ΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: Θίασοι και ηθοποιοί στην Ελλάδα στον 19ο αιώνα και στις αρχές του 20ου.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: Θίασοι και ηθοποιοί στην Ελλάδα στον 19ο αιώνα και στις αρχές του 20ου. / SPECIAL TOPICS OF MODERN GREEK THEATER
ΚωδικόςΣΤ0601
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑνδρέας-Ζωίλος Δημητριάδης
Γνωστικό ΑντικείμενοΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ - ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000550

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: Θίασοι και ηθοποιοί στην Ελλάδα στον 19ο αιώνα και στις αρχές του 20ου.
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600097965
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Γενική εποπτεία της ανάπτυξης του επαγγελματικού θεάτρου στην Ελλάδα (1840-1910). Κατανόηση των ειδικών συνθηκών του νεοελληνικού κράτους που διαμορφώνουν τις εξελίξεις στη δραματουργία και τη σκηνική πράξη. Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα • αποκτήσουν γενική εποπτεία της ανάπτυξης της ελληνικής θεατρικής πράξης (1840-1910). • κατανοήσουν τις ειδικές συνθήκες που διέπουν τη δημιουργία εθνικού θεάτρου • συνδέσουν τη θεατρική δραστηριότητα με ιδεολογικούς, πολιτικούς και κοινωνικούς προβληματισμούς • αντιληφθούν τις εγγενείς δυσκολίες της ανάπτυξης επαγγελματικής θεατρικής δραστηριότητας στον ελληνικό κράτος.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η ανάπτυξη του επαγγελματικού θεάτρου, η οργάνωση των θιάσων και οι συνθήκες εργασίας των ηθοποιών. Ζητήματα υποκριτικού ύφους. Διάγραμμα μαθημάτων 1. Εισαγωγικά 2. Γενικά προβλήματα 3. Το δύσκολο ξεκίνημα (1830-1856) 4. Οι πρώτες επιτυχίες (1857-1870) 5. Η εδραίωση του επαγγελματισμού (1871-1888) 6. Μορφές αντίδρασης στο επαγγελματικό θέατρο 7. Η εποχή του Κωμειδυλλίου 8. Η κοινωνική θέση των ηθοποιών 9. Η οργάνωση των θιάσων 10. Το Βασιλικό Θέατρο 11. Η Νέα Σκηνή 12. Οι απαρχές της σκηνοθεσίας 13. Οι εξελίξεις στον χώρο της υποκριτικής
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων622,5
Εξετάσεις20.50,8
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. ικανότητα εκφραστικού λόγου (10 %) 2. κατανόηση και διατύπωση εννοιών (50%) 3. κριτική ικανότητα (30%) 4. συνθετική ικανότητα (10%) Τα κριτήρια ανακοινώνονται και αναλύονται μέσα στην τάξη.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κείμενα Δημήτρης Σπάθης, «Tο θέατρο (1770-1922)», στο: Ιστορία του Νέου Ελληνισμού (1770-2000), 10 τμ., Ελληνικά Γράμματα, Aθήνα 2003 (Φωτοτυπία στη Βιβλιοθήκη). II. Συγγράμματα Βασιλείου Αρετή, Εκσυγχρονισμός ή παράδοση; Το θέατρο πρόζας στην Αθήνα του Μεσοπολέμου, Μεταίχμιο, Αθήνα 2004. Γλυτζουρής Αντώνης, Η σκηνοθετική τέχνη στην Ελλάδα. Η ανάδυση και η εδραίωση της τέχνης του σκηνοθέτη στο νεοελληνικό θέατρο, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2001. Σειραγάκης Μανώλης, Το ελαφρό μουσικό θέατρο στη μεσοπολεμική Αθήνα, 2 τμ., Καστανιώτης, Αθήνα 2009. Χατζηπανταζής Θόδωρος, Από του Νείλου μέχρι του Δουνάβεως. Το χρονικό της ανάπτυξης του ελληνικού επαγγελματικού θεάτρου στο ευρύτερο πλαίσιο της Ανατολικής Μεσογείου, από την ίδρυση του ανεξάρτητου κράτους ως τη Μικρασιατική Καταστροφή, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2002. Δημητριάδης Αντρέας, Σαιξπηριστής, άρα περιττός. Ο ηθοποιός Νικόλαος Λεκατσάς και ο δύσβατος δρόμος της θεατρικής ανανέωσης στην Ελλάδα του 19ου αιώνα, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2006. Χατζηπανταζής Θόδωρος, Διάγραμμα ιστορίας του νεοελληνικού θεάτρου. Ιστορία του θεάτρου, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2014.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βαφειάδη Έφη και Νικηφόρος Παπανδρέου (επιμ.), Ζητήματα ιστορίας του νεοελληνικού θεάτρου. Μελέτες αφιερωμένες στον Δημήτρη Σπάθη, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2007. Βιβιλάκης Ιωσήφ (επιμ.), Το Ελληνικό θέατρο από τον 17ο στον 20ό αιώνα. Πρακτικά Αʹ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου, Αθήνα 17-20 Δεκεμβρίου 1998, Ergo, Αθήνα 2002. Γεωργακάκη Κωνστάντζα (επιμ.), Σχέσεις του Νεοελληνικού θεάτρου με το Ευρωπαϊκό. Διαδικασίες πρόσληψης στην ιστορία της ελληνικής δραματουργίας από την Αναγέννηση ως σήμερα. Πρακτικά Βʹ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου, Αθήνα 8-21 Απριλίου 2002, Ergo, Αθήνα 2004. Γλυτζουρής Αντώνης και Κωνσταντίνα Γεωργιάδη (επιμ.), Παράδοση και εκσυγχρονισμός στο νεοελληνικό θέατρο. Από τις απαρχές ως τη μεταπολεμική εποχή. Πρακτικά του Γʹ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου, Ρέθυμνο 23-26 Οκτωβρίου 2008, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2010. Έξαρχος Θόδωρος, Έλληνες ηθοποιοί. «Αναζητώντας τις ρίζες», Δωδώνη, Αθήνα 1995. Λάσκαρης Νικόλαος, Ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου, 2 τμ., Μ. Βασιλείου, Αθήνα 1938/1939. Μπακουνάκης Νίκος, Το φάντασμα της Νόρμα. Η υποδοχή του μελοδράματος στον ελληνικό χώρο τον 19ο αιώνα: Ερμούπολη - Πάτρα, Καστανιώτης, Αθήνα 1991. Παπανδρέου Νικηφόρος, Ο Ίψεν στην Ελλάδα. Από την πρώτη γνωριμία στην καθιέρωση 1890-1910, Κέδρος, Αθήνα 1983. Πετράκου Κυριακή, Οι θεατρικοί διαγωνισμοί (1870-1925), Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1999. Πολίτης Αλέξης, Ρομαντικά χρόνια. Ιδεολογίες και νοοτροπίες στην Ελλάδα του 1830-1880, Ε.Μ.Ν.Ε.-Μνήμων, Αθήνα 1993. Πούχνερ Βάλτερ, Ο Παλαμάς και το θέατρο, Καστανιώτης, Αθήνα 1995. ———, Κείμενα και αντικείμενα. Δέκα θεατρολογικά μελετήματα, Καστανιώτης, Αθήνα 1997. ———, Ο Κωνσταντίνος Χρηστομάνος ως δραματογράφος. Ο αισθησιασμός στο νεοελληνικό θέατρο των αρχών του αιώνα μας, Καστανιώτης, Αθήνα 1997. ———, Ανθολογία νεοελληνικής δραματουργίας, 3 τμ., Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 2006. Σαρροπούλου Κατερίνα (επιμ.), Ο Κωνσταντίνος Χρηστομάνος και η εποχή του. 130 χρόνια από τη γέννησή του. Πρακτικά ημερίδας, Αθήνα 1 Μαρτίου 1997, Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν, Αστική Εταιρεία Θεάτρου και Μιμικής «Αιωρία», Αθήνα 1999. Σιδέρης Γιάννης, Το αρχαίο θέατρο στη νέα ελληνική σκηνή 1817-1972, Ίκαρος, Αθήνα 1976. ———, Ιστορία του νέου ελληνικού θεάτρου: 1794-1944, 2 τμ., Καστανιώτης, Αθήνα 1990/2000 [1951]. Σπάθης Δημήτρης, Ο διαφωτισμός και το νεοελληνικό θέατρο. Επτά μελέτες, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1986. Σταματοπούλου-Βασιλάκου Χρυσοθέμις, Το ελληνικό θέατρο στην Κωνσταντινούπολη τον 19ο αιώνα, 2 τμ., Νέος κύκλος Κωνσταντινουπολιτών, Αθήνα 1994/1996. Ταμπάκη Άννα, Η νεοελληνική δραματουργία και οι δυτικές της επιδράσεις (18ος-19ος αι.). Μία συγκριτική προσέγγιση, Αφοί Τολίδη, Αθήνα 1993. Φεσσά-Εμμανουήλ Ελένη, Η αρχιτεκτονική του νεοελληνικού θεάτρου: 1720-1040, 2 τμ., Αθήνα 1994. Χατζηπανταζής Θόδωρος και Λίλα Μαράκα, Η Αθηναϊκή Επιθεώρηση, 3 τμ., Ερμής, Αθήνα 1977. Χατζηπανταζής Θόδωρος, Το Kωμειδύλλιο, 2 τμ., Ερμής, Αθήνα 1981. ———, Η ελληνική κωμωδία και τα πρότυπά της στο 19ο αιώνα, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2004. ———, Το ελληνικό ιστορικό δράμα από το 19ο στον 20ό αιώνα, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2006. Για τη Μαρίκα Κοτοπούλη και το θέατρο στην Ερμούπολη: πρακτικά συμποσίου, Ερμούπολη Σύρου – Αύγουστος 1994, Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, Αθήνα 1996.
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-06-2017