της μουσικής εκπαίδευσης, να αναπτύξουν κριτική ικανοτητα για την αξιολόγηση αυτών των γνώσεων και να διαμορφώσουν μια δική τους θεώρηση για την φύση της μουσικής και της μουσικής εκπαιδευσης καθώς και για την σπουδαιότητά τους στην ζωή όλων των ανθρώπων,
2. να συνδιάσουν την διδακτέα ύλη για τoν ρόλο της μουσικής εκπαίδευσης ως κοινωνικής δράσης με δικές τους εμπειρίες μουσικο-κοινωνικής δράσης και μάθησης ώστε οι αποκτηθείσες στο μάθημα θεωρητικές γνώσεις να μην είναι αποκομμένε,ς από τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, στην οποία ζουν και πρόκειται να εργασθούν ως μουσικοεκπαιδευτικοί,
3. να εξασκήσουν παιδαγωγική υπευθυνότητα μέσω πρωτότυπων μουσικών διδασκαλιών σε σχολεία ή κοινοτήτες που δεν έχουν ίσες ευκαιρίες για μουσική έκφραση, δημιουργικότητα και εκπαίδευση, και
4. να προετοιμαστούν μέσω της απόκτησης ακαδημαϊκών γνώσεων και πρακτικών για την αντιμετώπιση πολλαπλών μουσικοεκπαιδευτικών προβλημάτων της πολύπλοκης και συνεχώς μεταβαλλόμενης επαγγελματικής, κοινωνικής και πολιτιστικής πραγματικότητας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
H διδασκαλία του μαθήματος «Mουσική Παιδαγωγική», εισάγει τους 5ετείς φοιτητές του Tμήματος Mουσικών Σπουδών, A.Π.Θ, και μελλοντικούς μουσικοεκπαιδευτικούς , στην φιλοσοφία, την διεπιστημονική έρευνα και τις «πρακτικές» της μουσικής εκπαίδευσης.
Το μάθημα «Μουσική Εκπαίδευση» συμπεριλαμβάνει στον πυρήνα του περιεχομένου του το καινοτόμο, βιώσιμο (από το 2000) και διεπιστημονικό έργο C.A.L.M. (Community Action in Learning Music—http://www.mus.auth.gr/cms/?q=en/node/118) , το οποίο έχει ως στόχο την ενεργή κοινοτική δράση των φοιτητών του μαθήματος, οι οποίοι διδάσκουν σε πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά «αγνοημένες» κοινότητες μάθησης ή/και σχολεία. Το πρόγραμμα CALM έχει βραβευτεί με το «Βραβείο Ακαδημαϊκής και Επιστημονικής Αριστείας στην Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» (http://excellence.minedu.gov.gr/listing/86-calm) από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καθώς και με το «Βραβείο Ακαδημαϊκής Έρευνας και Καινοτομίας» από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Το γεγονός ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση των φοιτητών του μαθήματος «Μουσική Εκπαίδευση» διενεργείται μέσω της ενεργούς συμμετοχής τους στην πραγματική μουσικοεκπαιδευτική διαδικασία διδάσκοντας μια τάξη σχολείου ή κοινότητας δεν πρέπει να θεωρηθεί ως μια πρακτική εξάσκηση που ακολουθεί ή συμπληρώνει το θεωρητικό μέρος ενός μουσικοπαιδαγωγικού μαθήματος, όπως συμβαίνει συνήθως στην ανώτατη εκπαίδευση. Αντιθέτως, αποτελεί μια έμπρακτη εφαρμογή του εκπαιδευτικού μοντέλου της «κοινότητας μάθησης», σύμφωνα με το οποίο η ακαδημαϊκή γνώση πηγάζει, τροφοδοτείται και κατευθύνει την επιστημονική μελέτη και έρευνα του φοιτητή μέσα από τις εμπειρίες, τις ανάγκες και το κοινωνικό έργο του (βλ. για την διδασκαλία του συγκεκριμένου μαθήματος ειδικό κεφάλαιο στο The Oxford Handbook of Music Education (Volume 2, σελ. 371-388). Oxford: Oxford University Press.
Τα θέματα στα οποία επικεντρώνεται η διδακτέα ύλη είναι, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1) Η μουσική εκπαίδευση και ο ρόλος της στην ζωή των ανθρώπων,
2) Ανασκόπηση της φιλοσοφίας και των θεωριών της μουσικής παιδαγωγικής,
3) Διεπιστημονικές προσεγγίσεις της μουσικής εκπαίδευσης (Μουσική Ψυχολογία/Παιδαγωγική/Πολιτισμικές Επιστήμες)
4) Μουσική διδακτική/μαθησιακή διαδικασία ως συλλογική, κοινωνική και δημοκρατική δράση
5) Εκπαιδευτικά προγράμματα Γενικής Μουσικής σε νέα πλαίσια
6) Μουσικός αυτοσχεδιασμός και σύνθεση ως μουσικοεκπαιδευτικές «πρακτικές»
7) Μουσική δημιουργικότητα ως εκπαιδευτική/παιδαγωγική πρακτική κοινωνικοποίησης