Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση
•να κατανοούν τα βασικά στοιχεία και τους κανόνες της σύνταξης στην ελληνική και στην ιταλική γλώσσα
•να κατανοούν και να είναι σε θέση να αναλύσουν τη γραμματική της φραστικής δομής
•να κατανοούν την αλληλεπίδραση της σύνταξης με άλλα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης και κυρίως της
μορφολογίας
•να κατανοούν και να είναι σε θέση να εφαρμόσουν στην πράξη μετασχηματιστικούς κανόνες, ώστε να μπορούν να
εξασφαλίσουν επαρκέστερες συντακτικές αναλύσεις
•να κατανοούν τις βασικές αρχές της θεωρίας κυβέρνησης και αναφορικής δέσμευσης
•να κατανοούν τις έννοιες της καθολικής γραμματικής και της παραμετρικής ποικιλίας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό αποτελεί εισαγωγή στο επίπεδο της συντακτικής ανάλυσης της γλώσσας με έμφαση στη συντακτικη ανάλυση της ελληνικής και της ιταλικής γλώσσας. Πραγματεύεται τον τρόπο με τον οποίο δομούνται και αναλύονται οι φράσεις και οι προτάσεις μιας φυσικής γλώσσας και τη μεθοδολογία ανάλυσης βασικών συντακτικών φαινομένων.
Βασικό "εργαλείο" περιγραφής αποτελεί η Θεωρία των Αρχών και Παραμέτρων μέσα στο πρότυπο της γενετικής θεωρίας, καθώς και οι σύγχρονες εξελίξεις του.
Θέματα εξέτασης αποτελούν τα εξής: η γραμματική της φραστικής δομής, η σύνταξη του Χ΄ (Χ τονούμενου, οι μετασχηματιστικοί κανόνες, τα τεστ γραμματικότητας, παράμετροι που επηρεάζουν τη σειρά των όρων της πρότασης, η θεωρία κυβέρνησης και αναφορικής δέσμευσης και οι υποθεωρίες από τις οποίες αποτελείται.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Εγχειρίδια μαθήματος:
•Φιλιππάκη-Warburton, Ειρ. 1992. Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία. Αθήνα: Νεφέλη.
•Ρούσσου, Ά.2015. Σύνταξη. Γραμματική και Μινιμαλισμός. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:
Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/581/1/00_master_document_ROUSSOU.pdf
•Donati, C. 2002. Sintassi Elementare. Carocci editore S.p.A.: Roma.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
•Adger, D. 2003. Core syntax: a minimalist approach. Oxford: Oxford University Press.
•Carnie, A. 2013. Syntax. A Generative Introduction. Oxford: Wiley Blackwell.
•Θεοφανοπούλου-Κοντού, Δ. 1989. Μετασχηματιστική Σύνταξη. Από την θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Καρδαμίτσα.
•Haegeman, L. 1994. Introduction to Government and Binding Theory. Oxford: Blackwell.
•Haegeman, L. 2006. Thinking Syntactically: A Guide to Argumentation and Analysis. Oxford: Blackwell.
•Κλαίρης, Χ. & Γ. Μπαμπινιώτης.2005. Γραμματική της Νέας Ελληνικής. Δομολειτουργική -επικοινωνιακή. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
•Κλαίρης, Χ. 2007. Λειτουργική Γλωσσολογία. Mτφ. Ε. Σελλά. Αθήνα: Eλληνικά Γράμματα.
•Κρύσταλ, Ντ. 2003. Λεξικό γλωσσολογίας και φωνητικής. (Μτφρ. Γ. Ι. Ξυδόπουλος). Αθήνα: Πατάκης.
•Rizzi, L. 1993. Issues in Italian Syntax. The Hague: Mouton de Gruyter.
•Wiltschko, M. 2014. The Universal Structure of Categories. Towards a Formal Typology. Cambridge: Cambridge University Press.