Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Eκτός από την εξοικείωση των φοιτητών του μαθήματος με την εκπαιδευτική και ψυχολογική θεωρία και έρευνα της κριτικής διακαλλιτεχνικής σκέψης, στόχος του μαθήματος είναι η διερεύνηση και συνειδητοποίηση των διαφόρων σταδίων της δημιουργικής διαδικασίας μέσα από δικές τους διακαλλιτεχνικές εμπειρίες και πειραματισμούς που δίνουν έμφαση στη σχέση τους με το ηχητικό περιβάλλον τους (ακουστική οικολογία) και την οπτικο-ακουστικότητα (audiovisuality) και την κοινωνική δικαιοσύνη.
Συγκεκριμένα, οι στόχοι του μαθήματος περιλαμβάνουν:
1) Την χρήση της διακαλλιτεχνικής δημιουργικής διαδικασίας ώστε
α) να ξεπεραστούν προκαθορισμένα πλαίσια αντίληψης,
β) να καταπολεμηθεί η ιδρυματοποιημένη απομόνωση της εκπαίδευσης καλλιτεχνικών ειδικοτήτων στο πανεπιστήμιο και
γ) να ανακαλυφθούν νεα μουσικά, εικαστικά και εκπαιδευτικά νοήματα,
2) Την διεύρυνση προσωπικών τρόπων διακαλλιτεχνικής έκφρασης και μουσικο-εκπαιδευτικών πρακτικών πέρα από προκαθορισμένους κοινωνικά ρόλους και καλλιτεχνικές οριοθετήσεις,
3) Την εξερεύνηση διακαλλιτεχνικών δημιουργικών προσεγγίσεων και τον πειραματισμό,
4) Την εκτίμηση της αξίας της πολυμορφίας των δημιουργικών διαδικασιών για την εξέλιξη του ακουστικού πολιτιστικού περιβάλλοντος, την κοινωνική δικαιοσύνη και την εκπαίδευση.
Περιεχόμενο Μαθήματος
A̟πό τις αρχές της δεκαετίας του '70 ψυχολόγοι και εκ̟παιδευτικοί άρχισαν να ερευνούν συστηματικά το ̟πρόβλημα της δημιουργικής σκέψης στις τέχνες με
α̟ποτέλεσμα να ̟παραχθεί μια ευρεία γκάμα ερευνών λόγω των διαφορετικών αισθητικών θεωριών, στις ο̟ποίες στηρίζονται, καθώς και των μεθοδολογικών διαδικασιών,που χρησιμο̟ποιούνται.
Ειδικότερα, θα εξετασθούν τα παρακάτω θέματα:
1) Απαρχές και λειτουργίες της διακαλλιτεχνικής δημιουργικότητας,
2) Κριτικές θεωρίες της οπτικοποίησης του ήχου και της ηχοποίησης της εικόνας,
3) Εξερευνώντας την διακαλλιτεχνική δημιουργικότητα (audiovisuality)
4) Δημιουργώντας soundscapes,
5) Διακαλλιτεχνικότητα, κοινότητες «μάθησης» και κοινωνική δικαιοσύνη
Σ' αυτό το μάθημα δίνεται μια μοναδική ακαδημαϊκή ευκαιρία στους φοιτητές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών να συνεργαστούν με τους φοιτητές του Εικαστικού Τμήματος, οι οποίοι παρακαλουθούν υποχρεωτικά το μάθημα, στο ερευνητικό πρότζεκτ CR.E.A.M. (ακρωνύμιο του Creative Encounters with Art and Music - http://www.mus.auth.gr/cms/?q=node/491) που ξεκίνησε το 2010 (βλ. http://creamauth.blogspot.gr) και περιλαμβάνει την δημιουργία μιας ενδιαφέρουσας και επίκαιρης σειράς διακαλλιτεχνικών προσεγγίσεων με θέμα την εκπαίδευση, την ακουστική οικολογία και την κοινωνική δικαιοσύνη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ενδεικτικά, κεφάλαια από:
SULLIVAN, T., & WILLINGHAM, L. (Eds.) (2002). Creativity and Music Education. Canadian Music Educators Association.
HALLAM, S., CROSS, I., & THAUT, M. (Eds.) (2009). The Oxford Handbook of Music Psychology. Oxford: Oxford University Press.
BURNARD, P. (2012). Musical Creativities in Practice. Oxford: Oxford University Press.