Κριτικές εκδόσεις έργων νεοελλήνων συνθετών (Σεμιναριο)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚριτικές εκδόσεις έργων νεοελλήνων συνθετών (Σεμιναριο) / Critical editions of Greek composers' works
ΚωδικόςΙΠ2011
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013872

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής846
ΣύνθεσηΕπιλογής846

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚριτικές εκδόσεις έργων νεοελλήνων συνθετών (Σεμιναριο)
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά52
Class ID
600072588

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 7 (316)
ΗμερολόγιοWednesday 12:00 to 16:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι φοιτητές πρέπει να είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τη χρήση προγραμμάτων ηλεκτρονικής μουσικής σημειογραφίας (Finale - Sibelius) σε Η/Υ (PC, Apple). Στο σεμινάριο γίνονται δεκτοί έως δεκαπέντε (15) φοιτητές. Η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική. Οι φοιτητές συνίστανται να έχου περάσει τα μαθήματα "Νεοελληνική Μουσική" (ΙΠ1006) και "Όψεις και στάδια της νεοελληνικής μουσικής πρωτοπορίας πριν και μετά το 1945 (Μητρόπουλος, Σκαλκώτας, Δραγατάκης, Χρήστου)" (ΙΠ2010), τουλάχιστον με βαθμό 7,5.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένονται να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν και να μεταφέρουν σε κάποιο πρόγραμμα ηλεκτρονικής μουσικής σημειογραφίας (Finale - Sibelius), μουσικά χειρόγραφα νεοελλήνων συνθετών, με υψηλό βαθμό πιστότητας/αυθεντικότητας και μουσικολογικό σχολιασμό στο επίπεδο μιας κριτικής έκδοσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα επεξηγούνται οι βασικοί τύποι εκδόσεων μουσικών χειρογράφων (facsimile, urtext, performance, critical), τα χαρακτηριστικά της κάθε μίας περίπτωσης, ο τρόπος εργασίας για την εκπόνηση μιας μουσικής έκδοσης, η ενδελεχής εξέταση του χειρογράφου και τα προβλήματα που μπορεί να έχει (λάθη, δυσανάγνωση, περίπτωση διπλών/πολλαπλών εκδοχών, έλλειψη στοιχείων κλπ.). Αναλύονται περιπτώσεις χειρογράφων ελλήνων συνθετών (με διαβαθμισμένη δυσκολία). Συζητώνται ζητήματα κριτικού σχολιασμού βάσει βιβλιογραφίας και πηγών. Αναλύονται τα στάδια μετάβασης του χειρόγραφου υλικού σε ηλεκτρονική μορφή. Κάθε φοιτητής αναλαμβάνει την έκδοση ενός χειρόγραφου έργου/αποσπάσματος έργου ενός έλληνα συνθέτη σε μορφή κριτικής έκδοσης. Για την πραγματοποίηση αυτού του project, ο καθηγητής συνεργάζεται με τους φοιτητές επιπλέον μία (1) ώρα μετά από κάθε 4ωρη διάλεξη (1 ώρα φροντιστήριο), ενώ τους παρακολουθεί κατά την εκπόνηση της κριτικής έκδοσης και σε ώρες γραφείου αλλά και διαδικτυακά (Dropbox, Moodle). Οι ώρες εργασίας που αφιερώνουν οι φοιτητές σε εβδομαδιαία βάση (5 ώρες την εβδομάδα x 13 εβδ.= 65 ώρες ΦΕ συνολικά), πρέπει να αποδεικνύονται από την πρόοδο του project που εκπονούν και την οποία παρουσιάζουν κάθε εβδομάδα δημόσια στην τάξη. Τέλος, γίνονται διαλέξεις από εξειδικευμένους μουσικολόγους που ασχολούνται με τις κριτικές εκδόσεις (Κέντρο Ελληνικής Μουσικής, ως 9 ώρες).
Λέξεις Κλειδιά
μουσικό χειρόγραφο, έκδοση, κριτικός σχολιασμός, παρτιτούρα, ηλεκτρονική μουσική σημειογραφία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
1.Χρήση keynote (powerpoint) στη διδασκαλία 2. Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail, μέσω της πλατφόρμας E-learning (Moodle)
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις521,7
Σεμινάρια90,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων411,4
Φροντιστήριο130,4
Εκπόνηση μελέτης (project)652,2
Σύνολο1806
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ο συνολικός βαθμός των φοιτητών προκύπτει από την ολοκλήρωση του project (κριτική έκδοση παρτιτούρας χειρόγραφου έργου νεοελληνικής μουσικής) σε ποσοστό 80%, αλλά και την εβδομαδιαία πρόοδο του φοιτητή την οποία ο ίδιος παρουσιάζει δημόσια στην τάξη, σε ποσοστό 20%.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Ιωάννης Φούλιας, Οι δύο σονάτες για πιάνο του Δημήτρη Μητρόπουλου, Αθήνα: Παπαγρηγορίου - Νάκας, 2011. 2. Δημήτρης Μητρόπουλος, Ταφή (Παρτιτούρα ορχήστρας), Αθήνα: Κέντρο Ελληνικής Μουσικής, 2010.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
A.H. Heyer: Historical Sets, Collected Editions, and Monuments of Music: a Guide to their Contents (Chicago, 1957, 3/1980) G. von Dadelsen: Editionsrichtlinien musikalischer Denkmäler und Gesamtausgaben (Kassel, 1967) J. Coover: Gesamtausgaben: a Checklist (Buffalo, NY, 1970) A. Basso: ‘Repertorio generale dei “Monumenta musicae”, delle antologie, raccolte, e pubblicazioni di musica antica sino a tutto il 1970’, RIM, vi (1971), 3–135 T. Georgiades, ed.: Musikalische Edition im Wandel des historischen Bewusstseins (Kassel, 1971) S.R. Charles: A Handbook of Music and Music Literature in Sets and Series (New York, 1972) M. Schönherr: Kompendium zu Band 1–120 der Denkmäler der Tonkunst in Österreich and Band 1–27 der Studien zur Musikwissenschaft (Graz, 1974) H. Bennwitz and others, ed.: Musikalisches Erbe und Gegenwart: Musiker-Gesamtausgaben in der Bundesrepublik Deutschland (Kassel, 1975) Anna Harriet Heyer, Historical Sets, Collected Editions, and Monuments of Music: A Guide to their Contents, 3rd edition. Chicago: American Library Association, 1980. J. Caldwell , Editing Early Music, Early Music Series, 5 (Oxford, 2/1995) J. Grier , The Critical Editing of Music: History, Method, and Practice (Cambridge, 1996) G.R. Hill and N.L. Stephens: Collected Editions, Historical Series, &Sets & Monuments of Music: a Bibliography (Berkeley, 1997)
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-01-2018