Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι φοιτητές πρέπει να είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τη χρήση προγραμμάτων ηλεκτρονικής μουσικής σημειογραφίας (Finale - Sibelius) σε Η/Υ (PC, Apple). Στο σεμινάριο γίνονται δεκτοί έως δεκαπέντε (15) φοιτητές. Η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική. Οι φοιτητές συνίστανται να έχου περάσει τα μαθήματα "Νεοελληνική Μουσική" (ΙΠ1006) και "Όψεις και στάδια της νεοελληνικής μουσικής πρωτοπορίας πριν και μετά το 1945 (Μητρόπουλος, Σκαλκώτας, Δραγατάκης, Χρήστου)" (ΙΠ2010), τουλάχιστον με βαθμό 7,5.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένονται να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν και να μεταφέρουν σε κάποιο πρόγραμμα ηλεκτρονικής μουσικής σημειογραφίας (Finale - Sibelius), μουσικά χειρόγραφα νεοελλήνων συνθετών, με υψηλό βαθμό πιστότητας/αυθεντικότητας και μουσικολογικό σχολιασμό στο επίπεδο μιας κριτικής έκδοσης.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα επεξηγούνται οι βασικοί τύποι εκδόσεων μουσικών χειρογράφων (facsimile, urtext, performance, critical), τα χαρακτηριστικά της κάθε μίας περίπτωσης, ο τρόπος εργασίας για την εκπόνηση μιας μουσικής έκδοσης, η ενδελεχής εξέταση του χειρογράφου και τα προβλήματα που μπορεί να έχει (λάθη, δυσανάγνωση, περίπτωση διπλών/πολλαπλών εκδοχών, έλλειψη στοιχείων κλπ.). Αναλύονται περιπτώσεις χειρογράφων ελλήνων συνθετών (με διαβαθμισμένη δυσκολία). Συζητώνται ζητήματα κριτικού σχολιασμού βάσει βιβλιογραφίας και πηγών. Αναλύονται τα στάδια μετάβασης του χειρόγραφου υλικού σε ηλεκτρονική μορφή.
Κάθε φοιτητής αναλαμβάνει την έκδοση ενός χειρόγραφου έργου/αποσπάσματος έργου ενός έλληνα συνθέτη σε μορφή κριτικής έκδοσης. Για την πραγματοποίηση αυτού του project, ο καθηγητής συνεργάζεται με τους φοιτητές επιπλέον μία (1) ώρα μετά από κάθε 4ωρη διάλεξη (1 ώρα φροντιστήριο), ενώ τους παρακολουθεί κατά την εκπόνηση της κριτικής έκδοσης και σε ώρες γραφείου αλλά και διαδικτυακά (Dropbox, Moodle). Οι ώρες εργασίας που αφιερώνουν οι φοιτητές σε εβδομαδιαία βάση (5 ώρες την εβδομάδα x 13 εβδ.= 65 ώρες ΦΕ συνολικά), πρέπει να αποδεικνύονται από την πρόοδο του project που εκπονούν και την οποία παρουσιάζουν κάθε εβδομάδα δημόσια στην τάξη. Τέλος, γίνονται διαλέξεις από εξειδικευμένους μουσικολόγους που ασχολούνται με τις κριτικές εκδόσεις (Κέντρο Ελληνικής Μουσικής, ως 9 ώρες).
Λέξεις Κλειδιά
μουσικό χειρόγραφο, έκδοση, κριτικός σχολιασμός, παρτιτούρα, ηλεκτρονική μουσική σημειογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Ιωάννης Φούλιας, Οι δύο σονάτες για πιάνο του Δημήτρη Μητρόπουλου, Αθήνα: Παπαγρηγορίου - Νάκας, 2011.
2. Δημήτρης Μητρόπουλος, Ταφή (Παρτιτούρα ορχήστρας), Αθήνα: Κέντρο Ελληνικής Μουσικής, 2010.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
A.H. Heyer: Historical Sets, Collected Editions, and Monuments of Music: a Guide to their Contents (Chicago, 1957, 3/1980)
G. von Dadelsen: Editionsrichtlinien musikalischer Denkmäler und Gesamtausgaben (Kassel, 1967)
J. Coover: Gesamtausgaben: a Checklist (Buffalo, NY, 1970)
A. Basso: ‘Repertorio generale dei “Monumenta musicae”, delle antologie, raccolte, e pubblicazioni di musica antica sino a tutto il 1970’, RIM, vi (1971), 3–135
T. Georgiades, ed.: Musikalische Edition im Wandel des historischen Bewusstseins (Kassel, 1971)
S.R. Charles: A Handbook of Music and Music Literature in Sets and Series (New York, 1972)
M. Schönherr: Kompendium zu Band 1–120 der Denkmäler der Tonkunst in Österreich and Band 1–27 der Studien zur Musikwissenschaft (Graz, 1974)
H. Bennwitz and others, ed.: Musikalisches Erbe und Gegenwart: Musiker-Gesamtausgaben in der Bundesrepublik Deutschland (Kassel, 1975)
Anna Harriet Heyer, Historical Sets, Collected Editions, and Monuments of Music: A Guide to their Contents, 3rd edition. Chicago: American Library Association, 1980.
J. Caldwell , Editing Early Music, Early Music Series, 5 (Oxford, 2/1995)
J. Grier , The Critical Editing of Music: History, Method, and Practice (Cambridge, 1996)
G.R. Hill and N.L. Stephens: Collected Editions, Historical Series, &Sets & Monuments of Music: a Bibliography (Berkeley, 1997)