Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η Ψυχοακουστική και η Γνωστική Ψυχολογία της μουσικής είναι δύο σχετικά νέοι επιστημονικοί κλάδοι με αντικείμενο τη μελέτη της (ψυχολογικής) αντίδρασης του ανθρώπου στα ηχητικά φαινόμενα και ειδικότερα στη μουσική. Το ενδιαφέρον της έρευνας στρέφεται, τόσο στη διερεύνηση χαρακτηριστικών φυσιολογικών/νοητικών διεργασιών που εντοπίζονται κατά την πρόσληψη και νοητική επεξεργασία των ηχητικών/μουσικών ερεθισμάτων, όσο και στον τρόπο με τον οποίο οι διεργασίες αυτές σχετίζονται με γενικότερες γνωστικές λειτουργίες (αντίληψη, μνήμη, προσοχή, σκέψη, γλώσσα). Το συγκεκριμένο εξαμηνιαίο μάθημα περιλαμβάνει αρχικά μια εισαγωγική αναφορά στις σύγχρονες τάσεις και η οριοθέτηση των επιμέρους τομέων της έρευνας γίνεται μέσα από μια σύντομη επισκόπηση σημαντικών θεωρητικών και πειραματικών ευρημάτων που οδήγησαν στη διαμόρφωση του σύγχρονου ερευνητικού πεδίου στους τομείς αυτούς. Στην αρχή του δεύτερου μήνα διδασκαλίας του μαθήματος, κάθε συμμετέχων/ουσα σχεδιάζει ατομικά δύο ερευνητικά έργα (συμπεριφορικά πειράματα) με τη συμμετοχή πραγματικών ακροατών, τα οποία στη συνέχεια εκτελεί παράλληλα και ολοκληρώνει σταδιακά κατά την υπόλοιπη διάρκεια του εξαμήνου. Κάθε ένας από τους δύο διδάσκοντες καθηγητές αναλαμβάνει την αποκλειστική επίβλεψη και καθοδήγηση των συμμετεχόντων σε ένα ερευνητικό έργο. Το πρώτο πείραμα επικεντρώνεται σε ζητήματα περιφερικής ακουστικής επεξεργασίας και διερευνά κάποιο ερώτημα από το πεδίο της αντίληψης θεμελιωδών χαρακτηριστικών της αντίληψης του ήχου, όπως η ακουστότητα, το τονικό ύψος και η χροιά. Το δεύτερο, ασχολείται με ένα ερευνητικό ερώτημα από το πεδίο της αντίληψης σύνθετων μουσικών δομών (ρυθμός, μελωδία, αρμονία), ή μπορεί ακόμη να σχετίζεται με τις συναισθηματικές καταστάσεις που εγείρει η μουσική, ή την επίδραση της μουσικής στην γνωστική επεξεργασία πολυαισθητηριακών ερεθισμάτων. Η εκπόνηση των δύο παραπάνω πειραμάτων μέσα από διαδικασίες μάθησης που βασίζονται στη διερεύνηση ερευνητικών ζητημάτων κάτω από πραγματικές συνθήκες, οι συμμετέχοντες εκτίθενται σε ένα ευρύ φάσμα εμπειριών που σχετίζονται α) με το σχεδιασμό και την υλοποίηση συμπεριφορικής πειραματικής έρευνας, β) τη συλλογή και την ποσοτική ανάλυση πειραματικών δεδομένων, γ) τη συγγραφή επιστημονικών άρθρων, και δ) τη δημοσιοποίηση και διάχυση ερευνητικών ευρημάτων.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Παπαδέλης, Γεώργιος. (2007). Ζητήματα αντίληψης του μουσικού ρυθμού. Θεωρητική προσέγγιση, πειραματικά ευρήματα. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. (ISBN 978-960-12-1623-2)
Παπαδέλης, Γεώργιος. (2008). Γλωσσική και μουσική αντίληψη: Αυτόνομα ή αλληλοεπικαλυπτόμενα γνωσιακά (νευρωνικά) υποσυστήματα; Στο: Ευδοκιμίδης, I. & Πόταγας, K. Συζητήσεις για τον Λόγο στο Αιγινήτειο. Αθήνα: Σύναψις.
Τσαούσης, Γιάννης και Ρούσσος, Πέτρος. (2011). Στατιστική στις επιστήμες της συμπεριφοράς με τη χρήση του SPSS. Μοτίβο εκδοτική Α.Ε.- Εκδόσεις ΤΟΠΟΣ. (ISBN 978-960-6863-69-1).
Krommyda, M., Papadelis, G., Chatzikallia, K., Pastiadis, K. & Kardaras, P. (2008). Does awareness of musical structure relate to general cognitive and literacy profile in children with learning disabilities? Proceedings of the Fourth conference on Interdisciplinary Musicology (CIM 08). Thessaloniki, Greece.
Moritz, C., Yampolsky, S., Papadelis, G., Thomson, J., & Wolf, M. (2012). Links between early rhythm skills, musical training, and phonological awareness. Reading and Writing, 1–31. doi:10.1007/s11145-012-9389-0