Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Βασικότερος σκοπός του µαθήµατος είναι η υπόδειξη του τρόπου, του σκεπτικού δηλαδή στο πώς διαβάζεται µια παρτιτούρα ανεξαρτήτως εποχής, τεχνοτροπίας και τεχνικής δυσκολίας ως προς την µεταφορά της στο πιάνο. Ο φοιτητής δεν κρίνεται τόσο από την ευκολία ή δυσκολία µιας καθαρά τεχνικής εκτέλεσης στο πιάνο, όσο από τον τρόπο µε τον οποίο κατά την εκτέλεση αυτή αποδεικνύει ότι αξιολόγησε σωστά τον ρόλο ενός εκάστου οργάνου και µετέφερε στο πιάνο τα πλέον ουσιώδη, µε το σωστότερο τρόπο.
∆ε χρησιµοποιούνται «δύσκολες» παρτιτούρες, διότι η ανάγνωση και κατανόησή τους είτε µε καθαρά οπτικό τρόπο είτε µε εκτέλεση στο πιάνο είναι θέµα λεπτοµερειακής προπαρασκευής και µόνο, αφού το βασικό πράγµα που χρειάζεται κανείς και όχι µόνο ο φοιτητής είναι η ικανότητα στο να κατανοεί και να διακρίνει τις βασικές γραµµές, αυτές δηλαδή µε τις θεµατικές εκθέσεις, τις κύριες µελωδίες, τα κύρια µοτίβα κ.λ.π. τις οποίες θα πρέπει να µεταφέρει στο πιάνο και τις υπόλοιπες συνοδευτικές, να τις εντάσσει ανάλογα, σύµφωνα µε το τεχνικώς καθαρά πιανιστικό συνοδευτικό τρόπο.
Το µάθηµα µολονότι προσφέρεται οµαδικά, πραγµατοποιείται µε προσωπική αντιµετώπιση των φοιτητών κατά την εκτέλεση της παρτιτούρας στο πιάνο, ενώ οι υπόλοιποι παρακολουθούν και συµµετέχουν, µε σκοπό την απόκτηση περισσοτέρων γνώσεων και εµπειριών. Χρησιµοποιούνται έργα κλασικής περιόδου: Εισαγωγές, Συµφωνίες, Κονσέρτα, κοµµάτια από Όπερες.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Creuzburg, H. (1956). Partiturspiel. Band 1 & 2. Schott, Mainz
Gartenlaub, O. (1969). Préparation au Déchiffrage Pianistique. Cahiers 1, 2,3 & 4. Éditions Rideau Rouge, Paris
Keilmann, W. (1970). Introduction to Sight Reading. Henry Litolff’s Verlag, Frankfurt
Kleinová, E. (1986). Schule des Vomblattspiels in Form des Vierhändigspiels. Editio Supraphon, Praha
Morris, R. O.; Ferguson, H. (1931). Preparatory Exercises in Score-Reading. Oxford University Press
Nelson, S. M. (1998). Flip-a-rhythm: the ultimate rhythm game. Volumes 1-2-3-4. Boosey & Hawkes, London.