Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
1. κατανοήσουν τις θεμελιώσεις αρχές της επικοινωνίας μέσω υπολογιστών
2. αναγνωρίσουν και να εντοπίσουν βασικές γλωσσικές τάσεις στη ψηφιακή επικοινωνία
3. διεξαγάγουν μια βασική ερευνητική εργασία με τη χρήση του εθνογραφικού προτύπου ανάλυσης
4. σχεδιάσουν ένα γλωσσικό μάθημα χρησιμοποιώντας τα πορίσματα της ερευνητικής εργασίας
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σε αυτό το μάθημα θα εξεταστούν οι ψηφιακές γλωσσικές πρακτικές των χρηστών/τριών σε τόπους κοινωνικής δικτύωσης, με ιδιαίτερη έμφαση στο Facebook, με στόχο την καλύτερη κατανόηση των τρόπων με τους οποίους η γλώσσα ποικίλλει σε ψηφιακά περιβάλλοντα ανάλογα με το περικείμενο χρήσης και την περίσταση επικοινωνίας. Μέσα από την εξέταση διαφόρων παραδειγμάτων, οι φοιτητές/τριες θα εξοικειωθούν με τις βασικές επικοινωνιακές τάσεις που παρατηρούνται στις γλωσσικές επιλογές των χρηστών/τριών, καθώς και με την έννοια των ψηφιακών ταυτοτήτων. Επίσης, θα συζητηθούν οι πιθανοί τρόποι με τους οποίους τα πορίσματα αυτής της διερεύνησης θα μπορούσαν να ενταχθούν στο πλαίσιο ενός γλωσσικού μαθήματος, έτσι ώστε να ενισχυθεί η κριτική επίγνωση των μαθητών/τριών σε σχέση με τη γλωσσική ποικιλότητα. Ενδεικτικά αντικείμενα μελέτης συμπεριλαμβάνουν: τη ψηφιακή προφορικότητα, την εναλλαγή συστήματος γραφής και την εναλλαγή κώδικα στη ψηφιακή επικοινωνία.
Λέξεις Κλειδιά
ψηφιακές γλωσσικές πρακτικές, κοινωνική δικτύωση, facebook, ψηφιακά περιβάλλοντα, γλωσσικές επιλογές, ψηφιακή ταυτότητα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Androutsopoulos, J. (2008) Discourse-centred online ethnography. In Androutsopoulos, Jannis & Michael Beißwenger (επιμ.) Data and Methods in Computer-Mediated Discourse Analysis. Special Issue, Language@Internet 5 (2008). http://www.languageatinternet.de
Androutsopoulos, J. (2013) Networked multilingualism: Some language practices on Facebook and their implications. International Journal of Bilingualism.
Androutsopoulos, J. (2014) Computer-mediated Communication and Linguistic Landscapes. Στους J. Holmes & K. Hazen (επιμ.) Research Methods in Sociolinguistics: A Practical Guide, 74-90. Wiley-Blackwell
Crystal, D. (2006) Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press.
D’Arcy, Α. & Young, Τ.Μ. (2012). “Ethics and social media: Implications for sociolinguistics in the networked public. Journal of Sociolinguistics 16/4, 2012. 532-546
Lees, C. (σε συλλογικό τόμο: υπό δημοσίευση) «Από τον «τοίχο» του Facebook στη σχολική τάξη: η χρήση υποκοριστικών και μεγεθυντικών στις ψηφιακές γλωσσικές πρακτικές μαθητών/τριών γυμνασίου και προτάσεις για τη διδασκαλία τους» Καβάλα: Εκδόδεις Σαΐτα
Lees, C., Politis, P. & Koutsogiannis, D. (προσεχές) “Roman-alphabeted Greek and Transliteration Practices in Social Media: A View from the Language Practices of Greek Secondary School Pupils on Facebook”. Journal of Greek Media and Culture
Leppänen, S. & Peuronen, S. (2012). Multilingualism on the Internet. Στους M. Martin-Jones, A. Blackledge & A. Creese (επιμ.), The Routledge Handbook of Multilingualism. 384-402 Abingdon: Routledge
Sharma, B (2012) “Beyond social networking: performing global Englishes in Facebook by college youth in Nepal”. Journal of Sociolinguistics 16/4. 483-509
Soffer, O. (2010) “Silent Orality”: Toward a Conceptualization of the Digital Oral Feautures in CMC and SMS Texts. International Communication Association, Communication Theory 20. 387-404
Tseliga, Τ. (2007). “It’s all Greeklish to Me!” Linguistic and sociocultural perspectives on Roman-Alphabeted Greek in asynchronous computer-Mediated communication. Στους Danet, B. & Herring, S.C. (επιμ.), The Multilingual Internet: Language, Culture and Communication Online. 117-141: Oxford University Press.